Language

Apg29.Nu

Start | TV | Bönesidan | Bibeln | Läsarmejl | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

KJV

Oo hadda leedahay website u gaar ah: bibelonline.se

KJV.

Waan akhriyey KJV iyo tixgelinaysaa in ay shaki la'aan waa tarjumaadda fiican Swedish Kitaabka Quduuska ah!


Christer ÅbergAv Christer Åberg
torsdag 7 november 2019 18:19

KJV - SRB NT buugaagta GT hadda leedahay website u gaar ah, bibelonline.se . Halkan waxa aad ka raadin kartaa qoraalka Kitaabka Quduuska ah, nuqulka qoraalka aad rabto in aad iyo aad u badan.

Sidoo kale akhri:

sidoo kale booqo:

www.bibel.se - KJV

waxaan ku talinaynaa

Waan akhriyey KJV iyo tixgelinaysaa in ay shaki la'aan waa tarjumaadda fiican Swedish Kitaabka Quduuska ah !

Waxaan aad ugu boorinayna in qof walba in uu akhriyo KJV ah. Waxaa jira turjumaad Bible ah in aad ku kalsoon karo oo ah kan rumaysadka Ilaah Ereygiisa!

KJV waxa qoray bogga internetka ee uu bibel.se:

Rabbigu wuxuu dhawray uu Word

turjumaadaha Newer sida Bible 2000 iyo Dadka Swedish ee Kitaabka Quduuska ah wuxuu ku salaysan yahay qoraalka aasaasiga ah oo cusub oo yimid 1970. The cusub duwan text aasaasiga ah ee qoraalka hore aasaasiga ah ee ku saabsan 3300 meelo Axdiga Cusub dhexdiisa.

Waxaan la siiyo dooda Swedish KJV in aan ku eekaan qoraalka jir aasaasiga ah by Nasaarada loo isticmaalo oo dhan xilligii Christian. Waxaan aaminsan nahay in Rabbigu ayaa eraygiisii.

Caalamka sidoo kale difaaci Text Ingiriiska Bible Society saddexmidnimada Bible Society, Helay, taas oo ku siinayaa baxay King James Version ee England. In Maraykanka, ka mid ah ururada kale ee American Way of Life iyo Dean Burgon Society The.

[...]

KJV Swedish ayaa daba socda qoraal hore aasaasiga ah

Tan iyo weynba Swedish toobadda Bible, Charles ee Church Bible, aad si daacad ah soo raacay Text ka helay, waxaan go'aansannay in aan this jir ah Kitaabka Quduuska ah iyo rabitaanka dib iyadoo la kaashanayo Rabbiga loo hubiyo in ay ku nool yihiin doonaa in dhar ah luqadda casriga ah. On the jeer yar marka duwan Church Bible Charles ayaa ka Text ka helay sida aynu iyadoo la kaashanayo khubaro aqoon Giriigga ayaa waxay leeyihiin si toos ah loo tarjumay Text ka helay. Tani waxay ka dhigan tahay in KJV waa a text turjumaad aamin aasaasiga ah ee qoraalka ku Helay iyo jeer in aad dooran kartaa fursadaha fasiraad kala duwan, waxaan leenahay, sida caadiga ah u doortay fasiraadda helay Charles ee Church Bible. KJV New Testament sidaas waa turjumaad casriga ah ee Text heshay Giriigga ah ee asalka ah, halka sidoo kale waa dib u eegis ah ee Charles ee Church Bible. Intaa waxaa dheer, turjumaad English ah King James Version saameyn balaaran weyn on shaqada ee Axdiga Cusub. Qof kasta oo raba in la helo wax u dhigma ah Swedish ee King James Version waa in sidoo kale dooran KJV, sida turjumaadaha kuwaas oo si daacad ah soo socota qoraaladii asalka ahaa ee Giriigga.

Ka hor inta apg29 ku lahaa Axdiga Cusub ee KJV ah, laakiin maxaa yeelay waxa ay hadda leedahay website u gaar ah, inaan halkaasna wax kuu gudbin!


Publicerades torsdag 7 november 2019 18:19:57 +0100 i kategorin och i ämnena:


78 kommentarer


x
Sven Thomsson
fredag 8 november 2019 11:53

Jag har Reformationsbibeln, Nya Testamentet och tycker den är fantastiskt bra. Nu väntar jag med stort intresse på att den blir komplett med både GT och NT.

Svara

x
Mikael W svarar Sven Thomsson
fredag 8 november 2019 12:01

Sven, är det något speciellt som gör att du tycker Reformationsbibeln är bra? Vet du om den går att få in i celltelefonen?

Svara

x
Sven Thomsson svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 12:30

Ja, Mikael W. Jag tycker som Christer, att den är bra för att den är trogen grundtexten. Om den går att få in i celltelefonen har jag ingen aning om. Jag vet inte ens vad en celltelefon är. Är det något för interner i fängelse?

Svara

x
daniel ånséhn svarar Sven Thomsson
fredag 8 november 2019 12:46

Det är mobiltelefon.

Svara

x
Leif svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 13:24

Man kan ladda hem Bibeln på många olika språk "Youversion" till en smartphone.

Visserligen ligger inte ReformationsBibeln där ännu men de flesta svenska översättningar finns.
Där finns Karl den 12:es översättning på gammalt språk, vilken i stort sett är densamma som ReformationsBibeln, där finns King James Bibeln som också egentligen är densamma...

Svara

x
Christer Åberg svarar Leif
fredag 8 november 2019 13:41

I den här appen kan du ladda ner Reformationsbibeln: https://play.google.com/store/apps/details?id=ua.mybible

Svara

x
Christer Åberg svarar Christer Åberg
fredag 8 november 2019 13:43

Den finns även för iPhone och Ipad.

Svara

x
Leif svarar Christer Åberg
fredag 8 november 2019 15:09

Tackar Christer, jättebra!

Svara

x
A. N. Onym
lördag 9 november 2019 09:36

På hemsidan finns det möjlighet att ge råd, ställa frågor, uppge önskningar etc.

Man kan till och med skriva "anonymt" (gäller ännu inte med mobil). Vanligtvis efter bibeltexten. Scrolla ner.

Använd den funktionen och var med om att forma Reformationsbibelns hemsida.

Detta är en unik möjlighet just nu.

/A. N. Onym

Svara

x
Fredrik Andersson
lördag 9 november 2019 17:02

Jag läser King James version på engelska. Och skulle jag inte göra det så läser jag den på svenska översatt av Patrik Firat.
http://nyatestamentet.nu/

Reformations Bibeln har för många fel i sig jämfört med King james (KJV) så jag rekommenderar man läser King James på svenska. Kan köpas här:

https://www.adlibris.com/se/bok/king-james-bibeln-pa-svenska-nya-testamentet-9789176991473

Vill ni veta mer om varför King James är den ända bibeln man kan läsa, så finns det oändligt med information om det på nätet och YouTube. Man jämnför verser och visar på varför den är bättre och den saknar inte verser som andra biblar grundade på katolska grundtexter.

Svara

x
Leif svarar Fredrik Andersson
lördag 9 november 2019 19:33

Om man läser alla Bibelöversättningar med ödmjuk inställning och Den Helige Andes vägledning så kan man få oerhört mycket mer än att bara envist hålla sig till en. Visst håller jag med om att vissa betydelser klingar av och urvattnas i många översättningar genom åren, men även genom de sämsta översättningarna uppenbarar Anden hemligheter och ger vishet om man bara söker och är öppen i sitt hjärta...

Att vara alltför kritisk till vissa översättningar kan låsa oss i sökandet. Ja, visst saknas det en del verser m.m. i vissa översättningar, och ord översätts lite svagare i betydelsen än de borde översatts, men som helhet så berättar ändå alla översättningar om det allra viktigaste, att Jesus Kristus är Herre och enda Vägen till Gud, frälsning och evigheten går igenom Honom...

Jesu frid...

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag 9 november 2019 19:51

Leif, Gud ser allvarligt på det här med att förvränga och förfalska Guds ord, och det måste även vi som troende göra. Guds ord har länge varit under Ondskans attack, och får det fortgå så blir Guds ord en lögn

Ty jag vittnar åt var man som hör profetians ord i denna bok, Om någon man skall lägga till något till dessa ting, skall Gud lägga till på honom de plågor som är skrivna i denna bok

(Uppenbarelseboken 22:18)

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
lördag 9 november 2019 20:58

....och tar man bort ord

”Och om någon tager bort något från de ord som stå i denna profetias bok, så skall Gud taga ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, om vilka är skrivet i denna bok.”

(Uppenbarelseboken 22:19)

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag 9 november 2019 21:37

Helt korrekt, det är bara så att varför vissa ord kan ha kommit bort beror på någonting. T ex i vissa grundtexter där det har översatts från så har det inte gått att tyda det som stod, texten var så otydlig så man har inte vågat chansa på vad som stod och därför finns det inte med. Det kan också vara så att de saknade orden helt enkelt saknas i just den grundtexten... Ofta har man dock hänvisningar på ett eller annat sätt.

Det finns förklaringar till det mesta. Allt behöver inte bero på illvilja från översättare eller djävulskap från djävulen även om han givetvis fördärvar så mycket han får tillåtelse till... Det är dock alltid Jesus som bestämmer och Han har gett oss flertalet översättningar precis så bra som det behövs för att vi skall kunna finna vägen.. 😘

Svara

x
MN
lördag 9 november 2019 22:06

Jag önskar att den kom till MySword. Jag tycker inte riktigt om MyBible. Den är för råddig då man ska parallelläsa olika översättningar vilket jag alltid gör. Men allra värst är YouVersion som inte bara är ett spionprogram utan också för in felaktigheter i KJV. Av misstag eller med flit ska jag ej spekulera om.
MySword är bäst och cleanast då man klickar fram vers efter vers!

Svara

x
Fredrik Andersson svarar MN
söndag, 10 november 2019 00:32

Har du några verser eller exempel på ställen där KJV har blivit förstörd i YouVersion?

Svara

x
A. N. Onym svarar MN
söndag, 10 november 2019 13:01

Det finns moduler med Reformationsbibeln NT för eSword.

Man kan ladda hem dem, men man måste själv kopiera dem till rätt folder på dator, mobil eller surfplatta.

https://bibelonline.se/eSword/


Svara

x
KHP svarar Fredrik Andersson
måndag, 11 november 2019 16:17

Fredrik, du skrev: "Reformations Bibeln har för många fel i sig jämfört med King james (KJV) så jag rekommenderar man läser King James på svenska."

En sådan anklagelse bör understödjas med bevis, i form av exempel.

Bevislasten är din.

Om det finns "många fel" borde du kunna ge åtminstone tre exempel.

KHP

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 11 november 2019 21:04

You version är en bra bibel app, King James är också bra, men jag är väldigt skeptisk till dom som påstår att det bara är King James som gäller, se upp för dom som vill göra evangelium till en blandning av nåd och lag, eller påstå att det inte räcker med att tro på JESUS,och sätta sin tillit till honom, lyssnade på den där Patrik han lät lite grann som en kalvinist, joh 1:12 alla dem som tog emot gav han rätt att bli ett GUDS BARN, att ta emot en gåva är en viljeakt, det står skrivet hos profeterna :de skall alla ha blivit undervisade av GUD var och en som lyssnat(guds medvetandet) på FADERN och lärt av honom kommer till mig. Amen amen säger jag er DEN SOM TROR HAR EVIGT LIV, kalvinister är frälsta och fina kristna, men GUD har inte bestämt innan han skapade oss att ge vissa personer evigt liv, alla som tar emot och tror blir förutbestämda, det är vår fria vilja det är vi själva som väljer att tro på JESUS,

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 11 november 2019 21:11

Fredrik jag är också intresserad av att veta vad som är Fel översättningar. Man kan fixera sig vid en bibel vers, men faktum är att summan av GUDS ORD är sanningen, vad säger helheten, historiskt och kulturellt sammanhang, läs minst 20 verser före och 20 verser efter bibel versen man fokuserar på så får man sanningen kontexten sammanhanget är viktigt

Svara

x
KHP
onsdag, 13 november 2019 21:33

Jag tog kontakt med Reformationsbibelsällskapet och fick reda på följande.

Det är mycket troligt att Patriks översättning är en direktöversättning av King James Version medan Reformationsbibeln är en översättning av Textus Receptus, där King James Version och Karl XII:s Bibel haft tolkningsföreträde.

Om man t. ex. jämför 1 Kor. 6:9 så står det i slutet så här:

Reformationsbibeln: "...eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant." (här finns ingen grundtextskillnad och Folkbibeln och Bibel 2000 har översatt från grekiskan på samma sätt)

Patrik Firats översättning: "... eller feminina män, eller homosexuella."

Här har Patrik helt uppenbart försökt göra en direktöversättning av KJV. Så påståendet att Patriks översättning ligger närmare KJV, stämmer å ena sidan eftersom han har försökt översätta det engelska ordet effeminate, som blir feminin på svenska.

Men frågan man måste ställa sig är följande: Blir det mer rätt att översätta KJV ordagrant till svenska överallt? Svaret är nej. För det första, KJV är inte grundtexten utan det är den grekiska texten, Textus Receptus.

I detta exemplet är det uppenbart att Reformationsbibeln mer korrekt har återgett det som den grekiska grundtexten vill förmedla. Att gå via engelskan kan ibland ge fel läsförståelse på svenska.

Ett annat exempel kan vi hämta från Psaltaren 26:4

Reformationsbibeln är här mycket lik 1917, Folkbibeln 98 och 2015, så här lyder översättningen:

Jag sitter inte tillsammans med lögnare och umgås inte med hycklare. (Melins och 1878 års översättning har ungefär samma fast har uttrycket "falska" istället för hycklare och Åkesons översättning skriver på slutet, "illistiga".)

Så här står det i King James Version: I have not sat with vain persons, neither will I go in with dissemblers

Så här lyder Patrik Firats översättning: Jag har inte suttit med fåfängliga personer, ej heller vill jag gå in med skådespelare.

Kommentar:

Det går att översätta till fåfängliga från engelskan i KJV och det hebreiska grundordet kan betyda det men också lögnare. Men det andra engelska ordet "dissembler" betyder hycklare/bedragare.

Det går också att översätta med "gå in med..." men hebreiskan ger också den möjligheten att översätta till: "umgås".

Här är det uppenbart att Patrik inte fått tag i det den hebreiska texten vill förmedla. Dessutom verkar Patrik ha svårigheter med att använda rätt uttryck.
Hyckleri är en egenskap som vi inte ska ha och inte heller ska vi umgås med hycklare. Men skådespelare uppfattas inte idag som en egenskap utan snarare som ett yrke av de som har svenska som modersmål.

Sammanfattningsvis:

1. Reformationsbibeln är framtagen via ett samarbete mellan personligt troende pingstvänner, laestadianer och baptister. Patrik Firats översättning är gjord av en kalvinist.

2. I Reformationsbibeln har minst 20 personer medverkat under åren som gått. Det har nästan hela tiden varit minst åtta personer som medverkat aktivt i översättningen. Det är viktigt att det är flera personer som deltar, så att det inte blir en "sektöversättning". Det finns inte någon upplysning om fler medverkande i Patrik Firats översättning utan verkar vara en enmansöversättning.

3. Reformationsbibeln använder den grekiska grundtexten, Textus Receptus, som grund för sitt arbete i Nya Testamentet, medans Patrik Firat i huvudsak använder sig av King James Version som sin "grundtext".

Så långt sammanfattningen av info från Reformationsbibelsällskapet.

KHP

Svara

x
Fredrik Andersson svarar KHP
torsdag, 14 november 2019 10:16

Reformations Bibeln skriver i 1 John 4:2 att Jesus Kristus har kommit i köttet. Inte som Karl xii eller kjv/kjs, som skriver är kommen.

Reformations Bibeln faller på Guds egna ords test. För det är ett test, att den är av antikrists ande.

Därför är det en antikrist bibel.

Jag har även gått igenom en 3 evangelier och jag anser att Patriks KJS är bättre än både reformation och Karl xii. Karl xii är bättre än reformations.

KJV har burit frukt i 400 år så att sträva efter att vara mest likt den är önskvärt. Folk har dött för den Bibeln.

Sen om han är kalvinist spelar ingen som helst roll. Om han inte har en agenda att ändra texten för att anpassa kalvinistisk lära. Men nu verkar det som om han översätter så nära King James som möjligt. Och skulle det vara så att han gör fel. Så kommer Gud straffa honom enligt Uppenbarelsebokens löften där i.
Och folk kommer upptäcka det om de älskar Guds ord.

Svara

x
Fredrik Andersson svarar KHP
torsdag, 14 november 2019 10:42

Såg att du ville ha fler exempel av fel..

Mark 13:34. "Ty Människosonen" är borttaget.

EF 4:30. "Är förseglade" är ändrat.

Mark 8:17, hjärtan är förblindade, skall vara förhärdade.

Sen att de inte skriver helvetet på vissa ställen som Matt 11:23, 16:18.

Listan fortsätter med små fel.. om du söker finner du..

KJV är Guds ord.

Svara

x
SH
torsdag, 14 november 2019 12:19

Håller med Leif!

Tror inte på petitesser, det är summan av Guds Ord som räknas och som man kommer ihåg. "Allt behöver inte bero på illvilja från översättare" (Leif)
Så små "fel" tycker jag är bagateller.

Ex-vis Matt 11:23 - i Reformationsbibeln finns hänvisning (*) för ordet Dödsriket. Där står "Grek Hades. KXII: helvetet. Alltså o k.

Mark 8:17 - språkfel, inget att fastna i.

Har själv både KJV och Ref-bibeln, litar på Ref-bibeln.

Svara

x
Fredrik Andersson svarar SH
torsdag, 14 november 2019 13:01

Jag var likadan förut. Det gör väl inget med folkbibeln tyckte jag och läste den.

Sen så fick jag ingen frukt heller, utan levde vidare i världen, utan direkt nytt liv och omvändelse från synd. Jag hade lite grann, men utan kraft.
Men efter att jag börjat läst KJV så har jag kommit närmare Gud.

Ville bara vittna och säga det. Ni andra gör som ni vill.
Men ta lärdom från mig, då jag ångrar att jag inte lyssnade på de som sa till mig att läsa KJV. Önskar jag fick tillbaka de åren..

Och nu när det finns en på Svenska, så kan de som inte kan engelska läsa också. Förstår inte att ni sätter er emot det.

Men ni gör som ni vill, Hej då för den här gången.

Svara

x
KHP
torsdag, 14 november 2019 13:45

Testar om man kan kursivera och fetstila här innan jag svarar Fredrik.

Christer, du kan sudda detta när jag har testat.

KHP

Svara

x
KHP
torsdag, 14 november 2019 14:20

Jag skall svara direkt på den första av dina två kommentarer och den första texten du citerar i din andra kommentaren. Resten kommer senare.

Du skrev: Reformations Bibeln skriver i 1 John 4:2 att Jesus Kristus har kommit i köttet. Inte som Karl xii eller kjv/kjs, som skriver är kommen. Reformations Bibeln faller på Guds egna ords test. För det är ett test, att den är av antikrists ande. Därför är det en antikrist bibel.

Här får du texten från 5 översättningar och från grundtexten Textus Receptus. (HRB = Hebrew Roots Bible, YLT = Youngs Literal Translation)

Version 1 Joh. 4:2
Refo 16 Guds Ande ska ni känna igen på detta: Varje ande som bekänner att Jesus Kristus har kommit i köttet är från Gud.
Karl XII Derpå skolen I känna Guds Anda; hvar och en ande, som bekänner att Jesus Christus är kommen i köttet, han är af Gudi.
KJV Hereby know ye the Spirit of God: Every spirit that confesseth that Jesus Christ is come in the flesh is of God:
HRB The Spirit of Elohim is known by this: Every spirit which confesses that Yahshua Messiah has come in the flesh is from YAHWEH.
YLT in this know ye the Spirit of God; every spirit that doth confess Jesus Christ in the flesh having come, of God it is,
TR εν τουτω γινωσκετε το πνευμα του θεου παν πνευμα ο ομολογει ιησουν χριστον εν σαρκι εληλυθοτα εκ του θεου εστιν

Svar: Vari skillnaden i betydelse mellan "är kommen" och "har kommit" skulle bestå är mej totalt otydligt. Att på grund av detta uttala en så grov beskyllning (förbannelse) är verkligen bortom alla proportioner.

Uttrycket i KJV "is come" är gammel-engelska. På modern engelska heter det "has come". Varför det skulle vara antikristligt att använda en hedendagse grammatik förstår jag inte.

Du skrev: Mark 13:34. "Ty Människosonen" är borttaget.

Version Mark. 13:34
Refo 16 Såsom när en man reser utomlands och lämnar sitt hus och ger sina tjänare makten, och åt var och en hans uppgift, och befaller dörrvaktaren att vaka.
Karl XII Såsom εληλυθοτα, den der drog bort i främmande land, och lät blifva sitt hus, och gaf sina tjenare magt, och hvarjom och enom sina sysslo, och böd dörravaktaren, att han skulle vaka.
KJV For the Son of man is as a man taking a far journey, who left his house, and gave authority to his servants, and to every man his work, and commanded the porter to watch.
HRB As a man going away, leaving his house, and giving his slaves authority, and to each his work and he commanded the doorkeeper, that he be vigilant,
YLT as a man who is gone abroad, having left his house, and given to his servants the authority, and to each one his work, did command also the porter that he may watch;
TR ως ανθρωπος αποδημος αφεις την οικιαν αυτου και δους τοις δουλοις αυτου την εξουσιαν και εκαστω το εργον αυτου και τω θυρωρω ενετειλατο ινα γρηγορη

Kanske bra att du tog just detta som exempel för här har KJV lagt till "Människosonen". Som du ser finns ordet inte med i grundtexten.

Jag återkommer med reaktion på de 4 ytterligare citaten.

Vill bara säga att du grundar dina argument på en ny översättning till svenska från en gammal översättning till engelska av den koine-grekiska grundtexten Textus Receptus.

KJV är en bra översättning, men den är inte grundtexten och ord ändrar betydelse. Skulle kunna ge åtskilliga exempel där svenska ord totalt har ändrat betydelse. Samma gäller engelska ord.

Du förkättrar ett nutida språkbruk och försvarar KJVs tillägg till grundtexten.

KHP

Svara

x
KHP
torsdag, 14 november 2019 14:30

Korrektion: Jag ser att tryckfelsnisse ändrade texten..

Det står:

Karl XII Såsom εληλυθοτα, den der drog bort i främmande land, och lät blifva sitt hus, och gaf sina tjenare magt, och hvarjom och enom sina sysslo, och böd dörravaktaren, att han skulle vaka.

Skall vara:

Karl XII Såsom en man, den der drog bort i främmande land, och lät blifva sitt hus, och gaf sina tjenare magt, och hvarjom och enom sina sysslo, och böd dörravaktaren, att han skulle vaka.

KHP

Svara

x
SH
torsdag, 14 november 2019 15:39

SH till Fredrik Andersson

Varken Bibel 2000 eller Folkbibeln har tilltalat mig. Jag har läst Bibel 1917 tills Reformationsbibeln kom. Dock slagit upp KJV och Karl XII för att kolla så det blir rätt. Ja, kan ju läsa KJV på svenska här på nätet vilket ju är bra men jag har funnit vila när det gäller ämnet som dryftas här.

Anser att bagateller och språkfel är oväsentligt. Exakt ord i stället för en synonym är inget vi ska fästa oss vid.
Menar Du verkligen att Reformationsbibeln är Antikrists bibel??

Gud har inte menat att vi ska leta efter småfel eller språkfel, inte behöva ha exakt rätt ord men BETYDELSEN ska vara rätt. Inte stryka bort eller lägga till så betydelsen blir fel, det menar Herren.
Bra Fredrik A om Du läser noggrant de svar Du fått. Så får Du en klarare bild av det vi menar.

Svara

x
KHP
torsdag, 14 november 2019 18:50

Här följer andra delan av mitt svar till Fredrik. Jag måste säga att det känns oproportionerligt att behöva svara så utförligt till en person som tydligen har svårt att skilja mellan myggor och kameler. Läs det som signaturen "SH" skrev till dej. Det handlar inte om synonymer och olika sätt att uttrycka samma sak.

Jag kan inte låta bli att citera Joh. 5:39-40 Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig. Och ni vill inte komma till mig för att få liv. 

De personer Jesus talade till hade ännu inte fått möjligheten att ta emot Den Helige Ande som gåva, och sigill till förlossningens dag. Joh. 16:13-15 Men när han kommer, sanningens Ande, ska han leda er till* hela sanningen. För han ska inte tala av sig själv, utan allt han hör ska han tala, och han ska tala om för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för av mitt ska han ta och förkunna för er. Allt vad Fadern har är mitt. Därför sa jag, att han ska ta av mitt och förkunna för er. 

Jesus talade till människor som kunde sin bibel utantill. Hur forskade de? Ja, det handlade givetvis om att tolka. För den som tror och har låtit döpa sig finns anden där och leder tolkningen.

Nu till dina citat:

Version Ef. 4:30
Refo 16 Och bedröva inte Guds Helige Ande, som ni har fått som ett sigill till förlossningens dag.
Karl XII Och bedröfver icke Guds Helga Anda, der I med beseglade ären till förlossningenes dag.
KJV And grieve not the holy Spirit of God, whereby ye are sealed unto the day of redemption.
HRB And do not grieve the Holy Spirit of YAHWEH, by whom you were sealed to the day of redemption.
YLT and make not sorrowful the Holy Spirit of God, in which ye were sealed to a day of redemption.
TR και μη λυπειτε το πνευμα το αγιον του θεου εν ω εσφραγισθητε εις ημεραν απολυτρωσεως

Ordet "εσφραγισθητε" betyder enligt Strong "set a seal, set to seal, seal up, stop". Det är en böjningsform av ett ord som betyder "att stämpla". Ordet finns 26 gånger i NT.

Stämpeln, eller sigillet finns där för att försäkra att ingen kan komma åt eller ändra på innehållet. Det som har försetts med ett sigill är förseglat, eller som det hette förr, beseglat. (Från tyskans "besiegeld", försett med ett "Siegel". Svenskan var mer lik tyskan på den tiden. Numera säger man dock hellre "verschlossen" på tyska.)

Det handlar som sagt inte om synonymer och olika sätt att uttrycka samma sak. Därför vill jag visa dej på en text där ordet finns, men KJV inte har tagit med det.

2 Kor. 11:10
KJV: As the truth of Christ is in me, no man shall stop me of this boasting in the regions of Achaia.
MLV: As the truth of Christ is in me, that this boasting will not be sealed up in me in the districts of Achaia.
TR: εστιν αληθεια χριστου εν εμοι οτι η καυχησις αυτη ου σφραγισεται εις εμε εν τοις κλιμασιν της αχαιας

(MLV = Majority text Literal Version, alltså ordagrann så gott det går.)

Det jag ville visa dej är att KJV har valt att berätta innehållet med andra ord. Sådant sker i alla översättningar. Du hänger upp dej på något helt oväsentligt i din anmärkning angående Ef. 4:30.

Version Mark. 8:17
Refo 16 Då Jesus* märkte detta, sa han till dem: Varför talar ni om att ni inte har bröd? Kan ni ännu inget fatta eller förstå? Är era hjärtan fortfarande** förblindade?
Karl XII Då Jesus det förnam, sade han till dem: Hvad bekymren I eder, att I hafven icke bröd? Kunnen I ännu intet akta, eller förstå? Hafven I ännu edor hjerta förblindadt?
KJV And when Jesus knew it, he saith unto them, Why reason ye, because ye have no bread? perceive ye not yet, neither understand? have ye your heart yet hardened?
HRB And knowing, Yahshua said to them, Why do you reason because you have no bread? Do you not yet perceive nor realize? Have you still hardened your heart?
YLT And Jesus having known, saith to them, `Why do ye reason, because ye have no loaves? do ye not yet perceive, nor understand, yet have ye your heart hardened?
TR και γνους ο ιησους λεγει αυτοις τι διαλογιζεσθε οτι αρτους ουκ εχετε ουπω νοειτε ουδε συνιετε ετι πεπωρωμενην εχετε την καρδιαν υμων

Ordagrannt betyder "πεπωρωμενην" förstenad. Strong skriver: Apparently from πῶρος pōros (a kind of stone); to petrify, that is, (figuratively) to indurate (render stupid or callous): - blind, harden.

Samma ord finns i Rom. 11:7 och översätts där av KJV: What then? Israel hath not obtained that which he seeketh for; but the election hath obtained it, and the rest were blinded

Samma gäller 2 Kor. 3:14  But their minds were blinded: for until this day remaineth the same vail untaken away in the reading of the old testament; which vail is done away in Christ. 

Men samma sak här. Textens innebörd blir samma. 

Dödsriket tar jag upp i nästa svar till dej.

KHP

Svara

x
KHP
torsdag, 14 november 2019 19:17

Fredrik, Så till sist svar på dina citat om Hades.

Version Matt. 11:23
Refo 16 Och du Kapernaum, som blivit upphöjd ända till himlen,* du ska störtas ner till dödsriket**. För hade sådana under skett i Sodom, som blivit gjorda i dig, så hade det stått ännu i dag.
KJV And thou, Capernaum, which art exalted unto heaven, shalt be brought down to hell: for if the mighty works, which have been done in thee, had been done in Sodom, it would have remained until this day.
HRB And you, Capernaum, who "have been exalted to the heaven, you will be thrown down to Hades." For if the powerful acts happening in you had taken place in Sodom, it would remain until today. (Isa. 14:13, 15)
YLT `And thou, Capernaum, which unto the heaven wast exalted, unto hades shalt be brought down, because if in Sodom had been done the mighty works that were done in thee, it had remained unto this day;
TR και συ καπερναουμ η εως του ουρανου υψωθεισα εως αδου καταβιβασθηση οτι ει εν σοδομοις εγενοντο αι δυναμεις αι γενομεναι εν σοι εμειναν αν μεχρι της σημερον

Version Matt. 16:18
Refo 16 Och jag säger dig, att du är Petrus, och på denna klippa* ska jag bygga min församling, och dödsrikets** portar ska inte segra över henne.
KJV And I say also unto thee, That thou art Peter, and upon this rock I will build my church; and the gates of hell shall not prevail against it.
HRB And I also say to you that you are Peter, and on this rock I will build My assembly, and the gates of Hades will not prevail against her.
YLT `And I also say to thee, that thou art a rock, and upon this rock I will build my assembly, and gates of Hades shall not prevail against it;
TR καγω δε σοι λεγω οτι συ ει πετρος και επι ταυτη τη πετρα οικοδομησω μου την εκκλησιαν και πυλαι αδου ου κατισχυσουσιν αυτης

Talas det om helvetet i Bibeln? Talade Jesus om helvetet? Detta är två kuggfrågor.

Den som påstår att Jesus aldrig använde ordet “helvete” har rätt för det är ett fornnordiskt ord. Dödsrikets gudinna “Hel“, i “hel” (dödsriket) tog hand om straff ,”viti“, för dem som hade skuld. Jämför: “Vid vite förbjudet!” som betyder att om man överträder förbudet blir man straffad.

Dödsriket finns omtalat i både gamla och nya testamentet. I GT kallas det שְׁאוֹל shaal eller שְׁאוֹל sheol och i NT ̔́ͅᾅδης hades och betyder platsen för, eller tillståndet av, döda människors själar.

I 1 Kor. 15:55 står det ordagrannt Du död, var är din udd? Du dödsrike, var är din seger? Vi jämför med Upp. 20:14 Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden.

Begreppet “dödsriket” är inte utförligt beskrivet och olika aspekter (inte motsägelser) presenteras i bibelns böcker. Den kanske tydligaste beskrivningen finns i berättelsen om den rike mannen och Lasarus i Lukas 16:19-31. Ordet som används där är “hades” och berättelsens huvudpersoner hamnar båda i “hades”. Den fattige Lasarus får en plats vid Abrahams sida (sköte) och den rike mannen förpassas långt bort från Abraham, men han såg både Abraham och Lasarus. Att Lasarus hade det gott framgår av texten, men den rike mannen hade det inte gott för han ropade: “Fader Abraham! Förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa sin fingertopp i vatten och svalka min tunga, för jag plågas i den här elden.”

Vi får veta att det finns en stor gapande klyfta mellan dödsrikets två avdelningar, så att ingen kan gå till den andra sidan.

Vi får inte veta hur länge situationen pågick eller pågår.

Ordet "helvete" är inte en korrekt översättning av ordet "hades". Dödsrike är betydligt bättre valt. I berättelsen om Lasarus kan vi konstatera att Lasarus inte var i Himlen och den rike mannen inte var i helvetet.

Upp. 20:13-14 
Refo 16: Och havet gav igen de döda som var i det, och döden och dödsriket* gav igen de döda som var i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. Och döden och dödsriket* kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden**.
KJV: And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them: and they were judged every man according to their works.  And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death. 

Här haltar KJVs översättning ordentligt. Det vi vet om den slutliga stationen är att den är oåterkallelig. Kalla den slutgiltiga stationen för de förtappade helvete om du vill. Men ingen kommer tillbaka från helvetet. Däremot kommer en gång dödsriket att tömmas på folk som därefter döms och endera får vara tillsammans med Herren alltid, eller skiljas från Herren alltid.

/Kjell

Svara

x
Leif svarar KHP
torsdag, 14 november 2019 19:38

Mycket imponerad av ditt sätt att orka engagera dig så detaljerat i detta läge😇👍

Jesu rikliga välsignelser över dig, mvh Leif...

Svara

x
KHP svarar Leif
torsdag, 14 november 2019 21:47

Fredrik har rätt att översättande av Guds ord är oerhört viktigt.

Korrekta översättningar bör försvaras.

Det finns mycket bra information på reformationsbibelns hemsida bibel.se (alltså inte bibeln.se) angående grundtexter och förfalskandet av dessa under förevändningen av "textkritik".

Tack för din respons.

KHP

Svara

x
Madeleine Huhtalo
fredag, 15 november 2019 16:41

Jag vet inte vilket, ,,,,,men det sägs att en ungersk bibel ska vara den mest korrekta. Men jag vet inte om det stämmer

Svara

x
Mikael W svarar KHP
fredag, 15 november 2019 23:06

Hej Kjell

En man hade blivit besatt av många onda andar (demoner, fallna änglar) och dessa demoner bad Jesus att dem skulle slippa att bli sända ner till ”Avgrunden”. Denna avgrund är en slags ondskefull plats, ett anti-paradis, där Satan regerar.

Jesus, som ju är full av nåd, var till och med barmhärtig mot dessa demoner, och sände istället iväg dem in i ett gäng stackars grisar. Grisarna blev fullständigt förvirrade och hoppade ner i sjön, drunknade och dog.

Kjell, några enkla frågor:

Drunknade även demonerna?
Var befinner sig dessa demoner nu?
Befinner dem sig i ett slags djur-paradis eller ett gris-paradis, som har lite sämre standard än ”Dödsriket”, och där dem slipper Satan, men har en klart bättre standard än ”Avgrunden”? Var exakt ligger ”Avgrunden”? En förort till Gävle?

Kort och gott, var i låg Jesu barmhärtighet?

Källa: Lukas 8:30-33

Svara

x
KHP svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 05:46

Mikael W, Du blandar biblisk information med egen tolkning och egna tillägg. Låt oss därför först läsa texten innantill;

Luk 8:30-32  Då frågade Jesus honom och sa: Vad är ditt namn? Då sa han: Legion*. För många onda andar hade kommit in i honom. Och dessa bad honom, att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden. Men där gick en stor svinhjord i bet på berget. Då bad de honom, att han skulle tillåta dem att fara in i dem. Och han tillät dem det. Då for de onda andarna ut ur mannen och for in i svinen. Och hjorden rusade utför branten ner i sjön och drunknade. 

Var står det att Jesus tillät detta på grund av att han är full av nåd? I alla fall inte i den angivna texten! Svinhjorden var troligen avsedd som mat till de romerska soldaterna som ockuperade landet. Judarna förknippade svin med ockultism. Onda andar i svin var således en passande plats, och romarna led förlust.

Du frågar: Drunknade även demonerna?

Svar: Andar kan inte drunkna.

Fråga: Var befinner sig dessa demoner nu?

Demonerna hör till de andevarelser som även kallas satans änglar. Dit räknas även människor som säljer sin själ till satan.

Judas 1:6  Och de änglar som inte behöll sitt ursprung, utan övergav sin egen boning, dem har han med eviga bojor förvarat i mörkret till domen på den stora dagen. 

Upp. 12:9  Och den store draken blev utkastad, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen. Han blev nedkastad på jorden, och hans änglar blev också nedkastade med honom.

Svar: Demonerna förvaras till den yttersta domens dag och kommer sedan att kastas i eldsjön.

Upp. 20:10  Och Djävulen som hade bedragit dem blev kastad i sjön av eld och svavel, där* vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheternas evigheter.

Upp. 21:8  Men de fega och de otroende och de avskyvärda samt mördare och otuktiga och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare ska få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel, som är den andra döden.

Fråga: Befinner dem sig i ett slags djur-paradis eller ett gris-paradis, som har lite sämre standard än ”Dödsriket”, och där dem slipper Satan, men har en klart bättre standard än ”Avgrunden”? Var exakt ligger ”Avgrunden”? En förort till Gävle?

Jag skall svara trots raljerandet.

Du misstar dig totalt om andemakternas status. Det finns många bibeltexter som ger oss information om detta. Andemakterna är långt större i styrka och makt än vi människor.

2 Petr. 2:9-11  Herren vet hur han ska frälsa de gudfruktiga ut ur frestelsen, och förvara de orättfärdiga till att straffas på domens dag, och särskilt dem som i orent begär vandrar efter köttet och föraktar herradömet. De är trotsiga och självgoda och inte rädda för att smäda väldigheterna, fastän änglarna, som är större i styrka och makt, inte uttalar någon smädande dom mot dem inför Herren. 

Inte ens Guds änglar smädar dessa väldigheter.

Judas 1:8-10  På samma sätt befläckar också dessa drömmare köttet, och föraktar herradömet och hädar väldigheterna. Men när överängeln Mikael kom i strid med djävulen och tvistade om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom, utan sa: Må Herren straffa dig. Men dessa smädar det som de inte vet något om. Och det som de förstår av naturen, liksom djur utan förnuft, i det fördärvar de sig själva. 

Oskicket (synden) att härja med satan och hans demoner, som förekommer i en hel del församlingar, har absolut inget stöd i Guds ord. Tvärtom!

Kol. 1:15-16  Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd framför allt skapat. För genom honom skapades allt det som är* i himlarna och det som är* på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är troner eller herradömen eller furstedömen eller väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. 

Jesus har all makt!

Ef. 6:11-12  Ta på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. För vår strid är inte mot kött och blod utan mot furstendömen, mot makterna, mot mörkrets* världshärskare i denna världen, mot ondskans andemakter i himlarna. 

Den som tror och blir döpt och lever i omvändelse arbetar med att ta på sig Guds vapenrustning.

Rom. 8:38-39  För jag är övertygad om att varken död eller liv, varken änglar eller furstendömen eller makter, varken något som nu är eller något som ska komma, varken något i höjden eller i djupet eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek som är i Kristus Jesus, vår Herre. 

Vår frälsning, med Anden som insegel, är garanterad så länge vi inte själva "hoppar ur Guds hand".

Jesu halvbror Judas brann av iver för evangelium om frälsningen. Han skrev:

Judas 1:3-10 Älskade, när jag i min stora iver ville skriva till er om den gemensamma frälsningen, har jag funnit det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att kämpa allvarligt för den tro som en gång har blivit överlämnad åt de heliga. För några människor har smugit sig in obemärkt, som för länge sedan var uppskrivna till denna dom, ogudaktiga, som förvränger vår Guds nåd till ett liv i skamlös synd och förnekar den ende Härskaren, Gud*, och vår Herre Jesus Kristus. Men jag vill påminna er, fastän ni redan en gång fått veta detta*, att då Herren hade räddat folket ur Egypten, förgjorde han sedan dem som inte trodde. Och de änglar som inte behöll sitt ursprung, utan övergav sin egen boning, dem har han med eviga bojor förvarat i mörkret till domen på den stora dagen. 

Det svaret får du nöja dej med. Jag tror inte att bloggens ägare tycker om att man avviker från ämnet. Och ber honom härmed om ursäkt för min kommentar.

KHP

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 07:31

Job 26:6 dödsriket ligger naket för honom, avgrunden utan täckelse,

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 07:57

KHP summan av GUDS ORD är sanningen, det är lätt att lägga till GUDS ORD extra bibel verser det bör vi inte göra, du lägger till Ef 1:13-14 och tolkar sigillet, handpenningen, som att den inte är Förseglat till förlossningens dag, och lägger till om vi inte hoppar ur hans hand. Hur hoppar man ur GUDS HAND, eller när JESUS säger jag ger dem (fåren) evigt liv, och de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand, då lägger du till *joh 10:28 b extra tillägg, vår frälsning med anden som inseglet är garanterat så länge vi själva inte hoppar ur GUDS HAND JESUS sa aldrig så om så vore hade johannes lagt till detta, snacka om att åklagaren fått in en kil i förkunnelse du är frälst av nåd om du inte själv hoppar ur GUDS HAND, hur hoppar man ur GUDS HAND?

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 08:11

Och tillägget till Rom 8:35-39 vem kan skilja oss från KRISTI KÄRLEK? Nöd, ångest förföljelse hunger fara eller svärd (förutom om vi hoppar ur hans hand).... Jag är viss om att varken DÖD ELLER LIV VARKEN ÄNGLAR ELLER FURSTAR VARKEN NÅGOT SOM NU ÄR ELLER NÅGOT SOM SKALL KOMMA, VARKEN MAKTER I HÖJDEN ELLER DJUPET ELLER NÅGOT ANNAT SKAPAT SKALL KUNNA SKILJA OSS FRÅN GUDS KÄRLEK I JESUS KRISTUS VÅR HERRE (förutom om vi hoppar ur hans hand)detta tillägg tar udden ur dessa kraftfulla ord, jag accepterar inte det.

Svara

x
KHP svarar Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 09:33

Stefan,

Ingen tvingar dej att "acceptera" det.

Om du tror: "en gång frälst, alltid frälst" så tror vi olika.

Båda kommer vi en dag att veta om någon av oss hade rätt.

Resten överlåter jag gärna med fullt förtroende åt Herren.

KHP

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 10:19

Det du gör Stefan genom att envist hålla fast vid "en gång alltid frälst", det är att hävda att den fria viljan helt plötsligt har upphört efter frälsningens dag, och så kan det väl inte vara, eller?

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 10:19

Jag accepterar inte att man säger frälst av nåd "men.. *JESUS bar fram ett fullkomligt syndoffer *men.. * det är lätt att fylla ut skriften med extra tillägg det kanske vi alla gör ibland, men jag accepterar dom som är svaga i tron på JESUS KRISTUS fullbordade verk, calvinister armenienister, osv alla andra frälsta religions filosofer bara dom tror på JESUS vi är ett i KRISTUS, bibeln är skriven på så sätt att vi ska kunna ha båda tolkningarna i vår tanke beroende på hur stark tro man har, bibeln säger inte att vi har en fribiljett att leva ut vår onda naturs lustar, GUD ÄR HELIG

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 11:23

Bibel tolkningar kan spåra ut tack vare mänskligt filosoferande, så är det vi kommer ofta till korta i våra försök,, den fria viljan är ett komplicerat ämne... Jag tror på den fria viljan, jag har inget val!.. Det var Adams vilja som förde människo släktet in i fördärvet... Men GUD hade en evig plan med sin skapelse i hebreer brevet står det om KRISTUS JAG HAR KOMMIT FÖR ATT GÖRA DIN VILJA GUD,.... I KRAFT AV DEN VILJAN HAR VI BLIVIT HELGADE.

Svara

x
SAS svarar KHP
lördag, 16 november 2019 11:33

Tackar för en saklig redogörelse och din kärlek till sanningen❤️🙏. Jag stödjer arbetet med reformationsbibeln och är djupt tacksam till den översättningen. Har skänkt bort många till både ofrälsta och frälsta. Kära bröder och systrar här på APG 29 köp gärna Reformationsbibeln och ge bort nu som en välsignad julklapp till någon här kommer länk

http://www.bibel.se/bibeln/bestalla-reformationsbibeln_1574

Guds underbara välsignelse

Svara

x
SAS svarar Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 11:48

Bibeltolkningar kan spåra ut liksom våra egna tolkningar. En del pastorer predikar bara nåd, andra predikar bara omvändelse, en del predikar Guds kärlek, andra predikar Guds helighet. Men vi behöver Guds helhet så vi inte kommer in på fel väg.

Svara

x
Tomas N
lördag, 16 november 2019 12:01

Jag skulle rekommendera att ta in beprövade och äldre versioner som en del av Bibelreferensen ,därför att nyare versioner ändrar på texter med god vilja och ambition och varierande resultat.
T ex så används levande versioner och the message med glädje av en del som ofta läser klassiska versioner ,men missar att man lär ut uttrycksfulla texter där själva grundmeningen tagits bort och texterna alltid tokas olika

Jag läser själv KJV ofta och som referens och gillar därför också reformationsbibeln. Men många (i USA främst) går för långt i sin iver över en speciell Bibel.
Den Helige Ande hjälper oss förstå vad Gud vill säga genom texterna och därför kan man se att vissa texter i KJV ger mera resonans än Bibel2000 . Men att vi kan se tillräckligt vad Gud menar i de flesta översättningar.
Den Heliga Ande hjälper oss också att urskilja de religiösa sekternas överättningarnas förrädiska avvikelse (JW, SDA och Mormons )

Summan av Guds ord är sanningen och Guds rike är hänger inte på bokstäver utan handlar om hur man skall leva och människans hjärta och Guds ordningar. Bibeln är det bästa hjälpmedlet och vägvisaren till Gud och ordet är i sanning levande och verksamt. Men går man för långt och djupt så uppstår stridigheter som är fruktlösa och tendenserna till religiositet och fariseism finns också i Bibelläsandet.

Tack för utläggningen av texter KHP,det var upplysande och bra

Stefan Jag vet att jag brukar kommentera det du skriver ,det är inget självändamål. Men jag har detta att säga om avfall ifrån Gud.

Det verkar som läran om att man inte kan förlora frälsningen bygger på en önskan om att ge en stor trygghet till de som kämpar med mörkret och kanske kommit från ett destruktivt liv.
Problemet är att läran oundvikligen måste kalla alla som de facto avfaller för "aldrig frälsta" och då har man väl skapat en ännu skakigare grund att stå på.

Hur skall man då hjälpa den som kämpar med synd och fiendens attacker efter att ha sett ljuset? Är det inte så att löftet gäller alla som varje dag söker Gud ,fruktar Honom och går åt rätt riktning?
Varje människa kan nå målet och kan få en upprättad relation med Gud och få tjäna Gud och tillhöra hushållet. Men det ser väldigt olika ut hur vandringen börjar och fortsätter.

Johannes 6:66 Många lärjungar lämnade Jesus så att de inte längre följde Honom efter att Han undervisat hårda sanningar.

Ett exempel på hur människor avfaller från den rätta vägen(Kanske en symbolik här med siffrorna?) Många följde Jesus p g a mirakler,men bestod inte provet. Man behöver gå djupare än mirakler.

Löftena om att Gud aldrig överger den som tror och att ingen kan rycka bort en troende från Guds beskyddande hand eller att inget kan skilja någon från Guds kärlek bör läsas med det elementära och sorgliga stora MEN ,människan kan själv välja att lämna Gud.
Gud kommer aldrig att köra över den fria viljan och satan kommer alltid försöka lura bort människor ifrån Gud. Och Gud tillåter det för den som älskar lögnen mera än sanningen.

Det är väl därför som Paulus säger . Jag har kämpat den goda kampen och fullföljt trons lopp. Andra som skriver ett sådant testamente och slutord över sina liv som Guds tjänare är Mose och Josua ,där vi också kan lära oss mycket av

Svara

x
Mikael W svarar KHP
lördag, 16 november 2019 14:32

”Och dessa bad honom, att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden”

Kjell, Jag och alla som läser bibeln har rätten att göra egna tolkningar. Att du kopierar texten från Lukas 8:30-33 och att jag hänvisar till dessa bibelverser gör väl ingen skillnad, eller hur.

Demonerna bad alltså Jesus att dem skulle slippa ”Avgrunden”, och Jesus accepterade detta och skickade istället in demonerna i grisarna. Jag ser detta som en trolig barmhärtig gärning av Jesus, och om du inte anser Jesus vara full av nåd så har du missat själva kärnan av bibeln

Håller du med om denna tolkning?

Min fråga löd: var är dessa demoner nu? Min tolkning är den, utifrån denna bibeltext, att demonerna inte är i ”Avgrunden”

Om du inte vet svaret så räcker det med ett ”vet ej”


Svara

x
KHP svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 15:31

Mikael, Läs igen. Jag svarade på din fråga.

Judas 1:6 Och de änglar som inte behöll sitt ursprung, utan övergav sin egen boning, dem har han med eviga bojor förvarat i mörkret till domen på den stora dagen.

Svar: Demonerna förvaras till den yttersta domens dag och kommer sedan att kastas i eldsjön.

Demonerna är i gott förvar. Var kan väl kvitta?

KHP

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 15:43

Var har du hittat att satan regerar i avgrunden?

Svara

x
KHP svarar Tomas N
lördag, 16 november 2019 15:44

Tomas, Tack för din respons.

Inte mycket att undra över om man på grund av egna val kan avfalla. Bibeln är glasklar med det.

Hebr. 6:4-6 För de som en gång har blivit upplysta, och som har smakat den himmelska gåvan och har fått del av den Helige Ande, och som har smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, men sedan har avfallit, för dem är det omöjligt att på nytt bli förnyade till omvändelse*, då de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom. 

KHP

Svara

x
KHP svarar SAS
lördag, 16 november 2019 15:52

SAS, Tack för din respons.

Du sår den goda säden genom att dela Guds ord, Jesus, Livets bröd, med människor.

Jag tror att följande löfte även handlar om detta.

Pred. 11:1  Sänd ditt bröd över vattnet, för med tiden får du det tillbaka. 

KHP

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 16 november 2019 16:29

Satan och hans änglar (jag tror det var 1/3 av alla änglar) blev besegrade av ärkeängeln Mikael och nedkastad till jorden pga Satans högfärd mot Gud. Dessa fallna änglar (demoner) lyder under Satan. Deras näste är ”Avgrunden”, och är naturligtvis inte det paradis där Abraham och rövaren på korset vilar, för där regerar Gud.

De många demoner som farit in i mannen som det berättas om i Lukas 8:30-33 vädjade till Jesus att slippa bli sända till ”Avgrunden”, och min tolkning av bibeln är att Jesus var barmhärtig mot dessa demoner och sände dem istället in i grisarna/svinen, som drunknade.

Min fråga till Kjell var: var befinner sig dessa demoner nu?
Vet du svaret Leif så får du gärna förklara.

Svara

x
Mikael W svarar KHP
lördag, 16 november 2019 16:39

Bibeln är glasklar med att om vi tackar ja till Jesus, ångrar vår synd, så blir vi frälsta från synden och får därmed evigt liv.

Jesus är vägen, sanningen och livet

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 17:47

Mikael. Som jag ser det så är det inte fråga om nåd eftersom det inte någonstans i Bibeln ges nåd till satan eller hans demoner. De är ju både Guds och människans fiender och alla även de mest ondskefulla människor kan omvända sig och ges nåd till skillnad från fallna änglar.

Då lämnar berättelsen om den besatte mannen i Gadarene lite frågetecken. Själv tror jag Jesus tillät demonernas vädjan för att Han med gudomlig vishet såg att detta skulle förhärliga Guds rike mera på lite oväntade sätt.
Svinens märkliga drunknande skulle ge mera för bygden att tala om än om demonerna blev förpassade till avgrunden

Om man lyssnar eller studerar lite om seriösa funderingar om hur mörkrets rike är uppbyggt(vilket jag varnar för att gå in i med fel fokus och grund) så är en ganska trolig teori följande.

Demoner förpassas till avgrunden och får där bestraffning för sina misslyckade uppdrag och de vill inte dit. Troligen blir de utsända igen på nya uppdrag.
Skräck ,makt och våld finns på alla nivåer i mörkrets hierarki ungefär som i kriminella gäng och på fängelser och i diktaturer och all "kärlek" och positivt utbyte syftar till att klättra i hierarkin och nå högsta möjliga position

Rent bibliskt så trivs demoner hos värddjur och helst människor och Matteus 12:43
säger att demonerna går genom torra platser och söker vila ,men finner ingen. Varpå de vill återvända dit därifrån de kom.

Demoner vill bo i människor därför att människan genom fri vilja ,själ och Guds skapelse har tyvärr mera potential att begå synd än djuren. Och det är ju demonernas uppdrag att få en människa att känna djävulen och förhärliga mörkret för att i slutändan dra denna människa till evigt straff.
Så djur eller hus är tänkbar hemvist för demoner om de inte får tillgång till människor. I hus kan de ju ändå terrorisera människor och eventuellt få en ingång till människan rent personligt.

Som tillägg tycker jag gott man kan säga om Lukas 10:20 att det är naturligt att glädjas över Jesus auktoritet över demoner för den som blivit fri. Det är Guds tjänare som tjänar i denna auktoritet som får se upp så att fokus blir balanserat.

De onda andarna måste hanteras enligt Jesus och vårat uppdrag och då åker handskarna på. Men mörkret skall ges så lite utrymme som möjligt ,när man har tagit tag i och fixat problemet. Lite som skadedjur i sin bostad


Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 17:48

Djävulen och hans onda änglar blev nerkastade till jorden och inte till avgrunden Mikael.

Det står i Efesierbrevet att han är furste över luftens välde, dvs, "enligt min tolkning" så är djävulen någonstans i vår atmosfär den tillfälligt osynlige "regenten" över denna planets alla olydiga invånare.

Tidigare levde ni i dem på den här världens sätt och följde härskaren över luftens välde, den ande som nu är verksam i olydnadens barn.
Efesierbrevet 2:2

Alla som hamnar i avgrunden har givetvis djävulen som kung, men kungen av avgrunden är själv inte där än. Säkert är många onda änglar där redan enligt t.ex det Bibelställe som KHP hänvisade till tidigare, men själv kan jag tyvärr inte säkert säga att just de onda andar som Jesus drev ut och lät fara in i svinen är i avgrunden idag? De kan vara där, vilket jag i så fall heller inte är helt förvånad över om de vore, men, kanske de fortfarande är kvar här i atmosfären under djävulens direktiv och besätter andra människor eller djur så mycket de bara hinner med och kan. De vill ju helst ha någon kropp att vistas i väntan på domen, och söker efter sådana de kan få tillåtelse till att besätta.


Men, som sagt! Djävulen själv är inte i avgrunden än, där är man bunden vilket han alltså ännu inte är. Dagen närmar sig dock med hast..

Sedan kastade ängeln honom i avgrunden och stängde och förseglade den över honom, för att han inte mer skulle förleda folken förrän de tusen åren nått sitt slut. Därefter ska han släppas lös för en kort tid.
Uppenbarelseboken 20:3

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
lördag, 16 november 2019 19:19

Din förklaring låter mycket trovärdig Tomas N. Stort tack för att du lade ned tid och ville hjälpa mig att förstå.

Nej, jag har egentligen inget intresse av att veta vara demonerna håller till, utan det var mer i samband med ”Dödsriket” för människors andar som jag funderade på om det fanns en slags motsvarighet för demonerna.....ett slags anti-paradis, om man nu får kalla det så....och om jag förstod dig rätt så valde bara Jesus en annan väg att förpassa demonerna till ”Avgrunden” dvs via svinen, och detta för att förhärliga Guds rike

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 16 november 2019 19:49

Ja du har rätt Leif, men jag fick inte riktigt grepp på Lukas 8:30-33, men det känns trovärdigt och logiskt det både du och Tomas N skriver.

Låt oss lämna ondemakterna nu, för dem ska vi inte ha något att göra med. Låt oss fokusera på det goda

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
lördag, 16 november 2019 20:10

Jag skulle rekommendera samma inställning till de onda makterna som man borde ha till kriminella gäng och brottslingar som man har omkring sig och riskerar utsättas för.
Även om det finns försäkringar och en hjälpligt fungerande rättsstat ,så bör man ju ha en grundläggande vetskap om hur man undviker att bli angripen.

Även vårt beskydd under Jesu blod och auktoritet kräver ju att vi avhåller oss från synd och står emot djävulen. Annars är det väl som om nyckelkopior till vårt hus hamnat på vift och kommit i fel händer

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag, 16 november 2019 22:24

Jag är nog säkert envis när det gäller detta om evig frälsning, från det ögonblick vi tar emot pånyttfödelse, och blir ett GUDS BARN, det är inget personlig mot någon som har en annan övertygelse, *satan kommer alltid försöka lura bort människor från GUD och GUD tillåter det, för människor som älskar lögnen.. Det gäller väl ofrälsta människor.. eller? 2 tess 2:10-12 GUD sänder en kraftig villfarelse över dom som inte gav kärleken till sanningen rum så att dom kunde bli frälsta, men den frälste kan inte bli lurad bort från GUDS HAND han tillåter inte det, vi är friköpta full betalning är given, vi är i KRISTUS, kol 2:13-15 han har förlåtit oss alla överträdelser, skuldbrevet är fasnaglat på korset, han har aväpnat och triumferat över makterna och väldigheterna, genom korset. Det är därför JESUS i joh 14:30 i mig finns inget som hör honom till, vi är i KRISTUS står det ett antal gånger i bibeln.

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
lördag, 16 november 2019 22:44

Det ör en mycket bra rekommendation du ger mig Tomas N !

Dock, nu vet både du och jag att hur vi än anstränger oss att inte synda, så syndar vi ändå. Paulus sade ”det jag vill göra det gör jag inte, men det jag inte vill göra det gör jag”.

Det handlar helt enkelt om att öva, öva och åter öva på att göra det som behagar Gud, och leva i enlighet med Guds vilja. Att ha ambitionen att leva nära Jesus varje ögonblick dygnet runt.

Dock, har vi en gång blivit frälsta så betyder inte det att Jesus helt plötsligt sviker oss och tar ifrån oss frälsarkransen. Jesus kallas även för ”Trofast” och Han sviker eller överger oss aldrig, så även om vi gör fel och syndar så älskar Han oss och trofast får vi vara Hans barn och medarvinge.

Jesus kan inte dö för oss flera ggr på korset. Jesus har dött en gång på korset för den människa som vill tillhöra honom. Våra synder spikade Jesus fast på korset en gång för alla, även om vi ändå i våra köttsliga kroppar ofta gör något som inte behagar Gud.

Genom att antyda att frälsningen enbart gäller för en viss tid, eller fram tills vi begår en synd, ja den bibeltolkaren gör Jesus till en svikare och lögnare, och det vet vi ju att Jesus inte är.

Jesus är full av nåd, och Hans nåd räcker till oss alla som kommer till Honom, till alla som ångrar vår synd och som ber om Hans förlåtelse. Vi kan även komma till Gud varje ny morgon och be om Hans underbara nåd

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
söndag, 17 november 2019 00:37

Helgelse kallas ju det när vi växer i Kristuslikhet. Och rent praktiskt
Så handlar det om att leva i omvändelse och med Guds nåd lägga bort all synd och tankebyggnader som inte tjänar Gud. Perfekta blir vi aldrig vilket framgår av texten i Johannesbrevet .
Och strävan efter helgelse föds inte av att Gud är perfektionist och gillar att sätta åt den som faller ,utan åt man av hjärtat inte vill tjäna synden och att den kommer emellan en själv och Gud.
Nåd och försoning med Gud ges ju genom korset,blodet och förbundet med Gud. Nåd kallas ju också all kraft och smörjelse genom Helige Ande som hjälper oss tjäna Gud i allt.
Frälsningen gäller från början till slut,men den som avfaller ifrån den levande Guden är inte kvar i den. Och här menas givetvis inte den som syndat,utan självklart någon som på alla sätt klart och tydligt lämnat Gud vilket tyvärr sker ibland

Svara

x
KHP svarar Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 05:55

Stefan, varför skulle det talas om "avfall" i Bibeln om man inte kan förlora frälsningen?

Gal. 1:6-7 Det förvånar mig att ni så snart avfaller från honom som har kallat er i Kristi* nåd, till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Men det finns några som förvillar er och vill förvränga Kristi evangelium. 

Blir man verkligen slutgiltigen frälst om man överger det sanna evangeliet och håller sig till villoläror?

Fil. 2:12-13 Därför, mina älskade, såsom ni alltid har varit lydiga så ska ni med fruktan och bävan arbeta på er frälsning, inte bara i min närvaro utan ännu mycket mer nu i min frånvaro. För Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, efter sin goda vilja. 

Varför skulle man behöva sträva och bäva och arbeta på sin frälsning om allt redan är spikat?

1 Tim. 4:1 Men Anden säger uttryckligen att i de sista tiderna ska somliga avfalla från tron och hålla sig till villoandar och onda andars läror, 

Dessa som avfaller från tron, var de aldrig frälsta?

Hebr. 3:12-13 Bröder, se till att inte någon av er har ett ont otroshjärta, så att han avfaller från den levande Guden, utan förmana varandra varje dag så länge det heter i dag, för att ingen av er ska bli förhärdad genom syndens bedrägeri. 

Vad händer om man avfaller från den levande Guden, blir man då slutligen frälst?

Hebr. 6:4-6 För de som en gång har blivit upplysta, och som har smakat den himmelska gåvan och har fått del av den Helige Ande, och som har smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, men sedan har avfallit, för dem är det omöjligt att på nytt bli förnyade till omvändelse*, då de själva på nytt korsfäster Guds Son och öppet hånar honom. 

Kan man få ta emot Den Helige Ande utan att först vara "frälst"?

Felet i din uppfattning om frälsningen är att du tror att det handlar om ett moment. Det är sant att det börjar med ett moment, men avsikten är att det fortsätter med en process. Och om vi förblir trogna, livslång omvändelse, blir vi slutligen frälsta.

Mar 16:16 Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd. 

Grundtexten kan mer ordagrannt översättas: Den troende och varande döpt blir frälst. (Grundtextens ord "βαπτισθεις" står i den tidsform som för grekiskan heter "aorist". Dialektalt finns det en motsvarighet i det svenska språket. Det kallas presens gerundium. Alltså något som pågående sker i nutid.)

Texten är dock tydlig att dop utan tro inte är frälsande, men för den troende är dopet en bekännelse av beslutet och viljan att leva i omvändelse, eller helgelse, Kristustroget.

När Paulus liv närmade sig sitt slut, skrev han till Timoteus: 2 Tim. 4:7 Jag har kämpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron. 

Inte förrän man har fullbordat loppet går man i mål! Stannar man innan, eller avviker från vägen, så når man inte målet.

Den frälsande tron är en frivillig kärleksrelation. På Herrens vilja och löfte behöver vi inte tvivla. Hjälparen, Den Helige Ande, finns där och agerar när vi behöver ledning och skydd från frestelser. (Viktigt att inte bedröva honom Ef. 4:30)

KHP

Svara

x
Andy Svensson svarar KHP
söndag, 17 november 2019 08:56

Bra Kjell att du lyfter fram det broder😊. Summan av Guds ord är viktig att belysa och det ser jag du gör med ödmjukhet.

”Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.”
‭‭Matteusevangeliet‬ ‭24:13

”Och "om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige och syndaren?"”
‭‭Petrus första brev‬ ‭4:18‬ ‭

”Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet” 2 Timoteusbrevet 1:9
‭‭

Svara

x
KHP svarar Andy Svensson
söndag, 17 november 2019 09:06

Tack Andy, måste alltid begränsa mängden av text.

Precis som du pekar på med viktiga citat finns det många fler bevis att "en gång frälst, alltid frälst" inte stämmer.

Det finns en liten rolig historia om detta. Pingst-pastorn och baptist-pastorn åkte ut med en eka på sjön för att fiska.

Baptist-pastorn trodde på "en gång frälst, alltid frälst". Det gjorde inte pingst-pastorn.

Baptist-pastorn kunde inte simma så när han stod upp för att fånga sin fisk föll han överbord. Han ropade "rädda mej!" och pingst-pastorn drog upp honom i båten.

Lite senare hände nästan samma sak. Baptist-pastorn skrek "rädda mej" när han föll över bord igen.

Pingst-pastorn svarade: "en gång frälst, alltid frälst!".

Not: Ordet frälsa betyder rädda.

KHP

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 09:18

Kan man inte ha båda tolkningarna i sin tanke,? Att ha en så stark tro, och hopp att vara övertygad att om att JESUS dog för alla synder för evigt är väl inte fel.. Det finns en enorm kraft till befrielse i den tron, å andra sidan om man tror att man kan ge frihet åt den onda naturen men ändå påstå att man har frid med GUD, då är det nog en liten förvrängning av evangelium, 1petrus 2:16 galater brevet talar om det som verkligen betyder något är om man är en ny skapelse, gal 5:4 att falla ur nåden, och komma bort från KRISTUS gör man inte om man misslyckas, falla ur nåden gör man om man vill bli rättfärdig i kraft av lagen, förbannad är var och en som inte kan följa lagen,... Men KRISTUS tog förbannelsen för oss. Är det inte så?

Svara

x
KHP svarar Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 09:51

Stefan, du skrev: "Att ha en så stark tro, och hopp att vara övertygad att om att JESUS dog för alla synder för evigt är väl inte fel."

Nej, inte är det fel. Problemet ligger i din förståelse av ordet "tro". Du beskriver utmärkt ena halvan, nämligen förtroendet. Men bibliskt "tro" beskriver en relation som består av förtroende och trohet.

Aldrig fel med förtroende för Herren. Men till relationen hör vår egen trohet till Herren, och den är vanligtvis inte perfekt.

Det finns ytterligare en sak jag tror du missar lite grand.

Vi får bli rättfärdigförklarade av idel nåd. Men det betyder inte att vi sedan är fria från orättfärdighet om vi syndar på.

Om du tvättar händerna betyder det inte att de förblir rena när du sedan går ut och gräver i leran.

Av nåd får vi en start som "rättfärdigförklarade". Det är nödvändigt för man kan aldrig göra gamla synder ogjorda. Eller, tänk så här: Hur många gamla tanter måste du hjälpa över vägen för att sona ett mord?

Svar: Det går inte!

Därför bjuder Herren "rättfärdigförklaring" av nåd. Men därefter kan vi dra på oss orättfärdighet igen.

1 Joh. 1:8-10 Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss. 

Och till sist en liten varning för den svåra villoläran att "det värsta man kan göra är att försöka vara lydig".

Själafienden vill att vi inte bekänner våra synder så att vi får förlåtelse!

KHP

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 10:24

Jag tror vi behöver tänka i nutid när vi skall ta emot och förstå Paulus starka undervisning om nåd /lag .De flesta idag (icke judar) matchar inte den gruppen som verkligen trodde de kunde hålla sig till lagen.
Helgelse,abeta på sin frälsning och befrielse från onda andar/helande upprättelse är inte jämförbara med laggärningar utan en nödvändig del av den kristna efterföljelsen.
Jag tror många drar för stora på sin egen frälsningsupplevelse och andra andliga möten med Gud.Alla är olika och den egna vittnesbörden kan inte vara modell för alla,men visa på ett levande exempel

Det kristna livet är tänkt att levas i gemenskap.Inte nödvändigtvis egendomsgemenskap,men ändå. En haltande vandring med Gud behöver syskonens omsorg och Guds ingripande ,för det är tänkt att vi skall vara på väg mot och redan nu vittnesbörd för att Guds rike är frihet och renhet.
Den som behöver omsorg skall få det utan pekpinnar. Men synden smutsar ned och drabbar oftast andra omkring så att det inte endast är en privatsak.

Den nya skapelsen och pånyttfödelsen är ett verk ifrån Gud och ett löfte som vi får ta emot en del av direkt och resten får vi sträcka oss emot. Inte för att Gud håller tillbaka något,Han har ju gjort sin del. Men utan tvekan så är det ju så att det mycket stora mirakel som sker när en syndig människa blir tvättad,befriad och född på nytt inte allt sker på en gång utan en del får man jobba lite på.

Och det jobbet handlar om orenhet och tankebyggnader som satt djupt och som vi inte har gett upp och släppt taget om.
Vi bör inte vara andliga spädbarn livet ut,men vi skall behålla den barnsliga tron och den typen av förhållande till Gud Fadern

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 10:27

Okej jag förstod inte riktigt vad var det som var villolära? Att säga att man inte behöver lyda rättfärdigheten, det har jag aldrig påstått, vad beträffar heb 6:12 har jag läst tusentals gånger och förstått allvaret i vad det talas om, och fruktar GUD, men jag håller före att JESUS är försoningen för mina synder, jag har inte bara tagit emot ljuset, jag låter ljuset avslöja min synd så att jag kan leva i förlåtelse, jag har inte bara smakat den himmelska gåvan, jag har tagit emot den, jag har inte bara tagit del av DEN HELIGE ANDEN, jag har låtit honom frälsa mig, jag har inte bara smakat GUDS ORDET, jag tror på det och låter det leda mig genom livet, jag har inte bara smakat den kommande världens krafter, jag har låtit den kraften (nådens kraft) få mig att lägga bort saker i mitt liv som varit orättfärdiga, men om man bara smakar men inte tar emot, återstår det ingen mer sätt att bli frälst JESUS ÄR ENDA VÄGEN,

Svara

x
Mikael W svarar KHP
söndag, 17 november 2019 10:27

Med ditt negativs sätt att resonera så blir det till slut ingen som blir frälst. Du gör Satan till segrare.

Om vi tittar på Sverige så var 99 % Kristna för 100 år sedan, och idag 2%. Det stora avfallet har redan ägt rum. Betyder det då att 97% förlorade och avföll från sin frälsning? Nej, självfallet inte.

Det betyder enbart att fler och fler människor i vårt land väljer att tro på något annat än Jesus, eller inte tro på något alls. De dom var troende har lämnat jordelivet och finns hos Gud

Satan har redan besegrats. Jesus besegrade döden på Golgata, och alla människor som tackar ja till Jesus, och har tackat ja till Jesus, får gå in i evigheten hos Gud.

Kjell, människor mår dåligt i Sverige, så släck inte det ända hopp som Jesus utgör för dem genom att införa en slags prestationskristendom där kristna förlorar sin frälsning så fort dem faller. Jesus tar emot oss när vi faller. Han låter oss falla så att Han ska kunna forma oss, men han låter oss aldrig falla så djupt att vi avfaller och förlorar vår frälsning

Du behöver ändra din negativa attityd till evangelium och istället försöka sprida lite ljus och vinna själar till Guds rike. Jag blir ledsen att läsa din kommentarer. Det finns en anledning till att människor väljer något annat än Jesus idag. Människor vill bli fria och inte åläggas ytterligare bördor på sina skuldror

Jag förväntar mig ingen kommentar från dig. Fortsätt du att sprida ditt negativa budskap, så sprider jag det glada budskapet.

Stefan, stå fast vid den tro du har. Den är rätt. Låt dig inte manipuleras till att tro att Satan är segrare


Svara

x
Andy Svensson svarar Mikael W
söndag, 17 november 2019 11:01

Är inte summan av Guds ord viktigt att lyfta fram Mikael W? Jag har läst det som skrivits här och tycker det är intressant att läsa och reflektera över. Inte är jag en större teolog eller profet😃.

Läran som lyder «En gång frälst, alltid frälst», även uttryckt «evig säkerhet», har diskuterats mycket genom tiderna. Men vad säger Bibeln om frälsning?

Denna lära byggs oftast på bibelversen Joh 10:28: …de skall aldrig någonsin gå förlorade, och ingen skall rycka dem ur min hand. Mycket riktigt, ingen kan rycka dem ur Jesu hand, men de kan själva sätta sig utanför hans hand.

Mycket riktigt, ingen kan rycka dem ur Jesu hand, men de kan själva sätta sig utanför hans hand.
I Johannes evangelium kapitel 15, vers 4 förmanar Jesus sina lärljungar, Förbli i mig, så förblir jag i er. Även vidare i vers 6 säger han, Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp.

Frälsningen är inte villkorslös

Varje löfte i skriften om frälsning har ett villkor. Om vi uppfyller villkoren blir löftena våra. Vi läser till exempel i Kol 1:21-23: Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga, om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron… Ser du villkoret? Om ni verkligen står fasta och väl grundade i tron. I 1 Tim 1:19 skriver Paulus om några som har lidit skeppsbrott i tron genom att stöta ifrån sig ett rent samvete.

Vi får en varning i Hebr. 3:12-14: Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud. Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter idag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra. Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt. Ser du även här ett villkor? Om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.

Men faran är stor att vi blir förhärdade om vi ständigt ger efter för samma synder
Vi vet att vi har en talesman hos Fadern, Jesus Kristus, Den rättfärdige, om vi syndar. Ja, om vi verkligen sörjer och ångrar oss finns det ett hav av förlåtelse hos Jesus. Men faran är stor att vi blir förhärdade om vi ständigt ger efter för samma synder; Vi sörjer inte lika mycket som första gången vi gav efter för denna synd, vi förhärdas mer och mer och det slutar med att vi får ett ont och trolöst hjärta och vi mister vår första tillförsikt. Vi avfaller från levande Gud. Vi sätter oss själva utanför hans hand…

Vi behöver inte ge efter i frestelsen

Hur kan vi då stoppa förhärdelsen om vi känner att vi ständigt ger efter i frestelsen? Evangeliets glada budskap är att vi inte ständigt behöver ge efter när vi känner att vi frestas. Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt likasom vi, men utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid. Hebr 4:15-16. Dessa verser gör det klart att rätt tid är när vi blir frestade.

Evangeliets glada budskap är att vi inte ständigt behöver ge efter när vi känner att vi frestas

Jesus segrade och nu kan han hjälpa oss att segra. Eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa dem som frestas. Hebr 2:18. Då nu Kristus har lidit till kroppen, skall också ni beväpna er med samma sinne. Ty den som får lida till kroppen har slutat synda.
1 Petr 4:1.

Låt oss göra det Paulus förmanar oss till i Fil 2:12, så vi inte blir slöa och sätter vår frälsning på spel genom en falsk känsla av säkerhet: Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er.

Svara

x
Tomas N svarar Andy Svensson
söndag, 17 november 2019 11:34

Bra skrivet! Det sorgliga och frustrerande i allt detta är ju att människor faktiskt går förlorade hela tiden just p g a bristen på förmaning.
Guds nåd är ju härlig och fantastisk,men när frestelserna kommer och fiendens alla attacker så hjälper inte hypergraceläran.
Jag har själv sett det hos bröder som lärt sig att leva med återfall som den del av det kristna livet. De betraktar återfallet som något ofrånkomligt och predikar sedan när de kommit på fötter med brinnande hjärta om Guds nåd samtidigt som förmanaren(jag) anklagas för lagiskhet.

Den Sonen gör fri är verkligen fri och Jesajas alla messianska profetior om att sätta människor fria och gå från mörker till ljus är Guds ofattbart stora löfte.

Men vi behöver vara ärliga och den som ännu är bunden är inte fri. Onda andar oh gamla tanke och levnadsmönster är en verklighet vi lever under.

Vi behöver se efter varandra så att vi alla når målet och förhärligar Gud längs vägen.

Läser man Bibeln ordenligt och ofta ,så går det inte komma undan att Jesus förmedlar ett budskap om att inte alla eller ens en majoritet når himmelriket,men att Gud egentligen skulle vilja det.

Så vårt mål och uppgift är väl att hjälpa så många som möjligt dit och se till att var och en själv når dit också.
Hebr 12:1
När vi alltså har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger, och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp som vi har framför oss. 2 Och låt oss ha blicken fäst vid Jesus, trons upphovsman och fullkomnare, som i stället för den glädje som låg framför honom utstod korsets lidande utan att bry sig om skammen och som nu sitter på högra sidan om Guds tron. 3 Tänk på honom som måste uthärda sådan fiendskap från syndare, annars tröttnar ni och tappar modet.

Folk faller bort tyvärr ur detta race hela tiden,må det inte vara p g a att vi inte gör vårt jobb eller bristande Bibelundervisning.
Det är inget annat än sorg när syskon tappar bort sig och faller för frestelsen och lämnar Gud. Hjärtat blir förhärdat av synd det talar Bibeln om .
Detta är inte lagiskhet. Precis som en PT eller hälsocoach hjälper oss ta hand om kroppen så den funkar bättre och längre så behövs andlig disciplin även fast några vill kalla detta för kärlekslöshet ,lagiskhet och t o m fariseism

Svara

x
KHP svarar Stefan Jonasson
söndag, 17 november 2019 11:45

Stefan,

Jag tycker det låter som om vi säger ungefär samma sak. Fast med lite olika sätt att formulera oss.

Herren välsigne dej på resten av din vandring genom livet mot det mål vi båda längtar efter.

KHP

Svara

x
Mikael W svarar Andy Svensson
söndag, 17 november 2019 11:48

Du är nog en större teolog än vad du anar, och du ör mycket ödmjuk. Härligt!

Jag har aldrig hört att det tidigare diskuterats om ”en gång frälst alltid frälst”. Jag tar för givet att Jesus håller sitt ord att den som tror på honom skall bli frälst och få evigt liv. Han kom inte till världen för att döma oss, utan för att rädda oss.

Självklart tvingar inte Jesus oss att tillhöra Honom, men har man blivit frälst, och upplevt Herren. så kan jag inte förstå hur man skulle vilja byta ut Jesus mot något annat????? Det är för mig obegripligt.....???? Nej, den människan kan aldrig ha mött Jesus och har aldrig någonsin blivit frälst.

När vi tackar ja till Jesus, så blir vi av med den skuld som arvssynden gav oss genom Adam/Eva. Jesus dog för oss på korset så vi skulle slippa denna skuld, och ett nytt förbund sluts mellan Jesus och den som tror på Honom.

Om jag bu skulle få för mig att jag vill lämna Jesus, konvertera till Islam och leva som Muslim i 10 år, och därefter ändra mig för att bli en Kristen igen, så skulle det betyda att Jesus ska dö ännu en gång på korset för mig. Nä, det fungerar inte så Andy.

Detta med att du kan förlora ditt medborgarskap i Guds rike är något som Satan vill få dig att tro. Satan vill ständigt angripa dina känslor och få dig att tro att du ingenting duger till om du inte presterar bättre. Men, Jesus vill att vi överlämnar oss till Honom. Jesu frälsning är en gåva till den som vill ta emot, utan prestationskrav, och man tar väl inte tillbaka en gåva. Det skulle göra Jesus till en hycklare och lögnare. Jesus är sanningen och Han är oss trofast, även när vi faller

Andy, även Satan känner till varje ord i bibeln, och försöker att manipulera oss genom att använda Guds ord på ett falskt sätt för egen vinning, dvs att få oss bort från Gud



Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
söndag, 17 november 2019 12:46

Du säger att du inte kan förstå hur man kan lämna Herren om man mött Honom och det kan inte jag heller på ett sätt.
Men i verkligheten om man finns i olika kristna gemenskaper där det kommer in ny frälsta så är det tydligt det som jag skrev om att olika människor har olika vägar och sätt att responda på Guds ingripande.

Några har en stark upplevelse från början ,andra växer mera långsamt och andra börjar ganska bra ,men faller ifrån.
En viktig sak som ligger på oss helt och hållet är att stå emot synd och välja bort andra gudar/avgudar. Avgudar hade ju Israels folk stora problem med

Vi får nåd/hjälp från Gud i detta,men det ligger på oss att välja bort det andra och hålla fast vid Gud.Jag tror det är här folk faller bort.
Precis som med Petrus så vill satan sålla vaje Guds barn som vete,men Bibeln säger att Gud låter inte testet bli större än vi klarar. Detta om vi håller oss kvar i Gud ,tron och överlåtelsen.
Paulus pratar ju om vissa personer som lämnade tron p g a kärlek till denna världen

Så jag tror inte man skall säga att dessa personer som lämnade aldrig var frälsta. Frälsningen är ju en gåva som ges till alla i tro. Men några består inte provet tyvärr.

Så varje persons egna upplevelse är ett starkt vittnesbörd,men det blir fel om man gör en mall efter sin egen upplevelse eftersom vi är så olika och det andliga bagaget är olika och i vilken ordning Gud befriar någon

Av frukten känner man trädet och det är så vi känner igen en kristen. Alla är vi "work in process" och några så pass mycket att vi inte klart ser om de tillhör Gud eller inte. Men med kärlek ,vishet och tålmodighet skall vi betjäna och repektera människor med fokus och början inom det kristna hushållet.
Och disciplin är en del av det hela,även om många tagit bort detta ellre ersatt detta med medlems och föreningsdisciplin som inte är likadan som det Bibliska

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag, 17 november 2019 16:03

Tomas N, jag kan hålla med dig om att det finns en kritisk period hos en människa som initialt tagit emot ordet, men därefter inte slår rot i Jesus. Liknelsen som Jesus gav om såningsmannen i Markus 4 säger ju det, men att ha deltagit på ett tältmöte, hört ordet och fått en fin andlig stund, med trevlig Kristen sång med efterföljande gratis kaffe med liten kaka är ju inte samma sak som att falla ner på knä, ångra sina synder, be Jesus om förlåtelse och fatta ett beslut om att följa Jesus och därmed bli pånyttfödd och frälst

De som blivit frälsta, och efter en tid väljer att leva själiskt, ha förkärlek till det jordiska och ägna all sin tid till arbete, fotboll och TV gör ju naturligtvis ett val i livet som väldigt många Kristna gör, men de behöver ju därför inte ha övergivit sin tro. Jesus vill säkert se att vi ”lever utifrån varje ord som utgår från Hans mun” och att vi håller oss ifrån synd....men inte ens Paulus klarade av det, trots detta menade han under sina sista livsdagar att han erhöll segerkransen.

Inte många av dagens troende Kristna kan väl mäta sig med Paulus. En troende mamma som kommer hem och ör sliten efter en dag på jobbet, och ska fortsätta sitt slit hemma med att laga mat, tvätta kläder, se efter barnen osv, emedan mannen tittar på fotboll, får inte mycket tid och kraft över för bibelstudium, bön, evangelisation mm. Krafterna räcker helt enkelt inte riktigt till, men Gud ser henne ändå, och finns vid hennes sida.

Jesus överger inte kvinnan bara för att hon prioriterar sitt jobb och sin familj. Jesus älskar henne ändå och skulle aldrig frånta hennes frälsning, däremot skulle Jesus helst se att en annan prioritering gjordes av kvinnan, och framförallt av hennes man.

Jesus är barmhärtig och trofast.
Jesus släpper inte frälsarkransen som vi håller oss i

Svara

x
Tomas N svarar Mikael W
söndag, 17 november 2019 17:02

Ja ,du har rätt i mycket och man kan alltid komma tillbaka till Gud efter att ha glidit bort ett tag.
Men i praktiken så är risken både allvarlig och andligt betingad att den som driver bort ifrån Gud inte kommer tillbaka. Och då menar jag den som kommit bort så att man inte deltar i kristen gemenskap och inte ber eller läser bibel regelbundet.

Varför då? För det är nästan alltid något i hjärtat som är besviken på Gud eller att man aldrig hann få ett starkt fäste och kunskap eller uppenbarelse.
Jag tror satan använder allt han kan hos de som ändå varit kristna och varit del av gemenskapen,men valt synden,pengarna,berömmelse eller ockultism eller vad det nu är som ser bättre ut än Kristus.

Det är inte alla som har en stark frälsningsupplevelse. Men i hjärtat förstår man att Gud är på riktigt och att Jesus dog för vår frälsning och någon typ av omvändelse sker. Sedan måste följa god undervisning ifrån kristna syskon och pastorer/lärare kombinerat med egen bibelläsning.

Jesus säger ju att man skall lämna allt ,beräkna kostnaden etc och det är många som inte bedöms som värdiga att följa Honom. Alla fyller grundkraven,men sedan kommer det svåra att släppa taget om sina kära ägodelar.
Alltså att släppa taget i hjärtat om allt,vi behöver ju mycket för att fungera,men Jesus måste komma först

Jag tror det måste bli konkret med vissa personer man känner till för att ge praktiska exempel på det sorgliga i när någon lämnar Gud för att inte komma tillbaka. Det är inte kul att se,men det ger oss andra en varning .

Gud är som sagt trofast och håller sina löften och det är tryggt

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag, 17 november 2019 17:40

Nu skrev du många bra saker Tomas N.

”Man kan alltid komma tillbaka till Gud efter att ha glidit bort ett tag”

Alla glider vi bort ett tag, själv satsade jag allt på jobb och familj, och det är inget fel i att jobba och ta hand om sin familj, och kanske äga en liten båt.......men Jesus måste alltid prioriteras främst i våra liv så vi inte glider bort i vår dagliga relation med Gud. Det handlar inte om att be vackra böner på ett bönemöte, eller läsa tusen kapitel i bibeln varje dag. Det handlar om att ha Jesus i sitt hjärta......att vandra genom livet tillsammans med Gud

Vi är alla syndare, men vi måste komma till Jesus som vi ör, med all smuts, med våra synder, och inte skämmas och springa och gömma oss för Gud, som Adam/Eva gjorde.

Vänta inte för länge om du har glidit ifrån Jesus i ditt liv, utan gå tillbaks till Honom omedelbart. Skäms inte. Jesus vet vem du är, och varför det blev som det blev

Har du en sten i din sko som skaver, så vandra inte vidare, utan stanna upp, ta av dig skon, och låt Jesus ta bort stenen

Svara

x
Tomas N
söndag, 17 november 2019 22:17

Jesus är den fullkomlige översteprästen
14 Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse. 15 Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. 16 Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

Man skall vara snabb med att bekänna sina synder eftersom Gud ändå vet allt och det skadar bara oss själva att hålla tillbaka

Men när det gäller att med Guds nåd och Helige andes kraft och vår egen disciplin bygga upp starka fästen med Gud och bryta ned fiendens fästen i oss själva som leder till återfall och synd på regelbunden basis hoppas jag församlingarna blir bättre på att undervisa och inskärpa detta.
Vi riskerar att gå förlorade om ständigt snubblar ordentligt och dessutom vill ju Gud att vi skall ära honom med vårt bästa och att vi skall vara exempel på vem Jesus är fast vi är bräckliga i jämförelse

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

söndag 17 november 2019 19:24
Be för Eva och mig att Gud helar vår vänskapsrelation samt befriar oss från all besvikelse vi har mot varandra. Be med för min ekonomi samt jobb och nya krafter, känner mig modlös och utan kraft.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp