Language

Apg29.Nu

BUTIK NY! | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare!
SWISH: 072 203 63 74

REKLAM:
Salvation

Uppryckandet före vedermödan

Det finns bibelställen som talar för, att hämtandet sker FÖRE vedermödan.

Maskrosfrön blåser iväg uppåt.

Det förefaller orimligt att församlingen, Jesu älskade brud skulle vara på jorden från Upp. Kap. 6-18. Att placera henne mitt i de apokalyptiska domarna och låta henne gå igenom den stora vedermödan, nödens tid och underkasta henne ”prövningens stund, som ska komma över hela världen och sätta människorna på prov.” Det skulle vara att förfalska hennes ställning och beröva henne hennes utlovade förmåner och motsäga Herrens klara och bestämda löfte.

Detta är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Sven Thomsson
fredag, 20 november 2020 01:37
Läsarmejl

En fråga som har varit och är aktuell bland de troende är om Jesus hämtar sitt folk före, under eller efter vedermödan. Frågan har ofta diskuterats av ”de lärda”. Men vi ska söka svaret i Bibeln.

Det finns bibelställen som talar för, att hämtandet sker FÖRE vedermödan. Vi ska nämna några bibelställen, som många bibelläsare inte känner till, som handlar om detta.

Upp. 4:4: ”Runt om tronen var tjugofyra troner, och på de tronerna såg jag tjugofyra äldste som satt där, klädda i vita kläder och de hade kronor av guld på sina huvuden”.

Det finns bibelställen som talar för att församlingen kommer att vara i himlen under den tid som skildras i Upp. Kap. 4-19. Framför allt ser man den markanta skillnaden mellan ”VAD SOM NU ÄR”, kap. 1-3 och ”VAD SOM HÄREFTER SKALL SKE”, från kap. 5. ”Vad som nu är” avser Guds församling, som är i himlen. ”Vad som härefter ska ske” syftar på vedermödan och domsakterna över de ogudaktiga människorna.

Vi ser att bilden av församlingen försvinner efter kap. 3 och återkommer först i kap. 19:7. Men härifrån till kap. 19 förekommer inte ett ord om församlingen på jorden. Somliga undrar varför uppryckandet inte alls nämns i Uppenbarelseboken. Svaret är, att Uppenbarelseboken är en DOMENS bok. Det skulle inte passa ihop med Uppenbarelsebokens karaktär och syfte att direkt nämna de heligas upptagande. Faktum är, att församlingen inte ska vara på jorden under den svåra period som beskrivs från kap. 5. Det är helt uppenbart att en ny framtid och tidsålder börjar från kap. 4. Det som Johannes skriver är inte något som möjligen kan inträffa, utan något som säkert kommer att ske. Det hör till en gudomlig plan.

De 24 äldste symboliserar och representerar den frälsta skaran, som har hämtats och som är i himlen. Talet 24 består av ett dubbelt tolvtal (2x12=24). Det första tolvtalet avser Israels tolv stammar och representerar de människor som dött i Kristus på Gamla testamentets tid. Det andra tolvtalet avser Lammets tolv apostlar och representerar dem som dött i Kristus på Nya Testamentets tid.

Det nya Jerusalem som tydligt sägs vara bruden, Lammets hustru (Upp. 21:9) har också dessa tolvtal. Det står om staden Jereusalem: ”Och den hade en stor och hög mur med tolv portar, och vid portarna tolv änglar och namn inskrivna, namnen på ”Israels söners tolv stammar. Vers 14: ”Och stadsmuren hade tolv fundament och på dem stod namnen på Lammets tolv apostlar. Namnen på Lammets tolv apostlar står skrivna på portarnas grundstenar. Här ser vi det som symboliserar brudeskaran.

I kap. 13 står det att ”Vilddjuret, Antikrist ”hädar Gud, hans tabernakel och dem som bor i himlen”.

Guds tabernakel betecknar inte bara ett vanligt hus eller ett s.k. Gudshus, utan även dem som Gud har tagit sin boning i. Han bor i dem och de bor i himlen. Antikrist är den store motståndaren till Kristus och hans församling. Därför smädar han brudeskaran som bor i himlen. Kapitel 13 beskriver en del av vedermödans tid, och församlingen bor då i himlen.

Det förefaller orimligt att församlingen, Jesu älskade brud skulle vara på jorden från Upp. Kap. 6-18. Att placera henne mitt i de apokalyptiska domarna och låta henne gå igenom den stora vedermödan, nödens tid och underkasta henne ”prövningens stund, som ska komma över hela världen och sätta människorna på prov.” Det skulle vara att förfalska hennes ställning och beröva henne hennes utlovade förmåner och motsäga Herrens klara och bestämda löfte. Hon ses i himlen tillsammans med med de gammaltestamentliga heliga i kap. 4-5.

Det står ingenting i Uppenbarelseboken hur hon har kommit dit, men hon finns där i upphöjd gemenskap och helig tillbedjan. Den sanningen uppenbaras i 1 Tess. 4:17. (Brudens upptagande genom uppryckandet).

Sven Thomsson

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Uppryckandet #Den stora vedermödan #Sven Thomsson


238 kommentarer

8 9 10 »24

x
Stig svarar Israelvänlig
lördag, 21 november 2020 16:52
Israelvänlig skrev:
Jag har ett utdrag från Irenaeus!

Irenaeus: (AD. 120-202)
"Dessutom kommer en annan inte obetydlig fara att hota de som falskeligen antar att de vet namnet på Antikrist. För om de antar ett [nummer], när denne [Antikrist] kommer med ett annat, så kommer de då lätt att bli bortförda av honom, då de inte ser honom som den som de förväntade sig, som man måste vara på sin vakt emot. De här männen borde därför lära [vad som verkligen gäller], och ta tillbaks namnets sanna talvärde, så att de inte kommer att inräknas bland de falska profeterna. Men med kunskap om det sanna talet som är angivet i Skriften, det vill säga sex hundra sextio och sex, låt dem sedan invänta, för det första, uppdelningen av riket i tio; därefter, för det andra, när dessa kungar regerar, och börjar att ordna sina affärer, och avancerar med sina riken, [lär dem att inse] att erkänna att han som skall komma för att göra anspråk på riket för sig själv, och sätter skräck i dessa män vilka vi nämnt, och bär ett namn med det nämnda numret, (han) är sannerligen förödelsens styggelse, ...Det är därför mycket mer säkert, och mindre riskabelt, att invänta profetians uppfyllelse, än att utgå från gissningar, och chansa på ett namn som råkar dyka upp, det är ju som så att många namn kan passa in på det nämnda talvärdet, och då kommer ju frågan ändå att förbli olöst. ...Men namnets talvärde anges nu, så att när den här mannen kommer ska vi förhoppningsvis undvika honom, då vi vet vem han är: ... Men när denne Antikrist har skövlat allting i denna världen, kommer han att regera under tre år och sex månader, och sitta i templet i Jerusalem, och sedan kommer Herren från himlen i molnen, i Faderns härlighet, och skickar den här mannen och dem som följer honom till eldsjön, men för de rättfärdiga inför han rikets tider, det vill säga, vilan, den helgade sjunde dagen, och upprättar åt Abraham det utlovade arvet, i vars rike Herren hade kungjort att många skulle komma från öst och från väst för att sitta ner med Abraham, Isak och Jakob," [Irenaeus: Mot Heresierna, Bok V, XXX]

Irenaeus är intressant och visar tydligt att de kristna är med under den sista och 70:e årsveckan!

Irenaeus säger att vi kristna skall försöka undvika Antikrist! Detta är ju precis vad HERREN JESUS KRISTUS säger när Han hänvisar till profeten Daniel i Matteus 24:15 När I nu fån se ´förödelsens styggelse´om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats - den som läser detta, han give akt därpå-----

Vi har undvikit antikrist i över 2000 år. Alla sanna kristna har gjort det. I vår tid sjal han manifesteras fullt ur i en människa. Vi vet vem det är. Lutherska och alla inom reformationen kände till denna hemlighet. Alla erkända väckelse likaså. I vår tid har en rökridå lagts ut så att de ovisa inte ser vem antikrist är.
Jag beklagar det.

Är du också på väg till Rom?

Svara

x
Israelvänlig svarar Don B
lördag, 21 november 2020 16:57
Don B skrev:
Att överhuvudtaget kalla den ena eller den andra tribben för villolära eller att vara från satan är fullständigt korkat. Ingen av tribtroende har en helt tvärsäker och övertygande syn på det hela, det är endast spekulationer och aningar.

Det finns många kristna som inte ens vet vad trib betyder och är lika glada och frälsta för det. Kanske dessa t.o.m har det lite enklare i sin trosvandring🤔

De behöver inte veta utan väntar endast på Herren Jesus deras Brudgum. Må Han komma när Han vill, låt oss bara hela tiden vara redo!

Att hela tiden ha blicken riktad mot var antikrist gömmer sig innan man behöver göra sig redo för himmelsfärden kan också bli lite tokigt.

Du kan ju titta vad som skrevs i början i detta ämne! Pretribläran är definitivt en villolära och saknar stöd i Bibeln! När jag blir angripen för posttrib utan att någon kan visa stöd utifrån vad Bibeln säger är det helt fel! Sven Thomsson borde i sitt inläggande tydligt tala om hela vedermödans längd och skilja den från den stora vedermödan! I texten framkommer det att kristna skall ryckas bort innan vedermödan och längre fram skriver han innan den stora vedermödan! Jag använder den sista och 70:e årsveckan som är hela den sista årsveckan! En årsvecka är 7 år! Hälften av den sista årsveckan kallas för den stora vedermödan som är på 3,5 år!

Det är mycket viktigt att någon som gör ett insändarmail som i detta ämne är helt tydlig för läsarna då det annars kan skapa förvirring! Då ingen tidigare verkar ha undervisat vad dessa begrepp betyder så gör jag det! Pretrib betyder församlingens uppryckande innan den sista och 70:e årsveckan inleds som också betyder innan början på vedermödan som är på 7 år! Midtrib är de som tror att församlingens uppryckande sker i mitten av vedermödan som innebär strax innan den stora vedermödan inträffar eller strax efter den stora vedermödan börjar! Du själv Don B har sagt tidigare att du är midtribare! Sedan finns det prewrath som betyder före vreden under den stora vedermödan och posttrib som innebär efter den stora vedermödan!

Det är absolut viktigt att kristna känner till detta speciellt de som förespråkar ett uppryckande innan den sjuåriga vedermödan börjar d v s den sista och 70:e årsveckan! En lära som pretrib har gjort och gör de kristna som tror på detta icke vaksamma, andligt och mentalt förberedda för det som komma skall och mycket stor risk att de kommer dras med ner i det stora avfallet som HERREN JESUS KRISTUS varnar för! Att som du skriva må Han komma när Han vill är direkt farligt på så sätt att många kommer bli vilseledda av Antikrist och den Falske profeten och med dess olika läror och villfarelser! Innan HERREN JESUS KRISTUS kommer framträder Antikrist, som är precis vad Bibeln säger! Det profetiska händelseförloppet vad som sker och skall ske i ändens tid innan HERREN JESUS KRISTUS återkommer är mycket viktigt att känna till så fåren icke blir vilseledda! Jag tror du innerst inne instämmer med det jag säger!

Svara

x
Israelvänlig svarar Stig
lördag, 21 november 2020 17:14
Stig skrev:
Vi läser inte bibeln på samma sätt. Det är summan av Guds Ord som blir sanning.

Jag har också haft bibelstudium över ämnet.

Då fråga jag dig, vet du vem antikrist är? Viktigt för de kristna att ha olja ( den Helige Ande) så att inte bli bedragna.

Jag tror att du har svårt för den frågan. Då har du ännu svårare att kunna se helheten.

Bruden och brudgummen firar bröllop då antikrist ( djävulen i hög person) kastas ner på jorden.

Jag har genom mitt Bibelstudium tidigare på den sajten visat att den som hindrar är Mikael och inte Den Helige Ande! Jag ställer en motfråga! Vet du vem Antikrist är? Ingen vet ännu vem denne Antikrist är! Vi vet först vem Antikrist är när han sätter sig i templet och ställer till förödelsens styggelse!

Vidare så finns ju antikrists ande som alla kristna bör känna till och det är alla och allt som motarbetar HERREN JESUS KRISTUS och de som säger att de är HAN!

Återigen! Det finns inget i Bibeln som säger att bruden och brudgummen firar bröllop då Antikrist sätter sig i templet och ställer till förödelsens styggelse!

Svara

x
Israelvänlig svarar Stig
lördag, 21 november 2020 17:21
Stig skrev:
Vi har undvikit antikrist i över 2000 år. Alla sanna kristna har gjort det. I vår tid sjal han manifesteras fullt ur i en människa. Vi vet vem det är. Lutherska och alla inom reformationen kände till denna hemlighet. Alla erkända väckelse likaså. I vår tid har en rökridå lagts ut så att de ovisa inte ser vem antikrist är.
Jag beklagar det.

Är du också på väg till Rom?

En mycket inkompetent fråga som du ställer! Jag är inte på väg till Rom och har aldrig varit det heller! Har alltid gått emot katolicismen som den falska lära den är! Påven säger sig vara Kristi ställföreträdare på jorden som är antikristligt! Om du läst tidigare så har jag varnat för denne Joe Biden som är katolik och jesuit, som är en militärisk gren från den svarte påven! Är du på väg till Rom?

Svara

x
Israelvänlig svarar Stig
lördag, 21 november 2020 17:27
Stig skrev:
Du har inte ögon som ser, jag beklagar och ber för dig.

Det är tyvärr du som icke har ögon att se med! Jag beklagar och ber för dig!

Svara

x
Israelvänlig svarar Lillibeth
lördag, 21 november 2020 17:42
Lillibeth skrev:

Ett observandum;
"Alla människor har gått in i den romersk-katolska kyrkan genom "kyrkofädernas" breda dörr, och detta är en hög varning idag när det finns en utbredd attraktion till "kyrkofäderna" inom evangelismen."

Fortsättningen på mitt svar!

Irenaeus återgav en del mycket fascinerande muntliga traditioner som Johannes fört vidare genom Polycarpus och hans andra lärjungar, angående tillståndet i det kommande tusenårsriket (inklusive några uttalanden från Herren Jesus Kristus). Irenaeus var genom sitt verk Mot Villfarelserna, Bok V, den förste som skrev (vars verk har bevarats) och mer ingående behandlade ändetiden utifrån det profetiska perspektivet. I Irenaeus finner vi således både en utförlig behandling av eskatologin och en hög trovärdighet beroende på den nära kopplingen till aposteln Johannes muntliga undervisning.

Svara

x
Don B svarar Israelvänlig
lördag, 21 november 2020 18:10
Israelvänlig skrev:
Du kan ju titta vad som skrevs i början i detta ämne! Pretribläran är definitivt en villolära och saknar stöd i Bibeln! När jag blir angripen för posttrib utan att någon kan visa stöd utifrån vad Bibeln säger är det helt fel! Sven Thomsson borde i sitt inläggande tydligt tala om hela vedermödans längd och skilja den från den stora vedermödan! I texten framkommer det att kristna skall ryckas bort innan vedermödan och längre fram skriver han innan den stora vedermödan! Jag använder den sista och 70:e årsveckan som är hela den sista årsveckan! En årsvecka är 7 år! Hälften av den sista årsveckan kallas för den stora vedermödan som är på 3,5 år!

Det är mycket viktigt att någon som gör ett insändarmail som i detta ämne är helt tydlig för läsarna då det annars kan skapa förvirring! Då ingen tidigare verkar ha undervisat vad dessa begrepp betyder så gör jag det! Pretrib betyder församlingens uppryckande innan den sista och 70:e årsveckan inleds som också betyder innan början på vedermödan som är på 7 år! Midtrib är de som tror att församlingens uppryckande sker i mitten av vedermödan som innebär strax innan den stora vedermödan inträffar eller strax efter den stora vedermödan börjar! Du själv Don B har sagt tidigare att du är midtribare! Sedan finns det prewrath som betyder före vreden under den stora vedermödan och posttrib som innebär efter den stora vedermödan!

Det är absolut viktigt att kristna känner till detta speciellt de som förespråkar ett uppryckande innan den sjuåriga vedermödan börjar d v s den sista och 70:e årsveckan! En lära som pretrib har gjort och gör de kristna som tror på detta icke vaksamma, andligt och mentalt förberedda för det som komma skall och mycket stor risk att de kommer dras med ner i det stora avfallet som HERREN JESUS KRISTUS varnar för! Att som du skriva må Han komma när Han vill är direkt farligt på så sätt att många kommer bli vilseledda av Antikrist och den Falske profeten och med dess olika läror och villfarelser! Innan HERREN JESUS KRISTUS kommer framträder Antikrist, som är precis vad Bibeln säger! Det profetiska händelseförloppet vad som sker och skall ske i ändens tid innan HERREN JESUS KRISTUS återkommer är mycket viktigt att känna till så fåren icke blir vilseledda! Jag tror du innerst inne instämmer med det jag säger!

Tyvärr håller jag inte med dig i allt! Att ständigt vara redo på att Jesus kan hämta hem oss är det absolut mest sunda kristna tänkandet. Då ser vi på Honom som Bibeln flera ggr uppmanar till. Det betyder inte alls som du och andra motståndare till pretrib-troende menar, att man inte är redo för förföljelse vilket givetvis är rena rappakaljan🤪

Ser man Jesus och följer det Han sagt så vet vi också att förföljelse och död för Jesu namns skull alltid är att räkna med, alltså för dem som valt att följa i Guds Sons fotspår.

Det är rent nonsens och påhitt att man inte skulle vara redo för förföljelse och nöd pga att man tror på ett tidigt uppryckande.

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
lördag, 21 november 2020 18:16
Mikael W skrev:
Ja, uppryckandet sker absolut före Vedermödan, precis som Sven utifrån bibeltexter här bevisar.

Alla andra tolkningar är villoläror och har sitt ursprung från Satan

Sker uppryckandet före, mitt under eller efter Vedermödan?

Det är bara ett svar som är sant (= före). Övriga alternativ är lögner.

Alla lögner kommer från Satan, och den som sprider dessa lögner är en Satans hantlangare, och har Satan som sin fader. En antikrist

Hälsningar
Mikael W
Ödmjuk bibelexpert
https://kkc.bloggo.nu/


Svara

x
Mikael W svarar Don B
lördag, 21 november 2020 18:19
Don B skrev:
Jag vet knappt någonting om dessa kyrkofäder mer än att de en gång har funnits, och bryr mig egentligen inte heller. Jag hoppas förstås att de förblev kvar i Jesus ända intill deras slut... Det viktiga för oss idag är Bibelns Jesus, att ta emot Honom och själv sedan förbli i Honom hela vägen. Vi bör läsa om hur vi bäst följer Jesus med Andens hjälp så gott det går. Visst får man vara historiskt intresserad av tidigare kristna men det ökar oftast absolut inte den andliga kunskapen och visheten något mer utan ställer tvärtom ofta till förvirring bland kristenheten.

Vi skall låta Bibeln vara som den är, läsa den som det står och inte utforma egna läror genom att plocka ut en vers här och där och bygga egna läror kring det.

Därmed vill jag förstås också bestämt säga att jag absolut inte gör någon lära av att jag jämfört Fadern med själen. Det finns inga direkta Bibelord om något sådant så därför skall vi absolut aldrig göra något sådant, men, vi får gärna fundera kring Bibelns berättelser om hurdan Gud är, om både Fadern, Sonen och den Helige Ande.

Som du säkert förstår, Don B, så kan man inte båda vara en Marxist och samtidigt kalla sig Kristen !!!

Mörkret flyr ljuset


Svara

x
Israelvänlig svarar Don B
lördag, 21 november 2020 18:51
Don B skrev:
Tyvärr håller jag inte med dig i allt! Att ständigt vara redo på att Jesus kan hämta hem oss är det absolut mest sunda kristna tänkandet. Då ser vi på Honom som Bibeln flera ggr uppmanar till. Det betyder inte alls som du och andra motståndare till pretrib-troende menar, att man inte är redo för förföljelse vilket givetvis är rena rappakaljan🤪

Ser man Jesus och följer det Han sagt så vet vi också att förföljelse och död för Jesu namns skull alltid är att räkna med, alltså för dem som valt att följa i Guds Sons fotspår.

Det är rent nonsens och påhitt att man inte skulle vara redo för förföljelse och nöd pga att man tror på ett tidigt uppryckande.

Vi får se när det snart drar igång Don B, vilka som följer HERREN JESUS KRISTUS och icke dras med ner i det stora avfallet! Vi kommer också se vilka bland de kristna som kommer vägra vaccinet! Jag hoppas naturligtvis att alla fåren kommer följa HERREN JESUS KRISTUS och kan motstå förförelser och lidanden under den tid som väntar! Men är inte alls säker på att så blir fallet!

Svara

8 9 10 »24

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


NYTT! Förkorta lång länk här så att den fungerar i din kommentar!

Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

"Det enda som bär är Jesus. Det har Christer Åberg fått uppleva genom livets tuffa utmaningar. Christer är bloggare och författare och driver bland annat apg29.nu". - himlen.tv7


Senaste bönämnet på Bönesidan

torsdag 3 december 2020 00:15
Först vill jag TACKA för att jag får leva i ett land i fred. Och för att det finns öppna kyrkor att få till mitt i denna pandemi. Mitt böneämne: jag är fortfarande rätt dålig efter hjärnskakning.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp