Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg Ny! | Kommentarer | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Iran hissar röd flagga som varnar för krig

Röd flagga hissas på Jamkarān Moskén i Teheran – varning för krig.

Irans röda flagga varnar för krig.

Efter USA:s senaste attack, har en röd flagga hissats på Jamkarān Moskén i Teheran. Några påstår, att flaggan aldrig har varit hissad tidigare, och att det är ett kraftigt och allvarligt tecken på krig. 

Av Mikael Walfridsson
onsdag 8 januari 2020 03:17
Gästblogg

”Vi upplever en skrämmande utveckling i Mellanöstern, där den röda flaggan som hissats i Iran, kan vara ett tydligt tecken på kommande och avgörande profetiska händelser”

Den islamiska revolutionen

Under 1900-talet har vi upplevt viktiga händelser när det kommer till landet Iran. Händelser som också har varit en nödvändighet, för att det profetiska ordet skal kunna uppfyllas. Iran som före 1935 hette Persien, är just det namn som vi känner från Bibeln och är det som Herren använder när det gäller Irans del i det profetiska ordet. 1978/1979 upplevde landet den islamiska revolutionen, vilket betydde, att landet gick från att vara ett land med monarki till att bli en islamisk ”gudsstat” som styrs av deras militanta religiösa ledare. Landet gick från att vara ”västvänligt” till att bli en av Israels och västvärldens värsta fiende. Helt plötsligt var det inte längre otänkligt att se Iran tillsammans med en koalition av muslimska länder, som inom en snar framtid kommer att anfalla Israel

Skrämmande utveckling

Efter USA:s senaste attack, har en röd flagga hissats på Jamkarān Moskén i Teheran. Några påstår, att flaggan aldrig har varit hissad tidigare, och att det är ett kraftigt och allvarligt tecken på krig. Det vill säga – en symbol på krig som ska komma. Iran fortsätter också att hota med att attackera Vita huset i Washington. Samtidigt har Iran satt en dusör på 80 milj. dollar. till den som slår ihjäl Trump. Både USA och Israel är tydliga med att dom är klara till att svara igen, om Iran fortsätter att attackera amerikanska mål eller vänder sig mot Israel.

GOG/Magog kriget eller ett tredje världskrig

Jag tror att just USA/Israel och Iran konflikten, är värd att hålla ett extra öga på. Det ser vi ser och upplever just nu, kan visa sig att vara avgörande i förhållande till den profetiska utvecklingen. Jag tänker att det kan vara ett viktigt steg med tanke på både GOG/Magog kriget eller ett tredje världskrig. Om Iran vänder sig mot USA, kommer andra länder som exempelvis Nordkorea att följa efter? År 2020 kan verkligen bli högintressant, där vi ser Jesu komma, vedermödan och upprättande av det messianska riket komma allt närmare. Vi lever i hoppet av vår älskade Herres återkomst!

Titus 2:13 - medan vi väntar på det saliga hoppet: att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet

Jesus kommer snart!


Källa:

Denna artikel är en Gästblogg vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.


#Mikael Walfridsson #Krig #Mellanöstern #USA #Iran


71 kommentarer


x
Christer Åberg
onsdag 8 januari 2020 03:36

Just nu skriver SVT:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/raketattack-mot-amerikansk-flygbas-i-irak

"Iransk militär har avfyrat ett tiotal robotar mot amerikanska mål i Irak. Attacken beskrivs som en hämnd efter dödandet av iranske generalen Qassem Soleimani."

Svara

x
Christer Åberg
onsdag 8 januari 2020 04:46

”Sammanlagt 15 iranska missiler sköts mot al-Asad och Erbil. 10 träffade al-Asad och bara en träffade Erbil. Fyra sprängdes i luften. USA följde uppskjutningen och personal på baserna varnades, vilket gav dem gott om tid att söka skydd”, skriver LA Times David Cloud på Twitter.

https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-raketattack-mot-usa-bas-i-irak/

Svara

x
Christer Åberg
onsdag 8 januari 2020 05:31

Just nu kommer det rapporter om att en ukrainskt Boeing 737 med minst 170 personer ombord har kraschat nära Teherans flygplats.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ad9nrA/ukrainskt-flygplan-har-kraschat-i-iran

Svara

x
Calle
onsdag 8 januari 2020 10:01

Tyvärr tror jag det kan bli krig framöver, det är bara en tidsfråga, den dagen det står klart att Iran är nära att ta ha tagit fram kärnvapen så går Israel, USA ev Saudi in militärt i Iran och stoppar detta eftersom det handlar om Israels existens, kanske byter de även regim samtidigt. Om det sen eskalerar till ett världskrig av ett sådant scenario (dvs om Kina och Ryssland, NATO går in i konflikten) det återstår att se.

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Calle
onsdag 8 januari 2020 10:21

Du har säker rätt och det är inte pessimism att påstå att det blir ett allvarligt krig i Mellanöstern - det är bara frågan om när: dagar, veckor, månader, något år?

USA/Israel kommer aldrig tillåta iranskt kärnvapen. Iran borde teoretiskt inte ens våga försöka! Men kanske tror de att de kan hemlighålla ett sådant projekt?

Avs det som händer där nere, kan vi bara ”vänta och be”!

Här måste vara beredda och jobba på med evangeliums spridning.

Blir det krig kommer antagligen Antikrist som ”räddare”. Då måste människor varnas, så de förstå vem han är. För vem står DÅ upp mot en ”hjälte”?

Svara

x
Karl Håkan Sandell
onsdag 8 januari 2020 10:22

När man ser med vilken frenesi massmedia idag lyfter fram uttalanden från Iran och bilder på hur man sörjer etc. Då tänker man på Upp 19:20 som ju är avslutningen på det här.

Upp 19:20. Och Vilddjuret grips och med honom den Falske Profeten [lögnprofeten], han som åstadkommer tecken inför honom, med vilka han bedrar dem som mottagit vilddjurets Märke [prägling, kännetecken] och som dyrkar [avgudar, älskar] hans Bild, de två kastas levande i eld sjön som brinner med svavel.
Upp 19:21. Och de övriga de dödas med svärdet, hans som sitter på hästen, det som utgår ur hans mun, och alla fåglarna blir fyllda av deras kroppar [köttsliga och mänskliga natur].

Den Falske Profeten här är Islam och det som förvånar är att alltså Islam ska använda sig av Vilddjurets märke (666 => www, vårt internet) och dess Bild (Vår TV med TV nyheterna) Men när vi tittar idag ser vi att det är så. Det är Irans uttalande vi får hör. Och Trump blir ifrågasatt och hörs knappt.

När man ser hur Islam lyfts fram i våra massmedia och på nätet då blir man förvånad. Men det är alltså enligt det här ordet i Upp 19:20.

Och det visar alltså på slutet, Islam ska tillsammans med Globalismen (Vilddjuret) kastas i sjön som brinner med svavel och för alltid vara borta. Vi är snart där.

Jesus verkar alltså i våra dagar genom det vi ser. Halleluja, Jesus lever.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Lasse svarar Karl Håkan Sandell
onsdag 8 januari 2020 15:37

Hej Karl Håkan!🙏 vem tror du är (blir) den falske profeten personifierad? Hoppas du kan svara mvh Lasse

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Lasse
onsdag 8 januari 2020 20:53

Jag tror inte att vi ska försöka hitta en person som är den falske profeten idag, utan jag tror att det står för just Islam och dess Anda idag.

Karl Håkan

Svara

x
Lasse svarar Karl Håkan Sandell
onsdag 8 januari 2020 21:18

Tack för ditt svar.

Svara

x
RH svarar Karl Håkan Sandell
onsdag 8 januari 2020 23:30

Detta resonemang låter intressant men vad innebär gripandet av globalismen?

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar RH
torsdag 9 januari 2020 11:14

Begreppet Vilddjur i Bibeln står ju just för att behärska hela världen. Det Babyloniska riket, Det Persiska Riket, Det Romerska riket, de var alla totala, alla skulle underordna sig. Och det är alltså den Andan vi möter också idag i det som Bibeln beskriver som Vilddjur.

Och tittar vi idag så har vi just Globalismen som driver denna Anda. Där kan man se Socialister och Storföretag i förening, och det gemensamma är att hela Jorden ska förenas. Och hos oss ser vi dem också i PK rörelsen. Vi måste alla underordna oss och säga det rätta. Etc.

Det som är märkligt är att den här rörelsen går ihop med Islam (Den falske profeten), för mig är det totala motsatser, men i vårt land och i Europa etc stödjer de varandra. Precis som det står i Bibeln. De hör ihop och vi ser det i Upp 16:13.

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.

Här ser vi den situation vi har idag, när Vilddjuret alltså Globalisera och Islam (Den Falske Profeten) går tillsammans för att åstadkomma krig och det mot Israel. De är ju det som är Irans och Islams mål att utplåna Israel som en stat för Judarna. Och i det här har de Globaliseras stöd.

Det är intressant att se att Bibeln så exakt går i uppfyllelse idag, men vi är ju på den absolut sista tiden, och Jesus kommer mycket snart.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Troende
torsdag 9 januari 2020 12:09

Det är Trumps ord som är orsaken, efter hur jag tolkar detta. Han befallde helt fel. Man ska INTE lyda en ledare, när personen säger det som strider mot Guds Ord !
Vi har alla fått Tio Guds Bud, alla på vår jord.

Svara

x
RH svarar Karl Håkan Sandell
torsdag 9 januari 2020 23:50

Jag förstår hur du menar och det låter inte otroligt men det var just begreppet "gripa" som jag reagerade på i detta sammanhang.

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar RH
fredag, 10 januari 2020 09:36

Det grekiska ord som är översatt med grips är ”epiasqh” och det betyder: gripa, fånga, lägga sin hand på, ta, anhålla, göra ett anhållande, pressa, ansätta.

Och tempusformen är: 3:e person, singularis, indirekt, passiv, obestämd tidsform.

Och man skulle kunna också översätta det med anhålls, fångas, pressas, ansätts. Men betydelsen av meningen blir den samma för det viktiga är ju att Vilddjuret och den Falske Profeten kastas i Eldssjön.

Och vad är nu Eldssjön som brinner med svavel. Ja att det är en hemsk plats det förstå man och att det är adjö för Evigt med dessa ondskans krafter. För Egen del brukar jag likna begreppet att kastas i Eldssjön med det som hände med Nazismen, när Andra världskriget tog slut. Den blev det hemskaste som finns och att vara Nazist är som ondskan själv idag. Lika dant kommer det alltså att bli med Islam och Globalismen. Det blir saker som vi slipper i fortsättningen för de kommer att bli totalt utplånade och fördömda.

Och det är alltså det här Jesus kommer att göra på vägen in i 1000 år riket.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Karl Håkan Sandell
fredag, 10 januari 2020 10:01

För egen del brukar jag fundera över att Satan, Ormen, Draken bara sätts i fängelse medan Vilddjuret och den Falske Profeten kastas i Eldssjön. Vad är det för något. Varför kastas inte också Satan i Eldssjön redan här.

Upp 20:1. Och jag ser en ängel [budbärare] som kommer ner från himlen och som håller avgrundens [dödsrikets] nyckel och en väldig boja i sin hand.
Upp 20:2. Och han tar fast draken [ormen] den gamle ormen, som är Djävulen och Satan och han binder honom för tusen år.
Upp 20:3. Och han kastar honom i avgrunden [dödsriket] och låser om honom och förseglar dessutom om honom, för att han inte skall kunna bedra folken mera, tills de tusen åren har gått. Därefter skall han befrias en kort tid.

Men jag tror att man ska se Satan Ormen etc som den som lurade Eva i Paradiset, att äta av Kunskapens träd på Gott och ont. Alltså att bruka lag i stället för öppenhet och frälsning i Jesus.

Eva är en symbol på församlingen, och ormens verk idag ser vi i Svenska Kyrkan som blivit något helt annat än Kristi församling. Det är alltså de här krafterna, Andarna, som vrider Guds folk snett som kommer att fängslas. Den kristna kyrkan, församlingen kommer att bli den rena öppna Jesus fokuserade församling som Gud har tänkt. Och den typ av händelser som vi ser inom Svenska kyrkan idag kommer inte att inträffa i 1000 år riket.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 11:31

Detta är MIN persdonliga åsikt om det du skriver!

___

Jag tror vi skall var försiktiga med göra "tolkningar" av konkreta ord, som du ofta gör Karl-Håkan.

Här finns människor som är nya i tron och/eller nya i sitt intresse för Jesu återkomst. Dessa "sväljer" gärna allt nytt och spännande runt förståelsen av ändens tid och vedermödan. Lura dem inte att tro på din förståelse, som den ultimata sanningen. Du bör veta att mycket av vad du skriver går utanför den förståelse som kristna i århundraden burit - och bär än idag.

Självklart kan troligen isalm och www knytas till ändetidens scenario. Kanske kommer antikrist födas ut ur islam... Men vi bör nog ändå se det som så:

● Gud har sin motsvarighet i Satan.
● Jesus Kristus sin i Antikrist. Son till Gud vs Son till Satan. Antikrist blir - liksom Jesus - personifierad som människa, av kött och blod.
● Guds helige Andens motsvarighet finner vi i Satans falske profeten.

Detta är Guds treenighet vs Satans. Den vedertagna förståelse bland många - även om vissa teologer i dag försöker fördunkla den.

Om vi nöjer oss med detta, menar jag att vi har vi kommit ganska långt i förståelsen av alla de varningar som Gud gett inför den falskhet och det förfall, som kommer att snärja människor, under ändens tid.

Svara

x
Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 12:03

Ovanstående är en kommentar till Karl Håkans inlägg. Det är min personliga - inte persdonliga - åsikt. Och "www knytas" är ingen länk, det för ngt som webben själv tolkar som så.

Svara

x
Leif svarar Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 12:47

Jag tycker lite som du även om det givetvis ändå bör bara fritt att tycka och dela sina tankegångar inom vissa gränser.

Jag kan tänka mig att antikrist träder fram som den absoluta motsvarigheten till Guds Son, djävulens son av kött och blod samtidigt som det också verkar som att vilddjuret ofta handlar om den stormakt som kommer att dominera slutet före Jesu andra ankomst.

Personligen har åtminstone jag svårt att urskilja dem åt. Men det är väl ändå så att Jesu motsvarighet till sist kommer att få makt av djävulen, och kommer att försöka pressa till sig människors tillbedjan och upphöjelse, han vill ju vara gud och ha all makt.

Och angående falske profeten så har jag aldrig trott att det endast handlar om islam utan mer om att det på något sätt handlar om onda andefurstar, om andemakterna bakom alla de falska läror och religioner som igenom alla tider försökt ersätta det sanna evangeliet om Kristus.

Mvh Leif...

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Leif
fredag, 10 januari 2020 13:24

Ja, vi får i vart fall vara försiktiga med utpekanden.

Det förekommer ju att "www" sägs vara märkte, men ibland är det chippet som är märkett. Ibland är de tre änglarna - Upp 14:6-12 - satelliter som svävar runt jorden mm.

Det blir så mycket teknik av ändens tid. Allt "måste" gå att förklara i begripliga termer. Men vi talar om en andlig realitet och vi får vara försiktiga med att allt för snabbt söka ge det en rent fysisk dimension.


Svara

x
Ellen S svarar Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 14:17

Ja, och ibland sägs mörket inte vara något fysiskt tecken alls utan handla om tanke och handling, på samma sätt som judarna säger sig bära Guds lag som ett tecken på sin panna och som ett märke på sin hand.

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 21:01

All respekt för din djupa kunskap i hur profetiorna har tolkats de senaste århundradena, Men det hjälper inte idag. Idag måste vi läsa profetian med dagens situation för ögonen. Och då är en bild som har liv, rörelse och som kan tala en TV och den kom på 1950 talet. Alltså pekar Upp 13:14- 15 på juste 1950- talet.

Och tre 6 or i Upp 13:18 kan på Hebreiska skrivas vav, vav, vav som på vårt alfabet blir www, Och varför ska vi inte säga det då. Vilken spot on profetia.

Det www står ju efter TV:n precis som det hände i verkligheten. Det är ju det som är pointen. Att här står profetiorna i ordning precis som de kom. Gud visste. Vilken fantastisk Gud vi har. Och om TV och www inte skulle vara nog så har vi som du skrev TV satelliterna i 14:6 – 11 och av de tre kanaltyper som vi har idag, där en är just de Evangeliska kanalerna.

Och att förvirra det här, att försöka att ifrågasätta det här är ju att förvirra Guds klara budskap till oss idag. Gud säger ju, titta jag visste det här redan för 2000 år sedan och där med vet vi att han finns och att han tar hand om oss i den situation som vi är i idag.

För egen del tycker jag det här borde komma ut i alla Kyrkor. Hela Kristenheten borde sluta upp här och visa på att Jesus finns och att vi är här i profetian. Och Jesus kommer mycket snart.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
fredag, 10 januari 2020 21:24

Ang Upp 13:14-15

1:a fungerande ljudfilmen förevisades år 1900 i paris, 1:a långfilmen kom 1927 - alltså ljud och rörlig bild. Negligera, ringakta och underskatta inte de andliga krafternas verklighet - även om de kommer från satan - genom att förmänskliga dem.


Ang Upp 13:18

Om vilddjurets tal/märke är www, vilket vi skriver på våra datorer och i våra mobiler. Hur många har då inte tagit till sig hans märke?


Ang Upp 14:6-11

Jag har inga problem med att tro att Gud har sådan makt att Han kan placera änglar på himlen som ropar.

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
fredag, 10 januari 2020 21:39

Jag förstår inte denna iver att bortförklara faktum att profetian stämmer. Denna iver att försöka se att det är något annat än det vi sett de senaste åren och som ju stämmer med det som står i Upp 13 och Upp 14 och vidare in i Upp 15 ja till och med Upp 16 går ju i uppfyllelse idag.

Det är viktigt att vi är vakna i denna sena tid och att det kommer ut att vi är här, Vi är verkligen i Ändens tid. Och vi behöver inte gå och vänta på Antikrist etc. Det är Jesus vi ska vänta på och han kommer snart. Ja mycket snart.

Halleluja Jesus lever och har makten och vi kan se det i hans profetior.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
fredag, 10 januari 2020 22:22

Nej nu tar du fel Karl Håkan.

Jag har definitivt ingen iver att bortförklara profetians äkthet, inte heller att förneka att den kommer att stämma. Däremot kommenterar jag din tolkning och förklaring, som en ännu icke uppfylld - därmed ännu så länge en rent mänsklig - gissning.

Vi är tidsmässigt ännu inte där, då vilddjurets märke införts. Därmed kan vi inte heller vara där då Gud placerat sina änglar på himmelen.

Svara

x
Leif
fredag, 10 januari 2020 22:52

Inte är det tv:n som har med vilddjurets bild att göra. Det är som Bertil sa att tv:n har redan funnits under ett helt sekel. Vilddjurets bild handlar om något annat under den korta tid som är kvar innan Jesus tar över.

Men, visst har dagens moderna digitala datateknik (www) ändå någonting med vilddjurets kommande dominerande att göra. Men det kan t.o.m också komma att handla om otäckt människolika robotar som ger kommandon som måste lydas. Strongs ordbok har en möjlig tolkning som kallar "bilden" för figur. Dvs levande figur.

Tolkningarna är så oerhört många så man skall verkligen inte låsa sig vid endast tv:n som Karl-Håkan har gjort ganska länge nu.

För det första har inte ens största delen av mänskligheten möjligheter till att se tv överhuvudtaget. Datorer och mobiler sprids desto mer idag, men jag tror som sagt inte att detta heller är det slutgiltiga vilddjurets levande bild.


Svara

x
Tomas N
fredag, 10 januari 2020 23:54

Karl Håkan

Det finns en gyllene regel,eller sanning i trons värld som är viktig att komma ihåg.

Man kan inte övertala andra om att man har rätt,Helige Ande måste överbevisa och bekräfta var och en personligt. Därför skall en predikant,lärare eller profet alltid uppmana till att inte tro på denne p g a skickligt resonerande eller karsimatisk predikan. Då blir man beroende av en person ,vilket inte är bra

Förutom det,så tycker jag det är farlig mark du ger dig ut på. Man bör inte självsäkert säga att det är si eller så när det gäller ändestidsprofetior och uppenbarelseboken. Vi är inte heller kallade eller uppmanade att veta allt. Då lever man inte längre i tro,utan upplevd kunskap

Men det allvarligaste i dina teorier är att du förspråkar att alla prövningar och svårigheter har passerat och vi är snart i mål.
Det andra är att det är farligt att peka ut och ringa in några specifika brottslingar på spelplanen,till stor nytta och glädje för alla andra aktörer,som då inte är på vår radar och vi upptäcker inte dessa ,utan kan få jobba ostört i sina destruktiva agendor

Och tyvärr ytterligare,så ger allt praktiserande av felaktiga läror och profetior skam och vanära över Gud och hindrar folk till att bli kristna eller växa i tro.

Gud är ju sanning,hur kan då hans egna barn/folk då förmedla halvsanningar eller bristfälliga representationer av Guds rike? Svaret är att vi skall stämma av med varandra och genom ordet och Helige Ande . Det är Guds lösning på att bräckliga människor får uppdraget att förmedla Guds rike.

Då vi lever i NT vill jag påminna om att vi alla bör leva i gemenskap och tjäna som lärjungar. Det finns gott om ensamvargar ,fillosofer och sanningssökare som har en röst på internet via Youtube eller bloggar,men jag vill gärna se att den som delar en profetia också finns i en gemenskap,ber för andra och tjänar i gemenskap på något sätt. Då blir man ödmjuk inför det stora i Guds rike och dyrbarheten och allvaret i att alla som tror når slutmålet välbehållna och inte hamnar i diket p g a märkliga läror eller profetior.

Men visst har internet och TV,n en plats i ändestiden i att dra människor bort ifrån verkligheten och binda dem negativt och att alla syndens lockelser exponeras kraftfullt via TV och internet. Men när det gäller märket så tror jag vi alla kan se hur det förbereds med Bank ID och kartläggning av alla inköp och var man går på internet och åsikter på sociala media. Vi har inte sett slutet,men väldigt tydligt har vi kommit en bra bit på väg till det som står att antikristsystemet kommer kontrollera vem som får köpa och sälja. Om 10 år är vi nog snart där skulle jag tro

Svara

x
Lasse svarar Karl Håkan Sandell
lördag, 11 januari 2020 08:12

Gick inget bra för denne man.🥴

https://youtu.be/RkKDbl-BiMc

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
lördag, 11 januari 2020 09:50

Jag är glad för alla dessa påhopp för en sann Kristen möter alltid förföljelse och att det är så här visar att jag är rätt på det.

Det som är unikt med vår tid är den tekniska utvecklingen. Den är helt outstanding. Och att då Gud hänvisar till den som tecken på att ändens tid börjar är ju naturligt. Och det är just därför som vi ser tecken här:

För det 10 hornade vildjuret:
Upp 13:5. Och till honom ges en mun, som talar stort och kränkande [smädande, förtalande], och makt [frihet] ges till honom att göra så i 42 månader.

En mun är alltså Radion, som kommer under Kolonialtiden. När de 10 kolonialstaterna behärskade hela världen. De var det 10hornade Vilddjuret. Vi har alltså redan sett Upp 13 gå i uppfyllelse.

För det 2 hornade har vi:

Upp 13:13. Och han utför väldiga tecken och gör så att eld kommer ner från skyn [himmelen, (på grekiska: uranou)] på jorden inför människorna.

Atombomben!!

Upp 13:14. Och han lurar dem som bor på jorden med tecknen som han gör inför vilddjuret, och säger till dem som bor på jorden att göra en bild [avbildning] till vilddjuret, han med krigs [svärds] plågan [skadan, förbannelsen] och som är till [lever, existerar].
Upp 13:15. Och han har kraft att ge liv [rörelse, ande] åt vilddjurets bild, och så att vilddjurets bild kan tala, och den kan fördärva [döda] alla som ännu inte dyrkar [älskar, böjer sig för] vilddjurets bild.

TV!!!

Upp 13:18. Här är fakta [visdom], den som har förstånd han räknar på vilddjurets siffra, för det är en människas och siffran hans [dess siffra] är 666. (666 => www)

WWW internet!! Och det kom 1990 när Sovjet föll samman. Och det tvåhornad Vilddjuret är Supermakterna som alltså kom när Atombomben introducerades och som behärskade världen fram till 1990 när Sovjet föll samman.

Därefter följde:

Upp 14:6. Och jag ser en annan budbärare [ängel] som flyger högst på himlen [i mitthimlen] och som har ett evigt evangelium [gott budskap] att förkunna [predika] för dem som bor på jorden och varje folk och folkslag och språk och nation.
Upp 14:7. Han säger med väldig röst: Lyd [frukta, vörda] Gud och ge honom ära, för tiden [timmen] för hans dom kommer, och tillbe [älska, ödmjuka er för] honom som gör himmelen och jorden och hav och vattens källsprång.
(Ängel är just ordet för Budbärare på Grekiska)

Satelit TV med Evangeliska kanaler, t ex kanal 10 och Vision Norge. Etc

Här ser vi hur vi ska tänka i vårt massmediasamhälle:

Upp 14:12. Här gäller de heligas trofasthet [uthållighet], så att man håller [bevarar] Guds befallningar [bud, ålägganden] och Jesu tron [tilliten till Jesus].

Det vi tittar på ska styrka oss i vår tro genom att det följer Guds lag och stärker vår tro på Jesus. Alltså dåliga Filmer är inget för en Kristen. Medan program på Kanal 10 etc är bra.

Filminspelning av Predikningar ser vi i:

Upp 14:13. Och jag hör en röst [ljud] från himmelen som säger till mig: Skriv, välsignade är de döda, de som dö i Jesus [Herren], från och med nu är det säkert, säger anden, de får vila från sina mödor [arbeten, slit], därför att deras gärningar [insatser, arbeten] följer [är efterföljare till] dem.

Varför står den versen här, har det inte alltid varit välsignat att dö i Jesus. Men i det här skedet börjar man att filma Predikningar och Kristna program. Och det är därför som vi kan höra och se både Emanuell Minos och Ludvig Karlson predika fortfarande fast de varit döda i Många år. Det är en uppfyllelse av den här versen.

Upp 14:14. Och jag ser och se ett vitt [skinande] moln och på molnet sitter en som är lik en människoson, som har en gyllene krona på sitt huvud och i sin hand en skarp skära [lie].

Här ser vi Jesus, människosonen sitta på molnet. Idag vet alla vad Molntjänster är för något och i molnet finns idag Kristna budskap, Program, Biblar etc. Jesus är på Monet idag.

Och vi ser också vår totalt genomskinliga värld i Upp 15:2

Upp 15:2. Och jag ser såsom ett hav av glas blandat med eld och de som segrar från vilddjuret och från hans bild och från hans märke [prägling, kännetecken], från hans namns siffra. De hade ställt sig vid [på, mot] glas havet och håller Guds harpor.

Det är de som kan stänga av de Dåliga Filmerna, och sluta med Mördarspelen etc som kommer från Vilddjuret, som nu kan koppla upp sig till vilken plats som helst i världen. Hela världen är totalt genomskinlig. Och vi ser att det är Eld överallt. Vi ser och hör alla konflikter och allt elände just som det händer.

Här har vi alltså åter ett Bibelord som går i uppfyllelse framför våra ögon.

Och då ska vi sjunga Moses och Lammets sång och det är en Segersång. Vi kristna ska jubla för det är Jesu verk vi ser idag.

Upp 15:3. Och de sjunger Guds tjänare Moses sång och Lammets sång, de sjunger [förklarar]: Väldiga och fantastiska [underbara, förunderliga] är dina gärningar, Jesus [Herre] Gud den allsmäktige. Rättfärdiga och sanna dina vägar, du de heligas [folkens (annan grundtext)] kung.
Upp 15:4. Vem ivrar [lyder, fruktar] verkligen inte för dig Jesus [Herre], och lovprisar dit namn, för endast du är helig, för alla folken skall komma, och skall tillbe [böja sig] inför dig, för dina rättfärdiga beslut [domar, påbud] synliggörs [klargörs, manifesteras].

Och på det här viset skulle vi kunna gå vidare och vi ser med all tydlighet hur det Gud beskriver i sin profetia här det är just vår tekniska utveckling och det är tecknet på att vi är här och nu kan jubla för Jesus kommer snart.

Och det vi ser och som är så fantastiskt med allt det här är ju att det inte bara är en enstaka profetia utan att det är hela utvecklingen. Hela vägen från Kolonialstaterna, det 10 hornade vilddjuret, fram till vår tid med den totalt genomskinliga tillvaron som vi lever i idag.

Och nu kan vi alltså läsa Upp 16 och se hur Gud häller ut sina vredesskålar. Vi har t ex.

Upp 16:10 Och den 5:e ängeln [budbäraren] tömmer sin skål på vilddjurets tron och följden blir att hans rike förmörkades och de bet sönder sina tungor [bet fast sina tungor, lade tand för tunga] av våndan [slitet, lidandet, det hårda arbetet].
Upp 16:11 Och de förtalar [smädar] då himmelens Gud på grund av sina våndor [jobbigheter, lidanden] och på grund av sina varhärdar [kräftsvulster, sår, bölder] och vänder inte om från [ångrar inte, omprövar inte] sina gärningar [handlande, slit].

Här ser vi precis hur det är i Sverige, idag det är mörkret som säker sig och vi förväntas bita av oss tungorna och sluta säga sanningen.

Och här ser vi de tre onda Andar som vi har idag som försöker ta över och styra världen och förinta Israel:

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.

Som vi ser:
Jesus lever och han är verksam och han kommer snart så det är viktigt att vi är vakna.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se


Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
lördag, 11 januari 2020 10:22

Citat från dig Karl Håkan:

"Vi har alltså redan sett Upp 13 gå i uppfyllelse."

Du förvillar människor, om du håller fast vi detta påstående och jag är förvånad över att du får hållas med detta här.

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
lördag, 11 januari 2020 11:18

Ja nu börjar hoten. Det är som jag skrev i mitt förra inlägg. En sann Kristen möter alltid förföljelse.

Och hur man kan förneka faktum att Upp 13 redan har skett när alla tecken som skulle hända har hänt. Det förstå jag inte. Och hur man kan göra detta till en principfråga som till varje pris måste försvaras.

Vi har ju haft både Radion, Atombomben, TV och WWW internet. (som jag skrev om i mitt förra inlägg) De är ju tecknen som skall visa på att vi var där och vi har alltså redan varit där.

Upp 13:13. Och han utför väldiga tecken och gör så att eld kommer ner från skyn [himmelen, (på grekiska: uranou)] på jorden inför människorna.
Upp 13:14. Och han lurar dem som bor på jorden med tecknen som han gör inför vilddjuret, och säger till dem som bor på jorden att göra en bild [avbildning] till vilddjuret, han med krigs [svärds] plågan [skadan, förbannelsen] och som är till [lever, existerar].

Här i Upp 12:13 – 14 kan vi läsa just att Atombomb och TV var tecken. Och vi har haft dem, liksom de andra tecknen. Då måste vi vakna och detta pratande om att vi skall vänta och vänta och vänta som många kristna kör idag det är farligt, när Guds tecken sker och man klart ser det.

Du uppmanar mig att var ödmjuk och det är jag. men du skulle kanske också bli det och fråga dig om det kanske inte trotts allt är så att Upp 13 faktiskt redan har skett. När nu tecknen har visat sig. För egen del känner jag att jag måste vara ärlig och säga den sanning jag fått.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Tomas N svarar Karl Håkan Sandell
lördag, 11 januari 2020 12:59

Det finns riktlinjer hur man hanterar åsiktsskiljaktigheter och konflikter inom kristen gemenskap.

Bibeln pratar om tillrättavisning oftast grundat på en församling.
Men med respekt till människor och Gud kan man hantera allt.
Man delar helt enkelt sin ståndpunkt baserat på detta.

Anden måste övertyga om att din tomk ing är rätt. Om någon avviker i lära eller märkliga profetior och tolkningar och framför dessa på ett hårdnackat sätt typ "Då säger Herren",då kan man bli behandlad som en som sprider villoläror som skadar många.
Men i respektfull och ödmjun ton kan allt hanteras bra och endera part kan omvända sog eller korrigera sin lära.

Flera av oss blir inte övertygade av dina uppenbarelser. Då hjälper väl inte änni mera repetition och högre röst?

Är vi som inte tror dina tolkningar att jämföras med de som hatade de kristnas evangelium om nåd för att de inte ville tro och fortsätta i onda gärningar eller tro på frälsaren Kristus?

Nej ,vi är bröder i tro och har en konflikt i tolkning av profetior och skrift. Det måste hanteras på den nivån

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Tomas N
lördag, 11 januari 2020 13:33

Ja det är som du skriver vi ska behandla varandra med respekt.

Men en sak som är väldigt synd är när de icke kristna tittar på oss och ser hur vi är oense hur Bibeln ska tolkas. Om inte ens vi ser de tecken som finns där hur ska då de icke troende göra det.

Och på det viset är alltså Jesu klara bevis på att han finns och att han har makten idag. Något som vi borde basunera ut och kraftigt gå fram med. Det har blivit 0 och intet.

Det är det här jag försöker att säga, men jag vet att komma med nya saker är alltid svårt, och speciellt i den Kristna världen, även om de är sanningen. Det som har sagts är alltid lättare att repetera.

Men jag tror att så småningom kommer det här fram och blir en allmän sanning. Men det tar nog ännu en tid.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Roger T. W. svarar Karl Håkan Sandell
lördag, 11 januari 2020 23:33


Karl Håkan, vilka var de tio kolonialmakterna? Det är en svår definitionsfråga.

Vi är tillsagda att läsa och fundera på Bibeln. Jag förstår inte allt du skriver och min förståelse är inte allas. Vi få forska så gott vi kan.

Svara

x
Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 09:56

De 10 kolonialmakterna som behärskade i stor sett hela världen under första delen av 1900 talet de är: England, Frankrike, Belgien, Holland, Spanien, Portugal, Italien, Tyskland, Ryssland och USA.

De var enligt definitionen ett vilddjur för de behärskade den då kända världen, som vilddjur i bibeln ska göra.

Det intressanta är också att 7 av dem tillhörde det tidigare Rommarriket, och Bibeln talar ju om 7 huvuden och 10 horn.

Och att det tidsmässigt stämmer det ser vi på att det var då som Radion kom, Vi har ju versen

Upp 13:5. Och till honom ges en mun, som talar stort och kränkande [smädande, förtalande], och makt [frihet] ges till honom att göra så i 42 månader.

Mun här pekar på tecknet Radio. Det är också intressant att notera att det 10 hornade vilddjuret kommer upp ur Havet, en Symbol på Hedningarna. Det var alltså under hedningarnas tid, innan Israel fått sitt land.

Medan det 2 Hornade Vilddjuret i Upp 13:11 kommer upp ur Marken, alltså en symbol för Israel. Och Supermakterna som behärskade världen under andra delen av 1900 talet de fick sin makt efter det Israel bildats 1948, alltså när Hedningarnas tidsålder var över.

Och för det 2 hornade vilddjuret har vi som sagt tecknen Atombomb (Upp 13:13), TV (Upp 13:14 – 15) och www, internet (Upp 13:16 – 18), som placerar det i tiden.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Roger T. W.
söndag, 12 januari 2020 09:57

De 10 kolonialmakterna som behärskade i stor sett hela världen under första delen av 1900 talet de är: England, Frankrike, Belgien, Holland, Spanien, Portugal, Italien, Tyskland, Ryssland och USA.

De var enligt definitionen ett vilddjur för de behärskade den då kända världen, som vilddjur i bibeln ska göra.

Det intressanta är också att 7 av dem tillhörde det tidigare Rommarriket, och Bibeln talar ju om 7 huvuden och 10 horn.

Och att det tidsmässigt stämmer det ser vi på att det var då som Radion kom, Vi har ju versen

Upp 13:5. Och till honom ges en mun, som talar stort och kränkande [smädande, förtalande], och makt [frihet] ges till honom att göra så i 42 månader.

Mun här pekar på tecknet radio. Det är också intressant att notera att det 10 hornade vilddjuret kommer upp ur Havet, en Symbol på Hedningarna. Det var alltså under hedningarnas tid, innan Israel fått sitt land.

Medan det 2 Hornade Vilddjuret i Upp 13:11 kommer upp ur marken, alltså en symbol för Israel. Och Supermakterna som behärskade världen under andra delen av 1900 talet de fick sin makt efter det Israel bildats 1948, alltså när Hedningarnas tidsålder var över.

Och för det 2 hornade vilddjuret har vi som sagt tecknen Atombomb (Upp 13:13), TV (Upp 13:14 – 15) och www, internet (Upp 13:16 – 18), som placerar det i tiden.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 12:52

Med utgångspunkt från din text ovan: Kallar du någon - i tids fönstret ovan - för Antikrist?

Hoppas du är tydlig och kort i svar!

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 14:05

Ja mitt svar är Hitler.

Han regerade under det 10 hornade Vilddjurets tid, och han dödade under 3,5 år 1/3 av Judarna i sina Gaskammare. (från 1942 – 1945). Och för egen del anser jag att han väl uppfyller kraven på Antikrist. Ska man dessutom tala om något riktigt ont idag då säger man fortfarande Hitler.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 15:29

Tack för ett kort svar!

Hur är det då med Vilddjuret från havet - havet som du kalla hedningarna - han är alltså inte Antikrist?

Kan man dessutom påstå - ang Vilddjuret från havet - att hans tid är förbi, dvs att vi passar hans tid?

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 17:14

Det är ju inte vilddjuret som är Antikrist, det var ju Hitler som regerade då, och det 10 Hornade Vilddjurets tid, Kolonialstaternas världsherravälde är ju över idag.

Och likadant Supermakternas, Det 2 Hornade Vilddjuret, USA och Sovjet, det tog slut när www kom 1990. Idag är bilden mycket mera komplicerad och vi är idag inne i vredesskålarnas tid.

Idag har vi de tre onda Andarna som härjar i världen.

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.
Upp 16:14 För det är onda andar, som gör tecken, för att gå ut till de styrande [konungarna] på jorden och hela världen, för att samla dem till krig, på den allsmäktige Guds väldiga dag.
Upp 16:15 Se jag kommer som en tjuv, välsignad den som vakar och den som bevarar sina kläder, så att han inte vandrar omkring naken och man får se hans blygd [skam, oanständighet].
Upp 16:16 Och han samlar dem till den platsen som på Hebreiska kallas Harmagedon *.
{* Harmagedon [Megiddos Berg], (se också likheten med Hamongog i Hes 39:11):
Hamongog = Larmande hopen, hopen som skall ta bort, hopen som rör sig i cirklar; Gogs tumult, Gogs hop
// Hamon = tumult, oväsen, mängd, folkmassa
// Gog = larma, klaga, fantisera, röra sig i cirklar, fest, dela, ta bort)}

Det är här vi är idag. Och just nu upplever vi de tre onda Andarna som är som Paddor. Det är dels Vilddjuret, alltså Globalismen, med Socialismen och alla de andra krafterna idag som försöker skapa ett världsherravälde. Och så har vi Den Falske Profeten, alltså Islam som går fram som ingen ens kunde ana för ett antal år sedan. Och målet är att utrota Israel.

Och så har vi Draken, ormen, den som lurade Eva, Eva är en symbol på församlingen och på samma sätt som då är Ormen igång i våra Kyrkor och församlingar och får dem att svälja all galenskap så som vi se i vårt lands Kyrkor idag. När vår Kyrkor som bäst borde stå upp och stå emot ondskan ligger de redan ner och låter sig fullständigt köras över, och det är Ormens verk.

Det är alltså de här tre krafterna som med gemensam styrka försöker ta över idag. Men Jesus kommer att segra och vi kan ju i Upp 19:20 och Upp 20:2 se just hur Jesus besegrar de här tre onda andemakterna och därmed vet vi att vi är mycket nära Jesu kommande idag.

Därför är det viktigt att vi är vakna och varje dag lever nära Jesus, för han kommer mycket snart.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 17:51

Så, om jag förstår dig rätt...?

Vilddjuret från havet (hedningarna). Verkade i 42 månader, i början på 1900-talet (på ngt sätt kopplar du det till radion som uppfinning vid denna tid?). Du talar också i detta sammanhang om "de tio kolonialmakterna" - som det tio-hornade vilddjuret.

Detta vilddjur är idag - trots att hans makt bara varade i 42 månader - ännu verksam i en av 3 onda andar (som liknas vid paddor).

Den period, som uppenbarelseboken talar om, från kap 13, tar alltså sin början för ca 120 år sedan och pågår ännu?

Antikrist tillhör en redan förgången tid?

OBS! Jag försöker inte röra till det, utan enbart bena upp det!

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 18:58

Ja det var tur att du skrev den sista raden annars hade man undrat. Men för att försöka bena ut det hela får vi konstatera att det ju är Flera Vilddjur vi talar om. Vi har det 10 Hornade vilddjuret i Upp 13:1 – 10 det som var Kolonialstaterna. Sedan tog ju det vilddjurets tid slut, kolonialstaternas makt upphörde strax efter andra världskriget.

Och så började i stället det 2 hornade Vilddjuret (Upp 13:11 – 18) det som var Supermaktnara USA och Sovjet att behärska världen. Vi som levde då kommer ju ihåg det kalla krigets dagar. Och det tog slut 1990 när Sovjet föll samman och det är då intressant att notera att www kom också 1990, alltså samma år.

Och det Vilddjur vi har idag det vi läse om i Upp 16:13 är ju åter ett annat Vilddjur. Vi ser hur det finns krafter igång idag som försöker att ta över och behärska hela världen. en del kallar dem Globalister, och andra Socialister, etc. Men vi ser hur de gör allt för att öka sin makt och lägga under sig allt, och de som inte instämmer blir censurerade. Och vi ser hur hela Svenska massmedia har blivit propagandakanal för detta Vilddjur.

Och tittar vi nu bakåt i tiden så är det just de här konstellationerna som har behärskat vår tillvaro från början av 1900 talet fram till idag.

Definitionen på vilddjur är ju att de ska behärska hela världen. Det gjorde ju Romarriket de behärskade hela den då kända världen. Liksom det Babyloniska riket och det Persiska etc. Genom Historien har det varit olika Vilddjur som avlöst varandra och så är det alltså idag också.

Och 42 månader, eller 3,5 år om man så vill, det var ju den tid som Hitler använde för att utrota 1/3 av Judarna i sina Gaskammare. Inte den tid som det 10 hornade vilddjurets tid varade som ju var hela första halvan av 1900 talet.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 19:38

Det först vilddjuret, med tio horn, får ju enligt Guds Ord 42 månader (tre och ett halvt år) till sitt förfogande. Upp. 13:1-10. Enl. vad du säger menar du att detta vilddjur verkar från 1900-talest början till straxt efter 2:a världskriget, dvs nästan ett halv århundrad.

Vidare att Hitler härjade i 42 månader - som Antikrist.

Där efter infinner sig vilddjuret från jorden, (Upp 13:11-18) under perioden från ca 1945-1991.

I dag verkar ytterligare ett vilddjuret (vilket jag inte ens kan finna antydan till i Upp.) och som du menar verka som globalismen.

Har jag förstått dig rätt?

Svara

x
Roger T. W. svarar Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 20:04


"De 10 kolonialmakterna som behärskade i stor sett hela världen under första delen av 1900 talet de är: England, Frankrike, Belgien, Holland, Spanien, Portugal, Italien, Tyskland, Ryssland och USA."

Vissa är svåra att identifiera. Ryssland annekterade hela sin östra kontinentala riksdel och Sovjet tog krigsbyte efter segern. Sovjet kan ha varit en kolonialmakt på det sättet att Moskva utövade proxykrig i Afrika mot NATO, men utvecklingsländerna sögs inte ut. Ryssland skriver av Kubas och några afrikanska länders miljardskulder och exploaterar inte deras naturresurser. Vad är en kolonialmakt?
Idag är Kina aktivt i Afrika, men ser inte ut att suga ut länderna ekonomiskt.

Japan var en stor kolonialmakt och många asiater fick lida. Vi vill göra som britterna, sade Tokyo. Danmark och Sverige-Finland var mycket små kolonialmakter. Våra skattebetalare friköpte slavarna på St. Barth. Vi hade skolor för de svarta i västafrika. Holland tog över handelsstationen och lade ned skolorna.

Så, vad är en kolonialmakt? Jag anser att Belgien var värst. Kongo utarmades och inga skolor byggdes. USA är ännu en förfärlig kolonialmakt i sydamerika. Statskupper äger rum och pengarna går till USA. Som Trumpvän sörjer jag.


Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 20:19

Hej igen!
Ja det låter som du börjar förstå nu men vi har ännu några bitar kvar.

Det vilddjur som är igång idag kan vi läsa om i Upp 16:13 och om du nu inte läst den versen tar jag den här:

Upp 16:13 Och jag ser, från drakens [ormens] mun och från vilddjurets mun och från den falske profetens [lögnprofetens] mun, 3 ondskefulla [orena, skamliga, grymma] andar [vindar, liv, krafter] lika paddor.

Där läser man tydligt från ”Vilddjurets mun”, alltså det Vilddjur vi har idag och som är på väg fram och som är en av de Ondskefulla Andar som försöker behärska världen idag.

Och vad beträffar det 10 hornade vilddjuret så var det under 42 månader som Hitler, som alltså tillhörde en av staterna (Tyskland), fick makt över Judafolket och utrotade 1/3 av dem i sina koncentrationsläger (De var som bekant igång från 1942 till krigsslutet 1945). Det är det som står där vad beträffar de 42 månaderna.

Men att hela Vilddjurets tid skulle vara 42 månader det står det inte. Och inte heller att Hitler regerade i bara 42 månader.

Hoppas du nu förstått för vi kan inte sitta och vänta på Antikrist idag och det 10 hornade vilddjuret, deras tid har varit. Idag är det onda Andar (t ex dagens Vilddjur Globalismen mm) som behärskar världen och som stödjer Islams (Den Falske profetens) strävan att utrota israel som stat och rensa området från alla Judar. Och det är den konflikten vi har idag, och där Sverige skicka pengar till den palestinska sidan (Skam åt Sverige).

Och det gäller verkligen att vara vaken.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Bertil Rosenius svarar Karl Håkan Sandell
söndag, 12 januari 2020 20:46

Jo, jag följer med i dina tankar - ungefär. Jag håller dock inte med dig i din "analys". Men det. var inte för att ev. ändra min uppfattning jag ville förstå dig, utan just för att förstå dig.

Önskar dig Guds välsignelse!

Och delar din fullt ut din "slutkläm" - oavsett övriga tvivel på din utläggning:

Det gäller att vara vaken!

Djävulens infiltration i allt från religion, politik, ekonomi osv, är i våra dager massiv - och den kommer att öka.

Svara

x
Leif
söndag, 12 januari 2020 21:12

Det har hittills i historien ännu inte alls inträffat att hela jordens befolkning redan under 1900-talet har följt efter Vilddjuret som steg upp ur havet, alltså de hedniska kolonialmakter som du Karl H menar.

Dessutom skulle Vilddjuret, ("den Hitler som du menar var Vilddjuret") haft makten över alla människor på jorden, och alla skulle tillbett draken bara för att Hitler fick denna jordiska allmakt.

Hitler hade inte alls kontroll över alla människor på jorden vilket det Vilddjur hade fått som du menar var Hitler, eller menar du trots allt att han hade det?

Svara

x
Bertil Rosenius
söndag, 12 januari 2020 23:11

Tack Leif!

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Leif
måndag, 13 januari 2020 09:42

Hitler var inte Vilddjuret, Hitler var Antikrist. Vilddjuret var de 10 kolonialstaterna som under första halvan av 1900 talet behärskade världen. Och visst har det varit stater som inte ingick i deras område, så även om det var Världsvitt och totalt så fanns det undantag. Men så har det ju alltid varit med det som Bibeln betecknar som Vilddjur. Tag t ex Romarriket. Det fanns också då stater som inte ingick t ex Tyskland.

Så att absolut alla inte ingick är inget som motsäger att dessa 10 kolonial stater (England, Frankrike, Belgien, Holland, Spanien, Portugal, Italien, Tyskland, Ryssland, USA) var det 10 hornade Vilddjuret.

Och det som står i vers 7 ”han fick makt över varje folk och språk och nation” gäller naturligtvis inte Hitler utan alla de 10 kolonialstaterna tillsammans, de som är de 10 hornen.

Men visst den Anda som Hitler representerade den bredde ut sig och vi vet hur det fanns Nazister också i Sverige på den tiden.

Och det är intressant att notera att grunden för den avkristning som vi ser resultatet av i Västvärlden och väldigt klart här i Sverige. Den lades just under första halvan av 1900 talet. För att sedan verkställas fullt ut under andra halvan at 1900 med våra Ateistiska och Socialistiska skolor etc.

Så att ringakta det som hände under 1900 talet är fel. Det är bara det att vi Kristna inte var vakna då och såg skeendet.

Och för egen del tycker jag att sömnen är ännu större i våra kyrkor idag. Man hör t ex ingen som ber för Sverige i våra Gudstjänster och mot den sexuella förvirring som med någon märklig absolut kraft breder ut sig. Och mot Islam som invaderar vårt land. Och mot Socialismen som i många Kyrkor idag verkar starkare än tron på Jesus.

Det är dags att vakna och ropa alla vi troende tillsammans för vi håller på att gå under i vårt land.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 13 januari 2020 10:11

Är det det inte en myt att Sverige har varit ett kristet land... På vilket sätt har Sverige varit kristet.. Vi vet att vi (dom troende) är av GUD men hela världen är i den ondes våld.. Dom frälsta har ju alltid varit kristna men själva landet och dom otroende som styr landet har ju varit sekulära.. införliva kristna moralvärderinga som varit goda och gynnat landet.. Eller ett religiöst stats kontrollerat system som tex på 1800 talet tvingade svenskarna att bara tro som prästerna... Katekesen.. Så har jag uppfattat historien..

Svara

x
Leif svarar Karl Håkan Sandell
måndag, 13 januari 2020 11:52

Nu är det ju så att i de Biblar jag tittat i så står det faktiskt att det var Vilddjuret eller Odjuret som fick makten i 42 månader, inte antikrist! Var har du då i Bibeln funnit att det skulle varit Hitler som fick hålla på i 42 mån att utrota just judar, som inte heller är de heliga?

Och dessutom! Varken Romarriket eller de gamla världsrikena, och absolut inte de kolonialmakter som du hävdar skulle varit ett världsrike hade makt och kontroll över alla folk på det sätt som det världsrike Uppenbarelseboken talar om kommer att få.

Nej du Karl H, du får begrunda det hela lite noggrannare.. Sen vet jag heller inte vilken kyrka du tillhör?

Inget av det du säger stämmer i vår församling. Där ber vi absolut för både Sveriges läge, för politiker och överhet. Vi ber emot islam och inte bara den villoläran utan mot alla sorts onda andars falska läror som rör sig i hela vårt land.


Svara

x
AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 12:38

Intressant fråga.
Vilka är de heliga som Vilddjuret/Odjuret fick/kommer att få makten över i 42 månader och utrota??🤔

Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 13:23

Sådana som vid detta tillfälle tillhör Jesus, det är i alla fall min övertygelse!

Svara

x
AnnMarie svarar Leif
måndag, 13 januari 2020 14:49

Då lär ju läran om ett uppryckande falla på sin egen orimlighet!!

Svara

x
AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 14:49

Uppryckande före vedermödan ska det stå

Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 15:04

Nej, inte alls😁

Det står ingenstans att frälsningsmöjligheten är över förrän någon dör. Dvs, människor kan bli frälsta ända tills den yttersta domens dag, vilket betyder i minst tusen år till.

Så även om uppryckandet sker kommer massor av människor bli frälsta hela vägen...

Svara

x
AnnMarie svarar Leif
måndag, 13 januari 2020 15:20

Ok så tror du Leif.

Skulle vara intressant att veta hur Karl-Håkan tror om detta och var han placerar ett uppryckande samt judarnas frälsning??🤔

Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 15:37

Ja, jag tror så för att Bibeln säger så! Det människor kan missa är uppryckandet och den första uppståndelsen då Jesus kommer för att möta Sin brud på skyn, men ingenstans står det att frälsningsmöjligheten skulle vara över för dem som åkallar Herrens Jesu Kristi namn efter det.

Judar skall sedan bli frälsta när Jesus sätter Sina fötter på Oljeberget!

Men, visst, gärna, låt se vad K H säger om detta!?


Svara

x
AnnMarie svarar Leif
måndag, 13 januari 2020 16:15

Ja det kan vara intressant att se vad K-H kommit fram till genom sina studier av Bibeln.
Det är ju inte bara en uppfattning om "vad det står "trots att alla läser som det står med Den Helige Andes hjälp 🤔😲

Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag, 13 januari 2020 16:58

I fallet frälsning så måste vi läsa som det står, det kan inte tolkas hur som helst. Den som åkallar Herrens namn skall bli frälst eller räddad.

Dessa Ord upphör ju inte att gälla så länge levande syndiga människor finns kvar på den här planeten.
Det går ju aldrig att tolka om den versen så att den helt plötsligt skulle sluta att gälla! 🙄

Det är skillnad på verser där Gud talar i liknelser, bildligt och i symboliskt. Men denna vers är bokstavlig.

Visst säger många ofta att den Helige Anden säger si och så utan att Anden alls har sagt något som vederbörande menar och det ställer givetvis till förvirring hos många. Det viktiga är dock att själv tillåta sig fyllas av Anden, då får man garanterat reda på vilket man kan säga amen till. Buden är som sagt många.

Svara

x
Karl Håkan Sandell svarar Leif
måndag, 13 januari 2020 20:18

Hitler var en del av det 10 hornade Vilddjuret, han regerade ju i ett av kolonial staterna, och han dödade 1/3 del av Judarna under 3,5 år alltså 42 månader. Och när nu Hitler gjorde det här så innebär det ju också att det var vad Vilddjuret gjorde eftersom Hitler var en del av det.

Och enligt min åsikt är de heliga här Judarna, Guds egendomsfolk som genom hela historien haft en speciell roll.

Vad beträffar att alla människor ju inte involverades i det 10 hornade Vilddjuret så är det ofta så i Bibeln att det står alla även när det inte är absolut alla utan i stort sett alla. Och det är ju också så att de flesta som levde på Jorden på den tiden blev i någon mån involverade i det som hände, både i första och andra världs kriget, som ju ingick i den här tiden, och i annat som inträffade. Jag har själv hört mina föräldrar berätta om det som hände och det var totalt.

Och vad beträffar bön för Sverige så har jag aldrig hör det i vår föersamling vad jag kan minnas.

Men vad som är intressant i de här profetionra som finns i Upp 13 – 16 är ju att de i ordning pekar rakt in i vår tid. De börjar med det 10 Hornade vilddjuret alltså kononilastaterna och deras tid i börhjan av 1900 talet. Och de sträcker sig ända fram till det vi ser idag med alla onda andar och Islam etc. Och just detta att det står här i ordniung och att Jesus kunde säga det redan för snart 2000 är sedan gör att vi vet att Jesus finns och att han i den här svåra tiden vi har idag tar hand om oss. Det är det som är vitsen med dessa profetior.

Det är inte som många hävdar att Biblen är en gamal sagobok. Nej den stämmer idag, och det som profetiorna säger slår in, Jesus finns och han är Gud.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se




Svara

x
Leif svarar Karl Håkan Sandell
måndag, 13 januari 2020 21:23

Visst får du ha din åsikt men det får vi ju alla ha!

Jag tycker inte alls att det stämmer med varken Hitler eller de kolonialstater som du menar var det 10 hornade Vilddjuret.

Vem är som Vilddjuret står det, vem kan strida mot det?

Jodå, det fanns de arméer som utplånade ditt s.k vilddjur. Så står det ju inte alls att det skulle gå till med det Vilddjur som Bibeln talar om.

Alla jordens invånare skulle komma att tillbe detta Vilddjur. Det stämmer ju inte det allra minsta med vad Bibeln säger. Inte tillbad väl varken kineser, asiater, ryssar eller amerikanare Hitler eller de kolonialstater som du menar var en del av vilddjuret. Kanske svenska regeringen var några med böjt huvud inför Hitler men långt ifrån ens hälften av jordens invånare böjde sig för Hitler. Tvärtom så slogs denna dock ondsinte man och hans tyska armé ut. Inte alls som det Vilddjur som du hävdar att de var.

Nej du K H, det duger inte alls, och stämmer inte ens i närheten av vad Bibeln säger.

Men, du får ha din åsikt så har jag min..

Mvh Leif..

Svara

x
Bertil Rosenius
måndag, 13 januari 2020 21:30

7 maj 1945 kapitulerade Tyskland.

Den massutrotning av judar som skett fram tills dess skedde utan att judarna hade möjlighet till försvar. Därmed var det från Hitlers sida ett utstuderat maktmissbruk och övervåld - utan strider.

Backar vi 42 månader kommer vi till 7 november 1941. Vilket inte är en specifik dag för då judeförföljelsen och mördandet börjar. Detta hade då redan pågått i flera år. Ofta talar man om kristallnatten, som ett av fler tillfällen, då förföljelsen av judar eskalerade markant i Tyskland. Detta skedde natten mellan 9 och 10 november 38.

Men diskriminering och brutal förföljelsen av judar påbörjades nästan genast vid Hitlers tillträde - den 30 januari 1933.

Men det var aldrig strider mot judar, bara ett övermaktens brutala övergrepp mot försvarslösa. Undantaget skulle kunna vara upproret i Warszawas getto - 19 april 16 maj 1943. Ett lokalt och kortlivat uppror av judar mot övermakt.

Hitler var "en antikrist" men inte Antikrist.

Svara

x
Karl Håkan Sandell
måndag, 13 januari 2020 21:44

Svar till Leif och Bertil Rosenius.

Jag frapperas en, en gång av denna oerhörda iver att vill varje pris slå hål på Profetiorna.

Själv är jag glad att Jesus get mig klarhet i alla dessa profetior, den serie av tidshändelser som sträcker sig från början av 1900 talet fram till vår tid och som vi hittar här i Upp 13 till Upp 16.

Det visar att Jesus är med oss och han viste vad som skulle hända. Prisad vare Jesus som är med oss idag i denna svåra tid. Han är verkligen Gud och han finns verkligen hos oss idag.

Det är det jag säger och det är det jag upplever att ni försöker motbevisa. Men Jesus lever och han kommer att segra.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Bertil Rosenius
måndag, 13 januari 2020 22:55

Citat: "Det är det jag säger och det är det jag upplever att ni försöker motbevisa." Slut citat.

Syftningsfel i en kommentar är ofta orsak till att debatten spetsas till. Så vad syftar på du med ovanstående ord?

I stycket före den mening jag citerat skriver du: "Det visar att...". Detta stycke instämmer jag till fullo i - om vi tar bort just dessa tre först ord.

Om vi går till din mening: "Jag frapperas...". Måste jag erkänna att jag inte fullt ut förstår vad du syftar på!

Att söka förstå Bibelns profetior tror jag vi alla vill. Men om du menar att det du gör är att profetera... och med den meningen anklagar mig för att försöka "slå hål" på detta, så låt mig säga att jag prövar det du skriver - vilket Guds Ord uppmanar oss att göra - och jag uppfattar detta, med min förståelse, som icke fullt ut trovärdiga.

Svara

x
Tomas N
måndag, 13 januari 2020 23:05

En av de viktigaste budskapen och varningarna i Uppenbarelsenoken är ju om att antikrist kommer görs en sista stor ansträngning att göra uppror mot Gud och förleda människor till sig.
Något som också Mattues 24-25 skriver om.
Det finns en referens till Hesekiel
Där Guds ängel går runt i det avfallna Jerusalem och märker alla som är ärda att räddas med ett märke i pannan.
Bibeln säger ju tydligt att drn som tsr detta märket i sluttiden kommer plågas och missa frälsningen.
Hur kan då märket vara internet eller TV??

Vi ser dessutom ett antal rörelser resa sig upp i samverkam emot Gud och i uppror. Några kan kopplas till antikrist,andra till falska profeter och några till Babylon.

Allt detta skall falla och brinna. Men det verkar som Gud själv sållar mänskligheten i slutet genom att tillåta ondskan att få växa.

Kan inte tolka detta på annat sätt än att Han gör som Han vill och att p g a erbjudandet(frälsningen) är så generöst ,är det rimligt att vi prövas.

Uppenbarelseboken är inte science fiction utanninnehåller allvsrliga budskap från Gud. Förstår man allt,nej det är svårt. Men man får börja med det man förstår och låta resten vara lite av ett mysterium tills Gud i sin takt uppenbarar saker för oss.
Men komplicerade saker får aldrig skymma det enkla som vi vet med övertygelse och som leder oss tryggt till mål

Svara

x
Karl Håkan Sandell
tisdag, 14 januari 2020 16:31

Till Leif och Tomas och Bertil

Jag tycker att det börjar bli lite osjyst laguppställning vi har, det är tre mot en. Men å andra sidan så har jag Jesus med mig och han är ju som 1000 så det är OK, Och det är ju han som ligger bakom profetian som Johannes skrev ner. Och som innehåller hela detta som har hänt och händer nu i vår tid.

Jag tror att det är dags för er att börja ändra på era gamla dogmer om hur profetiorna om änden ska tolkas. När nu bevisningen är så total som jag har framfört här är det meningslös att försöka vrida och vända på något enstaka här och där för att om möjligt kullkasta denna fantastiska profetia som Jesus gett oss här i Upp 13 och hela vägen ända till Upp 16 slut. Och som tidsmässigt sträcker sig från Kolonialmakterna som behärskade hela jorden under första hälften av 1900 och ända fram till våra dagar med de onda Andar, inklusive Islam, som vi ser idag som försöker ta över världen.

Det fantastiska med alla de här profetiorna som står här det är ju att de redan har slagit in och hänger hop i tidsföljd. Därför att Jesus visste allt redan för 2000 år sedan han visste hur vår tid skulle bli med alla uppfinningar och allt. Och därav kommer detta fantastiska att Jesus bevisar att han finns och är en Gud. Och det kusliga är ju att det är det här ni försöker motbevisa. Så jag tror Jesus gråter i sin himmel när han ser hur ni håller på.

Men samtidigt får jag ju erkänna att jag förstår er för ni har hela tiden blivit matade med hur man ska tänka och att det är Daniels profetior om Vilddjuren och Statyn och Antikrist etc som skall vara Grunden i all profetisk utläggning. Och det här gör att man får en slöja som gör att man inte ser.

För egen del har jag läst både Daniel och Uppenbarelseboken helt separat och t o m översatt hela uppenbarelseboken för att inte tappa någon nyans. Och givetvis har jag medan jag gjort de här studierna hela tiden bett till Jesus att han ska leda mig rätt och att jag absolut inte ska komma vilse, och det jag skrivit om här det är resultatet, som i olika omgångar också finns på min blogg. www.minJesus.blogspot.se

Givetvis ska alla uttydningar av Profetia granskas, men om man håller på och kritiserar och vrider på allt för hårt kör man sönder alltihop och kommer ingen stans. Och det är det jag upplever att vi häller på att göra. Man måste också ha en förmåga att bejaka och se det positiva i nya saker och grepp.

Karl Håkan
www.minJesus.blogspot.se



Svara

x
Leif svarar Karl Håkan Sandell
tisdag, 14 januari 2020 17:12

Undrar hur det kommer sig att Jesus inte uppenbarade det här med att Hitler var den som fullbordade profetian för någon annan kristen?Det är ju tydligen endast du som fått just den informationen, och! Dessutom långt efter det att profetian har fullbordats.

Enligt vad Gud Själv säger så brukar Han uppenbara profetior för sina barn före det att de går i fullbordan.

(Amos 3:7)
För Herren Gud gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna.


Det är något som inte stämmer KH!

Svara

x
Tom
tisdag, 14 januari 2020 17:22

”Herrens dag skall brinna som en ugn.”
Tror australien har fått en försmak av vad som kommer gå över hela världen
”Hetta kommer ta död på denna tidsålder”

Jesaja 24 visar tydligt på detta

Sen hur det drar ihop sig runt israel är helt fantastiskt. Man kan tydligt se att jesu återkomst är nära! Utvecklingen i världen följer biblen till punkt och pricka

Länder som sverige där i princip alla tappat bort gud och är antiisrael är ganska körda, förmodligen därför vi ser så mycket skjutningar/sprängningar bilbränder etc. Gud har börjat släppa på skyddet som hängt över oss i många år

Min känsla är att usa kommer tappa sin makt inom kort och det är då antikrist hoppar fram
Kan även vara så att geologiska förändringar som vulkaner tvingar folk bort från öst mot israel
Stora förändringar är på g!
Men slutet blir fantastiskt då jesus tar över styret

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Tom
tisdag, 14 januari 2020 18:19

Citat: "Gud har börjat släppa på skyddet som hängt över oss i många år." Slut citat.

Jag tror här kan ligga ngt mkt tänkvärt.

Om ett land "vägrar Gud". Dvs kastar ut Honom - trots att han stått vid dess sida i många år och dragit välstånd genom sin närvaro - blir nog resultatet vad vi ser här och nu.

Många har, i många år, profeterat och varnat för grannen i öster och jag har kanske mest ryckt på axlarna och tänkt: "Utslag av den gamla rysskräcken!". Men nu...?

Svara

x
Lena Henricson svarar Bertil Rosenius
tisdag, 14 januari 2020 22:47

Men jag tror att det fortfarande är Gud välbehagligt att vi ber om Hans beskydd över vårt land!🙏🙏🙏 🙂

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Bertil Rosenius
onsdag, 15 januari 2020 15:14

Med anl av vad jag skrev.

https://www.aftonbladet.se/a/OpBndE

Vi måste ha ögonen öppna!


Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 27 januari 2020 16:45
Be för mina två döttrar o deras män Orolig för dem

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp