Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Kommentarer | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Tungans gift

Varför har vi som Guds heliga barn inte förstått hur farlig och giftig vår tunga är? 

En fjäril sitter på en hunds tunga.

Må du idag och framöver begrunda det viktigaste att hur du brukar din tunga. Så frågan är ska vår tunga tala läkedom idag eller ska den skapa hjärtesår för andra?

Av Andy Svensson
lördag, 28 december 2019 22:02
Läsarmejl

Guds frid!

Godmorgon och tänk på att jag önskar dig Guds frid. I världen önskar man inte varandra med Guds frid. Och ibland hos oss kristna kan Guds frid störas på grund av att vi missbrukar vår tunga som vi har fått till att använda.

Under åren har vi fått skörda för det vår tunga har talat ut. Likt bonden som skördar får du och jag skörda för det vi säger. I stridens hetta är det inte alltid lätt att hålla tungan i styr eller hur?

När vi känner oss sårade och kränkta vill vi genast försvara oss "Ska du säga", " Tror du att du är mer helig än mig?" Ja, vi vill försvara vårt fördärvade köttsliga natur.

Min älskade bröder eller syster, det jag nu skriver gäller mig med. Ord kan skada dig och de rätta orden kan hjälpa till att hela dig. De ord som krossar och skadar dig kallas giftiga ord. Giftiga ord är otroligt farliga inte bara när de sägs till dig men också när du säger dem till andra. När vi utsätts av andras tungors gift så bemöter vi det med vishet, eftertänksamhet från Gud.

Jag tänker många gånger ex när man svarar via sms. Det börjar i Anden och slutar i köttet. Vi vill så gärna försvara oss men det blir bara pannkaka av det. Låt Herren strida för dig och håll tungan i styr. Det står i ordspråksboken 12 vers 13:

"Den onde snärjs i sina läppars synd, men den rättfärdige slipper ut ur nöden."

I en annan översättning står det att den rättfärdige tar sig ut, hittar en väg ur problemet (oro, svåra situationer) . Så låt oss handla rättfärdigt och med visdom.

När jag var nyfrälst så skulle jag ställas inför domstol, för bland annat rån, så minns jag att jag tänkte över det här och så kommer en ung kristen pojke på 10 år tror jag han var, han frågade mig om jag viste vilket det farligaste vapnet var. Jag svarade atombomben, men då räcker han ut sin tunga och svarade: "Den här!"

Varför har vi som Guds heliga barn inte förstått hur farlig och giftig vår tunga är? Jag får en inre syn av en man med skyddsutrustning för giftigt avfall, och så är det med giftiga ord man behöver ha skyddsutrustning på sig. I Guds ord finner vi beskydd och visdom mot det här.

Vi fortsätter vår resa och jag vill du följer med och slår upp Ordspråksboken kap 12 vers 18:

"Ord från tanklös tunga kan hugga som svärd, de visas ger läkedom."

Stanna upp och begrunda dessa djupa sanningar, ord från din tunga kan hugga som svärd eller giva läkedom. Vi har ett val hur vi hanterar vår tunga. Så svaret på tungans gift är Ordspråksboken där finns det mycket visdom att hämta låt oss läsa Ordspråksboken kap 18 vers 21

"Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt."

En tunga som talar död, dess frukt smakar inte så bra eller hur? Våra tungor kan vara det svåraste att kontrollera och lämna oss med stort ånger om vi använder våra ord för att skada. Det finns hopp! I 1Petrusbrevet kap 3 vers 10 står det

"Ty den som älskar livet och vill se goda dagar ska avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek."

En annan översättning skriver vakta sin tunga från det som är ont.

Bibeln är full av visdom eller hur? Och vår tunga som vi har står det mycket om hur den ska brukas. Vi går till Kolosserbrevet kap 4 vers 6:

"Ert tal ska alltid vara vänligt, kryddat med salt, så att ni vet hur ni ska svara var och en."

Är det så det ser ut på Fb och social media när vi heliga Guds barn argumenterar med varandra? Är talet vårt vänligt, kryddat med salt eller är det chili som bränner som en het känsla? Paulus skriver till församlingen i Efesos:

"Låt inte oanständigt tal komma över era läppar, tala bara det som är gott och blir till välsignelse där sådan behövs, så att det blir till glädje för dem som hör på", en annan översättning skriver låt inget ruttet tal komma ur er mun det var mer kryddat eller hur?"

Så våra ord är kraftfulla. De har makt att döda och makt att ge liv. Genom hela Ordspråksboken skriver Salomo ofta om farorna och den livgivande kapacitet som finns i våra ord. Han var mycket medveten om ordens makt. Därför uppmanar oss Salomo till att tänka på de ord vi säger till varandra. Som sagt fick jag en inre syn om en man i skyddsutrustning mot giftigt avfall och vi är skyddade mot giftiga ord om vi är iklädda Kristus och vandrar i Ande och sanning.

Tyvärr faller vi i vårt kött och får skörda dess konsekvenser av synd som vår tunga skapar. Må du idag och framöver begrunda det viktigaste att hur du brukar din tunga. I ordspråksboken kap 15 vers 4 står det:

"En läkande tunga är livets träd, en falsk tunga ger hjärtesår."

Så frågan är ska vår tunga tala läkedom idag eller ska den skapa hjärtesår för andra? Jesus sa:

"Det som kommer in i munnen gör inte människan oren. Men det som går ut ur munnen det orenar henne."

Vi går till Psaltaren 141 vers 3:

"Herre sätt en vakt för min mun, bevaka mina läppars dörr".

Tänk vilken viktig bön en del av oss behöver fler vakter. Till slut avslutar jag med Ordspråksboken kap 15 vers 1-2:

"Ett mjukt svar stilar vrede, ord som sårar väcker harm. De visas tunga ger god kunskap, dårars mun flödar över av oförnuft."

Dårens mun spyr ut dårskap, ett mjukt (stilla) svar tar bort vrede (ursinne, raseri) men ett hårt (sårande) ord rör upp ilska. Jag hoppas den här resan med mig i skriften gav dig något om hur viktigt det är att tygla sin tunga.

Jag hade kunnat citera fler bibelställen men väljer att sluta här och ber att Guds ord ska ha stor framgång över varje läsare. Guds välsignelse och Guds underbara frid från en broder som ännu inte blivit fullkomlig i det här med att tygla sin tunga men har förstått att Bibeln har svaret hur jag nu ska bruka min tunga till välsignelse och inte förbannelse. Guds folk måste förstå att deras tunga inte ska spy ut giftigt avfall.


Del 2

Jag hoppas att du läste mitt förra mejl om tungans gift. Om du inte gjorde det så kommer en fortsättning här. Varför jag väljer det här ämnet om Tungan är att jag har sett i mitt liv och andras kristna, att det är få Kristna idag som har förstått betydelsen om att styra sin tunga. Man förväntar sig att vi som Guds barn borde vara föredömen på det här området. Jesus sa i Matteus evangelium kapitel 12 vers 36-37:

"Men jag säger er för varje onyttigt ord som människor talar, ska de stå till svars på domens dag. Efter dina ord ska du fällas."

I en annan översättning står det för varje tomt, meningslöst ord ska vi göra räkenskap för det vill säga redovisa. Har du redovisat för din revisor allt tomt prat din tunga förmedlat? Får du inte Gudsfruktan över hur du brukar din tunga på social media och även i det privata livet? Den sista tiden har jag fått Gudsfruktan över min tunga dvs respekt för vad jag talar ut. Jag läste Jakob i går och reflekterade över vad det står i kapitel 3 Det står " Den elaka tungan" i vers 2 står det:

"Vi begår alla många fel. Om någon inte felar i sitt tal, är han en fullkomlig man som också kan tygla hela sin kropp."

Vi alla felar i vårt tal och har svårt att styra tungan. Jakob talar i en liknelse om en häst som man sätter betsel i munnen på för att kunna styra hästens kropp så den lyder. Ryttaren har har kontroll över hästen och likaså ska vi tänka att ha koll på vår tunga vad vi talar ut.

Jag fick lite feedback när jag skrev sist och en broder tyckte jag hade med för mycket bibelord, men jag tror det är viktigt med Guds ord, för sanningen ska göra oss fria. Inte är det mina ord som sätter fri utan det levande Guds ordet som faller i god jord och bär frukt.

Jakob säger att tungan är en eld som sätter tillvarons hjul i brand och är antänd av Gehenna och att den smutsar ner hela vår kropp. Säkert har du bittert fått erfara hur din tunga flera gånger har satt tillvarons hjul i brand och hur du blivit nersmutsad av dina ord eller andras ord. Här gäller det att vara vis och genom Guds visdom kan du få hjälp som jag tidigare skrev i föra mejlet. Det står i Ordspråksboken kap 13 vers 3:

"Den som vaktar sin tunga bevarar sitt liv, den lösmynte råkar i olycka."

Vi går till Ordspråksboken 21 vers 23 Den som vaktar sin mun och sin tunga bevarar sitt liv för svårigheter. Tänk om Guds folk lärde sig att tygla sin tunga så mycket lugnare tillvaro det skulle bli. Låt år 2020 bli ett år då din tunga är helgad åt Herren och du brukar den till att välsigna och inte förbanna.

Här kommer nu 5 bibel ord om tungan som jag avslutar med och som kan bli en bön:

  1. Herre ,sätt en vakt för min mun, bevaka mina läppars dörr. Psaltaren 114 vers 3
  2. Låt min muns tal och mina hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare. Psaltaren 19 vers 15
  3. Avhåll då din tunga från det som är ont, dina läppar från att tala svek. Psaltaren 34 vers 14
  4. Hon öppnar sin mun med vishet och har vänlig förmaning på sin tunga. Ordspråksboken 31 vers 26
  5. Milda ord är som drypande honung, ljuvliga för själen och en läkedom för kroppen. Ordspråksboken 16 vers 24

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Tungan #Andy Svensson


39 kommentarer


x
Tommy.
söndag, 29 december 2019 02:06

Ta bara frågor idag, även på den Andliga sidan. om någon fått Andligt Tilltal, och undrar vad detta kan betyda. frågar en andlig Människa, så kanske han Säger, "Jag vet inte, vad Gud gett dig." Men jag skall själv då gå hem tänka tre dagar en vecka, och be till Gud, i Eftertänksamhet, och "Vördnad för GUD och dig och din berättelsen som jag mottagit, och be i kammaren tre dagar. människan möter människa med stor respekt. långt ifrån snabba qvick fix svar, och massor av ord. eftersom saken måste bedömas på en djupare Andligt sett. och idag lever vi i högsta grad överströmmade av en BUBBELKULTUR. vi strömmas av all Informations flöde från TV Datorer, Mobiler, reklam på Gator, stilla platser och tysta miljöer minskar. och kanske egentligen GUD vill tala genom drömmar, men vår hjärna är helt Upptagen av all Rörelse från världen, näst 24 timmar om dygnet.
ja Andy. skall vi stå till svars för varenda ord som vi -Sagt inför GUD jag tror GUD kommer, min egen tanke, att jag tror människan kommer känna också, inte bara orden, har jag skadat någon, kommer jag känna dennes känslor, förstås i ljuset av kristus. så jag tror inte bara orden Provas, utan vad det gjort för verkan hos andra. så när människor gjort något gott av, orden i sitt liv, så kommer den få känna den fina känsla hur de andra kände, det som fick det.Har vi hindrat en Människas liv, kommer vi också få känna hur vi hindrade människan, eftersom Gud ser allt i människan.Liksom GUDs ORD har KRAFT, om det skall vara från GUD. Så har de verkan. Liksom när vi stå inför DOMSTOLEN av egna ORD. ja de också haft viss Kraft att påverka. men allt sker i GUDOMLIG DOMSTOL. och där lyser KRISTUS VI ÄR DÅ TOTALT GENOM NAKNA INFÖR HONOM, och jag tror inte alls JESUS DÖMER På MÄNNISKORS VIS, som SKAPAT ALLA SJÄLAR.


Svara

x
Andy Svensson svarar Tommy.
söndag, 29 december 2019 06:30

Guds frid Tommy

Det jag tar skriver angående tungan behöver du inte gå hem och tänka på tre dagar eller tre år om så skulle vara fallet. Utan Guds levande ord är tydligt och klart när det gäller vårt bruk av tungan vilket jag försöker ta upp via de 2 mail som jag skickade ut till mina vänner där Christer Åberg är en av dem. Nu valde han att publicera det jag skrivit och har varit i bön för. Jag är tacksam för att du ber för mig och att andra ber för som jag skriver är jag inte fullkomlig men jag har sett hur tungan brukas bland oss kristna och det behövs väckelse på det området.

Sedan Tommy så får vi gå till Bibeln vad den säger och inte till vad mänsklig visdom säger oss. Ska vi bygga våra liv på klippan Kristus så gäller det också att vår tunga är korsfäst med Kristus. Och som du skriver Tommy så är det bra att man känner den andres känslor som har kanske blivit kränkt av mina ord som jag talat ut.

Nej Jesus dömer inte som vi människor dömer utan han dömer rättvist. Men det utesluter inte att vi har fortfarande ansvar för vad vår tunga talar ut "liv eller förbannelse"

Svara

x
Andy Svensson svarar Andy Svensson
söndag, 29 december 2019 06:36

Oj nu skickade jag innan jag skrivit klart🙂

När jag skrev dessa mail om tungan var det under smärta, tårar och svaghet inte utifrån att slå ner på någon utan för att det fanns och finns en längtan att vi se och förstår att vår tunga kan användas till att tala välsignelse eller förbannelse. Låt år 2020 bli ett år då din tunga blir till bruk för välsignelse för andra.

Ordspråksboken kap 31 vers 26

Hon öppnar sin mun med vishet och har vänlig förmaning på sin tunga

Svara

x
Tomas N
söndag, 29 december 2019 07:36

Väldigt bra och viktig artikel Andy!

Vi behöver påminna oss om detta. I ordspråksboken finns ännu fler påminnelser om detta.
I de tio buden finns två som direkt berör tungan( missbruka Guds namn och bära falskt vittnesbörd)

Vi lever i en tid av hyperkomunikation som aldrig förr. Och en delvis virtuell värld där man lan lurad att tro att end gärningar spelar mindre roll än vid fysiskt möte.

Skvaller,förtal och manipulationer har alltid funnits,men säkert mera nu än någonsin.

Men damtidigt skall man inte vara alltför rädd,då vårt tal och ord också har möjligheten att byggs upp andra och tala liv ,sanning och kärlek till andra.

Allt som sägs om tungans makt gäller också det skrivna ordet. Så tänk på vad och hir ni skriver. Vore bra om t ex de som ofta använder stora bokstäver slutade med det.
Det är jämförbart med att höja rösten kraftigt under samtal.Värt att tänka på.

Håller med om att man kan oftast ge en kommentar eller svar ganska omgående eller ibland behöva be eller fundera någon timme eller över en dag. Man skall se upp med att vara alltför snabb och känslomässig.

Det man säger på en blogg eller på sociala media måste hålla inför Gud och kunna sägas face to face ,det tror jag är en bra riktlinje

Guds välsignelse!




Svara

x
Andy Svensson svarar Tomas N
söndag, 29 december 2019 08:42

Tackar Toma N för din respons🙂

Ja i Ordspråksboken finner vi en rik och underbar visdom angående tungan. Tack för det tar upp Tomas N har läst mycket av det du skrivit och sett din Gudsfruktan och hängivenhet till Kristus.

Skvaller och förtal samt manipulationer möter vi i vardagslivet, här kan vi välja att vara ett ljus och ett salt.

Bra att du tar upp det här med att skriva. Ibland börjar vi Anden och avslutar i köttet brukar jag säga. Jo äldre man blir desto klokare ska man bli hi hi hi, och smärtsamt har jag fått erfara det jag skriver. Tyvärr har man inte alltid varit ett gott föredöme att förvalta tungan. Men jag väljer att nu tänka på hur jag brukar tungan.

Tommas N tänk det jag skrev om den grabben som var 10-11 år om jag minns rätt, det är över 33 år sedan😃, men han räckte ut sin tunga och sa det här är det farligaste vapnet. En broder som skrev till mig skrev att det sladdras för mycket vid våra kaffebord i församlingarna idag, han tog med upp att han avskyr skamliga historier och vitsar.

Det här med att svara på sms är viktigt att man ibland avvaktar att svara och ber Gud om visdom så man inte startar ett tredje världskrig. Vishet behövs här från Herren som giver till den som ödmjukt ber.

Idag kan alla läsa det här som jag och du skriver på Apg 29 och allt jag skriver får prövas inför Gud.

Svara

x
Andy Svensson svarar Tomas N
söndag, 29 december 2019 08:42

Tackar Toma N för din respons🙂

Ja i Ordspråksboken finner vi en rik och underbar visdom angående tungan. Tack för det tar upp Tomas N har läst mycket av det du skrivit och sett din Gudsfruktan och hängivenhet till Kristus.

Skvaller och förtal samt manipulationer möter vi i vardagslivet, här kan vi välja att vara ett ljus och ett salt.

Bra att du tar upp det här med att skriva. Ibland börjar vi Anden och avslutar i köttet brukar jag säga. Jo äldre man blir desto klokare ska man bli hi hi hi, och smärtsamt har jag fått erfara det jag skriver. Tyvärr har man inte alltid varit ett gott föredöme att förvalta tungan. Men jag väljer att nu tänka på hur jag brukar tungan.

Tommas N tänk det jag skrev om den grabben som var 10-11 år om jag minns rätt, det är över 33 år sedan😃, men han räckte ut sin tunga och sa det här är det farligaste vapnet. En broder som skrev till mig skrev att det sladdras för mycket vid våra kaffebord i församlingarna idag, han tog med upp att han avskyr skamliga historier och vitsar.

Det här med att svara på sms är viktigt att man ibland avvaktar att svara och ber Gud om visdom så man inte startar ett tredje världskrig. Vishet behövs här från Herren som giver till den som ödmjukt ber.

Idag kan alla läsa det här som jag och du skriver på Apg 29 och allt jag skriver får prövas inför Gud.

Svara

x
Tommy.
söndag, 29 december 2019 10:40

Hej! igen. Jag blir tydligen långrandig. Det jag menar också Andy, att många får Uppenbarelse från Gud, och eftertanke är att inte dra snabba slutsatser med sitt huvud, utan Hoppas på Guds Upplysande. Att vara Saktmodig har sina poäng, den kastar sig inte fram och slukar allt, utan går undan. Sekter använder också Bibeln som sin källa, och Orden, och pekar många gånger ut Demoner efter namn och allt. Den sakt modige går från något som liknar Guds Röst, för att också prova i sin Stillhet en längre tid, kommer någon med profetiska budskap, och undran vad kommer dem ifrån. den saktmodige, slukar inte allt med hjärtat, den lyssnar förvisso, men den går sedan undan, ja är det angeläget, den hört, går den sin ökenvandring för att höra Guds Ord, från höjden att HELIGE ANDE TALAR.Bibelns Ord, är alltid den Högstes Ord, Jesus själv drog sig undan människor för att be lång in på natten till gryning. Guds Välsigne ditt arbete Andy.

Svara

x
Tomas N svarar Tommy.
söndag, 29 december 2019 21:13

Det låter som om du sett eller upplevt desktruktiva saker i någon församling,kanske åt det överkarismatiska hållet. Hoppas och ber att du i så fall kan bli fri från detta. Oavsett så verkar det vanligt tyvärr och det är tragiskt,men Gud kan hela även sådant.
När det gäller demoner så är det ett kontroversiellt ämne. en efterson Jesu och apostlarna drev ut demoner,ibland genom att kalla dem vid namn så skall vi inte vara rädda för det. Men det kräver b l a stor respekt för varandra och omsorg och överlåtenhet,där man vågar dela mycket i gemenskapen. Många församlingar är nog inte där ännu. Det skall aldrig läggas på extra skam på någon som har lidit mycket

När det gäller personliga saker ,så är det svårt att bedöma utan att träffa eller veta något om personer. Men på bloggar och sociala media kan man prata i generella termer och där kan man svara snabbt utifrån den uppenbarelse och övertygelse man har om det görs i respekt till Gud och människor.

Fokus bör vara att man tillsammans växer i kunskap och att vi alla kan lära oss mera.

Svara

x
Tommy. svarar Tomas N
måndag, 30 december 2019 03:09

Hej! Tomas. den största problematiken, jag tyckt i många sammanhang att man dömer ut Folk. T.ex. Du har rätt det finns alltid fel hos människor och leta fel. Men inte hos GUD. många lider, många undrar, precis som det som står i bibeln. "KRAFTEN" Jag tittar på mycket bild konst, ser mest målningar, massor förstår jag inte alls, de är helt obegripliga för mig. men ändå har en lien skapelse på jorden också gjort detta, det finns musik jag inte alls begriper mig på, ändå begriper Gud detta, och förstår varje Skapelse han gjort, fast det känns som en helt annan värld, när jag bara ser kraften av människors skapande GUD givit, med den fantasin.jag vill Tro att GUD har många möjligheter för Människan, visst det finns massor av fel i församling liv, jag kan nämna det jag en fick möta och fler. i en insamling så predikades, att Giva pengar, och då sa man den som tänker på en liten peng, det är från SATAN, och den som tänker på en stor peng, det är från GUD, man manipulerade, folks känslor, och sin egen vilja fanns inte, och om man skulle ha modet att protestera, då skulle väl man ha sagt att det var Kritikens Ande. men jag tror förvisso MAKT MÄNNISKOR vill ha massa platser i Församlingar också, framför allt just i toppen och trivs att styra andra. "OM" Kraft jag undrar över är detta "STYCKE" Jesus var arg, inte på Pappan som kom till honom med den Sjuke, utan lärjungarna som inte kunde driva Bort demonen ur barnet, Jesus måste känts sig både ledsen arg på sina lärjungar, därför att de inte Botade Pojken. jesus var aldrig arg på de Utsatta, men nu var han arg på Lärjungarna och botade Pojken. men senare sa han väl, den här sorten kan bara Botas med fasta och bön. jag tror det finns massa kristna som har sina lik i garderoben, men aldrig vågar tala om det, för man måste vara på ett Speciellt sätt, helst kan man inte "VARA och VISA SIG SVAG" OBS! Förtälj edra SVAGHETER FÖR VARANDRA SÅ HAR NI EN TROFAST GUD. men dessa saker av rader brukar väl aldrig nästan höras från toppen, man är ju "Special Utvald" utan det är någon i botten oftast som vittnar om svaghet och kanske möten och förändringar. jag menar jag ser på Konst, ser massa jag inte begriper ett dugg om, och måste på något sätt vara ödmjuk och tänka det är en människa verk, GUD Förstår säkerligen allt verk en människa skapar, eftersom GUD Gjort vår insida och nog ser där med. Guds vägar kan vara förunderliga också, Livet kan säkert se galet ut för många, men Gud är där med. GUD är Granne med kaos brukar det heta. Jag själv hade nog funnits i församling liv, någonstans, om jag inte drabbats av Hyperacusin, och Grava Tinnitusen. Livet blir svårt, och man får ta de smulor som kommer, och man blir Isolerad, av denna Hyperacusis, och det blir en helt egen väg långt bort från dess Sociala liv och människor. GUDS VÄLSINGNELSE TOMAS.

Svara

x
Andy Svensson svarar Tommy.
måndag, 30 december 2019 04:52

Hej Tommy

Guds Upplysande måste ha sin grund i Guds ord. Tyvärr ser jag idag flertalet kristna som går utanför kompassen dvs ordet som riktmärke. Sedan det du skriver går utanför det ämne jag tar upp dvs Tungans gift så det vore i min mening mer intressant om du kan hålla dig till inläggets innehåll och tema. Ja sekter använder med Guds ord det är sant och här gäller det att vi är vakna och ser faran.

Men låt oss återvända till mitt inlägg som jag skrivit om Tungans gift för det har du väll upplevt och sett faran med eller hur? Många kristna verkar vara blinda på den punkten hur de brukar sin tunga till förbannelse istället för välsignelse. Så Tommy kan du hålla dig till mitt inlägg och dess fokus så blir jag tacksam🙂

Nu närmar sig året 2019 sitt slut och min önskar är att 2020 ska bli ett år då fler kristna vaknar till angående tungans bruk. Vi kan ha så mycket andlig kunskap och teologi men samtidigt så har vi ingen kontroll över vår tunga. Sådan andlighet bär inte goda frukter.

Ordspråksboken kap 13 vers 3:

"Den som vaktar sin tunga bevarar sitt liv, den lösmynte råkar i olycka."


Svara

x
Andy Svensson
måndag, 30 december 2019 05:20

Jag tog upp flera Bibelord från bland annat Ordspråksboken och jag tänkte nu här på Ordspråksboken kap 15 vers 1-2:

"Ett mjukt svar stilar vrede, ord som sårar väcker harm. De visas tunga ger god kunskap, dårars mun flödar över av oförnuft."

Tänk så mycket visdom det finns bara i den här texten, ett mjukt stilla svar kan ta bort ursinne, raseri eller vrede, men medan ett hårt sårande ord kan rör upp ilska. Det står att de visas tunga talar kunskap på ett rätt sätt. Intressant vad är det Salomo vill säga oss genom Bibeltexten här? Salomo Davids son Israels kung skriver " Detta är ordspråk (liknelser, talesätt, sanningar) av Israels koung Salomo, Davids son . De giver visdom och undervisning (fostran). De gör att man ska förstå (begripa) visa (insiktsfulla) ord, förstånd, klokhet, rättfärdighet, dom och fromhet.

O Gud jag ber den här morgonstunden låt oss se och förstå att våra ord kan tala liv eller död. Ge oss visdom, eftertänksamhet så att vi tänker på vad vi säger. Låt min muns tal och mina hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare i Jesu namn amen ❤️🙏

Svara

x
Tommy. svarar Andy Svensson
måndag, 30 december 2019 09:23

ja. det är sant Andy vi skall hålla hålla Oss till Ordet. och jag kan ha kommit utanför ämnet men det ser jag många som gjort på tråden här och där, men det är bra faktiskt att berätta hur människor har det inom sig,eller att erfarenheter kommer fram, då öppnas lite av ett lock. bär varandras bördor, är en vers. Bibel ordet ändrar jag aldrig och kan inte göra det. och "Det är den högstes Bok." Men jag har mött människor som blitt så neurotiska i kyrksammanhang, av att se en liten Flicka bara skaka i Bilen, i baksätet, medan Pappan står utanför bilen, och folk beundrar honom för hanses höga post han fått i Kyrkan. jag tror att det är bra att sådant kommer ut, för det är i vanliga kyrkosamman hang. Bibeln är den HÖGSTES BOK helt klart. Dess AKTORITET, och Den Som vänder Sig i BÖN till Herren, må du Höra honom Henne, säger David. se vad de gör i församlingar, tar KD politik, in i Kyrkor?. istället för att hålla sig till BIBELN och GUD, massor verkar falla från den sanna läran, och trycker in Politik? och annat, hur vanligt som helst, det är inte undantag vad som rasar i våra församlingar. AVFALLET KOMMER RAKT IN. därför att man tar in annat istället för GUD och DEN HELIGE ANDES INVERKAN AV DESS RENHET, och jag förstår att du vill just ha denna renhet, på tråden där jag flanerar ut lite. Jag har själv vart bön i nattens timmar, ibland ber jag för saker jag ser på trådarna här. samt att GUD skall vidröra öronen, som tar all sömn och ro. Men nu skall jag inte flanera ut mer Andy. GUDs Välsingnelse.

Svara

x
Tomas N svarar Tommy.
måndag, 30 december 2019 09:54

Tommy Jag tycker själv det kan vara okej om man glider utanför ämnet,men en bra grundregel är väl att inte alltid göra det av gammal vana,för att man vill säga något som man har på hjärtat

När det gäller det som du nämner händelser och företeelser som du tycker behöver komma ut ,så har jag en kommentar.

Det är viktigt att vara specifik ,annars undrar folk och alla får en skopa av varningar och avslöjanden. Man kan respektfullt säga vilken typ av församlingar maan syftar på.
Man behöver också ha sanningens ljus över alla olika problem som finns i församlingarna i stort och inte göra sin röst högre än den borde vara. All egen smärta som man ev har skall inte vara tändvätska för en hög röst. Man behöver själv helande innan man ser klart och tydligt

Kristendom är ett lagspel. Alla är inte pastorer ,eller apsotlar,men man borde respektera helheten innan man tar mikrofonen och börjar predika med hög röst.

I mina ögon görs mycket bra i församlingarna ,Helige andes funktion är ofta verksam,men det största problemet är världslighet och bristande förståelse för vikten av renhet och för mycket inslag av politik i församlingarna.
Men visst kan överkarismatiska saker och religiösa inslag finnas.
Man bör komma ihåg att de flesta ändå tror att de gör rätt och älskar Gud. Här får man i mina ögon skilja av församlingar som har en avvikande lära och bibeltolkning. Men de som ändå använder en Bibel som är nära originalet kan man prata med öppet och som en broder

Att skicka ut breda anklagelser skapar otro och har en doft av bitterhet. Därför bör man vara konkret och specifik men ändå respektfull mot den församlingen.
Man bör också visa ungefär var man själv står om man skall" ta mikrofonen" så att andra kan lättare ta i n informationen
Och så vill jag än en gång trycka på detta med stora bokstäver,snälla respektera oss andra och var civiliserade och skrik inte med hög röst

Guds välsignelse!

Svara

x
Lasse
måndag, 30 december 2019 14:05

Tänkte på Simon där det är väldigt många som tycker illa om honom av olika anledningar. Ändå känner han sig välsignad som han sjunger här.


https://youtu.be/FBX5-k1jPEA

Svara

x
Tommy.
måndag, 30 december 2019 14:53

Vad skall jag vara Specifik. Det här är ju som något gammalt Präst Förhör man hade förr i tiden, alla ägg på mig ungefär. jag skriver vad jag varit med om, en del vågar tydligen inte det. jag passar inte in i Form riktigt.MEN GUD ÄR STOR.

Svara

x
Lasse K
måndag, 30 december 2019 20:24

Det står i Gud Ord att riva ut ögat om det förleder mig. Alltså ska jag göra samma med min tunga om den är till fördärv.
Den är bara till för att prisa Herren Gud.

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 30 december 2019 21:06

Enda sättet att vara säker på att komma till himlen enligt den lagiska tolkningen... Är att vara lam blind och stum... Då blir det svårt att synda.

Svara

x
Tomas N
måndag, 30 december 2019 21:29

Tommy . Du skriver följande

" Men jag har mött människor som blitt så neurotiska i kyrksammanhang, av att se en liten Flicka bara skaka i Bilen, i baksätet, medan Pappan står utanför bilen, och folk beundrar honom för hanses höga post han fått i Kyrkan. jag tror att det är bra att sådant kommer ut, för det är i vanliga kyrkosamman hang.

Tänk liknelsen att du går i eller sitter i en grupp,fikarum ,lunchnatsal eller liknande och slänger iväg ett sådant här påstående. Var någonstanss tar du ansvar då? Jag förstår att det finns en någorlunda god ambition att avslöja oegentligheter,men det är här jag menar att om man inte blir lite mera specifik,så går ju avslöjandet och anklagelsen ut väldigt brett.

Det kan ge effekten att alla börjar misstänka varandra eller mera troligt att man börjar dela upp i grupper. Se upp för karismatiska föramlingar,eller sådana som talar i tungor eller delar profetior. Är det afrikanska eller latinska församlingar vi skall se upp med? Eller sådana som praktiserar tionde?

Du kanske ser vart jag vill komma.

Rannsaka dig själv också. Vill du verkligen bygga upp andra och är detta frukten? Eller blir det uppror,misstro ,otro ,förtal ,missförstånd och misstänksamhet som blir frukten.
Vi människor har tyvärr också en alltför djup vilja i grupper att bli omtyckta ,bekräftade och avancera socialt. Intriger ,skvaller och maktkamper finns överallt där människor finns ,så även i kyrkan.

Så jag håller fast vid min övertygelse. Respekt bygger på att man är konkret och specifik i kritik till andra. Inte så att människor skall hängas ut ,man kan vara specifik med en viss respektfull censurering av identeten om så är lämpligt

Bibeln har också klara riktlinjer att gå till rätta först enskilt,sedan med två-tre vittnen och sedan öppet i församlingen.

Tanken och huvudlinjen borde vara att vederbörande är missledd eller har misslyckats ,men vill och kan rätta till det. Och att ingen är bättre än den andre,men att vi alla mår bra av att korrigera hur vi lever och agerar.
Bra och nödvändigt för hela gruppen och individen.

Uppror ,intriger och svaller är katastrof för en församling.liksom maktmissbruk,men det är nog bara det sistnämnda som vi i Sverige verkligen ser upp för som dåligt

Svara

x
Tommy.
tisdag, 31 december 2019 06:56

åmakt mStöd änniskor. var då i vinyard, församling. -90 Tal av den Neurotiska Flickan. Södermalms kyrkor profetera att man skulle rösta på Moderaterna??? för det var -guds väg, och djävulen var med Socialdemokratern, drygt 1990 Tal City Kyrkan hade insamling, dör man sa till fler hundra, under insamling. Om någon tänker på liten peng är det från SATAN och tänker man på stor peng, och störta peng är det från GUD. Människans eget tänkande som fanns inte att , bara SATAN och GUD.
från Livets ords gav sig Pastorerna själva pensions Sparande av flera miljoner, medan Städerna i Livets Ord, betaldes inte en Krona i pensions försäkring, vilket de lider än i dag för, och fattiga, totalt mot Guds egna Ord.
Visst det finns, många människor inom en församling, som den var med i dessa, som inte dela de värderingar i Kyrkor, KD va mycket i Södermalms kyrkan POLITIK, -det är JESUS SOM SKALL VARA DÄR i FOCUS och CENTRUM inget inge inget annat,INGET annat INGET annat NAMN.
Moderater förr. eftersom jag behadlade själv då mellan olika kyrkor, var att jag, min egen Församlings tänk. bönefolk, som fanns var stans i olika Kyrkor var folk ber till Jesus. kristineberg hade en Afrakanska vänner och bad hela nätter till morgon gryning varje fredag. och ST: CLARA Hade bön i lilla Kapellet. bara ja såg folk vända i bön, så var det församlingen för mig, inte vad det hette. men nu hindrar mitt liv att göra det.Men kanske om jag blir botad se den där Världen igen.

Svara

x
Tommy. svarar Tommy.
tisdag, 31 december 2019 07:26

Dessa som inte tar Ansvar är dem som kör över folk, det är men detta var jag berätter om. flickan som hade neuros och skakade i baksättet, medan Pappan hade fått en av styrelsens uppsatta platser. denna låg på början av Hornsgatan Stockholm och upp till Riddafjärden, och kommer inte ihåg gatan, året var 1992-93. kan den hetat vinyard, som låg där då, det byttes många församlingar ur den. nu är Hus förhöret klart hoppas jag, förr hade man präst förhör.

Svara

x
Tommy.
tisdag, 31 december 2019 08:28

HADE en dröm att en Krisen Sida var sponsrad av MODERATERNA. Märklig dröm. det är väl inte denna sida Hopas jag. Som någon viksade till en i drömmen.

Svara

x
Tommy. svarar Tommy.
tisdag, 31 december 2019 08:30

Det skall vara kristen sida inte Krisen, även om den också kommer. Inom Banker.

Svara

x
Lasse
tisdag, 31 december 2019 09:08

https://youtu.be/5B59WVOJa2I

Svara

x
Tomas N
tisdag, 31 december 2019 09:20

Tack Tommy för att du delade detta.
Det ligger en välsignelse i att säga som det är och tala klarspråk.
För dig så är detta verkligt i högsra grad,då du sett det med egba ögon och var där.
För den breda kristenheten tror jag hat lämnat detta med trosrörelsens alla misstag på 90-talet bakom sig.
Inte kanske glömt alla lärdomar,mtidigare missten lämnat fasen där man går igenom allt dåligt som i en terapi

Alla individer behöver också helas från detta och det kan ta tid.

Men det är också viktigt att nya generationer kristna får verd börjs ka i en positiv och flödande ed kristendom utan för mycket dos av tidigare misstag.

Det tror jag är elementärt i Guds skapelse. Man måste ibland börja om på nytt och då kan man inte ta med den gamla surdegen.

Men några som överlevt och segrat ur det mindre lyckade tror jag kan bidra till en ny kultur vaccinerad mot den gamla sjukdomen.

Hoppas mi förstår liknelsen







Svara

x
Leif
tisdag, 31 december 2019 09:59

I natt hade jag en underbar dröm om försoning mellan kristna. Det var mycket personligt som jag tyvärr inte kan ge detaljer kring men!

Jag ser det samtidigt som att något sådant är mer och mer på väg inom Svensk kristenhet, och då menar jag inte kristen ekumenik som omfamnar andra religioner utan den sanna syskonkärleken som pga av Jesu Ord och offer älskar sina egna syskon.

Jesus kommer snart för att hämta Sin brud, låt oss vara redo... 😘

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
tisdag, 31 december 2019 10:10

Underbart Leif när Gud talar till oss genom drömmar 🙂

Jesus kommer snart och bruden gör sig redo❤️

Gott Nytt År🥳

Svara

x
Jessica svarar Tommy.
tisdag, 31 december 2019 11:27

Förstår att du har mycket tråkiga upplevelser ifrån trosrörelsen under 90-talet.
Det du beskrivit är ju verkligen en mörk baksida.

En sak jag tänker på när jag läser det, är hur viktigt det är att tänka själv.
I alla sammanhang genom livet. Är det här rätt och riktigt? Finns det stöd för det här i Bibeln?
Gud har ju skapat oss med ett eget tänkande.
Han vill inte att vi ska bli som robotar.

Jag vill önska dig Tommy, och alla andra på den här sidan ett riktigt Gott Nytt År!😍🙏

Svara

x
Tommy. svarar Jessica
tisdag, 31 december 2019 14:44

Det fanns många fina sidor också, det är ju Olika människor i Stora församlingar, som man skulle nästan lyfta Ordet salig för, precis som här på Bloggen. man måste följa sitt kall som ung, så om Gud på något sätt talar till en, måste man följa GUD, mer än Människor.Det kan kanske vara svåraste stycket i allt som ung. Men framför allt är att man måste Studera Bibeln och Bön. (Ungefär en ung JEREMIA)
Jag vet inte. men de säger att folk läser Bibeln allt mindre, det verkar ju inte bra, Det är ju det allt Bygger på, om detta stämmer, det är ju GUDs ORD som står där.

Svara

x
Tommy. svarar Jessica
tisdag, 31 december 2019 14:48

GOTT NYTT ÅR.

Svara

x
Johanna svarar Lasse
onsdag 1 januari 2020 19:41

Ja du han har fått utstå mycket obefogad kritik tyvärr😢. Han är starkt profetiskt, och det stör ju fienden. Dessutom är han rak och tydlig i sin förkunnelse. Och detta stör väl en del. Har varit på många möten med honom och har aldrig upplevt något negativt. Tvärtom. Klart han är en välsignad man Simon Ådahl.

Svara

x
Lasse svarar Johanna
onsdag 1 januari 2020 20:06

Tack Johanna.😊

Svara

x
Lasse svarar Johanna
onsdag 1 januari 2020 20:58

https://youtu.be/L79GPzqiniE


Du är ochså välsignad Johanna.🙏😊

Svara

x
Johanna svarar Lasse
onsdag 1 januari 2020 23:03

Tack så mycket och tack för sången😊och önskar dig Guds rika välsignelse på alla områden i ditt liv.

Svara

x
Helene Karlsson
torsdag 2 januari 2020 18:56

Andy, det var en mycket bra skrivelse om tungan. Tack för att Du så kärleksfullt delade med Dig. Den betydde mycket för mig. Önskar Dig ett välsignat och beskyddat Nytt År i Jesu namn <3

Svara

x
Andy Svensson svarar Helene Karlsson
torsdag 2 januari 2020 19:15

Tackar Helene för din respons🙂

Det här som jag skrev om Tungans Gift har jag tänkt på länge och så började jag studera Bibeln vad det står om tungan. Vi kan ha rätt teologi och skriva massa bra men det viktigaste är att tygla vår tunga. Här faller jag och så får man omvända sig och göra bättring.

Önskar dig med ett Välsignat år med Guds Beskydd 🙂🙏

Psaltaren 119 vers 105

Svara

x
Andy Svensson
torsdag, 23 januari 2020 08:24

”Och tungan är en eld, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter hela livet i brand och får själv sin eld från Gehenna.”
‭‭Jakobs brev‬ ‭3:6‬ ‭

Tänk om Vi tog Guds ord på allvar angående tungan. Här gör jag en återresa tillbaka och tänker på det jag skrivit. Våra ord kan bli till läkedom för någon idag.

Svara

x
Britt Inger Norén
söndag 2 februari 2020 11:28

Tänk på varför vi fått tungan. Bara människor skapade till Guds avbild kan tala.
Jesaja 43:21: Det folk, som jag har danat åt mig, SKALL förtälja mitt LOV.!!!!!!
Det står ju bla om Jesus 1 Petrusbrevet 2: 24. Och »VÅRA synder BAR han» i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort ifrån synderna och leva för rättfärdigheten; och »genom hans sår haven i BLIVIT* helade” (= Jesu Kristi försoningsverk på Golgata ) Det här är något Jesus gjort redan. Han har besegrat den onde för din skull. Men Satan är en tjuv och släpper inte frivilligt sitt byte och det är därför vi uppmanas kämpa trons goda kamp för att vinna det eviga livet!! Så tacka ständigt Gud för vad han gjort genom Jesus Kristus för dej.. Då få uppleva underbara saker. Gud välsigne dej





Svara

x
Andy Svensson
måndag 3 februari 2020 12:54

Guds frid Britt Inger

Jag skrev det här under vånda och smärta. Önskade ett bättre gensvar på ett sådant viktigt ämne som det här. Vi Guds folk behöver vakna upp hur vi talar och använder vår tunga ( gäller särskilt mig själv i högsta grad)...

Svara

x
Tomas N
måndag 3 februari 2020 13:45

Tack för detta viktiga ämne. Det är illa nog att tänka orena saker vilket Jesus tar upp i bergspredikan. Men det är våra ord och handlingar vi får stå till svars för.
Därför är det oerhört mycket bättre att hejda sig innan man säger eller skriver något som tjänar fel syfte eller bär dålig frukt.
Man skall räkna till tre som eller ännu bättre ta det inför Gud innan man drar sitt vapen (tungan/pennan) i stridens hetta. Sedan kan kan säga det som Jesus bekräftar.
Men det störts problemt vi har är nog skvaller och förtal. Alla har sett det i församlingar och de dokusåpor som varit populära visar på hur människor grupperar sig som djur efter regler där skvaller,förtal,smicker och maktspel förekommer hela tiden.
Gudsmänniskan skall verka i respekt för varandra och den hierarki som är behaglig inför Gud är också baserad på respekt för varandra

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!

 
Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00


Senaste bönämnet på Bönesidan

onsdag 19 februari 2020 23:38
BER OM HELANDE MIRAKEL FÖR 71 ÅRIG KVINNA MED SPRIDD CA‼ 🙏🙏

Senaste kommentarer

Stefan Jonasson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Mikael W: Påven tillkännager en världsreligion år 2020

Erik S: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Tomas N: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Bertil Rosenius: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Bertil Rosenius: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Stefan Jonasson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

SA: Dröm: De mogna och omogna

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Nils: Påven tillkännager en världsreligion år 2020

Stefan Jonasson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Anna: Dröm: De mogna och omogna

Bertil Rosenius: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

PT: Påven tillkännager en världsreligion år 2020

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Mikael W: Påven tillkännager en världsreligion år 2020

Nicolas: Påven tillkännager en världsreligion år 2020

Lukas: Påven tillkännager en världsreligion år 2020


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper Creeper

↑ Upp