Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Profetiska nyheter – September 2020

Börjar tredje världskriget i höst?

Profetiska nyheter – September 2020.

”75 år efter det andra kriget, kommer det sista och det största kriget som får det andra kriget till att verka ännu mindre”

Denna artikel är en Gästblogg vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Mikael Walfridsson
söndag 6 september 2020 11:52
Gästblogg

Vakenhet

Guds frid kära syskon.

Här delar jag två väldigt spännande nyheter, som ganska tydligt visar hur nära vi är helt avgörande och stora profetiska händelserna i världen.

Har Herren vår uppmärksamhet och är vi vakna inför den absolut avgörande tid vi lever i? Jag vet inte när Herren väljer att rycka sin församling till sig, men jag vet att tiden är mycket kort.

Herren varnar församlingen i Sardes, att om dom inte är vakna, kommer Herren som en tjuv, och dom skulle då inte veta vilken stund Herren kom över dom (Upp 3:3). Det betyder samtidigt, att Herren önskar att vi ska känna till stunden och veta om tiden vi lever i. Han önskar vakenhet och hjärtan som bidar efter hans återkomst. Tiden är allvarlig och mycket kort.

100 % logiskt och möjligt

Arabvärlden sträcker sig från Atlanten i väster till Indiska oceanen i öster. Många av länderna igår i det så kallade ”Arabförbundet”, som bildades 1945. I detta förbund räknar man normalt med cirka 22 medlemsstater – länder som exempelvis Jemen, Irak, Egypten och Sudan. Alla länder är samtidigt medlemmar i islamiska konferensorganisationen.

Kushner, Trumps svärson, som har haft en betydande roll i fredsförhandlingarna i Mellanöstern, uttalar sig om att ”det är 100 % möjligt och logiskt för alla 22 arabstater att erkänna Israel”.

Förbund mellan Israel och arabvärlden

När världen inklusive arabförbundet börjar ge uttryck för att vi är nära ett erkännande av Israel, så betyder det samtidigt att vi också är på väg mot ett snarligt uppfyllande av Daniels bok kap 9, som talar om Israels kommande förbund ”med de många”.

Det kommer ett förbund mellan Israel och arabvärlden, och Arabförbundet kan mycket väl vara den organisation som skriver under på avtalet, som är utformat och gjort av Antikrist.

Källa:

Kushner: 100% possible, and logical, for all 22 Arab states to recognize Israel | The Times of Israel

Profetia om ett tredjevärldskrig/GOG/Magog i 2020

En av 1900 talets mest inflytelserika rabbiner, Yisrael Meir (HaKohen) kom med en profetia under hans sista dagar, om ett stort kommande krig som berör vår tid. Han talar om ett tredje krig, som skulle bli större än något annat som tidigare har varit – och det skulle komma 75 år efter slutet av det andra världskriget. Det ska noteras att Yisrael Meir föddes 1838, och upplevde första världskriget, men dog i september 1933, sex år före andra världskrigets start.

Han profeterade:

”25 år efter slutet av det sista kriget (första världskriget), kommer ett nytt krig att bryta ut som får det första till att likna en lek”.

Sanningen var dock att det gick 21 år mellan det första och det andra världskriget. Sedan fortsätter han:

”75 år efter det andra kriget, kommer det sista och det största kriget som får det andra kriget till att verka ännu mindre”

Det var den 14 augusti 1945 att man undertecknade ett vapenstillestånd, men det var först två veckor senare, den 2 september 1945, att Japan övergav sig. Det betyder att om denna profetia är korrekt, så kan vi förvänta ett tredjevärldskrig redan här i höst.

Källa:

Prophetic Rabbi who Accurately Predicted WW2: 'War of Gog-Magog this Summer' - Israel365 News | Latest News. Biblical Perspective.

Profetiska nyheterna står i kö

Dom profetiska nyheterna står i kö, och det är väl ändå inte så konstigt? På samma sätt var det när Jesus kom till jorden för 2000 år sedan. Det fanns en förväntan efter Messias, och alla tecken i himmel och jord, pekade på hans tid hade kommit.

Det samma upplever vi i dag. Det har gått 2000 år sedan att Messias, vår frälsare gick på jorden, och det löfte han gav det judiska folket, var att ”efter två dagar (två tusen år) gör han oss (judarna) levande igen, på tredje dagen, (i starten av det messianska riket) låter han oss uppstå” – Hos 6:2.

Det betyder att vi lever i den tid, där vi kan förvänta att Herren vänder åter. På samma sätt som för 2000 år sedan, vittnar och pekar tecken i himlen och på jorden om hans återkomst. Först kommer han till sin kropp, Guds levande församling, och efterföljande till Israel, det judiska folket, för att upprätta det messianska riket på jorden.

Jesus kommer mycket snart!

Mikael Walfridsson


#Tredje världskriget #Profetia #Mikael Walfridsson #Tidstecken


220 kommentarer

15 16 17 »22

x
Lillibeth
fredag, 18 september 2020 21:28

Här kan man läsa om ängeln Mikael (från JW!).
https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-l%C3%A4r/fr%C3%A5gor/%C3%A4rke%C3%A4ngeln-mikael/

Svara

x
Lillibeth
fredag, 18 september 2020 21:39

2 Tess 2: 3 - Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram

2 Tess 2:3 Let no man deceive you by any means, for that day shall not come, except there come a departing first, and that the man of sin be disclosed, even the son of perdition, (Geneva Bible)

Vi har precis påbörjat en ny årsvecka, och det är många som undrar sig om just denna höst kan vara början på den sista årsveckan, som också är vedermödans tid?

I de tre år jag har skrivit om Jesu återkomst, har jag på samma sätt varit en av dem som har varnat och skrivit om den tid som ligger framför oss. För det är på det sättet att tidens tecken talar sitt tydliga språk. Dom vittnar nämligen om vedermödans början, och en tid då Guds domar kommer att gå ut över den här världen. Vi står med andra ord på tröskeln till den sista årsveckan, och vedermödans start.

På andra sidan, så finns det inte något tvivel i min överbevisning, om att vedermödan inte kan få sin början före det att församlingen är borttagen från den här jorden, då Herren inte kan döma den ogudaktige tillsammans med den rättfärdige. Så borttagandet av Herrens brud kommer att vara det som förlöser och sätter igång ändetidens händelser och Antikrist framträdan.

Avfall eller bortgång

Något som är intressant och som kan bekräfta mitt påstående, är själva tolkningen och översättningen av 2 Tess 2:3 som talar om händelser som måste inträffa innan Herrens dag, och den domstid som kommer över världen.

Paulus undervisar församlingen om en viktig och avgörande tes, nämligen det att församlingen inte kunde förvänta att Herrens dag (vedermödan) skulle komma, innan tre avgörande händelser skulle ske:

Avfallet (Apostasia) måste komma, den som håller tillbaka måste träda till sida, och laglösthetens människa (Antikrist) måste öppet träda fram (Upp 6:1)

Betydelsen av ordet Apostasia

Det ord som i grekiskan blir översatt avfall, svek och uppror är ordet ”apostasia”. Substantivet ”apostasia” kommer från verbet ”afistämi” vars huvudbetydning är ”att flytta sig” eller ”att flytta något från ett ställe till ett annat”. Ordet används speciellt i förbindelse med att någon flyttar från ett ställe till ett annat, eller om man går bort eller skiljer sig från någon.

Vi hittar ordet apostasia endast två gånger i NT, där det andra finns i Apg 21:21 där det talas om att ”överge Mose”, eller avfalla från Mose. Medan substantivet apostasia är sällsynt i NT, förekommer verbet afistämi som ordet härleds av femton gånger. Endast i tre tillfällen syftar det på religiöst avfall från tron. (1 Tim.1, Heb 3:12 och 2 Tim 2:9).

I de övriga tolv fallen betyder afistämi ”att avlägsna sig från”, vare sig det är en person (Luk 4:13, apg 12:10), från orättfärdighet (2 Tim 2:19), från templet (Luk 2:37) eller från kroppen (2 Kor 12:8).

De första översättningarna

I den engelska Bibeln, the Amplified Bibel, finns en fotnot: ”A possible rendering of apostasia is: departure (of the church).

De första sju engelska översättningarna från 1394 – 1608, blev alla översatta med ordet ”departure”, (avgång) som syftar på uppryckelsen. Hur kommer det sig att King James Version som en av de allra första översättningar använde ordet avfall i stället för avgång?

Apostasia historiska utveckling

1576 kom den katolska översättningen till engelska som också kallas ”Rheims Bible”. Den var den första översättningen som använde ordet avfall i stället för departure (avgång).

Katolikerna använde denna översättning för att peka på det ”avfall” som föregick på 1500 talet genom reformationen. Omvänt år 1611 när King James Bible utkom ändrade översättarna de tidligare översättningar från departure till avfall för att peka på den katolska kyrkan och dess lära som det stora avfallet.

Det var alltså inte studier eller betydelse av ordet apostasia som avgjorde detta, men som användelse mot den katolska kyrkans lära.

Jesus kommer snart! (från Mikael Wahlfridssons sida)

Svara

x
Israelvänlig svarar Lillibeth
fredag, 18 september 2020 21:49
Lillibeth skrev:
Här kan man läsa om ängeln Mikael (från JW!).
https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-l%C3%A4r/fr%C3%A5gor/%C3%A4rke%C3%A4ngeln-mikael/

Väldigt märkligt att du hänvisar till Jehovas vittnen! De har ett grundläggande och mycket allvarligt fel! Michael är icke Herren Jesus Kristus! Herren Jesus Kristus är Sonen och Gud, men Michael är skapad av Gud!

Herren Jesus Kristus dömer, men det gör icke Michael! Man kan tro att du är ett Jehovas vittne eller ett före detta Jehovas vittne eftersom du hänvisar dit!

Shalom

Svara

x
Lillibeth svarar Israelvänlig
fredag, 18 september 2020 21:57
Israelvänlig skrev:
Väldigt märkligt att du hänvisar till Jehovas vittnen! De har ett grundläggande och mycket allvarligt fel! Michael är icke Herren Jesus Kristus! Herren Jesus Kristus är Sonen och Gud, men Michael är skapad av Gud!

Herren Jesus Kristus dömer, men det gör icke Michael! Man kan tro att du är ett Jehovas vittne eller ett före detta Jehovas vittne eftersom du hänvisar dit!

Shalom

Skulle kunna säga tack det samma!
Jag är inte JW har aldrig varit och kommer inte att bli.

Se det tidigare inlägget, vilket är mitt svar, där Mikael Wahlfridsson skriver om uppryckandet jag håller mig till det. Och du får hålla dig till ditt.

Det leder ingen vart att hålla på och tramsa med dig tycker jag, så jag avslutar där.


Svara

x
Israelvänlig svarar Lillibeth
fredag, 18 september 2020 22:51
Lillibeth skrev:
Skulle kunna säga tack det samma!
Jag är inte JW har aldrig varit och kommer inte att bli.

Se det tidigare inlägget, vilket är mitt svar, där Mikael Wahlfridsson skriver om uppryckandet jag håller mig till det. Och du får hålla dig till ditt.

Det leder ingen vart att hålla på och tramsa med dig tycker jag, så jag avslutar där.


Jag är inget Jehovas vittne och har aldrig varit det heller! Men alla på den här sajten undrar ju naturligtvis varför du hänvisar till Jehovas vittnen! Den näst sista meningen förstår jag mig inte på vad du menar! Jag tramsar aldrig med vad Bibeln säger, men om du gör det är det upp till dig!

Eftersom du inte direkt denna gång bemötte mina svar vad Bibeln säger utan la upp någonting från Mikael Wahlfridsson till alla, så kommer jag naturligtvis att titta på det och ge ett svar till alla! Instämmer helt med dig för en gångs skull att vi avslutar kommentarer till varandra!😊👍 Önskar dig trots våra olika åsikter Guds frid!

Shalom

Svara

x
Israelvänlig
lördag, 19 september 2020 00:12

Lillibeth har lagt upp från vår gode vän Mikael Walfridssons hemsida att apostasia skulle betyda avgång eller uppryckelse! Jag förmodar att Mikael Walfridsson är samma person som Mikael W på denna sajt, men är inte säker på det! Vidare verkar Mikael mena att Herrens dag är samma sak som vedermödan! Detta stämmer inte och jag kommer i ett annat inlägg tala om Herrens dag! Här kommer från BibelFokus vad just apostasia betyder! Jag instämmer allt med vad Lennart säger utom när det gäller vem den är som hindrar!


BibelFokus.se

Apostasia - uppryckande eller avfall?
Fråga:
Hej! Jag undrar hur du tolkar det grekiska ordet "apostasia"? En bekant hävdar följande: i 2 Tess 2:3, det som är ett av de starkaste orden i Bibeln angående vad som kommer FÖRST, så är ordet "avfallet" översatt på fel sätt menar han. Han hävdar att ordet "apostasia", som det står i grekikans grundtext, kan översättas med både avfall och också "uppryckande". Därför har vi på så sätt missuppfattat bibelordet i just detta brev då han menar att det skall läsas "ty först måste uppryckandet komma". Vad säger du om den tolkningen?

Svar:
Jag tror det är ett typiskt önsketänkande / en önskeöversättning att apostasia skulle betyda "uppryckande". Det grekiska ordet apostat t.ex. betyder just "avfälling", så då är det ju logiskt att apostasia betyder avfall. Läser man i grekiskt lexikon så ser man att apostasia kan betyda: "avfall, övergivande, avhopp, att falla ifrån". Så att utifrån dessa ord tala om "uppryckande" blir helt fel. Ordet apostasia används även i Apg 21:21 och där syftar det på att judarna överger Mose lag - alltså avfaller från Mose. När det talas om uppryckande i 1 Tess 4:17 så används där istället en böjning av det grekiska ordet harpazo vilket alltså är ett helt annat ord som inte ens är snarlikt. Apostasia används sedan inte på fler ställen.

När du i vissa greiska lexikon (jag har inte sett det i mina) ser att apostasia kan betyda "departure" så måste du slå upp det ordet i ett engelsk lexikon, för då ser man att det även kan syfta på just detta att "överge" (den sunda läran). Detta blir tydligt i titeln på en bok som "väktaren" Ray Youngen skrivit, den heter "A time of departure" vilket syftar på att vi nu lever i avfallets tid.

Sedan måste vi också se på summan av Guds Ord, och då är det ju väldigt mycket som talar MOT ett tidigt uppryckande. Så skulle det nu funnits en möjlighet att tolka apostasia som "uppryckande" - en möjlighet som jag menar inte finns - så måste man välja en tolkning som harmonierar med resten av vad Bibeln säger. Det är ju så översättare arbetar.

Dom som talar för ett tidigt uppryckande ("pre tribulation") menar ofta att just uppryckandet är det sätt på vilket "den" röjs ur vägen som står i vägen för antikrists framträdande. Men det är ju istället ganska uppenbart att det är avfallet som möjliggör framträdandet. Personligen tror jag det är Guds Ande i alla sanna kristna som hindrar Antikrists framträdande. Men genom avfall decimeras ju antalet kristna och därmed också Guds Andes närvaro på Jorden. På motsvarande sätt var det också på GT:s tid. Det var ju just på grund av avfall som Gud lämnade sitt tempel och som Babels kung intog Jerusalem. Inte på grund av att dom trogna judarna blev bortryckta på något sätt. Många skeenden i Bibeln har två uppfyllelser, och vi kan dra lärdom av det första.

/Lennart

Shalom


Svara

x
Mikael W
lördag, 19 september 2020 05:14

Uppryckandet kommer att äga rum före vedermödan !

Om någon har en annan bibeltolkning så är det helt ok för mig.

När uppryckandet rent fysiskt äger rum har sekundär betydelse.

Det primära är att vi ständigt är redo (har olja till vår lampa), och att vi bygger upp varandra, så vi hjälps åt att vara redo.

Detta är Guds vilja

Svara

x
Lillibeth
lördag, 19 september 2020 08:48

Jag skriver nu till alla och svarar inte till någon speciell.

Jag vill verkligen inte vara otrevlig även om det kan verka som det.
Det enda är att jag håller fast vid min övertygelse.
Jag tycker verkligen som Mikael W:s senaste kommentar (tror inte du är varken Mikael Wilgert eller Mikael Wahlfridsson ,de brukar skriva ut sina namn)

Jag har läst mycket bra från Lennart Jaretegs sida,och även personligen lyssnat på honom. I detta med uppryckandet håller jag inte med honom alls. Som jag skrivit tidigare har jag personligen skrivit och frågat honom om dessa frågor och då fått ett mycket märkligt svar tillbaka,(nu vill jag inte kopiera det svaret här, men då tappade jag en del förtroende för honom och hans bibelundervisning).

Det var ju glädjande att Lennart J. ändå håller fast vid detta:
"Personligen tror jag det är Guds Ande i alla sanna kristna som hindrar Antikrists framträdande."

https://www.youtube.com/watch?v=3c3vwzv2m_U&ab_channel=BeholdIsrael

Frid




Svara

x
Israelvänlig
lördag, 19 september 2020 10:49

De som är pretribanhängare har inte på något sätt kunnat visa ifrån Bibeln att uppryckandet sker innan vedermödan! Jag har visat att den som hindrar är Michael och inte Den Helige Ande! Vidare har jag visat att pretribläran från början icke kommer ifrån Bibeln utan uppdagades så sent som första gången på 1700-talet och därefter på 1800-talet där pretribläran kom ifrån katolska kyrkan och Darby som kom ifrån Plymouthbröderna!

Jag har också på ett övertygande sätt visat genom Lennart på Bibelfokus att apostasia inte betyder uppryckelse utan avfall ifrån den sunda tron! Lennart på Bibelfokus har däremot inte läst vad jag har skrivit om vem den är som hindrar och skulle med stor sannolikhet tänka om när det gäller vem den är som hindrar!

Återigen så efterlyser vi ifrån pretribanhängarna att med stöd ifrån Bibeln visa att uppryckandet sker innan vedermödan vilket de aldrig gör eller kommer att kunna göra eftersom det inte står så i Bibeln!

Shalom

Svara

x
Mikael W svarar Israelvänlig
lördag, 19 september 2020 13:48
Israelvänlig skrev:
De som är pretribanhängare har inte på något sätt kunnat visa ifrån Bibeln att uppryckandet sker innan vedermödan! Jag har visat att den som hindrar är Michael och inte Den Helige Ande! Vidare har jag visat att pretribläran från början icke kommer ifrån Bibeln utan uppdagades så sent som första gången på 1700-talet och därefter på 1800-talet där pretribläran kom ifrån katolska kyrkan och Darby som kom ifrån Plymouthbröderna!

Jag har också på ett övertygande sätt visat genom Lennart på Bibelfokus att apostasia inte betyder uppryckelse utan avfall ifrån den sunda tron! Lennart på Bibelfokus har däremot inte läst vad jag har skrivit om vem den är som hindrar och skulle med stor sannolikhet tänka om när det gäller vem den är som hindrar!

Återigen så efterlyser vi ifrån pretribanhängarna att med stöd ifrån Bibeln visa att uppryckandet sker innan vedermödan vilket de aldrig gör eller kommer att kunna göra eftersom det inte står så i Bibeln!

Shalom

Jag är personligen måttligt intresserad av ämnet pre-tribulation (se min kommentar ovan), dvs Jesu uppryckande av troende Kristna från jorden för att möta Jesus i skyn (luften, rymden)

Länken nedan leder dig vidare till en bok du kan köpa, skriven av Ken Johnsson, som heter ”Rapture”

Ken J., som är teologie doktor och forskat i detta ämne, menar att läran om ”pre-tribulation” är den lära som Paulus förkunnar i bibeln (Romarbrevet, 1:a och 2:a Tessalonikiebreven), men även att det var den lära som kommunicerades ut av de första kyrkoledarna, fram till år 323 (dvs 1500 år före Darby)

I slutet av församlingstiden kommer många villoläror att förkunnas, vilket bibeln varnar oss för. En dylik villolära är att uppryckelsen äger rum ”efter” vedermödan.

Församlingstiden avslutas således med uppryckandet av Jesu församling, och efter uppryckandet är det dags för vedermödan

Då mitt intresse är lågt för detta ämne, så hänvisar jag till Teologi Doktor Ken Johnssons forskningsresultat i ämnet.

(förresten, varifrån inhämtade du din doktrin? Katolska katekesen?)

https://www.amazon.com/Rapture-Pretribulational-Viewed-Ancient-Church/dp/144862763X


Svara

15 16 17 »22

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.Nu live med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 23 oktober 2020 02:58
Allt jag gör blir fel. Allt jag tar i bryts ner. Känner mej övergiven. Hittar inte gud. Varför skulle gud ens ge mej ett liv?

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp