Language

Apg29.Nu

Start | TV | Bönesidan | Bibeln | Läsarmejl | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Ligger våra nära och kära i jorden? - 29 minuter

Är de döda i gravarna eller var är de någonstans?


Christer ÅbergAv Christer Åberg
lördag 2 november 2019 19:16
TV

Publicerades lördag 2 november 2019 19:16 i kategorin TV och i ämnena: #29 minuter #Christer Åberg


89 kommentarer


x
SA
lördag 2 november 2019 19:30

De som dött i Kristus , tror jag är i paradiset .

Svara

x
Sandra
lördag 2 november 2019 19:38

Jag älskar att lyssna på dig för du kompromissar inte!

Svara

x
David
måndag 4 november 2019 02:47

svar till SA de är kvar i graven tills vår herre väcker upp dom när mötet i skyn ska ske tillsammans med dom som är kvar i livet som tillhör vår herre.

Svara

x
Troende
måndag 4 november 2019 03:53

Nej, kropp och själ skiljs ju åt.

Svara

x
Leif
måndag 4 november 2019 08:30

Enligt Bibeln så säger Jesus till rövaren som vädjade till Honom på korset, att det är till paradiset den troende först kommer efter döden.

Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen: I dag ska du vara med mig i paradiset."
Luk 23:43

Paulus fick senare berätta om att paradiset är detsamma som en plats i den tredje himlen.

Jag vet en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen. Om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet. Jag vet att den mannen – om det var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet – blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala.
2 Kor 12:2‭-‬4

Det är alltså i den tredje himlen, paradiset som de döda i Herren väntar på dagen då både levande och döda i Kristus skall få möta Brudgummen på skyn. Där skall vi alla bli förvandlade och få våra nya himmelska kroppar.

Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp. Finns det en jordisk kropp, finns det också en andlig kropp.
1 Kor 15:44

Se, jag säger er en hemlighet: Vi ska inte alla insomna, men vi ska alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Basunen ska ljuda och de döda ska uppstå odödliga, och vi ska förvandlas.
1 Kor 51‭-‬52

När en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då ska Herren själv komma ner från himlen, och de som har dött i Kristus ska uppstå först. Därefter ska vi som lever och är kvar ryckas upp bland skyar tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så ska vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord.
1 Tess 4:16‭-‬18


Om vi alltså sammanfattar dessa Bibelns Ord så befinner sig alla personer som tillhör Jesus i paradiset i den tredje himlen. Där väntas det med spänning på den mycket snart kommande första uppståndelsen.



Övriga döda befinner sig i dödsriket i väntan på den eviga domens dag om minst ca 1000 år...


Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år. Men de andra döda levde inte förrän de tusen åren hade gått. Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig är den som har del i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de ska vara Guds och Kristi präster och regera med honom i tusen år. Och när de tusen åren har nått sitt slut ska Satan släppas ut ur sitt fängelse. Och han ska gå ut för att förleda folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden. Deras antal är som havets sand. De drog upp över hela jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld kom ner från himlen och förtärde dem. Och djävulen som hade förlett dem kastades i sjön av eld och svavel där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de ska plågas dag och natt i evigheters evighet. Och jag såg en stor vit tron och honom som satt på den. För hans ansikte flydde jord och himmel, och det fanns ingen plats för dem. Och jag såg de döda, stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter sina gärningar, efter det som stod skrivet i böckerna. Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. Och döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. Och om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.
Joh Uppenbarelsebok 20:4‭-‬15


Jesu frid...

Svara

x
Mikael W
måndag 4 november 2019 13:57

När vår kropp somnar in (dör), så lämnar vår ande kroppen och förs till Gud, där tiden inte existerar.
Den troende vaknar därefter upp, med en ny men himmelsk kropp, i 1000-årsriket (= paradiset dvs på jorden som det såg ut i Edens lustgård på Adam/Evas tid)


Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 4 november 2019 14:04

Bibeln är viktigare än egna spekulationer. Paradiset är i himlen enligt Bibeln och inte på jorden, och den har dessutom aldrig funnits på jorden. Det är Jehovas vittnens falska lära att paradiset skulle vara på denna jord... Bort det..

Svara

x
Leif svarar Leif
måndag 4 november 2019 14:04

Edens lustgård och paradiset är två skilda platser...

Svara

x
Mikael W svarar Leif
måndag 4 november 2019 14:16

Psaltaren 146:4
Predikaren 12:7

Svara

x
Mikael W
måndag 4 november 2019 14:35

Det är min fulla rätt att få tolka bibeln, vilket är något helt annat än att spekulera. Var försiktigt med hur du väljer dina ord Leif.

Jag gör följande tillägg:

Adam/Eva levde i en lustgård (= trädgård) i landet Eden. Det Hebreiska ordet ”Eden” betyder ljuvlighet eller skönhet, som är synonymt med ordet ”paradis”

Svara

x
Sandra
måndag 4 november 2019 15:41

Jag har i alla fall sett min mormor och morfar stå i ett ljus! Det säger mig att de inte ligger och sover i väntan på uppståndelse!

Svara

x
Niklas
måndag 4 november 2019 15:42

Svar till min bror Mikael W det är inte lätt att dra jämnt med alla, bibeln tolkas olika trots att samtliga(kan läsa om de vill) läser samma text så kommer de fram till olika slutsatser, ett mysterium som inte ens Einstain kan lösa. Din hemsida är bäst Mikael W där slipper man att hamna i konflikt med någon/några andra en som längtar efter att du startar upp den igen så snart du får tid efter ditt pluggande eller dito. M.V.H ha det bra M.W och guds rika välsignelse

Svara

x
Ingemar B
måndag 4 november 2019 17:03

Leif,

Det är positivt att du vill tränga djupare in i det heliga Gudsordet, i detta fall ”paradiset”.

Skillnaden mellan de två exempel du tar upp är Jesu uppståndelse. En helt avgörande fråga, skillnaden mellan Gamla och Nya förbundet:

”Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder” (1 Kor. 15:17).

Beträffande paradiset och den omvände brottslingen/rövaren. Där blir det problematiskt att göra den direkta kopplingen du gör.

Vi måste gå tillbaka till vad Jesus själv säger.

Den omvände brottslingen kunde inte ha förts till himlen, eller ”tredje himlen”, INNAN Jesus uppstod.

Jesus säger ju i Matt.12:40: ”Ty liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter.”

Och direkt efter uppståndelsen till Maria från Magdala: ”Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern…” (Joh. 20:17).

Paradiset, παραδεισος, definieras av internationella bibelexperter som ”a Persian word meaning a park or enclosed garden, then used in Judaism as the abode of the redeemed between death and the resurrection” (se t ex Kittel & Friedrich: ”Theological Dictionary of the New Testament”).

Det var alltså platsen för ”the redeemed” (friköpta, befriade, återlösta, försonade) mellan den kroppsliga döden och uppståndelsen, som benämns ”paradiset”. Det finns som bekant en annan mindre trevlig plats.

Jesus talar om dessa båda platser i Luk. 16: 19 – 31.
Om brottslingarna på korset står det i Luk. 23: 39 - 43. Till den omvände brottslingen säger Jesus: ”Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset”.

Situationen för den frälsta människan är NU annorlunda, vilket ju är ”poängen” med hela Nya Testamentet.

Paulus skriver, som du själv noterat, i 2 Kor. 12: ”2 Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen - om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det. - 3 Jag vet att den mannen - om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det - 4 att han blev uppryckt till paradiset och hörde ord som ingen människa kan uttala eller får uttala.”

Utan Jesu uppståndelse kunde de på Gud troende människorna aldrig komma längre än till Abrahams plats i dödsriket Hades. Deras synder var övertäckta, dock ännu ej utplånade. Detta gäller även brottslingen på korset.

”Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder” (1 Kor. 15:17).

Det var ju genom Jesu uppståndelse som Gud bevisade att Han accepterade Jesu försoningsoffer för våra synder.

Så behöver den frälsta människan inte längre gå till Hades, utan hon kan direkt efter den fysiska döden gå till Herren, eller som Paulus säger: ”Men vi är ändå vid gott mod och skulle hellre vilja flytta bort från kroppen och vara hemma hos Herren” (2 Kor.5:8).

Hemma hos Herren, är det i dödsriket Hades? Nej, Bibeln ger klart besked:

”Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida, tills jag har lagt dina fiender under dina fötter” (Matt 22:44; Ps 110:1).

Och den förste martyren, Stefanus, säger: Jag ser himlen öppen och Människosonen STÅ på Guds högra sida” (Apg. 7:56). Jesus välkomnade den första kristna martyren STÅENDE på Faderns högra sida. Det var INTE ”på ett lägre plan än den himmel där Fadern befinner sig.”

Den första himlen är atmosfären, den andra är den astronomiska himlen – stjärnhimlen - och den tredje himlen är platsen för Gud och de heliga, den plats som Paulus kallar paradiset.

Efter Jesu uppståndelse skedde en förflyttning av de Heliga från dödsriket Hades till himlen. Inkluderade detta även den del som Jesus benämnde paradiset (Luk 23:43), för inte kommer väl den att kastas i eldsjön?


”Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna. Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis” (Upp.2:7).




Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 4 november 2019 18:48

Att du är snarstucken kan jag tyvärr inte göra så mycket åt! Men att spekulera betyder inget annat än att grubbla, tänka, fundera eller begrunda. Vad är det jag bör vara försiktig med angående det?

Och att människors kroppar blir till stoft eller jord är heller inget jag inte har förstått tidigare angående dina Bibelställen. Så jag förstår inte riktigt vad du menar angående det heller?

I eden levde människor av kött och blod men i paradiset kan inte kött och blod existera. Kött och blod blir kvar på jorden..

Svara

x
Leif svarar Ingemar B
måndag 4 november 2019 19:29

Hej Ingemar, trevligt att du engagerar dig och vill utbyta lite tankegångar. Vi ser det lite på olika sätt.

Jag ser det väl inte som något problematiskt att rövaren och andra kristna före kunde komma till paradiset omedelbart efter sin död eftersom jag inte alls tror att den tredje himlen är där Faderns tron är. Fadern befinner sig på ett ännu högre plan. I paradiset har ingen ännu uppstått överhuvudtaget utan där befinner sig de kristnas andar och själar, det är helt enkelt den motsatta platsen till dödsriket (hades) där de otroendes andar och själar befinner sig.

När Jesus senare uppstår så går Han till Fadern inte till paradiset. Det är ju först när vi får våra förhärligade himmelska uppståndelsekroppar som vi kommer att få möta Fadern ansikte mot ansikte enligt vad jag tror, inte under paradisets dimension.

Han som ensam är odödlig och bor i ett ljus dit ingen kan komma och som ingen människa har sett eller kan se. Honom tillhör ära och evig makt! Amen.
1 Tim 6:16

Detta skrev Paulus många år efter det att många kristna redan befann sig i paradiset. Ingen av dessa har ännu sett Fadern!

Jesu frid...

Svara

x
Leif svarar Ingemar B
måndag 4 november 2019 20:10

Ursäkta att jag tog Bibelstället som handlar om Jesus Kristus, konungarnas Konung och herrars Herre och inte Fadern även om givetvis Fadern bor i detta samma ljus. Det var ett annat ställe jag borde satt in..

Så kan det bli ibland🙄
Hoppas att det inte ställer till så mycket...

Svara

x
Steven svarar Leif
måndag 4 november 2019 21:26

Jesus svarade: "Jag säger dig sanningen; Idag ska du vara med mig i paradiset."
Luk 23:43

När rövaren hamnade i paradiset beror på var översättaren väljer att sätta kommat. "Jag säger dig sanningen idag, du ska vara med mig i paradiset."

Och inte kom väl rövaren till paradiset innan Jesus, som for ner till dödsriket i tre dagar?

Svara

x
Lena Henricson
måndag 4 november 2019 21:43

När vi slutar leva här på jorden,tar evigheten vid. Därför kan vi ” samtidigt ” vara i himmelen hos JESUS och vänta på uppryckandet . Så tror jag att det är. I evigheten finns inget före eller efter. Också ordet ”samtidigt” hör endast denna tidsålder till. Detta kan vi inte förstå här och nu. Efter vår förvandling kommer vi att uppleva detta. 👆 Plus en fullkomlig frid och glädje. Halleluja! Tack JESUS! 💕

Svara

x
Leif svarar Steven
måndag 4 november 2019 22:34

Jag tror inte alls på att kommat är fel! Jehovas vittnen är dock övertygade om att kommat är fel..

Jesus var och hälsade på de olydiga som från GT:s tid satt i förvar i ett fängelse någonstans, ja! Det står inte så mycket mer om vad Jesus sysslade med under dessa tre dagar. För min del är det inte omöjligt att Han också följde med rövaren till paradiset en sväng först för att sedan besöka fängelset.

Varför jag anser det är för att paradiset inte är där Fadern är. Paradiset är endast en plats där t.ex Abraham är bortom dödsriket, och dessutom verkar det inte vara så jättelångt emellan enligt berättelsen om Lasarus där de såg varandra även om det är en klyfta emellan dem.. Jag tror inte att denna klyfta hindrade Jesus från att besöka bägge platserna innan Han skulle uppstå och fara hem till det ljus ingen människa någonsin hittills fått besöka...

Svara

x
Ingemar B
måndag 4 november 2019 22:51

Leif,

Tack för ditt snabba svar, men kanske är det därför som du delvis missförstått vad jag skrivit.

Du skriver: ” I paradiset har ingen ännu uppstått överhuvudtaget utan där befinner sig de kristnas andar och själar, det är helt enkelt den motsatta platsen till dödsriket (hades) där de otroendes andar och själar befinner sig.

Jag har inte påstått att någon har uppstått, mer än Jesus. Dödsriket Hades bestod definitivt av två olika delar under Jesu verksamhet här på jorden, den ena brukar kallas helvetet, den andra paradiset. I Lukas 16:19-31 berättar Jesus om dessa platser.

Du skriver vidare: ”Om vi alltså sammanfattar dessa Bibelns Ord så befinner sig alla personer som tillhör Jesus i paradiset i den tredje himlen. Där väntas det med spänning på den mycket snart kommande första uppståndelsen.” De är hos Jesus, precis som mitt citat av Paulus visar.

Och vidare ” Övriga döda befinner sig i dödsriket i väntan på den eviga domens dag om minst ca 1000 år... ” Så långt ok.

Men sedan noterar jag att du ignorerat bibelverserna, som inte ger stöd för din uppfattning.

Du citerar 1 Tim 6:16, men ignorerar Apg. 7:55-56: ”Men uppfylld av den helige Ande såg han upp mot himlen och fick se Guds härlighet och Jesus som stod på Guds högra sida. Och han sade: ”Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.”

Det finns ingen motsättning mellan dessa bibelverser. ”Hela Skriften är utandad av Gud…” (2 Tim 3:16). Problemet är när människan INTE VILL FÖRSTÅ eller ta till sig den förmedlade informationen.

Dessa, och de andra jag citerat, är mycket klara bibelverser som inte kan ignoreras…


Jag avslutar denna diskussion med att önska dig Frid!





Svara

x
Steven
måndag 4 november 2019 22:59

”När han sagt detta tillade han: ”Vår vän Lasarus har somnat in (är död), men jag går dit för att väcka honom ur sömnen.”
Lärjungarna sade till honom: ”Herre, sover han så blir han frisk (frälst, räddad).”
Men Jesus hade talat om hans död, men de förutsatte att han talade om vanlig naturlig sömn.
och jag är glad för er skull att jag inte var där. Detta kommer att hjälpa er att tro (lita, luta er emot mig).””
‭‭Johannes‬ ‭11:11-13, 15‬ ‭SKB‬‬

Svara

x
Steven svarar Steven
måndag 4 november 2019 23:02

Missade denna vers ”Då sade Jesus i klartext till dem: ”Lasarus har dött,” (somnat, djup sömn, slutat tänka och existera)
‭‭Johannes‬ ‭11:14‬ ‭SKB‬‬

Svara

x
Leif svarar Ingemar B
tisdag 5 november 2019 07:38

Ok, det kanske räcker så! Vissa saker är förstås mer eller mindre svåra att förstå, och det är väl inte första gången man uppfattar olika.

När Jesus berättar om Abraham och den rike mannen så befinner sig inte Abraham i hades, och jag vidhåller fortfarande att ingen människa före uppståndelsen kan se varken Jesus eller Fadern i det fullkomliga ljus där de nu befinner sig.

Så, därför är min uppfattning just nu att Abraham redan var i paradiset och behövde inte flyttas någonstans. Den tredje himlen är inte där Faderns fulla ljus är utan den plats där avlidna i Kristus har befunnit sig ända sedan långt tillbaka, som Abraham t.ex.

Och inga Bibelställen är heller motsättningar i mina ögon utan de smälter alltmer ihop... Eftersom den tredje himlen inte är där Faderns tron är utan där Abraham redan tidigare var så kunde Jesus vandra emellan hades och paradiset även fast Han skulle vara i "jordens inre" i tre dagar och tre nätter.

Det var till Fadern Jesus skulle när Han uppstod inte till paradiset...

Tack för att du ändå tog dig lite tid att förmedla hur man också kan se på det hela. Jag håller åtminstone ännu fast vid att Jesus och rövaren sågs i paradiset omedelbart första dagen efter deras död..

Jesu frid och välsignelser över dig Ingemar...

Svara

x
Mikael W svarar Steven
tisdag 5 november 2019 08:36

Steven, i grundtexten finns inget kommatecken. Detta kommatecken har satts dit i efterhand, med två olika placeringar. Detta för att komma förbi dilemmat med hur rövaren kunde vara tillsammans med Jesus i ”paradiset” redan under den dag dem var fastspikade på korsen dvs före Jesu uppståndelse på dag 3

Nyckeln till detta ligger i det som jag skrev ovan, och som Lena H är inne på:

Hos Gud existerar inte tiden, och det är det som krånglar till det för våra mänskliga hjärnor. Vi måste tänka utanför tid-rum dimensionen när vi diskuterar det här ämnet.

Det blir lättare att förstå allt ”ovan där”

Svara

x
Mikael W svarar Ingemar B
tisdag 5 november 2019 09:03

Ingemar B, jag saluterar dina bibelkunskaper!

Jag har en fråga till dig. Du skriver såhär:

”....den tredje himlen är platsen för Gud och de heliga, den plats som Paulus kallar paradiset.”

Vi ber i bönen ”Fader vår” :
- tillkomme Ditt rike
- ske Din vilja såsom i Himmelen så och på jorden

När Jesus tar sin boning i Hans egen stad, Jerusalem, och påbörjar Sin regeringstid i Israel, tillsammans med dem Heliga, dvs det vi kallar för 1000-årsriket, och återställer jorden till den vackra ljuva boplats den en gång var, då blir väl Israel/jorden detta himmelrike vi ber om i ”Fader vår bönen” dvs det ”paradis” som Paulus antyder ?

Efter 1000-årsriket så behövs ju inte detta ”paradis” längre, eftersom Gud skapar en ny ”himmel”

(Nej, jag är inte ett Jehovas Vittne, men det är inte helt lätt att få kläm på det här med var man hamnar bär man dör eftersom man aldrig varit död)


Svara

x
Mikael W svarar Leif
tisdag 5 november 2019 09:08

Leif, jag älskar dig !

Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag 5 november 2019 09:44

Det var skönt och uppmuntrande att höra Mikael 👌

Svara

x
Leif svarar Ingemar B
tisdag 5 november 2019 11:04

Bara ett litet klargörande eftersom jag ofta märker att mycket feltolkas av kommentarer!

Att jag skulle ignorerat ett av Bibelställena stämmer inte alls. Jag såg bara ingen motsättning i att Stefanus skulle sett Jesus på Guds högra sida, redan Daniel ca 4-500 år före Jesu död hade fått se Jesus hos Fadern. Då hade det ännu inte skett men nu fick Stefanus se att det hade hänt...

Ignorerat lät lite otrevligt eftersom jag aldrig medvetet ignorerar något Guds Ord.. Däremot när man sitter och läser medan mycket annat pågår i en mobil, samt sen skall svara så får man ofta inte med varje detalj... Och att svara ordentligt exakt varje gång blir ofta väldigt långt och jobbigt att läsa... Men nog med förklaringar i denna dialog...

Svara

x
Steven svarar Mikael W
tisdag 5 november 2019 11:21

Är det inte så, att det finns två divisioner?
De som tror på att människor fortfarande lever efter döden; antingen i ett paradis eller i underjorden?
Själv läser jag Psaltare att när vi dör så sover vi en djup sömn. Först när Jesus återkommer med sina änglar då rycks vi upp ur denna sömn.

”Marta svarade honom: »Jag vet att han (Lasarus) skall stå upp, vid uppståndelsen på den yttersta dagen.»”
‭‭Johannes‬ ‭11:24‬ ‭SVEN‬‬

När Jesus säger idag så tror jag att Han syftar på den dag Han yttrar sig. Resten blir spekulationer om tid och rum, för att ens egna teorier ska passa in. Vi vet att verserna ska tolka sig själva - vi ska inte tolka dem.
Vi vet också att översättarna hade egna föreställningar och brister, men vi har den ursprungliga texten på hebreiska och grekiska så vi kan dels kontrollera och undersöka.

Ps. Ställ dig frågan varifrån kommer ordet Helvetet? Varför har översättarna bytt ut de ursprungliga namnen Sheol, Hades samt Gehenna till ett och samma namn - helvete?
Duger inte dessa ord, eller vad har smugit sig in?
Blir det inte förvillande att Gehenna och Hades båda kallas för Helvete - när de inte är samma sak?
Helvete torde, eller kan komma från orden Häll samt Vite, HällVite. Häll betyder ”plats” och Vite betyder ”böter”.
Var står det i skrifterna om en plats där vi ska betala våra böter genom tortyr?
Behandlar inte Gud oss lika medan vi lever, ogudaktig som gudaktig? Är det inte först förrän böckerna öppnas när vi är döda som straffet (förintelse) eller belöningen (evigt liv) kommer att utmätas?
Ja, antingen sker vad vår broder Christer hävdar, eller så sover vi i mullen fram tills den allra YTTERSTA Dagen med Uppståndelse som Marta säger till Jesus, att det vet hon ska ske.

Svara

x
Ingemar B svarar Leif
tisdag 5 november 2019 11:48

Förlåt mig om jag har sårat dig, Leif!

Svara

x
Ingemar B svarar Mikael W
tisdag 5 november 2019 11:56

Mikael,

Det är glädjande att du arbetar mycket engagerat för Guds rike.


Beträffande din fråga.

Det finns många som använder ordet ”paradiset” operationellt, dvs ”med paradiset menar jag…”. Därefter plockar man in sin egen personliga tolkning av ordet. Ibland använder man ordet som en beskrivning av ett tillstånd. Det får man naturligtvis göra. Vi är inga åsiktspoliser…

Men då blir det svårt att uppnå konsensus.

Jag ser din egen beskrivning som ett exempel på denna utvidgade definition.


Det är fantastiskt med Bibeln. Ju mer man läser desto mer blir man fascinerad av hur Gud har planerat allt.

Du nämner 1000-årsriket. Redan i den gamla mosaiska gudstjänstordningen finns det med, latent, som en del av de tre tidsperioder som gäller här på jorden, från Moses tills det blir en ny himmel och en ny jord (Upp. 21).

Den första tidsperioden Förgården, tiden från Moses till Jesus. Den andra Det Heliga, tiden mellan Jesu första och andra tillkommelse. Den tredje Det Allra Heligaste, det tusenåriga riket (det blir då en kub, 10×10×10 alnar, men vi ska inte fördjupa oss i detta).

Först därefter kommer vi fram till ”en ny himmel och en ny jord”.
”Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer” (Upp. 21:1).


Det blev en kort sammanfattning hur jag ser på tidsperioderna, från ett bibliskt/historiskt perspektiv.


Frid.

Svara

x
Steven
tisdag 5 november 2019 12:26

När Jesus återkommer ska Han ta oss till sig, väcka oss ur sömnen, men inte innan dess, till nåt paradis?
Bibeln säger att Jesus ska komma åter, det står inte att någon ska fara till Honom.
”Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock KOMMA IGEN och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara.”
‭‭Johannes‬ ‭14:3‬ ‭SVEN‬‬

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag 5 november 2019 12:55

Döds riket.. Ordet helvete kommer från gammal fornnordisk mytologi. Vikingarna hade två platser dödsriket och vallhala.. Gudinnan Hel var dödsrikets gudinna som krävde ett vite. Brottslingar hamnade i dödsriket och var skyldig ett vite till gudinnan Hel.. Så verkar ursprunget till ordet helvetet vara

Svara

x
Leif svarar Ingemar B
tisdag 5 november 2019 14:01

Det är lugnt broder, det är bara det att det blir lite tråkigt när de ord man säger ofta läses och tolkas lite annorlunda än det man menar, och samma sak blir det ju när du skriver.

Allt är ok😘

Gud välsigne dig rikligt..

Svara

x
Leif svarar Steven
tisdag 5 november 2019 14:50

Inte verkade Abraham prata i sömnen när den rike mannen vädjade till honom, och inte heller Samuel verkade sova när Saul söker svar även om han undrar varför Saul stör honom så står det inte att Samuel sov...

Henok hämtades till (den tredje) himlen. Elia försvann upp till samma himmel. Gud säger att Han är de levandes Gud och inte de sovandes.

Jag vet att det i Dan 12:2 står om sådana som sover i mullen och inväntar den yttersta domens dag. Och angående det och eventuellt något liknande annat ställe så kan jag mycket väl tänka mig att det finns en stor skara som faktiskt intill domen slipper hades plågsamma del. Många som trots allt levt ganska ärliga och korrekta liv, de utnyttjade inte andra som den rike mannen m.m, men, de avgjorde sig aldrig för Kristus!

"Kanske" väldiga skaror från jorden får ligga och vila som du säger Steven, men jag tror absolut inte att det gäller rövaren och den rike mannen, där är Bibeln tydlig med att den ene är i det ljuvliga paradiset och den andre i det plågsamma hades i väntan på gehennas eld...

Svara

x
Leif svarar Steven
tisdag 5 november 2019 15:09

Det står att vi skall ryckas upp för att möta Brudgummen på skyn när Han kommer ner från den allra högsta av himlar, och givetvis är det Andens kraft som hämtar de döda i Kristus och lyfter upp oss som fortfarande lever härifrån...Att vi med Andens kraft lyfts härifrån ser jag heller inte som någon motsättning till att fara härifrån....

Svara

x
Mikael W
onsdag 6 november 2019 13:53

Frågan i rubriken löd ”ligger våra nära och kära i jorden?”

Tack Steven, Ingemar B, Lena H, Leif m.fl för era kommentarer och förtydliganden om var den som ”somnar in” hamnar enligt Kristen tro

Det är nu klart som korvspad var min farfars far befinner sig...... ahhrrmm

När ett barn frågar mig var vi hamnar när vi dör så hänvisar jag till era kommentarer, eller också svarar jag bara med ”i himlen”

Behövs fler bibellärare i Sverige?



Svara

x
Lena Henricson svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 14:46

Ja,när vi dör i tro på JESUS kommer vi till himlen 👆 Hänvisar också till min kommentar i det här ämnet.

Tack JESUS för frälsningen! ❤️

Svara

x
Mikael W svarar Lena Henricson
onsdag 6 november 2019 16:46

Lena, då kanske du även vet vart Paradiset ligger, dvs den plats som både rövaren på korset, och Jesus, hamnade i två dagar före Jesu uppståndelse ?

Svara

x
Lena Henricson svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 17:13

Fortsätt du att prata med barnen om himlen! 👆 Paradiset ja...? 🤔 Vi får se....Skönt att Gud ändå har kollen. 💕

Svara

x
Mikael W svarar Lena Henricson
onsdag 6 november 2019 17:32

Dem två gamla gubbarna i Yourubeklippet nedan menar att det finns 4 olika Paradisvarianter:

1) ett Paradis där Adam/Eva bodde (1 Mos. 3:8, Eden)

2) ett Paradis dit Jesus och rövaren på korset hamnade (Luk. 23:43, Sheol/Hades)

3) den 3:e himlen enligt Paulus (2 Cor. 12:4)

4) det 4:e Paradiset som är himmelriket (Uppenbarelseboken 2:7, ny jord/ ny himmel)

Källa: https://m.youtube.com/watch?v=6ixzoSxY2Sw

Svara

x
Lena Henricson
onsdag 6 november 2019 18:20

Har lyssnat lite slött till klippet 🥺. Blir spännande att se hur allt blir..... Det finns ju många fler saker vi inte helt förstår.... Är vi frälsta är vi ju ändå trygga 🙂. I alla fall,på de begravningar jag varit på har man enbart talat om himlen. 👆

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 20:34

Förmodligen ligger paradiset där Abraham, Isak och Jakob har befunnit sig under de sista ca 3700-3800 åren!

👌

Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag 6 november 2019 21:01

Ja, det är det herrarna i Youtube-klippet också är inne på....dvs Paradis # 2 = det Paradis Abraham befinner sig i, och kanske Enok, och aposteln Tomas försvann väl iväg, hastigt och lustigt, direkt efter att han döpt en man.....om jag minns rätt

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 21:08

....eller vänta nu, Enok var långt före Abraham. Vart Enok tog vägen har jag inte en susning om....men Enoks bok tillhör ju inte bibeln så vi kanske kan negligera honom, för annars får jag aldrig ihop det här i min lilla reptilhjärna

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 21:10

Det var Filippos och inte Tomas som rycktes bort, men han flyttades bara till en annan plats, Ashdod, där han fortsatte att predika...

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 21:13

Enligt Bibeln och inte Enoks bok står det så här!

Sedan Henok så hade vandrat med Gud fann man honom inte mer, för Gud hade hämtat honom.
Första Moseboken 5:24

Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag 6 november 2019 22:19

Ja, Filippos, naturligtvis.....hoppsan

Så, Henok är hos Gud, och i samma Paradis (#2) som Abraham befann sig i till en början, men efter Jesu uppståndelse så kom Jesus och förflyttade alla i Paradis #2 (där Abraham fanns och nu även rövaren) till Paradis # 3 (= 3:e Himlen)......stämmer det nu Leif?

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 22:25

....vilket gjorde att Jesus därför kunde säga till rövaren på korset ”redan idag kommer du vara med i Paradiset”, och detta oavsett om det finns ett kommatecken i denna mening, eller inte, eller om det placeras enligt ”idag säger jag dig...”

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag 6 november 2019 22:29

Jag kan inte avgöra om platsen där Abraham och alla troende före Jesu död fanns är en annan plats än den där rövaren hamnade efter sin död? Jag är inte lika säker som en del andra på att Abraham flyttade överhuvudtaget?

Svara

x
Lena Henricson
torsdag 7 november 2019 03:52

Alla de som gjort nära döden upplevelser och kommer tillbaka och säger att de varit i himmelen. Är det egentligen paradiset de har besökt? Vad säger ni killar om det? Inte för att jag tycker att det är så viktigt,men i alla fall kanske en intressant fråga. 🤔

Förresten har ni tänkt på att ordet INTRESSANT finns inte i bibeln. 🤷‍♀️

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
torsdag 7 november 2019 06:01

Ja, jag tror att det är i paradiset de varit på besök, och förresten så tror jag inte heller att "chilla" finns med i någon svensk Bibel... 🤔😄

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
torsdag 7 november 2019 07:47

🤓 🙂

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
torsdag 7 november 2019 08:26

Om vi dör före uppryckelsen och av nåd kommer till en fantastiskt underbar plats nära JESUS. Undrar om vi då vet om det är paradiset eller himlen vi har fått komma till....😀

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
torsdag 7 november 2019 10:28

Jag tror absolut att vi i paradiset vet att det allra bästa ännu väntar!

Den dag då vi skall uppstå och få våra nya himmelska kroppar, då vi verkligen skall få se Honom som Han är... Alltså i det ljus som ännu ingen människa hittills kunnat skåda in i...

Svara

x
Erik S svarar Mikael W
torsdag 7 november 2019 10:47

God förmiddag! Ursäkta att jag lägger mig i, det var ju med Leif du utbytte tankar, men måste bara få kommentera om Enok.
Nej, tycker inte att vi skall negligera Enok. Enoks bok tycker jag borde ha varit med i Bibeln! En oerhört intressant bok. Det hänvisas ju till Enok i våran Bibel.
1 Mos.5:24, Judas 14 och Hebre. 11:5. Men också i Syraks bok 44:16-(som också är väldigt intressant) Och det skulle det väl inte ha gjorts, om inte det hade en viss betydelse?
Enok är en av Bibelns märkligaste personer. Ja, kanske ännu "märkligare" än Abraham, Moses, Jakob, Josef, David och alla profeterna.
Han är verkligen ett föredöme för oss som kommit efter! Tänk att få det omdömet att man "täckts" Gud! Han måste ha varit en trosmänniska av enorma mått!
Tänk att få vandra med Gud. Och att få umgås med Gud. Jag tror, att Enok och Gud var "kompisar". Det var inte bara på ett andligt plan dom umgicks. Gud och Enok var tillsammans rent "fysiskt"-förstå mig rätt. Dom vandrade tillsammans och pratade med varann.
Enok fick ju vara med Gud på märkliga resor. Han var i himlen och fick ta del av djupa hemligheter. Han fick också, verkar det som, vara med och se när "världar skapas"! I sanning en märklig man.
Elia for ju i stormvinden, med en vagn och hästar av eld, upp till himlen. Men om Enok står inget sådant. Han bara "togs bort" och man såg honom inte mer.
Var är Enok nu? Ingen vet det, givetvis. Men att han finns hos Gud, mycket nära Gud, är jag övertygad om. Han kanske har speciella uppgifter i väntan på tidens fullbordan.
MVH och Shalom

Svara

x
Mikael W svarar Erik S
torsdag 7 november 2019 11:36

Ja, Enok ör även en av mina stora favoriter Erik S, och det var inte alls min mening att mobba honom.

Dock, exakt var Enok finns nu dvs om han befinner sig i det Paradis rövaren på korset hamnade i, eller i 3:e himlen (om detta nu är ett Paradis skiljt från ”rövarens paradis”), samt Lenas kommentar om ”nära-döden Paradis-Himlen” blev ett par variabler för mycket för mig att hantera när jag försökte förstå vilket Paradis rövaren på korset hamnade i, två dagar före Jesu uppståndelse, och är det detta paradis (Sheol/Hades) som våra troende insomnade nära och kära befinner sig (se rubriken på artikeln)?

....,men jag håller med dig om att Enoch (Henok) är/var en underbar man och jag tror han även är mycket omtyckt bland många judar, men om Enoks bok skulle ha varit med i bibeln är inte jag man nog att dryfta om, jag håller fortfarande på att lära mig ”Bibelns ABC for kids”


Svara

x
Leif svarar Mikael W
torsdag 7 november 2019 13:43

Jag ser ju inte direkt någonstans att den plats som Abraham befann sig på kallas för varken "Sheol eller Hades"!
Det vi ser är bara det, att det gick, åtminstone mellan varven att kommunicera och se något sådär över klyftan eller gapet mellan Hades och den goda platsen..

Jag hittar i alla fall inte att Abraham skulle vara eller varit i Hades!

Svara

x
Mikael W svarar Leif
torsdag 7 november 2019 17:25

Leif, jag gav dig dessa två bibelord tidigare (som du inte riktigt fick grepp på)

Hans ande måste sin väg,
han vänder tillbaka till den jord
varav han är kommen;
då varda hans anslag om intet.
(Psaltaren 146:4)

”och stoftet vänder åter till jorden, varifrån det har kommit,
och anden vänder åter till Gud, som har givit den.”
Predikaren 12:7

Judarna trodde/tror att när man dör så vilar anden i Sheol (dvs det paradis Abrahams befann sig om inte Jesus flyttade honom till 3:e himlen paradis efter uppståndelsen, om nu detta inte är samma plats (?))

Se liknelsen om den rike gubben och Lazarus

.....Så hände sig att den fattige dog och blev förd av änglarna till Abrahams sköte. Också den rike dog och blev begraven. När han nu låg i dödsriket och plågades, lyfte han upp sina ögon och fick se Abraham långt borta och Lasarus i hans sköte......
Lukas 16:19-31

”Sheol”är det dödsrike/Paradis där Lazarus ande (och rövaren på korset) fick vila hos Gud efter att han insomnat (kolat av). Sheol ör Hebreiska, som i NT byter till det Grekiska ordet ”Hades”



Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
torsdag 7 november 2019 17:49

Leif,som du ser det: I paradiset,har tiden tagit slut där och evigheten inträtt? 🤔 Och har vi kvar våra gamla skröpliga kroppar där. 🤔För evigheten och förvandlingen inträder väl vid uppståndelsen. 👆🤔

Svara

x
Leif svarar Mikael W
torsdag 7 november 2019 20:20

Jovisst fick jag grepp på de Bibelställen du satte in, men i mina ögon ser jag inget konstigt med dessa Bibelställen. Kroppen blir till stoft eller jord efter döden, inget konstigt alls, och alla människors andar skall på ett eller annat sätt någon gång efter döden träffa Gud!

Svara

x
Mikael W svarar Leif
torsdag 7 november 2019 20:34

Exakt !
....och där uppnådde vi konsensus

Svara

x
Leif svarar Mikael W
torsdag 7 november 2019 20:42

Jag tror fortfarande att Abraham är i paradiset och anar att det hela tiden har varit i den tredje himlen. Jag tror att den rike mannen kunde se den platsen från "Sheol eller Hades".

Jesus hade redan före Sin död fått all makt i himlen och på jorden, så givetvis kunde Han röra sig fritt emellan både den tredje himlens paradis och Sheol innan Han uppstod eftersom inte den tredje himlen inte är där Faderns tron är, utan den är på det allra högsta andliga planet och det var dit Jesus skulle stiga upp till vid uppståndelsen, och där har ingen människa någonsin varit eller haft full insyn i. Många har fått skymtar men aldrig helt och fullt...

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
torsdag 7 november 2019 21:42

Våra skröpliga kroppar av kött och blod kan ju inte ärva Guds rike enligt 1 Kor 15:50, vilket ändå paradiset är en del av, och förvandlingen till de nya himmelska kropparna sker ju inte förrän vid den första uppståndelsen och mötet på skyn.

Hur Abrahams, rövaren och alla andras andar och själar ser ut kan jag inte helt klart svara på, men! Jag tror ändå att de just nu i det andliga ser ut ungefär som vi människor hela tiden har gjort. Paulus skriver att skillnaden mellan de härlighetskroppar vi senare skall få har ju en helt annan glans. Då kommer vi att lysa som solen!!! 👍 😎

Svara

x
Leif svarar Mikael W
torsdag 7 november 2019 21:54

Konsensus kanske är helt och hållet konsensus om vi inte är överens om att alla avlidna andar inte omedelbart kommer till Gud, utan de i Sheol t.ex får ju vänta i minst 1000 år till, dvs till den yttersta domens dag. Då skall de alla få möta Gud Fader och Sonen som domare.. Andra som tog emot Jesus har dock redan fått möta Gud på ett eller annat sätt, om inte förr så åtminstone vid och efter förvandlingen på skyn...

Svara

x
Leif svarar Leif
torsdag 7 november 2019 21:57

Det smög in ett "inte" som inte skulle stått i inledningen på förra kommentaren.. 🤔

Svara

x
Mikael W svarar Leif
torsdag 7 november 2019 22:06

Varför måste de som befinner sig i Sheol vänta i 1000 år? Vilka ska ryckas upp först, de troende som redan insomnat, eller de troende som ej insomnat?

Jadu Leif, med de härlighetskroppar vi får så kommer vi sannolikt att kunna gå genom stängda dörrar och äta mat med ....

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
torsdag 7 november 2019 22:57

Om vi räknar med paradiset,är det inte i så fall en del av evigheten? Då kan man väl inte räkna med olika antal år. Och kan man i så fall säga att paradiset kommer ”före” uppryckelsen? FÖRE och EFTER är ju begrepp som hör denna tidsålder till. Ja det är ju mycket som är höljt i dunkel. Men ett är säkert,att saligt blir det att få vara med JESUS. 🎶💕🎶💕🎶

Svara

x
Leif svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 06:54

De som dött i Kristus skall uppstå först och sedan kommer de som lever och tillhör Kristus att uppstå..

Svara

x
Leif svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 06:57

De som inte tillhör Jesus och befinner sig i Sheol kommer inte att uppstå förrän vid yttersta domen, vilken inte kommer förrän efter den tusenåriga fred som väntar på denna jord...

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
fredag 8 november 2019 06:58

Så länge vi befinner oss här på jorden så handlar allt om den tidsplan som Gud har angett...

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
fredag 8 november 2019 07:05

Uppryckandet innebär ju både dem som fortfarande lever samtidigt som tex Abraham och rövaren befinner sig i paradiset.. Dvs... Alltså väntar också en tid tills för dem som befinner sig i paradiset tills uppryckandet skall ske...

Svara

x
Mikael W svarar Leif
fredag 8 november 2019 08:02

Hos Gud existerar inte tiden, eller alternativt hos Gud gäller andra fysikaliska lagar när det gäller tid och rum. För de redan insomnade nära och kära, som vilar hos Gud, gäller en annan tid än den tid vi uppfattar på jorden. Ett dygn är för Gud bara en nattväkt:

Du låter människorna vända åter till stoft,
du säger: ”Vänden åter, I människors barn.”

Ty tusen år äro i dina ögon
såsom den dag som förgick i går;
ja, de äro såsom en nattväkt.

Du sköljer dem bort; de äro såsom en sömn.
Om morgonen likna de gräset som frodas;

det blomstrar upp och frodas om morgonen,
men om aftonen torkar det bort och förvissnar.

Psaltaren 90:3-6


Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 08:05

Ja, till och med 1000 år är som en nattväkt

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
fredag 8 november 2019 08:31

Ja Mikael är lite grann inne på det jag försöker säga. 👌 😉

Svara

x
Lena Henricson
fredag 8 november 2019 09:02

Förlåt Leif! Du har jättefin undervisning! 👍 Jag vill bara lägga in en annan aspekt också. 😊

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
fredag 8 november 2019 09:45

Det är helt ok, och jag förstår ungefär vad du menar Lena, men den tid som Gud har planerat och bestämt, och som finns nedtecknad i Bibeln för att vi skall kunna lära och förstå förändras inte utan skall gå i fullbordan. Guds tider för oss är alltså förutbestämda och står att finna i Bibeln med Andens hjälp för den intresserade.

Där finns förklarat när Jesus ungefär skulle födas, och där finns förutsagt när Pingsten 50 dagar efter Jesu död med Andens utgjutelse skulle komma att ske m.m..

Där finns förklarat att det skall gå ca 2000 år mellan Jesu första och andra ankomst, vilket också är församlingens tidsperiod sedan Anden utgjöts över allt kött som tog emot Jesus.

Sedan förklarar Bibeln att det mot slutet av dessa 2000 år skall komma en tid då nästan hela den ogudaktiga mänskligheten skall dö, medan endast en liten skara överlever. Då skall Israels kvarvarande folk vakna och förstå att Jesus Är den Messias som deras Torah och Mose skrifter i alla tider berättat om..
Därefter kommer Israels Andessmorda folk vara världens ledande folk och nation i ca tusen år. Sedan har Guds tidsplan för oss människor på denna planet gått i fullbordan, men inte före detta, och inte när och hur som helst som många menar, utan exakt efter Guds tid.

Sedan kommer den fullkomliga evigheten för både får och getter..

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
fredag 8 november 2019 11:48

Ja,och vi vill ju absolut vara får pga Guds nåd och JESU underbara lydnadshandling. ❤️✝️❤️ Och evigheten plus det mesta här på jorden kan vi ju med våra begränsade hjärnor inte helt förstå. Hur förstår vi tex hur vi kan skicka kommentarer såhär?🤷‍♀️

Svara

x
Lena Henricson svarar Leif
fredag 8 november 2019 12:07

Ja och du har rätt. Det är viktigt att forska i skrifterna. 🤓 🙂

Svara

x
Leif svarar Lena Henricson
fredag 8 november 2019 12:48

Ja, det är viktigt eftersom det är så den andliga kunskaper förökas, och därmed ökar också förtröstan och tron på Gud. Det gör i sin tur att vi kan leva stabilare liv och vara föredömen i det mesta man företar sig.... Det gör faktiskt också att vi för Jesu skull blir mer trofasta i vårt tjänande, vi blir mer villiga att göra det Gud säger, vi älskar andra för att Jesus säger så och inte för att vi känner för det m.m..

Lite kunskap och förståelse om Gud gör också de flesta egoistiska och ovilliga till den lydnad Gud vill..Man springer ofta sina egna lopp, runt och runt utan att komma vidare här i livet, och så undrar man varför!

Svara

x
Mikael W svarar Erik S
fredag 8 november 2019 12:53

Erik S, jag har kollat upp lite mer om Enoks bok. Det är flera anledningar till att Enoks bok inte finns med i bibeln, och de främsta anledningarna är:

- Gud hade inte den avsikten

- Boken har inte skrivits av Enok själv, utan långt senare

- Om jag förstått rätt (?), så när man fann fragmenten av boken bland Döds Havsrullarna så var det mycket som saknades.....och det kan därför ha inkorporerats text som inte hör hemma i boken

....men visst är Enoks bok ändock fascinerande......men den kanske ska läsas med en viss grad av försiktighet


Svara

x
Mikael W svarar Leif
fredag 8 november 2019 13:07

Mycket bra skrivet av dig Leif (dvs ditt svar till Lena)
Salut !!!

Svara

x
Lena Henricson svarar Mikael W
fredag 8 november 2019 14:36

👍 Ja, då är det ju bra att jag provocerar lite så att fler också kan få ta del av de goda svaren! 😊

Svara

x
Roger T. W. svarar Leif
fredag 8 november 2019 15:51


Jag håller med dig, Leif, men har en lite annan tolkning. Paulus nådde tredje Himlen, medan Herren är i den högsta, den sjunde. Det finns två olika dödar, den fysiska och den andliga. Den senare är den värsta och drabbar delar av jorden.

Under lång tid var Himlens existens dold och Herren kom för att uppenbara den. Nu kommer Han tillbaka under en svår tid på den tredje dagen.

Enoks bok är kvar i den etiopiska Bibeln.

Det talas om tro och förstånd. Jag hade aldrig blivit kristen utan lite förstånd på Bibeln. Vi drivs inte av blind tro, utan av förstånd på sanningen. Vi ska tänka. Judarnas omvändelse kommer att vara massiv och har redan börjat.

Svara

x
Leif svarar Roger T. W.
fredag 8 november 2019 16:22

Ja, vi är överens om att Herren Gud Fadern och Hans tron är på ett högre plan än den tredje himlen, och även att man absolut kan ha förstånd och sanning i samband med Bibeln. Sen vad du menar med blind tro kanske vi har lite olika uppfattning om och, den tredje dagen hänger jag inte alls med om vad du menar?

Svara

x
Roger T. W. svarar Leif
fredag 8 november 2019 17:42


Blind tro är prästvälde. Tro som vi, annars sätter vi dit er. Vi hade inte haft en frikyrka om vi inte hade börjat tänka själva. Herren uppstod på tredje dagen och i sin oändliga kärlek kan Han uppväcka församlingen i det tredje årtusendet. Så tänker jag och hoppas. Det här är svårt och jag är inte expert.

Svara

x
Leif svarar Roger T. W.
fredag 8 november 2019 18:56

Ja, men då förstår jag ungefär hur du tänker och jag håller med om att man absolut kan se det så!

Jesu frid och välsignelser och styrka i Jesu namn över ditt liv🙏

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag 8 november 2019 21:45

Tro endast tro, graven är djup och stenen är tung, sorgen är svår, döden är så slutgiltig och stenen är orubblig, var ni där när GUDS SON lyfte bort dödens sten och besegrade döden för alltid, han är uppstånden ja han är verkligen uppstånden. Våra nära och kära är i den BARMHÄRTIGE GUDENS FAMN, när allt hopp var ute med var och en och all deras kraft var slut, då grep han in han hörde den armes rop och blev ett med deras lidande, *klagovisorna 3:22-23 HERRENS NÅD ÄR DET ATT DET INTE ÄR UTE MED OSS TY DET ÄR INTE SLUT MED HANS BARMHÄRTIGHET. DEN ÄR NY VARJE MORGON, JA STOR ÄR DIN TROFASTHET... DET RÄCKER MED ETT ENDA ROP OM NÅD, SÅ ÄR MAN FÖRLÅTEN FÖR EVIGHETEN, OCH MAN ÄR ETT GUDS BARN FÖR EVIGT, ALL SYND ÄR REDAN DÖMD PÅ GOLGATA KORS,

Svara

x
Mikael W svarar Stefan Jonasson
fredag 8 november 2019 22:21

Amen !

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan

söndag 17 november 2019 19:24
Be för Eva och mig att Gud helar vår vänskapsrelation samt befriar oss från all besvikelse vi har mot varandra. Be med för min ekonomi samt jobb och nya krafter, känner mig modlös och utan kraft.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp