DONERA - bli månadsgivare (Paypal) - SWISH: 072 203 63 74

Apg29.Nu

Language Apostlagärningarna fortsätter i vår tid!

Butik | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Arkiv |  Sök

Uppryckandet och Jesu återkomst

Dessa två verser beskriver alltså var för för sig uppryckandet och Jesu återkomst.

Christer ÅbergAv: Christer Åberg
måndag 30 november 2020 10:38

Uppryckandet och Jesu återkomst

1 Tess 1:10. och för att vänta från himlarna hans Son, som han uppväckte från de döda, Jesus, som räddar oss från den kommande vreden.
1 Tess 3:13. för att styrka era hjärtan till att bli fläckfria i helighet inför Gud och vår Fader, vid vår Herre Jesu Kristi återkomst med alla sina heliga.

I 1 Tess 1:10 står det att Jesus räddar oss från den kommande vreden. Här kommer inte Jesus tillbaka utan det handlar om uppryckandet. Jesus hämtar oss från jorden och räddar oss från den kommande vreden.

I 1Tess 3:13 står det att när Jesus kommer tillbaka så har han med alla sina heliga. Det är de frälsta som han tidigare räddade från den kommande vreden. Nu har de varit hemma hos honom och när han kommer tillbaka har han dem med sig.

Dessa två verser beskriver alltså var för för sig uppryckandet och Jesu återkomst.

Tror du på Jesus? Har du tagit emot honom? Gör det nu innan det blir försent.

Christer Åberg


#Uppryckandet #Jesu återkomst #Tidstecken #Sista tiden


148 kommentarer

10 11 12 »15

x
Israelvänlig svarar Stefan Jonasson
onsdag 2 december 2020 11:32
Stefan Jonasson skrev:
Nej du läste inte noga, jag talade om en pastor som hjälpt mig och lärde mig mycket.. Han var midtrib, men det var inget problem för mig, jag tror på de heligas möte med JESUS i skyarna, innan den laglöses ankomst och den stora villfarelsen,.. Vad jag ville säga var att, även om man tolkar eskatologin på ett sätt än andra så behöver man inte förkasta någon, dom är också från GUD om evangeliet förkunnas,

Ok! Han hjälpte dig och han var midtribare! Det var en bra pastor! Jag förkastar aldrig någon och har aldrig förkastat någon! Där har du helt fel! Det jag förkastar är villoläror!

Svara

x
Stefan Jonasson svarar Israelvänlig
onsdag 2 december 2020 11:44
Israelvänlig skrev:
Ok! Han hjälpte dig och han var midtribare! Det var en bra pastor! Jag förkastar aldrig någon och har aldrig förkastat någon! Där har du helt fel! Det jag förkastar är villoläror!

Nej jag tror inte att du är en som förkastar någon.. Det är väl bra att vi håller fast vid bibels budskap och försvarar ordet inför lögnen...

Svara

x
Israelvänlig svarar Tomas N
onsdag 2 december 2020 11:52
Tomas N skrev:
Varför en del tröttnar på debatt och samtalsklimatet här på bloggen borde väl alla som läser ta lärdom av och fråga den Helige Ande vad det är som sker.

Min syn är att det brister i kärlek och respekt för andra människor när flera kör på som ångvältar i sin envishet och repetition av s k undervisning och argumentation.

Man har alltid möjligheten att växa och formas till en bättre människa och bli mera Kristuslik,men en del är ganska olärbrara och blinda för sina brister.

Ibland känns det som att sitta i högsta rådet av överstepräster. Det finns gott om mycket starka åsikter och gott om upplevd auktoritet att förkunna det man tror sig veta.

Jag har en kort kommentar om Lars Enarsson och hans rörelse

Det är alldeles för mycket GT tänk över det hela och vi är inte främst kallade att bedja,utan att berätta evangeliet och göra lärjungar. Gör du det senare så formas du till en "normalare " människa som kan förmedla Guds rike naturligt.
En bedjare kan lätt bli väldigt religiös och man kan hamna i en religiös intern kultur . Dessutom är det för mycket politik i Lars Enarssons förkunnelse och profetior som inte prövas ordentligt.
Men visst är det bra också på många sätt det de gör. Men det är inte riktigt vad lärjungakallelsen innehåller.

Välsignelse !

Låt oss ge akt på vad det är att vara en lärjunge idag och även tänka på de som vill bojkotta bloggen och gjort ett statement att något inte står rätt till. Låt oss inte vara olärbara människor

Finns någon som blev avstängd också utan saklig grund! Jag lämnade denna blogg men återkom efter en kort tid då jag kände mig nödgad att göra det! Någon lämnade bloggen därför dennes lära blev fullständigt avslöjad! Du angriper Lars Enarson och hans bönerörelse utan saklig grund! Vad är det han säger som icke är i överensstämmelse med Bibeln? Vad är det som är negativt med Norden714:s evangelisation? Har du pratat med dessa pastorer och förebedjare från hela Norden? Du påstår att de inte berättar evangeliet och gör folk till lärjungar! Vad har du för fog för allt detta? Låter bara som elaka anklagelser! Läsarna vill nu höra konkreta svar och tydliga bevis för dina anklagelser!

Svara

x
Israelvänlig svarar Stefan Jonasson
onsdag 2 december 2020 11:56
Stefan Jonasson skrev:
Nej jag tror inte att du är en som förkastar någon.. Det är väl bra att vi håller fast vid bibels budskap och försvarar ordet inför lögnen...

Ja! Så är det!😊👍

Svara

x
Stig svarar Sven
onsdag 2 december 2020 19:03
Sven skrev:
Sju nivåer av himlen. Förklara gärna var det står, förstår inte det själv!?

Hej! Det är inte frälsningsavgörande. Skriften går heller inte in i någon fördjupning av de sju himlarna.
Det berättas däremot av ex. Ireaneus som var lärjunge till Polykarpos som i sin tur hade lyssnat till Johannes som skrev ett av evangeliumena.

Ireaneus dog runt år 200 i Lyon. Jag återkommer snart vad han skrev om de sju himlarna.

Svara

x
Stig svarar Sven
onsdag 2 december 2020 21:53
Sven skrev:
Sju nivåer av himlen. Förklara gärna var det står, förstår inte det själv!?

Hej Sven! Nu ska jag referera till Ireaneus skrift Bevis för den apostoliska förkunnelsen, sidan 20.

"Världen omges av sju himlar, i vilket det bor otaliga krafter, änglar och ärkeängeln som tjänar och ärar den allsmäktige Gud som har skapat allt, inte därför att han behöver det men för att de inte skall vara overksamma,onyttiga och förbannade.
Därför är Guds ande flerfaldig, var den än befinner sig, och profeten Jesaja talar om sju slags tjänster som skall vila över Guds son, Ordet, vid hans ankomst som människa. Han säger:
På honom skall Herrens ande vila, vishets och förstånds ande, råds och starkhets ande, Herrens kunskaps och fruktans Ande" (Jes 11:2).

Alltså är den första himlen, räknat uppifrån, vishetens, den andra förståndets, den tredje rådets, den fjärde starkhetens, den femte kunskapens och den sjätte gudsfruktan och den sjunde vårt himlafäste, fyllt av denna Andens fruktan som upplyser himlarna"

Svara

x
Stig svarar Stig
onsdag 2 december 2020 21:55
Stig skrev:
Hej Sven! Nu ska jag referera till Ireaneus skrift Bevis för den apostoliska förkunnelsen, sidan 20.

"Världen omges av sju himlar, i vilket det bor otaliga krafter, änglar och ärkeängeln som tjänar och ärar den allsmäktige Gud som har skapat allt, inte därför att han behöver det men för att de inte skall vara overksamma,onyttiga och förbannade.
Därför är Guds ande flerfaldig, var den än befinner sig, och profeten Jesaja talar om sju slags tjänster som skall vila över Guds son, Ordet, vid hans ankomst som människa. Han säger:
På honom skall Herrens ande vila, vishets och förstånds ande, råds och starkhets ande, Herrens kunskaps och fruktans Ande" (Jes 11:2).

Alltså är den första himlen, räknat uppifrån, vishetens, den andra förståndets, den tredje rådets, den fjärde starkhetens, den femte kunskapens och den sjätte gudsfruktan och den sjunde vårt himlafäste, fyllt av denna Andens fruktan som upplyser himlarna"

Fel..ska stå ärkeänglar

Svara

x
Don B svarar Stig
onsdag 2 december 2020 22:48
Stig skrev:
Fel..ska stå ärkeänglar

Nu är ju inte Irenaeus skrifter detsamma som Bibeln, så det bör man absolut inte bygga några bestämda läror ifrån. Jag har ju förstått genom dina kommentarer genom åren att just denne Ireaenus har varit en av dina största förebilder du hämtat väldigt mycket inspiration ifrån, tom lite för mycket kan jag tycka eftersom du nästan jämt, så gott som lika mycket som Bibeln har talat om honom och hänvisat till hans skrifter.

Sju himlar står det inget om i Bibeln även om det nu skulle finnas sju, men! Att hävda att det bara är så utan Bibelhänvisningar gör att jag måste avfärda det. Bibeln talar om den tredje himlen och att Faderns tillhåll är i himlen, förmodligen högre upp än den tredje men mycket mer om nivåer finns ju inte beskrivet så då bör heller inte vi sprida sådant som inte står i Guds Ord!

Svara

x
Stig svarar Don B
torsdag 3 december 2020 08:50
Don B skrev:
Nu är ju inte Irenaeus skrifter detsamma som Bibeln, så det bör man absolut inte bygga några bestämda läror ifrån. Jag har ju förstått genom dina kommentarer genom åren att just denne Ireaenus har varit en av dina största förebilder du hämtat väldigt mycket inspiration ifrån, tom lite för mycket kan jag tycka eftersom du nästan jämt, så gott som lika mycket som Bibeln har talat om honom och hänvisat till hans skrifter.

Sju himlar står det inget om i Bibeln även om det nu skulle finnas sju, men! Att hävda att det bara är så utan Bibelhänvisningar gör att jag måste avfärda det. Bibeln talar om den tredje himlen och att Faderns tillhåll är i himlen, förmodligen högre upp än den tredje men mycket mer om nivåer finns ju inte beskrivet så då bör heller inte vi sprida sådant som inte står i Guds Ord!

Eftersom vi vet att katolska kyrkan förändrat bibeltexten på många ställen så har det varut naturligt för mig att studera historiken bakom nya testamentets uppkomst.
Ireaneus har varit viktig för hela kristenheten eftersom han kan genom skrifter bekräfta bibelns riktighet.

Han var en försvarare av den kristna tron mot väldigt många villoläror.

Ireaneus ersätter inte bibeltexten men han bekräftar den.

När alla Jesu lärjungar, apostlar dött så fortsatte evangelium att spridas genom dem som lyssnat på dem. Polykarpos hade lyssnat på Johannes. Ireaneus hade lyssnat på Polykarpos.

Den studie som jag gjort av historiken visar på de förändringar i Krist lära som sker under de första århundradena. Därför är det viktigt att följa det rätta spåret fram till vår tid.
Katolska kyrkan är den stora fienden som hela tiden skrivit om bibeln för att passa deras trosuppfattning. Det bevisas av de första kyrkofäderna som ligger till grund för rätta nya testamentet.

Alla teologer erkänner Ireaneus som en av våra viktigaste budbärare som fört sanningen vidare.

Du ska veta det att de första kristna förde Jesu lära vidare genom muntlig tradition.

Svara

x
Don B svarar Stig
torsdag 3 december 2020 09:18
Stig skrev:
Eftersom vi vet att katolska kyrkan förändrat bibeltexten på många ställen så har det varut naturligt för mig att studera historiken bakom nya testamentets uppkomst.
Ireaneus har varit viktig för hela kristenheten eftersom han kan genom skrifter bekräfta bibelns riktighet.

Han var en försvarare av den kristna tron mot väldigt många villoläror.

Ireaneus ersätter inte bibeltexten men han bekräftar den.

När alla Jesu lärjungar, apostlar dött så fortsatte evangelium att spridas genom dem som lyssnat på dem. Polykarpos hade lyssnat på Johannes. Ireaneus hade lyssnat på Polykarpos.

Den studie som jag gjort av historiken visar på de förändringar i Krist lära som sker under de första århundradena. Därför är det viktigt att följa det rätta spåret fram till vår tid.
Katolska kyrkan är den stora fienden som hela tiden skrivit om bibeln för att passa deras trosuppfattning. Det bevisas av de första kyrkofäderna som ligger till grund för rätta nya testamentet.

Alla teologer erkänner Ireaneus som en av våra viktigaste budbärare som fört sanningen vidare.

Du ska veta det att de första kristna förde Jesu lära vidare genom muntlig tradition.

Javisst, Ireaenius var mycket möjligt en fantastisk lärjunge men samtidigt tror jag att Gud Själv har haft koll på att vi har fått hyfsade översättningar. Sen har vi fått Hjälparen som bekräftar vad som är sant eller ej. Jag har genom min snart 27 åriga vandring med Gud ganska så bra lärt mig att urskilja när det är något som inte riktigt stämmer.. De allra flesta av våra Biblar vi har i dag duger alldeles ypperligt till att sprida Frälsarens budskap.

Vi behöver inte krångla alldeles för mycket med Bibelöversättningarnas brister, vi hinner ändå inte förändra så mycket mer innan Jesu ankomst, för både uppryckandet, vedermödan, vredesskålarna och harmagedons tid är nära!

Det viktigaste är att vi blir stadiga i vår vandring och håller oss till Herren genom Andens hjälp, och stöttar varandra istället för tvärtom.

Visst är fienden och så i full fart med att vilseleda alla människor, och vi skall vara uppmärksamma när han försöker förvränga Guds Ord, men jag är absolut övertygad om att vi ändå klarar oss till vår himmelsfärd med de översättningar vi fått idag..

Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem så som du har älskat mig.
(Joh 17:21‭-‬23)



Svara

10 11 12 »15

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


NYTT! Förkorta lång länk här så att den fungerar i din kommentar!

Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

ANNONS:Världen idag

Rekommenderas

Stor intervju med Christer Åberg i tidningen Världen idag. "Gud bar Christer efter höggravida fruns död." Både text och video!


Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg - Apg29.Nu


Dagens datum

V 02, fredag 15 januari 2021 kl 22:22

Dagens namn

Laura, Lorentz

Dagens bibelord

“[Abrahams sanna barn] Jesus sade till de judar som hade kommit till tro på honom: "Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria.” (John 8:31-32)

Dagens bön

Fader möt var och en idag och omslut dem på alla sidor. Möt också Laura och Lorentz. Tack för din stora kärlek och nåd som du har visat oss genom din Son Jesus kristus. Amen.


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

"Det enda som bär är Jesus. Det har Christer Åberg fått uppleva genom livets tuffa utmaningar. Christer är bloggare och författare och driver bland annat apg29.nu". - himlen.tv7


JULTIPS - JULKLAPPSTIPS - JULPRIS

Den längsta natten och Den oönskade


Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 15 januari 2021 16:21
The Jesus is The Lord with Angels? Go into my Mama and my Broter Room. Bless?

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

Wikipedia om Christer Åberg

↑ Upp