Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Kommentarer | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Himlen TV7

pèn lanmò pou yon Fagot se unscriptural

Yo fè sa a ak referans a konfyans nan Bondye a kretyen. Men, nan kou sa a se konplètman unbiblical.

pèn lanmò pou yon Fagot nan Uganda.

Foto: theguardian.com.

Moun ki aksepte Jezi va sove ak sove paske nan favè Bondye a. Si favè Bondye a pa t egziste Pa gen yonn nan nou ta dwe sove ak sove yo. Bib la di ke tout moun fè peche ak vin kout nan tout bèl pouvwa Bondye a.


Christer ÅbergAv Christer Åberg
måndag, 28 oktober 2019 01:30

pèn lanmò pou yon Fagot nan Uganda

mond la jodi a ekri ke Uganda ta ankò enpoze pèn lanmò an sou utlevd envèrsyon. Yo fè sa a ak referans a konfyans nan Bondye a kretyen. Men, nan kou sa a se konplètman unbiblical. 

Si yo fèt-ankò kretyen, yo konprann ke kounye a aplike Levanjil la nan favè Bondye nan epi avèk Jezi epi yo pa lòd la nan Ansyen Testaman an.

Envèrsyon se ilegal nan pi fò peyi sou kontinan an Afriken yo. Nan yon ti ponyen nan eta rankontre prizon lavi masisi oswa pèn lanmò an. Nan Uganda, se kounye a prizon lavi pou fè sèks omoseksyèl.

Te vin pou konsève pou

Jezi pwoche bò kote pa kondannen nenpòt moun ki mouri. Li te vini pou konsève pou ak sekou moun.

Jan 3:16. Paske Bondye sitèlman renmen mond lan ke li te bay sèl Pitit li, ki moun ki mete konfyans yo nan li p'ap pedi men gen lavi etènèl. 17. Pou Bondye pa voye Pitit li a sou latè a kondannen mond lan men ke mond lan kapab sove nan li .

levanjil nan favè Bondye

Jakòb Rudenstrand se Asistan Sekretè Jeneral la Swedish Evanjelik Alliance lan . Sou Twitter, li ekri:

"Sa a se yon lwa enjis ki se kontrè ak bon nouvèl la nan favè Bondye a."

Mwen pa ka men dakò. ou sonje sa k te pase fanm lan ki te rankontre Jezi lè l'a fin fè adiltè? Pou sa li te menase ak voye wòch, men sa ki te pase?

Jan 8: 2nd Men, byen bonè nan maten an li tounen nan tanp lan vin rive, ak tout pèp la vin jwenn li. Apre sa, li chita bò tab la epi li te anseye yo.

3. Yo mennen dirèktè lalwa yo ak farizyen l 'yon fanm pran nan adiltè. Apre yo fin mete l 'nan mitan an, 4 yo di l' konsa: Mèt, yo kenbe fanm sa kenbe nan zak la nan adiltè. 5. Apre sa, Moyiz ban nou nan tout lalwa a, ki sa yo ta dwe kout wòch. Men, sa ou di nou fè?

6 Men, sa a yo di li teste l ', paske yo te vle gen yon bagay yo akize li. Men, Jezi bese atè e li te ekri sou tè a avèk dwèt li. 7. Lè yo kontinye mande l ', li leve kanpe, li di yo: yonn nan nou ki moun ki pa janm peche jete premye wòch la nan li. 8. Apre sa, li bese atè e li te ekri sou tè a.

9. Lè yo tande sa a epi te santi kondannen nou konsyans, y 'al nan youn pa youn, chèf fanmi yo an premye moute nan dènye a, ak Jezi te rete pou kont ak fanm lan ki te kanpe devan l'.

10. Lè Jezi leve kanpe epi yo pa t 'wè nenpòt moun ki eksepte fanm lan, li di li: Madanm, kote moun yo? Pa gen yon sèl kondannen ou?

11. Li te di: Mèt, pa gen okenn. Jezi di l 'konsa: Ni mwen kondannen ou. Ale ak peche ankò.

Jezi jij pa gen okenn masisi

Menm jan Jezi pa te kondane fanm lan ki komèt peche moun sou kavo nan adiltè kòm jij li, ni moun ki fè peche a grav nan envèrsyon. Olye de sa, li ofri yo delivre ak sekou. Jezi sa, nou menm ki delivre yo ofri tou yo delivre, ak sali nan Jezi Kris la.  

Moun ki aksepte Jezi va sove ak sove paske nan favè Bondye a. Si favè Bondye a pa t egziste Pa gen yonn nan nou ta dwe sove ak sove yo. Bib la di ke tout moun fè peche ak vin kout nan tout bèl pouvwa Bondye a.

Nan Ansyen Testaman an li di sou pèn lanmò an pou plizyè peche, men li se pa nan Nouvo Testaman an menm jan nou te resevwa yon reconciler - Jezi Kris la. Li pran tout loup peche yo, li pran pèn lanmò an nan plas nou pou konsève pou nou soti nan lanmò. Se poutèt sa, nou yo te sove pa favè lè nou resevwa Jezi Kris la te kwè nan li. Lè sa a, mirak la k ap pase - nou yo te sove ak padonnen nou tou.

Li te fèt ankò jije tou pa gen okenn lanmò

Yon vre fèt-ankò jij kretyen pa nan lanmò, men li ap fè tout bagay sa yo sove l 'anba jijman pa prezante Jezi se konsa ke li ka resevwa l' yo epi yo dwe sove ak sove yo.

Nan Islam, gen peyi ak gwoup ki touye masisi. Men, pou fè nou ki yo te sove ak padonnen gen konfyans nan Bondye nan Jezi. Nou gen Jezi se delivre nou an. Li te pran peche nou yo epi rekonsilye nou ak Bondye. Men, nan Islam, yo pa gen okenn delivre. Ki kote se lwa a piman bouk ak inplakabl.

Gen yon jijman

Avèk sa a yo te di, mwen vle raple ke gen yon jijman - jijman an dènye. Li se Lè sa a, koupab yo ta dwe te eseye ki pa kite tèt yo ap sove pa Jezi. Men, jijman sa a pran plas apre Milenyòm nan, lè moun ki mouri san yo pa lafwa nan Jezi va leve vivan yo dwe kondane jis anvan li vin yon lòt sièl ak yon lòt latè. Se konsa, nan kou li nan grav pa gen Jezi. 

Men, koulye a, nan epòk sa a vini Levanjil la nan favè Bondye toujou. Koulye a, moun ki toujou gen opòtinite pou yo aksepte Jezi yo epi yo dwe sove ak sove yo. Paske Jezi pran penalite tout moun nan lè li te mouri pou yo nan Zo bwa Tèt. 

Jezi leve soti vivan nan lanmò a sou twazyèm jou a. Jodi a, ou ka resevwa vivan yo ak Jezi a resisite pou nou ka delivre!

Merite lanmò?

Men, li se pa nan Nouvo Testaman an ki masisi merite lanmò? Isit la li se tankou tout lòt bagay. Youn pa dwe janm rive mete bann bagay sa yo, defòme tèks la konsyans oswa enkonsyaman bati ansèyman sevè ak unbiblical.

Se konsa, isit la li di nan Bib la:

Wom 1:32. Yo konnen dekrè Bondye yo ki jis ke moun ki fè yo [k ap viv nan envèrsyon]  merite lanmò , men yo pa sèlman tèt li, men tou, dakò ak moun ki fè.

Remake li pa di ke masisi yo ta dwe touye l '. Li jis di yo ke yo "merite lanmò." Lè sa a merite tout moun paske nou kòm Bib tout moun fè peche. Tout eksepte Jezi te peche. Men, nou pral sove ak sove pa favè Bondye a atravè lafwa nan Seyè Jezi Kris la!


Publicerades måndag, 28 oktober 2019 01:30:29 +0100 i kategorin och i ämnena:


31 kommentarer


x
Morgan
måndag, 28 oktober 2019 05:58

Enligt 3 Mosebok 20:17 är det dödsstraff när en man ligger med en annan man.

Svara

x
Tomas
måndag, 28 oktober 2019 11:23

Snälla Jesus kom tillbaka. Vi ska gå ut med budskapt som står i mark.16:15-16.
Det finns hjälpmedel för dem som inte vill/kan prata om budskapet, att istället gå runt med en tröja som visar vem som är Herren i ditt liv. Med olika citat. Så nu kan stumma berätta om Jesus.

www.evangelium.nu

Svara

x
Christer Åberg svarar Morgan
måndag, 28 oktober 2019 13:21

I Gamla Testamentet, ja, men nu har vi försonaren Jesus Kristus som gar tagit vårt dödsstraff på sig. I Jesus Kristus blir vi frälsta.

Kvinnan som begick äktenskapsbrott skulle också dödas men Jesus dömde henne inte. Och de som ville straffa henne med döden var själva syndare. Skulle hon stenas så skulle de också bli det.

Jesus kom inte till världen för att döma utan för att rädda. Genom tron på honom blir var och en frälst och Räddad.

Svara

x
SA svarar Morgan
måndag, 28 oktober 2019 13:32

Synd som synd , om din synd är blodröd , kan den bli vit som snö, ingen synd är värre än någon annan .

Svara

x
Roland svarar SA
måndag, 28 oktober 2019 15:15

Folk blev utplånade från Isreael för vissa synder, så det är väl inte helt sant...

Svara

x
SA svarar Roland
måndag, 28 oktober 2019 16:07

Gud förlåter all synd , gradera synder , nej synd som synd , vi som inte syndar på det området , vi har alla syndat , och är i avsaknad från härligheten , otukt som otukt .det är Gud som dömmer inte vi.

Svara

x
Morgan
måndag, 28 oktober 2019 17:15

Svar till Christer jag försvarar inte dödsstraff mot någon. Men reagerar på rubriken att dödsstraff är obibliskt När det står tydligt om detta i 3 Mosebok. Eller skall vi bara läsa det som passar i dagens samhälle? Frågan är då om vi bara skall läsa nya testamentet och helt förkasta gamla testamentet eftersom vi lever i nåden. Jag tror allt i bibeln är Guds ord annars blir vi liberal teologer.

Svara

x
Sandra
måndag, 28 oktober 2019 18:14

Jag förstår precis vad du menar Christer! Det är så sant! Jag behöver Jesus och nåden lika mycket som en homosexuell. Faktiskt så är det här bara bekräftelse. Den helige Ande och jag pratade om det här i drömmen inatt, det att inte döma!

Men jag tror fortfarande inte på att bejaka synd. Om någon kommer till mig och frågar: är det synd att stjäla? Självklart måste jag svara ja på den frågan! Är homosexualitet synd? Jag tror ärligt inte att det är synd att ha den läggningen men att leva i den, ja! Kan jag döma dem som lever så?? Neeeeejjj inte en chans! Jag har fått så mycket förlåtet att jag måste tiga!

Svara

x
SAS svarar Morgan
måndag, 28 oktober 2019 18:18

Du ska inte dräpa! (2 Mos 20:13 och 5 Mos 5:17).

Den som dödar en människa gör sig skyldig till mord.

Det finns inga undantag. Att dödsstraffet fanns i det gamla Israel och att människor som kallat sig kristna i alla tider har dödat lika mycket som alla andra - både genom "lagliga dödsstraff", som genom att döda människor som man, genom att ge dem beteckningen "fiender", har ansett bör straffas kollektivt - förändrar ingenting. I alla tider har människor, som kallat sig kristna, både försvarat dödsstraff, dömt sin nästa till döden och utan att tveka utbildat sig till att ta livet av sin nästa, men det rubbar inte Guds ord.

Guds vilja, Guds lag, är densamma även om inte vi lytt eller lyder den.

Mord är och förblir mord även om det är sanktionerat av samhället och utförs av statsanställda bödlar - i fängelser eller på slagfält. Att dräpa är att dräpa även om vi lever i en kultur där dräpandet är accepterat.

Varje avrättning är ett mord och ett brott mot Guds bud.

Med tanke på andra människors säkerhet kan vi naturligtvis bli tvungna att se till att personen i fråga inte förblir fri och kan fortsätta att skada andra, men...

Att vara kristen är att tillhöra Kristus och ha honom som förebild.

"Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Jesus Kristus" (Fil 2:5)
Att vara kristen är att leva som Jesus gjorde, att handla så som Jesus skulle ha gjort (och inte låta vårt agerande styras av våra egna egoistiska känslor, våra mänskliga, personliga intressen, vårt hämndbegär...).

Kan vi föreställa oss Jesus dra i handtaget som utlöser den dödande giftsprutan, slår på strömmen till den elektriska stolen eller fyller gaskammaren med dödande gas?

I just den här frågan ger oss för övrigt Jesus ett mycket klart exempel på hur vi bör handla. Bibeln berättar om hur han själv hamnade framför en kvinna som begått ett brott, som enligt judisk lag var belagt med dödsstraff, och skulle avrättas genom stening. Jesu ord till dem som ville stena henne var:

"Den av er som är utan synd kan kasta första stenen" (Joh 8:7)
Och till kvinnan sa han:

"Gå nu och synda inte mer" (Joh 8:11)
Hela kristendomen bygger på förlåtelse, försoning och upprättelse - att Gud genom Jesus har öppnat en väg för alla människor att kunna ångra och bli förlåtna, att komma tillbaka till Guds närhet, att komma in på rätt spår igen och en dag fullborda det syfte för vilket vi skapades. Hela kristendomens grund och kärna är kärlek. Och i kärleken finns ingen plats för dödsstraff.

Svara

x
Tomas N svarar Morgan
måndag, 28 oktober 2019 18:21

Begreppet liberalteologi är en märklig företeelse . Är det inte så att det nya förbundet har ersatt det gamla och att det gamla testamentet är till för undervisning om Gud och hur det tidigare var.
Skall vi hålla oss kvar i lagens tillämpning så blir det väldigt brutalt. Och vad värre är så fyller vi kristna i så fall kritikernas nidbilder av sk "religiös extremism" så som t ex muslimer ofta gör och en del s k kristna avgreningar.

Om vi inte försöker förstå och lära oss van nya förbundet innebär och försöker leva efter detta,så blir vi hycklare om vi samtidigt säger att vi älskar Jesus och att han är vår Herre.

Det blir som när Han säger varför kallar ni mig Herrre Herre,men gör inte som jag säger. Vad säger egentligen Jesus.

Homosexualitet är en allvarlig synd. Många vilsna har hamnat där och det är en rörelse som används starkt politiskt. Omständigheterna kräver och ag skulle säga att Jesus själv förväntar sig av kristna att skärpa upp sin hållning till denna problematik(hbtq) så att vi inte blir för hårda eller för mjuka i denna fråga

Dödsstraff är brutalt i mina ögon ,men inlåsning och frihetsberövande tyvärr en nödvändighet för att skydda samhället och statuera exempel. Då tänker jag på sexualbrott som t ex våldtäkt etc och alla andra brott. Samtyckt homosexualitet bland vuxna som inte är allmänt störande bettende borde nog vara lagligt.
Lagstiftande görs ju dessutom av myndigheter och inte av kyrkan.

Offentlig sexualitet har ju smugit sig fram och växt och skadar barn och ungdomar. Men skulle man vilja begränsa sexualiteten i det offentliga framstår man som mossig och hämmad.
Tankarna går till Baalsdyrkan och sexualorgier som tillbedjan i gammal hedniska religioner. Känns som vi är på väg dit och redan är där delvis

Svara

x
Christer Åberg svarar Morgan
måndag, 28 oktober 2019 18:22

Att bibeln skulle lära ut dödsstraff är obibliskt och en villolära eftersom vi har försonaren Jesus Kristus som tog vårt straff på sig.

Vi ska läsa både gamla testamentet och nya testamentet genom Jesus Kristus. Gör vi inte det kommer vi automatiskt fel.

Jesus proklamerade inte dödsstraff, inte heller apostlarna gjorde det. Du kan inte hitta något försvar i breven för dödsstraff, och inte heller i Uppenbarelseboken. Och läser vi gamla testamentet noga ser vi att Gud inte vill någons död.

Hes 18:32: "Jag finner ingen glädje i någons död, säger Herren, HERREN. Vänd därför om, så får ni leva."

Nu erbjuds alla människor nåd genom tron på Jesus Kristus.

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 28 oktober 2019 19:26

, vad menas med 1mos 9:6 den som utgjuten människo blod hans blod av människor, det var ju skrivet innan lagen.. Har mord en särställning att där tillämpas dödsstraff enligt bibeln, i och för sig blev Kain inte dödad GUD gav honom ett tecken så att ingen kunde döda honom,, JESUS Sa den som tar till svärd ska förgås med svärd,, Rom 13 överheten bär inte svärdet förgäves den är GUDS tjänare,,

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 28 oktober 2019 20:06

1mos 9:6 den som utgjuter människo blod, hans blod skall utgjutas av människor, ty GUD har gjort människan till sin avbild... 1mos 9:5 var och en som dödar sin broder skall jag utkräva den människans liv,det var väl innan lagen? Senare kom lagen där olika dödsstraff för brott mot lagen bland annat homosexualitet,

Svara

x
Christer Åberg svarar Stefan Jonasson
måndag, 28 oktober 2019 21:32

Det finns väldigt bra svar i artikeln och i kommentarerna för att kunna förstå detta bättre. 😉

Svara

x
Mikael N
tisdag, 29 oktober 2019 00:19

Jag skall till börja med säga att jag är emot dödsstraff för homosexualitet. Men kan man verkligen säga att det står i strid mot evangeliet? Vore inte det att blanda ihop det värdsliga och det andliga regementet? Homosexuella kan bli frälsta, helt klart, men av detta kan vi inte dra några slutsatser om hur staten bör förhålla sig till homosexuella handlingar. Även en mördare som sitter på death row kan ta emot Jesus, men det upphäver inte den världsliga rättvisan.

Inom det gamla förbundet var homosexuella handllingar belagda med dödsstraff. Det var ett specifikt bud för den israelitiska teokratin. Något generellt bud om hur staten skall förhålla sig till homosexuella handlingar finns inte i det nya testamentet. Överheten har svärdets makt, men några specifika föreskrifter för hur denna makt skall användas finns inte; som jag ser det är det till stora delar en fråga för det naturliga förnuftet att avgöra.

Så, man kan alltså som kristen anse att homosexuella handlingar borde vara belagda med dödsstraff, så länge man inte vill upphöja en sådan ståndpunkt till bindande lära. Man kan anse att homosexuella handlingar borde vara belagda med något mildare straff, som fängelse eller böter. Man kan även anse att staten över huvud taget inte borde straffa homosexuella handlingar, det är min personliga uppfatting.

Om man anser att det skulle strida mot Bibeln att föresråka dödsstraff för homosexuella handlingar, då måste man visa på vilket bibelord man stöder sig på. Man måste även fråga sig om det är just döddstraff som man inte får förespråka. Går det bra att t.ex. anse att homosexualitet borde vara belagt med böter? Eller är varje form av statliga sanktioner mot homosexualitet ett brott mot Bibeln? (I så fall, mot vilken vers?

Samma sak gäller med många andra omoraliska företeelser, som äktenskapsbrott, otukt, pornografi, prostitution etc. Allt sådant är synd, och skall predikas mot, men man kan ha olika uppfattningar om huruvida staten bör förbujuda dessa företeelser, och i så fall vilka straff som skall utdömas till dem som gör sig skyldiga.

Svara

x
Mikael W svarar Mikael N
tisdag, 29 oktober 2019 07:34

Bra skrivet Mikael N !

Vi är alla syndare, och jag tycker det blir onödigt mycket fokus på homosexualitet när det ska pratas synd. Det ör sällan någon skriver om den synd som begås:

- när en Kristen tänker illa om någon annan människa
- när en kristen kvinna ber till Gud utan att täcka sitt huvud (1 Kor.11:5)
- när en kristen man har långt hår (1 Kor. 11:14)
- när en kristen man och kristen kvinna lever i ett samboförhållande

Vi ör som sagt alla syndare, och måste varje morgon hoppas på Guds nåd.

Accepterar vi att bygga ett samhälle, grundat på Kristna värderingar, där vi utfärdar dödsstraff för att en man har för långt hår?

Vi måste ständigt hålla våra ögon riktade mot Jesus, oavsett vilken sexuell läggning vi har......Jesus sändes till jorden för att rädda oss alla





Svara

x
ÅSA Elgström svarar Mikael N
tisdag, 29 oktober 2019 07:41

... håller med dig, men vill tillägga att dödsstraff överhuvudtaget bör avslutas, ingen har nytta av det och enligt bibeln förbjudet, hur skall man kunna undgå "olika slag av olycka", för att tänka på hur dan vi skall vara mot vår nästa...
Mycket kommer från USA; hur man gör, mode, bilar mm. Jag ser det inte som omöjligt att vi även i Sverige skall börja med detta. Jag tycker personligen att det inte kan dras några gränser hur pass mycket avvikande sexualitet man väljer, alltihop är en viktig sak att inte glömma--mycket att be över--!Jag är helt emot dödsstraffet, det kommer ju bara att fortsätta att öka all annan kriminalitet...

Svara

x
Andy Svensson
tisdag, 29 oktober 2019 07:46

Det står med att vi som kristna ska tygla vår tunga. Tänk så många ord vi talar ut på en dag. En del är välsignelse och andra ord är förbannelse. Det står i Ordspråksboken 18 vers 21 "Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt." Är inte det här något som vi skulle tänka mer på att vår tunga har makt över död och liv? Så vad talar vi ut idag? Hur brukar vi vår tunga? Men tungan kan ingen människa tämja, den är ostyrig och ond och full av dödligt gift Jakob 3 vers 8. Det här är något att begrunda över eller hur🙂

Svara

x
Leif svarar Andy Svensson
tisdag, 29 oktober 2019 07:54

Ja, det finns också de kristna som inte ens tål en tillrättavisning utan att bli som ett trotsigt litet barn. Sedan försöker man vägleda andra med samma mynt utan att se sitt eget dilemma😊

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
tisdag, 29 oktober 2019 08:02

Ja det är sant Leif att många idag inte kan ta en tillrättavisning vilket är viktigt att klara av. Den ödmjuke tar emot råd och även smisk 😃. Det går inte att vägleda andra om man inte ser bjälken i sitt eget öga tänker jag.

Bless you Old Brother 😃

Svara

x
SA
tisdag, 29 oktober 2019 09:03

Men det är väl imte synd för en kvinna att bedja utan att ha något på huvudet, eller för en msn att ha långt hår ?

Svara

x
Ellen S svarar SA
tisdag, 29 oktober 2019 09:37

Det stämmer att Bibeln inte graderar synder, inför Gud är alla synder lika illa, men förlåtelsen är förknippad med ett villkor, och det är ånger och omvändelse. Den som fortsätter leva ut sin synd utan vilja till bättring och försöker rättfärdiga det med att andra minsann inte är bättre bedrar sig själv och har ingen förlåtelse att vänta. Att med vett och vilja leva vidare i sin synd trots att man vet bättre är detsamma att trampa Guds sons blod under sina fötter och smäda nådens ande. Jesus kom för att frälsa oss från synden, inte för att frälsa oss i synden. Han sa ”gå nu, och synda inte mer”. Att leva vidare i sin synd var inget alternativ. Därför anses bland annat otukt värre än andra synder. Inte för att Gud tycker att den är värre, utan för att det är en synd människan ofta väljer att leva vidare i och njuter av utan omvändelse och ånger.

Svara

x
Mikael W svarar Leif
tisdag, 29 oktober 2019 09:57

Självklart ska man tillrättavisa en broder, men det måste göras med ett visst mått av ödmjukhet, och tillrättavisning av en äldste med en extra stor portion ödmjukhet. Man sparkar t.ex inte på någon som redan ligger ner, nej man försöker att bistå till att bygga upp den personen.

Leif, begrunda nedanstående bibelvers:

”Men undvik dåraktiga och barnsliga tvistefrågor; du vet ju att de föda av sig strider. Och en Herrens tjänare bör icke strida, utan vara mild mot alla, väl skickad att undervisa, tålig när han får lida”

(2 Tim 2:23-24)

Svara

x
Tomas N
tisdag, 29 oktober 2019 10:08

Man borde läsa3,mosebok, även om Mose lags undervisning kommer en bit in i lärandet om Gud och kristen tro,då den inte gäller idag.
Då finner man ju att det fanns många förseelser som ledde till hårda straff såsom dödsstraff och förvisning från gemenskapen och stening. Det var inte bara homosexualitet utan äktenskapsbrott och andra brott.
3 mos 18:24 berättar att det specifikt fanns andra folk som gjorde alla pervers
iteter som Gud förbjuder och att detta får konsekvenser. Ifall någon tror att Gud satte upp en hög standard för att Han är perfektionist.

Det finns många anledningar att jubla över det faktum att Jesus kom och gjorde sin uppgift så att vi fick tillgång till Guds nya förbund med nåd och frälsningserbjudande till alla. Detta som profeterna väldigt poetiskt skrivit om .
All synd är lika på ett sätt,men inte på alla sätt. En del saker smutsar ned mer och fler och en del saker kan man lättare avstå ifrån.
Om man backar till den tid i Sverige då omoraliskt beteende fick stora konsekvenser socialt ,så tror jag vi hamnar mera rätt i att leva rent och i Gudsfruktan. Homosexuella ,men även äktenskapsbrott och annat beivrades i det lutheranska Sverige tidigare. Säkert behövs mera nåd och mindre lagiskhet tillföras till denna syn. Men vad vi ser idag skulle jag nästan beskriva som en överrenskommelse mellan olika syndarkategorier att man är överrens att acceptera varandra och ge varandra all frihet med synden som gemensam nämnare

Det tror jag blir fel ,då standarden borde vara att vi alla strävar efter frihet och ett liv fritt från synd. Då blir det som Johannes skriver i sitt första brev att vi syndar inte;MEN on vi syndar så har vi en advokat som hjälper oss.



Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag, 29 oktober 2019 10:17

Ibland kan tillrättavisning låta hårt, men det är allt som oftast om man inte vill höra och göra!

Givetvis skall grunden alltid vara att älska Herren och sin nästa som sig själv.

Svara

x
Mikael W svarar SA
tisdag, 29 oktober 2019 10:54

Ja, det är kanske i den änden man måste börja diskussionen, dvs vad innebär ”synd”.

Är det när vi gör något (eller inte gör något) som ej behagar Gud (en styggelse, en missgärning), eller innebär det något som gör att vi missar målet, dvs förlorar vårt pass och uppehållstillstånd till att vistas evinnerligen med Gud i Hans rike?

Hur lyder din definition SA?
Någon skillnad på medveten synd, och omedveten synd?
Tycker du att det behövs fler bibellärare i Sverige?


Svara

x
Mikael W svarar Leif
tisdag, 29 oktober 2019 10:58

Ja, och kanske även att tillrättavisningen har stöd från, och utförs med vägledning från den Helige Ande.....

Svara

x
SA svarar Mikael W
tisdag, 29 oktober 2019 12:09

Ja , det behövs flera , Ove Lindeskär , han framför budskapet på ett sätt som är lätt att förstå, kärleksfullt ,och rakt sant . I dag finns mycket förvirring , så det behövs sådana som Ove, han är otroligt intressant att lyssna på .

Svara

x
Tomas N svarar Ellen S
tisdag, 29 oktober 2019 13:56

Bra skrivet! Jag skrev själv att det är skillnad på synd,men på ett sätt är all synd lika och det är den grundläggande synen man bör ha tror jag.

Men ibland verkar det som synderna ändå kategoriseras omedvetet genom vad som är okej i världens ögon och vad som ger mera nöje utan påtagligt straff.

Synd mot andra människor är uppenbart ett brott mot budet att älska andra människor och gör mot dem som man vill bli behandlad.

Sexuell synd kan tyckas vara den enskildes privatsak,då det kanske"inte skadar någon" om det finns samtycke. Men vi behöver reflektera mera över att i nya förbundet är pånyttfödda kristnas kroppar ett hus och boning där Gud bor,ett Guds tempel. Paulus skriver om detta i 1 Korinthierbrevet 6

8 Fly bort från otukten! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den otuktige syndar mot sin egen kropp. 19 Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva? 20 Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!

Sa inte Jesus att Templet skulle rivas ned ,men byggas upp igen och ingen förstod vad han menade. I Nya förbundet flyttar Guds folk ut från Jerusalem och templet och Gud bor bland heliga över hela världen. Guds heliga närvaro i en lärjunge kan verkligen sprida ljus och evangelium,men kan inte verka och kvävs om man tar in smuts och synd i samma kärl.
Därför behövs en extra påminnelse om allvaret i sexuell synd och kanske också för att sexualdriften är väldigt stark på samma nivå som att överleva

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
tisdag, 29 oktober 2019 14:47

Det är samma lurifax som ligger bakom alla de frestelser som leder till all synd vi människor begår, oavsett vilken typ av synd det handlar om.

Han har många namn den där lurifaxen, Satan, Djävul, den gamla Draken, Ormen osv. Jag tror faktiskt denne lurifax även liknas vid en insekt i bibeln (?)

Till och med Jesus försökta han fresta den fulingen.

Några av lurifaxens främsta frestelser ligger inom det sexuella, pengar, och att såra människors känslor.

Men, Jesus har övervunnit världen, och snart är det slut på lurifaxens alla frestelser som får så många människor att lida


Svara

x
Troende
tisdag, 29 oktober 2019 18:17

Vi ska inte dräpa någon enda människa, inte någon !

Även om vi känner obehag för vissa relationer, så är det Guds sak att döma dem !
Har vi inte råkat direkt se dem i en vidrig handling, så kan vi ha missbedömt.
Gud har frälsning beredd för alla.

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

tisdag 18 februari 2020 00:46
Jag vill göra rätt för mig nu ! Behöver Polisutredning och Jur.hjälp ; vem är skyldig till vad ? Har sömnsvårigheter p.g.a. detta Tack Förebedjare !

Senaste kommentarer

Stefan Jonasson : Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Tomas N: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Stefan Jonasson : Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Nils: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Tom: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Inge: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Dag Bergkvist: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Troende: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Anna: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Stefan Jonasson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Nils: Coronaviruset – en kommande global pandemi?

Leif: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Lena Henricson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Susse: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Alf: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Tomas N: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Holger: Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Stefan Jonasson : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna

Lasse : Är det Gud eller tidningen Dagen som styr? - Angående bönekonferensen Nordens kallelsestund i Solna


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper Creeper

↑ Upp