Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Vilka var Guds söner och jättarna i 1 Mosebok 6?

Historien om Guds söner och jättarna har fått många människors fantasier att skena iväg.

Jätteskelett.

Men vad är så syftet med 1 Mos 6? Läser vi den utan att förstå Guds frälsningsplan så missar vi allt. Den handlar inte om några änglaväsen som gjorde kvinnor med barn som födde hybridjättar, utan den handlar om Guds plan för att rädda människan.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
måndag, 25 maj 2020 16:10

Vilka var Guds söner och jättarna?

1 Mos 6:1-4: När människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur alla de ville ha. Då sade HERREN: "Min Ande skall inte bli kvar i människorna för alltid på grund av deras förvillelse. De är kött och deras tid skall vara etthundratjugo år." Vid denna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem, och även senare, levde våldsverkarna [jättarna] på jorden. Detta var forntidens väldiga män som var så ryktbara.

Det kan tyckas att vi i denna text möter två märkliga saker: Guds söner och våldsverkarna eller jättarna som en del biblar har översatt det. Men som vi ska se i detta korta bibelstudium är det varken konstigt, märkligt eller mytologiskt.

Fallna änglar?

Bibelavsnittet har triggat igång fantasin hos en del så att det fullständigt har spårat ur. De menar att Guds söner är fallna änglar och att de fick barn med jordiska kvinnor. Barnen som de fick var jättar, hybrider, hälften människor och hälften demoner. Men att inte detta stämmer ser vi av Jesu egna ord att änglar inte gifter sig och kan inte få barn.

Matt 22:30: "Ty vid uppståndelsen gifter man sig inte och blir inte bortgift, utan man är som änglarna i himlen."

Så där föll den tesen pladask.

Födde kvinnorna jättarna?

Innan vi avslöjar vilka Guds söner var och jättarna så tidsbestämmer författaren att den tid som detta utspelade sig var då våldsverkarna eller "jättarna" levde på jorden. Ingen stans står det att kvinnorna födde dessa jättar eller våldsverkare, utan de fanns redan på jorden. Så där sprack den tesen också!

Men vilka var dessa Guds söner? Och vilka var våldsverkarna? Var de jättar?

Guds söner

Vad menas med "Guds söner"? Vad betyder det? Låt oss titta i Bibeln:

5 Mos 32:19: "HERREN såg detta och förkastade dem, eftersom hans söner och döttrar hade kränkt honom."

Här står det att HERREN har söner och döttrar. Ja, till och med döttrar! Det råder inget tvivel att det rör sig om vanliga människor av kött och blod. Alltså inte gudaväsen eller änglar.

5 Mos 14:1: "Ni är HERRENS, er Guds, barn. Ni skall inte rista märken på er eller göra er skalliga ovanför pannan för de döda,"

Det råder ingen som helst tvekan om att denna vers talar om vanliga människor trots att det står att "Ni är HERRENS, er Guds, barn".

Jobs bok

Med andra ord: När Bibeln talar om Guds söner eller döttrar menas det alltid vanliga människor av kött och blod, med undantag av Jobs bok där man förstår av textsammanhanget att det menas änglar eller fallna änglar.

Job 1:6: "En dag hände det att Guds söner kom och trädde fram inför HERREN, och Åklagaren [Satan] kom också med bland dem."

Begreppet Guds söner nämns också på två ställen till i Jobs bok.

SLUTSATS: När 1 Mos 6:1-4 talar om Guds söner så rör det sig om vanliga människor av kött och blod och inget annat.

Jättarna

Folkbibeln

1 Mos 6:4: "Vid denna tid, då Guds söner gick in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem, och även senare, levde våldsverkarna på jorden. Detta var forntidens väldiga män som var så ryktbara."

Bibel 2000

1 Mos 6:4: "På den tiden — och även senare — när gudaväsendena låg med människornas döttrar och fick barn med dem, fanns det jättar på jorden. Detta var urtidens hjältar, och deras rykte var stort."

1917

1 Mos 6:4: "Vid den tiden, likasom ock efteråt, levde jättarna på jorden, sedan Guds söner begynte gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem; detta var forntidens väldiga män, som voro så namnkunniga."

KXII

1Mo 6:4: "På den tiden voro ock tyranner på jordene, förty, sedan Guds söner ingingo till menniskors döttrar, och de födde barn, vordo deraf väldige och fast beryktade män i verldene."

Nefilim

Vi ser i dessa fyra svenska översättningar att det översätts olika. Folkbibeln översätter "våldsverkarna", Bibel 2000 "jättar", 1917 "jättarna" medan KXII översätter "tyranner".

Det finns en del utländska bibelöversättningar som inte ens har brytt sig om att översätta grundtextordet "nefilim". Istället skriver de bara ut ordet nefilim.

Det har uppkommit osannolika myter om dessa "nefilim" där man menar att de var jättar som var hälften människor och hälften demoner.


På internet kan du hitta många bilder som visar skelett efter dessa jättemänniskor. Men man behöver inte ha större fantasi för att förstå att dessa är bluff, vilket det också har avslöjats att det är.

Vad betyder "nefilim"?

Nefilim kommer av det hebreiska/arameiska verbet nafal, som betyder ”att falla”, till exempel om att falla i strid. Det används exempelvis om Uria som föll i striden (2 Sam. 11:17). Verbet nafal betyder även ”att orsaka att andra faller”. Det är därför som Svenska Folkbibeln översätter ordet nefilim med ”våldsverkarna” samt Karl XII:s bibel med ”tyrannerna”.

Men var då dessa nefilím jättar? Ordet nefilim kan också översättas med ”översittare” och ”tyrann”. Svenska Folkbibelns översättning våldsverkarna har då översatt mer rätt. Det handlar om en grupp människor som utövade särskilt mycket ondska och våld.

SLUTSATS: Nefilim har alltså inget att göra med några slags övernaturliga jättar som var hybrider. De var alltså vanliga människor av kött och blod som du och jag.

Syftet med berättelsen i 1 Mos 6

Men vad är så syftet med 1 Mos 6? Läser vi den utan att förstå Guds frälsningsplan så missar vi allt. Den handlar inte om några änglaväsen som gjorde kvinnor med barn som födde hybridjättar, utan den handlar om Guds plan för att rädda människan.

Det är därför han befaller Noa att bygga en ark åt hans familj och två par av varje slags djur. När den stora flodens dom kom över jorden blev alla människor och djur som var i arken frälsta och räddade

Men arken är så mycket mer än bara en stor båt. Arken är en profetisk bild på Jesus Kristus. Idag är Jesus frälsningsarken. Alla som befinner sig i arken Jesus Kristus blir frälsta och räddade från domen.

För att nu kunna befinna sig i Jesus Kristus måste man ta emot honom. Alla som tar emot Jesus Kristus blir frälsta och räddade och får evigt liv. Alla som har Jesus har fått sina synder förlåtna.

Låt oss inte stirra oss blinda på jättar och änglaväsen i 1 Mos 6 så att våra fantasier skenar iväg så att vi missar vad kapitlet egentligen handlar om.

Låt oss se på Jesus för det är i honom som vi har vår frälsning.

SLUTSATS: 1 Mos 6 handlar om hur Gud griper in för att frälsa människan.


Gräv inte upp skelett som inte finns. Låt de döda "jättemänniskorna" i fortsättningen vara döda och begravna!

Christer Åberg


#Guds söner #Jättar #Nefilim #Hybrider #Fallna änglar


28 kommentarer

1 2 3 »3

x
Jeanette Berglind
tisdag, 26 maj 2020 19:42

Inte för att jag inte tror, att det var fallna änglar som fick barn med människor. Dock undrar jag, hur det kunde fungera rent kroppsligt? Hur kunde en så stor jätte, ha samlag med en kvinna? Och det var inte för att jag på något sätt ville vara ful i min mun, utan det är en ärlig retorisk fråga. ❤📖🕊

Svara

x
Tomas N svarar Jeanette Berglind
tisdag, 26 maj 2020 22:17
Jeanette Berglind skrev:
Inte för att jag inte tror, att det var fallna änglar som fick barn med människor. Dock undrar jag, hur det kunde fungera rent kroppsligt? Hur kunde en så stor jätte, ha samlag med en kvinna? Och det var inte för att jag på något sätt ville vara ful i min mun, utan det är en ärlig retorisk fråga. ❤📖🕊

Det var inte jättar initialt,utan änglar som kan byta skepnad. Jättarna var avkomman.
En logisk slutsats är förstås att det blev många olika varianter av hybrider och självklart mycket lidande på alla håll och kanter.
Skulle tro att J R Tolkien var inspirerad av dessa teorier när han författade sin skapelse orcher i många olika skepnader.
Man skall inte experimentera med skapelsen.
Onda och förvirrade människor har försökt korsa schimpans och människa,men det gick inte så bra.

Mikael W skriver i sitt inlägg rätt i att det finns flera bibliska exempel på änglar som tar mänsklig skepnad

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
onsdag, 27 maj 2020 06:55
Tomas N skrev:
Det var inte jättar initialt,utan änglar som kan byta skepnad. Jättarna var avkomman.
En logisk slutsats är förstås att det blev många olika varianter av hybrider och självklart mycket lidande på alla håll och kanter.
Skulle tro att J R Tolkien var inspirerad av dessa teorier när han författade sin skapelse orcher i många olika skepnader.
Man skall inte experimentera med skapelsen.
Onda och förvirrade människor har försökt korsa schimpans och människa,men det gick inte så bra.

Mikael W skriver i sitt inlägg rätt i att det finns flera bibliska exempel på änglar som tar mänsklig skepnad

Dr. Peter Gentry antyder i nedanstående Youtube clip att jättarna kan ha funnits redan före (och efter) den tid då ”Guds söner” hade ihop det med kvinnor, dvs att dessa jättar (nefilims) inte hade något alls med denna händelse att göra, bortsett från att dessa jättar också samexisterade på jorden under den här tiden

https://youtu.be/qKtHwc3mMY8

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
onsdag, 27 maj 2020 10:19
Mikael W skrev:
Dr. Peter Gentry antyder i nedanstående Youtube clip att jättarna kan ha funnits redan före (och efter) den tid då ”Guds söner” hade ihop det med kvinnor, dvs att dessa jättar (nefilims) inte hade något alls med denna händelse att göra, bortsett från att dessa jättar också samexisterade på jorden under den här tiden

https://youtu.be/qKtHwc3mMY8

Jag har hört två uttryck som bedkriver hur man sållar bland info och undervisning för att inte glida bort från sanningen och Jesus.

Äta köttet och spotta ut benen.

Gå av bussen när du märker att destinationen går åt fel håll.

Jag är benägen att plinga för att gå av på nästa hållplats innan den undervisningen.

Man vill ju inte hamna långt ut i okända marker eller grubbla på saker som man varken kan finna svar på eller behöver kolla upp för att leva här eller vara en Jesu lärjunge.

Svara

x
Mikael W
onsdag, 27 maj 2020 10:51

Den här frågeställningen är intressant för mig, inte enbart ur ett teologiskt perspektiv, utan även om man har ett populärvetenskapligt intresse för arkeologi och Egyptiologi, samt funderar på hur alla 200-tons megaliter, av granit, med laserprecision inpassats i varandra för tusentals år sedan i Maccu Pichu, pyramiderna, påskön, Baalbek, Petra mm.

Sådant jag funderar på när jag äter min böngryta, så jag uppskattade verkligen Christers artikel. Jag håller med honom om att alla jätteskelett som grävs upp är en bluff (och om inte så är fallet var i så fall förvaras dem?)

Något annat som kan hålla mig vaken på nätterna är om det är möjligt att vända upp och ner på ett träd, så att grenarna blir rötter och rötterna blir grenar.....någon som provat?



Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
onsdag, 27 maj 2020 12:22
Mikael W skrev:
Den här frågeställningen är intressant för mig, inte enbart ur ett teologiskt perspektiv, utan även om man har ett populärvetenskapligt intresse för arkeologi och Egyptiologi, samt funderar på hur alla 200-tons megaliter, av granit, med laserprecision inpassats i varandra för tusentals år sedan i Maccu Pichu, pyramiderna, påskön, Baalbek, Petra mm.

Sådant jag funderar på när jag äter min böngryta, så jag uppskattade verkligen Christers artikel. Jag håller med honom om att alla jätteskelett som grävs upp är en bluff (och om inte så är fallet var i så fall förvaras dem?)

Något annat som kan hålla mig vaken på nätterna är om det är möjligt att vända upp och ner på ett träd, så att grenarna blir rötter och rötterna blir grenar.....någon som provat?



Grundregeln för alla bör vara att fråga Gud om allt. En enkel disciplin som väfleder oss i vilka djupdykningar vi skall göra.
Köttet och intellektet kan vi inte lita på ,för det kan drivas av fel saker.
Det som inte bygger upp ens tro och kunskap om Gud eller hjälper oss i arbete eller annt viktigt kan bli en hobby som leder oss bort från sanningen.
Allt är tillåtet,men allt är inte nyttigt.
Nyfikenhet kan lika gärna leda till fel saker som rätt. Finns säkert något i ordspråksboken om detta.

En del vill beräkna och forska i exakt allt och slutar med att man inte behöver Gud,för man är själv en sorts gud.

Som jag skrev tidigare,jag kliver av bussen och åker inte med på den destinationen.

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
onsdag, 27 maj 2020 13:39
Tomas N skrev:
Grundregeln för alla bör vara att fråga Gud om allt. En enkel disciplin som väfleder oss i vilka djupdykningar vi skall göra.
Köttet och intellektet kan vi inte lita på ,för det kan drivas av fel saker.
Det som inte bygger upp ens tro och kunskap om Gud eller hjälper oss i arbete eller annt viktigt kan bli en hobby som leder oss bort från sanningen.
Allt är tillåtet,men allt är inte nyttigt.
Nyfikenhet kan lika gärna leda till fel saker som rätt. Finns säkert något i ordspråksboken om detta.

En del vill beräkna och forska i exakt allt och slutar med att man inte behöver Gud,för man är själv en sorts gud.

Som jag skrev tidigare,jag kliver av bussen och åker inte med på den destinationen.

Med ditt sätt att resonera (som jag bedömer infantilt), så behövs ju inte den här bloggen. Varför skriva ett inlägg om jättar om man inte får diskutera ämnet?

Varifrån har du fått ”grundregeln om att fråga Gud om allt”?
Ingen grundregel jag vare sig sett, hört eller efterföljer.

Hur mycket är klockan? Fråga Gud !

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
onsdag, 27 maj 2020 14:07
Mikael W skrev:
Med ditt sätt att resonera (som jag bedömer infantilt), så behövs ju inte den här bloggen. Varför skriva ett inlägg om jättar om man inte får diskutera ämnet?

Varifrån har du fått ”grundregeln om att fråga Gud om allt”?
Ingen grundregel jag vare sig sett, hört eller efterföljer.

Hur mycket är klockan? Fråga Gud !

Finns ingen anledning att bli otrevlig Mikael.
Det jag föreslår är inte en överdriven och ängslig andlighet där man frågar Gud om allt möjligt dagligt som man kan besluta själv.
Nej,jag menar större grejor självklart.
Och detta går in på områden som Bibeln pratar om och som är andliga till sin natur.
Slutsatsen kan bli att man blir skeptisk till Bibelns innehåll och har tillägg .

Med ditt resonemang gjorde ju inte Adam och Eva fel när de tänkte att de skulle testa kunskapsträdets frukt.
Det finns tusen frågeställningar och forskningsområden för den som har den läggningen. Menar du att man aldrig skall stämma av med Gud om vad vi skall ägna tiden åt eller vilka bägar vi skall gå in på?

Anders Gärdeborn t ex tycker jag har ägnat sig åt fruktlösa spekulationer.
Det säger jag endast syftande på hans artiklar och böcker.

Svara

x
Lena Henricson svarar Tomas N
onsdag, 27 maj 2020 14:57
Tomas N skrev:
Finns ingen anledning att bli otrevlig Mikael.
Det jag föreslår är inte en överdriven och ängslig andlighet där man frågar Gud om allt möjligt dagligt som man kan besluta själv.
Nej,jag menar större grejor självklart.
Och detta går in på områden som Bibeln pratar om och som är andliga till sin natur.
Slutsatsen kan bli att man blir skeptisk till Bibelns innehåll och har tillägg .

Med ditt resonemang gjorde ju inte Adam och Eva fel när de tänkte att de skulle testa kunskapsträdets frukt.
Det finns tusen frågeställningar och forskningsområden för den som har den läggningen. Menar du att man aldrig skall stämma av med Gud om vad vi skall ägna tiden åt eller vilka bägar vi skall gå in på?

Anders Gärdeborn t ex tycker jag har ägnat sig åt fruktlösa spekulationer.
Det säger jag endast syftande på hans artiklar och böcker.

Har följt ditt och Mikaels resonemang här.💁🏼‍♀️

Ja,i denna digitaliserade tid blir det ju en stor frestelse att låta nyfikenheten ta över och börja forska i allt. När jag t.ex. googlar för att ta reda på något,blir jag väldigt frestad att klicka på flera av de förslag Google ger mig att läsa. Många gånger faller jag för den frestelsen och undrar efteråt varför jag skulle behöva forska i just det.🤔😢

Den tid Gud har gett oss är ju dyrbar och behöver användas rätt.👆

Svara

x
Tomas N
onsdag, 27 maj 2020 15:12

Gud gav Noah nåd och vi är hans avkomlingar. Mest troligt var det inte bara de synder vi känner till som förekom syndafloden ,utan övergrepp på själva skapelsen.
Så Gud vill dränka allt,men räddafe den bästa människan han kunde hitta.
När Ham visade tecken på bristande respekt för sexuell renhet drog han en förbannelse över sina efterkommande.
Gud skojar man inte med.
Gud har nog inte skapat vare sig jättar eller dinosaurier.
Varför skall vi forska i detta ,när tiden ju onte räcker till för allt nyttigt vi borde och vill göra.

Nyfikenhet är ofta en första introduktion till olika synder.

Svara

1 2 3 »3

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.nu med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 13 juli 2020 12:48
Angående jobbet på Netflix, jag har länge bett Gud om mirakel i min ekonomi & välbetalt jobb! Har kass ekonomi. Behöver verkligen pengarna men känns moraliskt fel. Vad ska jag göra? Be om Guds ledning

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp