Language

Apg29.Nu

BUTIK NY! | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare!
SWISH: 072 203 63 74

REKLAM:
Salvation

Idag tillsätter man som man vill

När man inte följer de Bibliska principerna för en församling så blir det kaos. Förvirrande kristna som inte är stabila i tron. 

Så studera de bibel ord som jag tar upp. Många tar det lätt på dessa bitar inte konstigt då att Kristenheten blir som den är i vårt land.

Detta är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter.

Av Andy Svensson
torsdag, 29 oktober 2020 01:05
Läsarmejl

Jag har länge tänkt på att idag i våra församlingar så är det i de flesta fallen inte Gud som fått första ordet vid tillsättning av församlingsledare och äldste har man glömt bort i flera församlingar. Tyvärr är det så att man inte byggt församlingen på rätta grunder. Det här är hur det ser ut i Sverige idag att flertalet av församlingarna inte byggt utifrån Paulus föreskrifter.

När man inte följer de Bibliska principerna för en församling så blir det kaos. Förvirrande kristna som inte är stabila i tron. Så studera de bibel ord som jag tar upp. Många tar det lätt på dessa bitar inte konstigt då att Kristenheten blir som den är i vårt land.

”Församlingsledaren (grekiska ”episkopos”) ska som Guds förvaltare (en tjänare ansvarig för sin herres hus) vara fläckfri. [De tre punkterna i listan ovan har att göra med en ledares familjeliv och hur han har skött det, se 1 Tim 3:4-5. Paulus fortsätter och ger nu fem negativa och sex positiva egenskaper.]

Han ska inte vara självgod (ordagrant ”en som njuter och har sitt välbehag i sig själv”, en självcentrerad person utan förmåga att sätta sig in i andra människors situationer), inte vara häftig (impulsiv, hetlevrad), inte missbruka vin (ordagrant ”inte någon som sitter länge vid vinet”), inte vara våldsam (stridslysten), inte vara ute efter pengar (ordagrant ”skamlös girighet”), [han ska i stället:] vara gästfri, godhjärtad, förståndig, hederlig, gudfruktig, behärskad, hålla fast vid lärans tillförlitliga ord, så att han både kan uppmuntra med sund (hälsosam, rätt) undervisning och tillrättavisa motståndarna. Det finns nämligen många upproriska pratmakare och bedragare, särskilt bland de omskurna. Dem måste man tysta munnen på, för de vänder upp och ner på hela familjer genom att för egen vinning lära ut sådant som de inte borde.”

‭‭Titusbrevet‬ ‭1:7-11‬ ‭

”[Församlingen behöver ledarskap. Den bibliska modellen visar alltid på ett delat ledarskap: Jesus sände ut lärjungarna två och två; det finns fem tjänstegåvor i Ef 4:11; församlingsledarna omnämns alltid i plural, se Apg 20:17.

Ordet som översätts församlingsledare är grekiska ”episkopos”. Ordet betyder ”en som vakar över” och beskriver församlingsledarens uppgift att vara en herde som vakar över församlingen. Samma män från Efesos som i Apg 20:17 kallas äldste, grekiska ”presbyteros”, kallas ”episkopos” i Apg 20:28.

Även i detta brev används båda dessa grekiska ord synonymt, se 1 Tim 5:17.] Följande ord är att lita på (trovärdigt) och värt att helt ta till sig: ”Den som längtar (söker, sträcker sig efter) att vara en församlingsledare [biskop, pastor, äldste] eftersträvar en god (ädel) uppgift.”

[Det primära i församlingens ledarskap är Guds Ande som kallar ledare och lägger denna längtan på hjärtat, se Apg 20:28. Det är församlingens uppgift att se och bekräfta de som är kallade till denna uppgift, se 1 Tess 5:12.

Detta är andra gången denna fras, ”detta är ett ord att lita på”, används av totalt fem gånger i pastoralbreven. De övriga fyra är: 1 Tim 1:15; 1 Tim 4:9; 2 Tim 2:11; Tit 3:8.] [Först och främst måste viljan och längtan att vilja leda en församling finnas, men det räcker inte. De områden som behöver prövas, se vers 10, är ledarens personliga karaktär, förmåga att ta hand om sin familj, lämplighet att undervisa och erfarenhet.]

En församlingsledare måste vara: oklanderlig (inte finnas något att anmärka på), [Ledaren måste ha ett gott rykte både i och utanför församlingen. Det innebär inte att han är syndfri. Det handlar om en attityd där ledaren är snabb att be om förlåtelse till Gud och människor.

Det handlar om ett liv som inte är kantat med skandaler och ouppklarade tvister; på frukten ska trädet kännas, se Matt 7:15-20.] en kvinnas man, [Det är troligt att begreppet ”en kvinnas man” talar om trohet till sin maka och en som inte flörtar med andra kvinnor. Motsvarande term ”en mans kvinna” används i 1 Tim 5:9 om kvinnor.

I samma stycke uppmanar Paulus yngre änkor att gifta om sig då mannen dött, se 1 Tim 5:14; Rom 7:2-3; 1 Kor 7:39. Paulus själv var ogift, se 1 Kor 7:7-8, och hans rekommendationer, se 1 Kor 7:1; 7:32-35, verkar tala för att en ogift man också är kvalificerad.] nykter (vaken, alert, samlad, balanserad), [Ordet handlar om självkontroll, och gäller alkohol, men även alla andra områden.

Det beskriver någon som har ett klart perspektiv, kan tänka objektivt och inte gör tvära kast och kastas hit och dit.] förståndig (gott omdöme, seriös, har ett sunt sinne), [Det grekiska ordet ”sophrosyne” beskriver ett välbalanserat sinne som karaktäriseras av självdisciplin och självinsikt.] aktad (ordnad), gästfri (välkomnande, ta emot främlingar), en god lärare.

[I Ef 4:11 hör tjänstegåvorna herde och lärare ihop.] inte missbruka vin (ordagrant ”inte någon som sitter länge vid vinet”), inte vara våldsam (stridslysten), utan ska vara vänlig (förstående, förlåtande), fridsam, fri från penningbegär (inte älska pengar och vara girig, ordagrant ”inte vän med silvermynt”).

Han ska ta väl hand om sin familj och se till att barnen [yngre barn som fortfarande bor hemma] lyder och visar all respekt. För om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur ska han då kunna ta hand om Guds församling? Han får inte vara en nyomvänd (ordagrant en ”ung planta” eller ”nyplanterad”), så att han blir högmodig (utvecklar stolthet) och faller under samma dom som djävulen [en gång] gjorde. [Då han i högmod ville bli som Gud, se Hesekiel 28:17.]

Han måste också ha gott anseende bland de utomstående, så att han inte får dåligt rykte och fastnar i djävulens snara.

Församlingstjänarna ska på samma sätt vara värdiga respekt, inte vara hycklare (falska), inte missbruka vin, inte vara ute efter pengar, hålla fast vid trons mysterium (hemlighet) [som tidigare varit dold, men nu är uppenbarad, se Rom 16:25; 1 Kor 2:7-10 ] med rent samvete. Men även de ska först prövas. Sedan kan de bli församlingstjänare om det inte finns något att anföra mot dem.

Kvinnorna [kan syfta på församlingstjänarnas hustrur eller kvinnliga församlingstjänare] ska på samma sätt vara värdiga respekt, inte förtala någon (ordagrant ”diabolos”, djävulens namn, någon som söndrar och splittrar och agerar djävulskt), förståndiga [samma ord som i 3:2 för en församlingsledare], nyktra och trogna i allt. [Samma grekiska ord ”gyne” används både för kvinna och hustru, det är sammanhanget som avgör hur det ska översättas.

På frågan om en kvinna kan tjäna som församlingstjänare gör Paulus det tydligt när han skriver till de kristna i Rom. Av de nio personer han kallar medarbetare är fem av dem kvinnor, se Rom 16:3-16. Febe, som levererade brevet till Rom, var uttryckligen en församlingstjänare i staden Kenkrea, den östra hamnen i Korint, se Rom 16:1.]

En församlingstjänare ska vara en enda kvinnas man [samma uttryck som i vers 2], ta väl hand om sina barn och sin familj. De som tjänar som församlingstjänare (verbet diakoneo) väl (på ett gott och ädelt sätt) [syftar främst på församlingstjänare, men gäller även församlingsledare] vinner en god ställning [ett gott rykte, inflytande i församlingen] och får stor frimodighet i tron på Kristus Jesus. [Paulus avslutar detta stycke på samma sätt som han börjar i vers 1, att det är ett gott uppdrag att vara en ledare. Samma ord för god används i vers 1 och 13 och ramar in detta stycke. Det återfinns också centralt i vers 7.]

Detta skriver jag [Paulus] till dig [Timoteus] i hopp om att snart kunna komma till dig. [Ungefär samtidigt som Paulus skriver detta brev till Timoteus i Efesos, skriver han också till Titus att han planerar för att tillbringa vintern i Nikopolis, se Tit 3:12. Nikopolis ligger på nuvarande Greklands östra kust. Förmodligen hoppades Paulus att besöka Timoteus innan han begav sig vidare österut, men vi vet inte om han gjorde det.] Men om jag dröjer vill jag att du ska veta hur man ska uppföra sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval.”

‭‭1 Timoteusbrevet‬ ‭3:1-15‬ ‭SKB‬‬

Andy Svensson

Denna artikel är ett läsarmejl vilket innebär att det är skribentens egna åsikter. Vill du skriva ett eget läsarmejl?


#Församlingen #Äldste #Församlingstjänare


44 kommentarer

1 2 »5

x
Alf
torsdag, 29 oktober 2020 08:59

En hel del verkar bra här, men jag tycker det är en felaktig och väldigt långsökt slutsats att en kvinna kan vara en församlingsledare. Församlingstjänare visst. Men här har vi i våra församlingar vandrat in på en villoväg med mycket förvirring som följd, särskilt i de yngre generationerna. Idag är mer än hälften av de som läser till pastorer kvinnor. Sorgligt. Man gör uppror mot Guds ordningar om manligt respektive kvinnligt i samma anda och ande som den samtida feminismen. Om vi gör rätt i denna fråga idag, så påstår vi i princip samtidigt att man historiskt sett alltid gjort på fel sätt i denna fråga.

Svara

x
Tomas N
torsdag, 29 oktober 2020 13:17

Bra artikel!

Jag tror man kan ha en viss frihet.men måste räkna med att alla kompromisser leder till svageheter som fienden använder.Människor vill inte innerst inne ledas,utan göra som de själv vill,så det är en ansvarsfull uppgift att leda.

Paulus skriver inte om en ensamstående i celibatliknande livssituation är kvalificerad,fast han själv var det och t o m upphöjer det tillståndet.

Jag tror att kvinnor naturligt sett har svårt att leda igenom alla konflikter som naturligt sett uppstår och särskilt konflikter mellan olika män.

Flera exempel ges på omständigheter som kan leda till bristande förtroende som inte är baserat på ledarens förmåga ,utan på andra människors svagheter och tendens till skvaller,förtal och ovilja att lyssna på en församlingsledare.
Det kan finnas ytterligare exempel på sådant som mera tillhör vårt moderna samhälle.
Men grundprincipen ser jag som vikten attvara förtoendeingivande

Paulus instruktioner till Timoteus om församlingsbygge har vi jättestor nytta av idag. Man kan inte tillsätta hur som helst. Vad som inte nämns här är också huruvida man skall låta den Helige ande visa vilka uppgifter var och en skall ha i en församling. Men det står om på andra ställen som t ex när Stefanus får en specifik uppgift (apg 6?)

Svara

x
Tommy.
torsdag, 29 oktober 2020 17:02

Egen egen erfarenhet. Församlings liv.
jag var i en Församling, vi delade på det mesta, mat,, tog vi in och handla efter de ören vi hade på fickan, som Knytis. kyrkan var som ett Hem, man Duscha sov Bad också i Kyrkans byggnad. men så kom det tråkiga, en del Starka missbruksproblem, och Stölder kom av plånböcker annat, så försvann en viss fin öppenhet egentligen som var ett andra hem, men detta Försvann, sedan blev det problem i ledningen, och man var tvungen ta in någon Konflikt Expert utifrån, och då, ser Väl Guds kärlek nog konstig utifrån sett, om det inte fungerar i Ledningen.
Men tanken var fin från botten sett, en av de finaste och underbaraste, och varmaste jag varit med om. man gav mig som nyckeln till hela Kyrkobyggnaden, och vännerna där, och vara och be.
Jag tror att KYRKAN MÅSTE BYGGAS PÅ FÖRTROENDE, och den Tillit. tyvärr gick den sönder. Annars var vi nog nära, allt det fina Jesus talade om.

Svara

x
BO SVENSSON
torsdag, 29 oktober 2020 20:04

1 FÖRST GUD =JESUG. HAN MÅSTE VARA DEN FÖRSTA I VÅRA LIV.
2FAMILJEN .
3 KYRKAN.

Svara

x
Andy Svensson svarar Alf
fredag, 30 oktober 2020 05:35
Alf skrev:
En hel del verkar bra här, men jag tycker det är en felaktig och väldigt långsökt slutsats att en kvinna kan vara en församlingsledare. Församlingstjänare visst. Men här har vi i våra församlingar vandrat in på en villoväg med mycket förvirring som följd, särskilt i de yngre generationerna. Idag är mer än hälften av de som läser till pastorer kvinnor. Sorgligt. Man gör uppror mot Guds ordningar om manligt respektive kvinnligt i samma anda och ande som den samtida feminismen. Om vi gör rätt i denna fråga idag, så påstår vi i princip samtidigt att man historiskt sett alltid gjort på fel sätt i denna fråga.

kvinnor kan och bör vara vittnen, ledare, apostlar, evangelister, profeter, och allt som Gud kallar till! När apostlarna ska välja en ny apostel definierar de en apostel som en som har följt Jesus från start samt som ”ett vittne om hans uppståndelse” (Apg 1:21–22). Jesus lät kvinnor utbildas av honom till att bli hans vittnen, han uppmanade dem att vittna om uppståndelsen, och den helige Ande gav kvinnorna kraft att bli Jesu vittnen. Om Jesus utbildar kvinnor och sänder iväg dem att vittna om uppståndelsen, och om den helige Ande utrustar med kraft för att klara av det uppdraget, vem är då vi att hindra Guds verk?


Svara

x
Mikael W svarar Alf
fredag, 30 oktober 2020 11:11
Alf skrev:
En hel del verkar bra här, men jag tycker det är en felaktig och väldigt långsökt slutsats att en kvinna kan vara en församlingsledare. Församlingstjänare visst. Men här har vi i våra församlingar vandrat in på en villoväg med mycket förvirring som följd, särskilt i de yngre generationerna. Idag är mer än hälften av de som läser till pastorer kvinnor. Sorgligt. Man gör uppror mot Guds ordningar om manligt respektive kvinnligt i samma anda och ande som den samtida feminismen. Om vi gör rätt i denna fråga idag, så påstår vi i princip samtidigt att man historiskt sett alltid gjort på fel sätt i denna fråga.

Hej Alf

Det finns många svåra och känsliga ämnen som tas upp i bibeln. Om kvinnan har rätt att utöva auktoritet, i en församling, över en man är ett dylikt ämne.

Om man ifrågasätter att en kvinna får undervisa en man eller vara en pastor/präst/herde i en församling, så kan man t.ex även ifrågasätta hela Pingströrelsen (Pingstsamfundet) som ju ursprungligen grundades av en kvinna (Julia Hutchins tror jag hon hette)

Bifogar en länk med ett resonemang kring ämnet, med hänvisningar till bibelord:

https://www.gotquestions.org/Svenska/Kvinnor-pastorer.html



Svara

x
Sofia E svarar Alf
lördag, 31 oktober 2020 12:12
Alf skrev:
En hel del verkar bra här, men jag tycker det är en felaktig och väldigt långsökt slutsats att en kvinna kan vara en församlingsledare. Församlingstjänare visst. Men här har vi i våra församlingar vandrat in på en villoväg med mycket förvirring som följd, särskilt i de yngre generationerna. Idag är mer än hälften av de som läser till pastorer kvinnor. Sorgligt. Man gör uppror mot Guds ordningar om manligt respektive kvinnligt i samma anda och ande som den samtida feminismen. Om vi gör rätt i denna fråga idag, så påstår vi i princip samtidigt att man historiskt sett alltid gjort på fel sätt i denna fråga.

Jag håller helt med dig och ibland har jag undrat om jag är den enda kvinna i Sverige som är emot kvinnliga pastorer....? Tack för att du vågade säga som det är. Dock tog det tid för mig att väckas inom denna fråga. Som du säger är det feminismen som gjort intrång i våra församlingar runtom i världen. Det är sorgligt. Jag tycker att Bibeln är mycket tydlig med detta. Lika tydlig som i frågan om homosexualitet. Men det är som om man "går runt" ordet och försöker hitta förklaringar, tex att det handlade om den tidens kultur etc, men vad säger man då om dessa versar i första Tim 2: 12 "Jag tillåter inte att en kvinna undervisar eller gör sig till herre över mannen, utan hon ska vara i stillhet, 13 eftersom Adam skapades först och sedan Eva. 14 Och det var inte Adam som blev förledd, utan kvinnan blev förledd och gjorde sig skyldig till överträdelse". Här faller hela påståendet om att det är kulturellt betingat eftersom det går tillbaka till skapelsen.

Jag tycker dock det är svårt att veta var man ska dra gränsen. Jag själv har till exempel under vissa perioder haft bloggar där jag skrivit tankar utifrån Bibeln. Men jag vet inte om det är rätt eller fel. Samtidigt är jag på det sättet ingen herde för församlingen och har därflr inte på samma sätt auktoritet över mannen. Det är detta som det handlar om, att kvinnan inte ska göra sig till herre över mannen eller ha auktoritet över honom. Kvinnans uppgift är INTE att leda. Hon har andra gåvor. Men det innebär inte att hon är mindre värd för det. Utan det handlar om att män och kvinnor har olika uppgifter. Men kvinnan i dagens samhälle vill inte längre vara kvinna. Hon vill vara som mannen. Klä sig som mannen, lämna hemmet hela dagarna och försumma barnen och lämna dem på förskolan hela dagarna för att satsa på karriären. Det var inte Guds tanke.

Genom hela Bibeln ser vi att Gud utvalt män till att vara ledare för församlingen, apostlar, etc. Jag tror absolut att kvinnor kan ha gåvan att undervisa. Men det står tydligt vem hon ska vända sig till: Yngre kvinnor (jag tänker även att det inte finns något hinder att de undervisar barn). Tit 2:3b - "De ska vara lärare i det som är gott, 4 så att de fostrar de unga kvinnorna till att älska man och barn, 5 att leva anständigt och rent, att vara husliga och goda och underordna sig sina män så att Guds ord inte blir hånat."

Svara

x
Sofia E
lördag, 31 oktober 2020 12:20

1 Tim 3:2, 1 Tim 3:12, Titus 1:6. I dessa verser står det att en församlingsledare ska vara en enda kvinnas MAN. Kan det bli tydligare?

Svara

x
Sofia E svarar Sofia E
lördag, 31 oktober 2020 12:22
Sofia E skrev:
1 Tim 3:2, 1 Tim 3:12, Titus 1:6. I dessa verser står det att en församlingsledare ska vara en enda kvinnas MAN. Kan det bli tydligare?

Förlåt, jag var nog lite snabb där. Ser ju nu att det gäller även församlingstjänare och äldste. Men vad för egentligen en församlingstjänare?

Svara

x
Sofia E svarar Sofia E
lördag, 31 oktober 2020 12:23
Sofia E skrev:
Förlåt, jag var nog lite snabb där. Ser ju nu att det gäller även församlingstjänare och äldste. Men vad för egentligen en församlingstjänare?

Vad GÖR en församlingstjänare skulle det stå.

Svara

1 2 »5

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


NYTT! Förkorta lång länk här så att den fungerar i din kommentar!

Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg


"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Själavårdssamtal

Behöver du gratis vägledning och själavårdssamtal?

☎️ 0381-77 30 80

  • Måndagar 18.00-20.00
  • Tisdagar 09.00 -11.00
  • Onsdagar 09.00-11.00
  • Torsdagar 18.00-20.00

"Det enda som bär är Jesus. Det har Christer Åberg fått uppleva genom livets tuffa utmaningar. Christer är bloggare och författare och driver bland annat apg29.nu". - himlen.tv7


Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 1 december 2020 20:10
Be att jag får en Bibeln till Mirjam 12 år till julklapp. Hon kan bara läsa svensk bibel och bor inte i Sverige och kan Inte beställa.

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp