Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

Stöd Apg29 genom att swisha 20 kr till 072 203 63 74. Tack.

Kvinnan med alabasterflaskan

Vad är det som är så speciellt med denna händelse och denna person för Jesus, att han säger detta ovanstående om en människa?

Kvinnan med alabasterflaskan.

"Amen säger jag er: Överallt i hela världen där evangeliet kommer att predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."

Detta är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Emma
lördag, 30 november 2019 02:12
Läsarmejl

I hela Bibeln, från 1 Moseboken kap 1 till Uppenbarelseboken kap 22, finns det en person, en enda person, som det sägs att det den personen gjorde, det kommer att omtalas överallt där evangeliet kommer att predikas, och så ska man komma ihåg den personen.

Överallt

Vad är det som är så speciellt med denna händelse och denna person för Jesus, att han säger detta ovanstående om en människa?

Vilken profet, apostel eller omnämnd gudsman eller gudskvinna har någonsin gjort något av ett sådant stort värde för Jesus?

Vi läser i Mark 14:3-9:

"När han (Jesus) var i Betania och låg till bords i Simon den spetälskes hus, kom en kvinna som hade en alabasterflaska med dyrbaräkta nardusolja. Hon bröt upp flaskan och hällde ut oljan över hans huvud. Några blev upprörda och sade: Varför detta slöseri med oljan? Den hade man kunnat sälja för mer än tre hundra denarer och ge åt de fattiga. Och de grälade på henne. Men Jesus sade: "Låt henne vara! Varför oroar ni henne? Hon har gjort en god gärning mot mig. De fattiga har ni alltid hos er, och när ni vill kan ni göra gott mot dem, men mig har ni inte alltid. Hon har fullgjort sin uppgift. I förväg har hon smort min kropp till begravningen. Amen säger jag er: Överallt i hela världen där evangeliet kommer att predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne. "

Även i Matt 26:6-13 kan vi läsa om denna händelse.

Johannes berättar också om denna händelse i Joh 12:1-8

"Sex dagar före påsk kom Jesus till Betania, där Lasarus bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda. De ordnade där en festmåltid för honom. Marta passade upp, och Lasarus var en av dem som låg till bords med honom. Då tog Maria en flaska med dyrbar äkta nardusolja, och smorde Jesu fötter och torkade dem med sitt hår, och huset fylldes av doften från oljan.

Men Judas Iskariot, en av hans lärjungar, den som skulle förråda honom, invände: "Varför sålde man inte den här oljan för trehundra denarer och gav åt de fattiga?" Det sade han inte därför att han brydde sig om de fattiga, utan därför att han var en tjuv och brukade ta av det som lades i kassan, som han hade hand om. Jesus sade då: "Låt henne vara, hon har sparat denna olja för min begravningsdag. De fattiga har ni alltid bland er, men mig har ni inte alltid."

Den dyrbara nardusoljan

Vi läser här om hur Maria, syster till Marta och Lasarus, tar mod till sig, och kommer fram till Jesus, under den festmåltid som anordnades för honom i Betania, i Simon den spetälskes hus. Hon har med sig en alabasterflaska med dyrbar, äkta nardusolja.

Denna nardusolja, får vi veta av texten, hade ett mycket högt värde. Värdet är mer än trehundra denarer.

En denar var ett romerskt silvermynt som motsvarade en arbetares dagslön.

Kärlek och mod

Tänk, hur hon som kvinna i den kulturen vågar komma fram till Jesus, mitt framför ögonen på alla män, med sin alabasterflaska och bryta den, för att hälla ut denna dyrbara nardusoljan över Jesus!

Det var modigt, det var starkt, det var förmodligen ganska chockerande en sådan handling.

(Även Lukas berättar i kapitel 7, om hur en kvinna som omnämns som en synderska, vid ett annat tillfälle uppsöker Jesus för att smörja honom med olja. Detta sker vid en annan måltid hos en farisée, men det skriver jag inte om i detta inlägg.)

Uttrycket att Maria "bröt upp flaskan", kan betyda att hon bröt av halsen på flaskan, det kan också betyda, vilket jag tycker att grundtexten stöder, att krossa eller bryta sönder (flaskan). Detta beskrivs i den grekiska grundtexten med ordet "suntribó" som har betydelse "bryta (sönder), krossa."

Varför brytandet/krossandet av alabasterflaskan?

Varför krossade Maria alabasterflaskan, utan att använda den i något annat syfte?

Jag tror att det var ett uttryck för att hon gav Jesus något som var avsett ENDAST FÖR HONOM. Innehållet i denna alabasterflaska skulle "bara" tjäna till att smörja hennes Herre och Mästare.

Vi läser om hur lärjungarna, med Judas i spetsen blir upprörda på Maria, och tycker att detta var verkligen att gå för långt!

"Varför detta slöseri med oljan!"

De fattade absolut inte vad som skedde där mitt framför deras ögon.

MEN JESUS, som fick del av Marias rena kärleksförklaring, HAN VISSTE precis vad det var Maria gjorde.

Vad var det då hon gjorde?

Hon visade på detta sätt, att hon trodde på det Jesus hade talat om, att han skulle dö.

Han hade talat om hur de nu gick upp till Jerusalem och hur han skulle dödas och sedan uppstå. (Matt 20:18,19) Detta hade Jesus gång på gång talat om, men trots detta så lyssnade inte lärjungarna på vad han sa, och trodde därför inte på hans ord. (Tex Mark 8:31-33 och Mark 9:30-32).

Men det fanns en som lyssnat, och tagit till sig det Jesus sa, och som trodde på honom, nämligen Maria.

Hon hade tagit till sig detta, att Jesus sagt att han skulle dö.

Utifrån denna tro, så hade hon i sin ägo denna alabasterflaska med dyrbar äkta nardusolja. Och just denna flaska hade hon "sparat till min begravning" som Jesus sa.

Det var ingen tillfällighet att det var just vid denna måltid som Maria bryter eller krossar flaskan och smörjer Jesus.

Nej, här och nu, när det bara är några få dagar kvar innan Jesus kommer att dö så visar Maria honom: jag tror på din offerdöd. Detta är vad jag har sparat för din begravningsdag. Du är min Konung!

Denna äkta nardusolja, var en olja som var värdig en Konung

I Höga visan läser vi i kap 1:12 "Medan konungen håller sin fest, sprider min nardus sin doft."

I Joh 12:13 läser vi "Då tog Maria en flaska dyrbar äkta nardusolja, och smorde Jesu fötter och torkade dem med sitt hår, och huset fylldes av doften från oljan."

Matteus och Markus berättar om hur Maria häller oljan över Jesu huvud och kropp, medan Johannes återger hur hon smörjer hans fötter. Så från huvudet, ner över kroppen och ner till fötterna rinner den dyrbara, väldoftande nardusoljan.

Just denna kärlekshandling, generös i kostnad, i mod, och framför allt i sin bekännelse både inför människor, och inför Jesus att hon verkligen trodde honom, det värdesätter Jesus så enormt mycket. Han värdesätter det så högt, så han säger dessa ord, som han aldrig tidigare sagt om någon annan människa, men detta säger han om en kvinna vid namn Maria, där inför alla församlade:

"Amen säger jag er: överallt i världen där evangeliet kommer att predikas, ska man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."

Emma

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Emma #Nardusolja #Alabasterflaska


39 kommentarer

1 2 »4

x
Stefan Jonasson
lördag, 30 november 2019 09:42

Mycket tänkvärt, hon hade lyssnat på JESUS och förstått vem han var GUDS LAMM SOM BORTAGER VÄRLDENS SYND,

Svara

x
Sven Thomsson
lördag, 30 november 2019 10:51

Tack, Emma för detta ditt inlägg. Det var berikande att läsa.

Det är typiskt, när någon vill göra något gott för Jesus finns det sådana som knorrar och grälar, som i detta fall lärjungarna. Men Maria lät sig inte påverkas av deras protester. Hon älskade Jesus så mycket, att hon utförde denna kärlekshandling med glädje.

Vi som också älskar Jesus får ibland möta motstånd och blir kritiserade när vi vill göra något för Herren och hans verk. Men låt oss inte slås ned. Vi håller ut i förvissning att han är med oss i striden.

Svara

x
Mikael W svarar Sven Thomsson
lördag, 30 november 2019 15:44
Sven Thomsson skrev:
Tack, Emma för detta ditt inlägg. Det var berikande att läsa.

Det är typiskt, när någon vill göra något gott för Jesus finns det sådana som knorrar och grälar, som i detta fall lärjungarna. Men Maria lät sig inte påverkas av deras protester. Hon älskade Jesus så mycket, att hon utförde denna kärlekshandling med glädje.

Vi som också älskar Jesus får ibland möta motstånd och blir kritiserade när vi vill göra något för Herren och hans verk. Men låt oss inte slås ned. Vi håller ut i förvissning att han är med oss i striden.

Ja Sven, det blir aldrig riktigt bra, i andras ögon, när vi utför våra gärningar för Gud, men vi måste även vara lyhörda för positiv kritik så att våra gärningar ständigt förbättras. Våra gärningar måste tåla en granskning

Många tror, dessvärre, att det bara räcker med att tro på Jesus och sätta sig på en pall och be så fixar Gud resten. Men det fungerar inte alltid så. Våra gärningar behövs också. Vi ska samarbeta med Gud, för då blir det kraft i våra gärningar.

Dock, våra gärningar ska helst ha sin förankring hos Gud, men måste inte alltid ha det. Gud gillar när vi samarbetar med Honom, vi med våra små händer tillsammans med Faderns URKRAFT och den Helige Andes support

Ska vi enbart be till Gud för en granne som har ryggskott, eller ska vi även gå över och fråga om han behöver hjälp?

Ska vi be om väckelse där vi bor, eller ska vi även handgripligen försöka göra något åt saken?

Måste vi vänta på att utföra en gärning i Jesu namn tills vi är så stensäkra på att det har sin förankring hos Gud att vi ser tydliga tecken på de gärningar vi ska utföra? Måste en ängel måste komma och tala om för oss hur vi ska gå till väga, där instruktionerna från Gud tatueras in på vår mage?

Självklart inte! Det vi gör för Gud, även om det är vårt eget mänskliga påhitt, det gör vi inte förgäves. Så, sitt inte bara och vänta på en magtatuering från en ängel, utan gör bara det du känner för, utan att krångla till det för mycket

Jakob 2:26-26
1 Kor. 15:58

Svara

x
Sven Thomsson svarar Mikael W
lördag, 30 november 2019 16:07
Mikael W skrev:
Ja Sven, det blir aldrig riktigt bra, i andras ögon, när vi utför våra gärningar för Gud, men vi måste även vara lyhörda för positiv kritik så att våra gärningar ständigt förbättras. Våra gärningar måste tåla en granskning

Många tror, dessvärre, att det bara räcker med att tro på Jesus och sätta sig på en pall och be så fixar Gud resten. Men det fungerar inte alltid så. Våra gärningar behövs också. Vi ska samarbeta med Gud, för då blir det kraft i våra gärningar.

Dock, våra gärningar ska helst ha sin förankring hos Gud, men måste inte alltid ha det. Gud gillar när vi samarbetar med Honom, vi med våra små händer tillsammans med Faderns URKRAFT och den Helige Andes support

Ska vi enbart be till Gud för en granne som har ryggskott, eller ska vi även gå över och fråga om han behöver hjälp?

Ska vi be om väckelse där vi bor, eller ska vi även handgripligen försöka göra något åt saken?

Måste vi vänta på att utföra en gärning i Jesu namn tills vi är så stensäkra på att det har sin förankring hos Gud att vi ser tydliga tecken på de gärningar vi ska utföra? Måste en ängel måste komma och tala om för oss hur vi ska gå till väga, där instruktionerna från Gud tatueras in på vår mage?

Självklart inte! Det vi gör för Gud, även om det är vårt eget mänskliga påhitt, det gör vi inte förgäves. Så, sitt inte bara och vänta på en magtatuering från en ängel, utan gör bara det du känner för, utan att krångla till det för mycket

Jakob 2:26-26
1 Kor. 15:58

Tack för ditt svar, broder. Jag håller med fullständigt, för jag har samma uppfattning. Vi behöver bli befriade från människofruktan, så att vi vågar besöka folk som skulle behöva vår hjälp.

Naturligtvis ska vi tåla saklig kritik, för den kan hjälpa oss att uppnå en större vishet, så vi vet hur vi ska handla i vart enskilt fall. Herren vill hjälpa oss med det. Han kan göra oss frimodiga och orädda.

Svara

x
Mikael W svarar Sven Thomsson
lördag, 30 november 2019 21:31
Sven Thomsson skrev:
Tack för ditt svar, broder. Jag håller med fullständigt, för jag har samma uppfattning. Vi behöver bli befriade från människofruktan, så att vi vågar besöka folk som skulle behöva vår hjälp.

Naturligtvis ska vi tåla saklig kritik, för den kan hjälpa oss att uppnå en större vishet, så vi vet hur vi ska handla i vart enskilt fall. Herren vill hjälpa oss med det. Han kan göra oss frimodiga och orädda.

Nu var det ju inte min mening att lära dig något Sven. Det jag skrev var ju något som du visste redan, sedan lång tid tillbaka.

Men, jag ville ändå lyfta frågeställningen. Många Kristna går och väntar på att Gud ska tala om för dem vilka gärningar dem ska utföra, annars gör dem ingenting.

Visst är det bra att vara lyhörd, och lydig, för vad Gud förväntar sig av oss, men det är aldrig slöseri på resurser att ta egna initiativ att tjäna Herren.

Svara

x
Sven Thomsson svarar Mikael W
söndag 1 december 2019 08:50
Mikael W skrev:
Nu var det ju inte min mening att lära dig något Sven. Det jag skrev var ju något som du visste redan, sedan lång tid tillbaka.

Men, jag ville ändå lyfta frågeställningen. Många Kristna går och väntar på att Gud ska tala om för dem vilka gärningar dem ska utföra, annars gör dem ingenting.

Visst är det bra att vara lyhörd, och lydig, för vad Gud förväntar sig av oss, men det är aldrig slöseri på resurser att ta egna initiativ att tjäna Herren.

Jag förstår, Mikael. Men man blir aldrig fullärd i Guds rike. Det är alltid bra att bli berikad med nya lärdomar. Det tar tid innan man blir lik Mästaren, Jesus Kristus.

Man behöver inte vänta på något särskilt tilltal från Gud, för Bibelns undervisning gör klart för oss vad vi ska göra. På grund av att jag är rörelsehindrad har jag svårt att gå ut på stan för att vittna, men det finns andra sätt att tjäna Herren.

Sedan lång tid tillbaka har jag upplevt Herrens kallelse att vara bibellärare. Nu har jag äntligen hittat och blivit medlem i en församling, där jag fått en öppen dörr att undervisa och i övrigt tjäna Herren med den musikaliska begåvning, som Herren gett mig.

Bönetjänsten ligger också varmt på mitt hjärta.

Svara

x
Mikael W svarar Sven Thomsson
söndag 1 december 2019 11:46
Sven Thomsson skrev:
Jag förstår, Mikael. Men man blir aldrig fullärd i Guds rike. Det är alltid bra att bli berikad med nya lärdomar. Det tar tid innan man blir lik Mästaren, Jesus Kristus.

Man behöver inte vänta på något särskilt tilltal från Gud, för Bibelns undervisning gör klart för oss vad vi ska göra. På grund av att jag är rörelsehindrad har jag svårt att gå ut på stan för att vittna, men det finns andra sätt att tjäna Herren.

Sedan lång tid tillbaka har jag upplevt Herrens kallelse att vara bibellärare. Nu har jag äntligen hittat och blivit medlem i en församling, där jag fått en öppen dörr att undervisa och i övrigt tjäna Herren med den musikaliska begåvning, som Herren gett mig.

Bönetjänsten ligger också varmt på mitt hjärta.

Härligt att du har hittat rätt Sven !

Svara

x
Tomas N
söndag 1 december 2019 16:16

Den här storyn påminner oss om att det innebär en kapitulation av det egna inför Gud och Jesus för att kunna bli en kristen. Ofta kommer inte människan vilja göra det förräns det knakar i det egna livsbygget. Men många möter Gud som unga också och då har man kankse inte så mycket synd i bagaget,men inte något större livsverk heller att ge upp.

Gärningar är inte bara att klä den fattige och ge dem mat och barmhärtighet ,utan ännu mera att tro på Gud och leva ett liv som vittnar om denna tro. Den gärningen i det långa loppet är en större gärning än omsorg och barmhärtighet för utsatta människor,som andra gör också.

Kallelsen att leva som kristen kommer ju när man säger ja och gör Jesus till Herre i sitt liv och följer Honom.

Jag tror att i det stora hela så gör både Maria och Marta rätt,det är inget större fel på Martas omsorg och arbete ,utom just att hon inte verkar ge plats för närvaro och tillbedjan till Herren.
Bara i Guds närvaro kan man få Guds syn på värden av saker och ting ,som Judas här också saknade

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag 1 december 2019 18:01
Tomas N skrev:
Den här storyn påminner oss om att det innebär en kapitulation av det egna inför Gud och Jesus för att kunna bli en kristen. Ofta kommer inte människan vilja göra det förräns det knakar i det egna livsbygget. Men många möter Gud som unga också och då har man kankse inte så mycket synd i bagaget,men inte något större livsverk heller att ge upp.

Gärningar är inte bara att klä den fattige och ge dem mat och barmhärtighet ,utan ännu mera att tro på Gud och leva ett liv som vittnar om denna tro. Den gärningen i det långa loppet är en större gärning än omsorg och barmhärtighet för utsatta människor,som andra gör också.

Kallelsen att leva som kristen kommer ju när man säger ja och gör Jesus till Herre i sitt liv och följer Honom.

Jag tror att i det stora hela så gör både Maria och Marta rätt,det är inget större fel på Martas omsorg och arbete ,utom just att hon inte verkar ge plats för närvaro och tillbedjan till Herren.
Bara i Guds närvaro kan man få Guds syn på värden av saker och ting ,som Judas här också saknade

Tomas N, enligt Jakob 2:24-26 (nedan) så belyses vikten/betydelsen av gärningar. Tro och gärningar måste gå hand i hand. Håller du med om det?

”I sen alltså att det är av gärningar som en människa bliver rättfärdig, och icke av tro allenast.

Och var det icke på samma sätt med skökan Rahab? Blev icke hon rättfärdig av gärningar, när hon tog emot sändebuden och sedan på en annan väg släppte ut dem?

Ja, såsom kroppen utan ande är död, så är ock tron utan gärningar död”







Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 1 december 2019 19:06

Det är intressant att bibeln ibland tycks motsäga sig själv, tex efesier brevet 2:4-10 säger att medan vi var döda genom våra överträdelser, gjorde han oss levande tillsammans med KRISTUS,..(KRISTI uppståndelse) Satta in i den himmelska världen.. Av nåd är ni frälsta genom tron inte av er själva GUDS GÅVA ÄR DET, INTE PÅ GRUND AV GÄRNINGAR.. alltså vi blir räddade från den yttersta domen genom tron på KRISTUS, allena det är klockrent vad efesier brevet säger själva frälsningen är evig och förseglad i DEN HELIGE ANDEN och JESUS fullbordade verk, hans verk är vi skapade(den nya skapelsen) i KRISTUS JESUS till goda gärningar(inte döda gärningar vi gör i vår gamla natur) som GUD berett så vi ska vandra i dem. Jakobs brevet talar inte om den frälsande tron, utan om gärningar vi gör i GUD som han har berett åt oss, om vi säger att vi har tro men inte kan visa barmhärtighet och kärlek då är tron död och oduglig gärningar som inte utförs av den nya människan, utan i vårt dresserade kött när vi försöker behaga GUD i den gamla naturen, då blir det döda gärningar som det beskrivs om i hebreer brevet 6:1-2 lämna de första grunderna grunderna i KRISTI LÄRA LÄGG INGEN NY GRUND MED OMVÄNDELSE FRÅN DÖDA GÄRNINGAR OCH TRO PÅ GUD MED UNDERVISNING OM RENINGAR, HAND PÅ LÄGGNINGAR DÖDAS UPPSTÅNDELSE, OCH EVIG DOM, bara om tillåter det.

Svara

1 2 »4

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Apg29.Nu live med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 27 oktober 2020 17:44
TACK JESUS DU HJÄLPER S I MORGON ONSDAG PÅ ETT VIKTIGT MÖTE SOM HAN SKALL VARA PÅ HOS POLISEN ATT ALLT GÅR BRA DÄR JESUS ÄR MED HONOM OCH ALL RÄDSLA ÄR BORTA ATT KAN SOVA O VARA I VILA O FRID I ALLT.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp