Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg Ny! | Kommentarer | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Ebba Busch Thor skiljer sig

Får en kristen skilja sig? 

Skilsmässa.

Det finns en naturlig skilsmässa och det finns en onaturlig skilsmässa. Båda två är väldigt jobbiga, men den jobbigaste tror jag är den onaturliga.

Christer ÅbergAv Christer Åberg
fredag 6 december 2019 02:05

Kristdemokraternas partiledare ska skiljas

Instagram berättar Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor att hon och maken Niklas Busch Thor (fotbollsspelare i Uppsalalaget Sirius) ska gå skilda vägar. De har två barn tillsammans.

Skilsmässa tror jag är någonting väldigt jobbigt och för det mesta inget glädjeämne. Det är oftast inte bara två makar som trasas sönder utan en hel familj.

Det finns en naturlig skilsmässa och det finns en onaturlig skilsmässa. Båda två är väldigt jobbiga, men den jobbigaste tror jag är den onaturliga.

Den onaturliga skilsmässan

Den onaturliga skilsmässan är då två makar går skilda vägar. En sådan skilsmässa tror jag kan vara väldigt svår. Det kan pendla mellan hopp och förtvivlan. "Kanske blir det bra... Nej kanske inte..." Det där kan vara väldigt jobbigt.

Den naturliga skilsmässan

Sedan finns den naturliga skilsmässan. Maken eller makan dör. Det är också jobbigt, men det är definitivt. Här pendlar man inte mellan hopp och förtvivlan. Det blir punkt och man måste gå vidare.

Dessutom finns det ett stort himmelskt hopp om personen ifråga som har dött var frälst och tillhörde Jesus. Då är den personen i himlen nu och är den kvarlämnade personen frälst, eller om han eller hon blir frälst, så finns det ett hopp att de åter igen skall ses en dag.

Jesus vill hjälpa och trösta

Har du genomgått en naturlig skilsmässa? Jesus vill hjälpa och trösta dig. Har du genomgått en onaturlig skilsmässa? Jesus vill också hjälpa dig. Allt du behöver göra är att vända dig till Jesus.

Får en kristen skilja sig?

Nu till frågan: Får en kristen skilja sig? Här vill jag lägga in ett påstående: Som frälsta och kristna lever vi inte under lagen, utan under nåden, därmed blir det lite konstigt om man diskuterar vad man får och inte får, vad man skall och inte skall. Och till alla lagivrare kan jag säga att Mose som fick lagen av Gud tillät skilsmässa!

Matt 19:7. De sa till honom: Varför befallde då Mose att ge skilsmässobrev och skilja sig från henne? 8. Han sa till dem: För ert hjärtas hårdhets skull tillät Mose er att skiljas från era hustrur, men från början var det inte så.

Får en kristen gifta om sig?

Och hur är det med omgifte? Får en skild gifta om sig? Jag skulle aldrig kunna förbjuda någon att gifta sig eftersom jag inte vill ha del av demoner!

1 Tim 4:1. Men Anden säger uttryckligen att i de sista tiderna ska somliga avfalla från tron och hålla sig till villoandar och onda andars läror, 2. genom hycklande lögnare, vilka är brännmärkta i sina egna samveten, 3. som förbjuder äktenskap och vill att man ska avstå från mat, som Gud har skapat för att tas emot med tacksägelse av dem som tror och har lärt känna sanningen.

Nu finns det mycket mer att säga i detta ämne, men det återkommer jag till senare. Och ni, kära vänner, som skriver kommentarer till denna artikel, räknar jag med att det sker i nåd och kärlek! ❤️


#Skilsmässa #Ebba Busch Thor #Sirius #Niklas Busch Thor


93 kommentarer


x
Bertil Rosenius
fredag 6 december 2019 07:52

Den livslånga och unika gemenskapen mellan man och kvinna, som manifesteras via äktenskapet - där man och kvinna blir "ett kött" - är en helig symbolik för vår gemenskap med Gud via Jesus Kristus.

Låt oss inte ta för lätt på detta, inte instämma eller införliva oss i "världens" syn på äktenskap, skilsmässa, sambo osv. Självklart kan vi inte förbjuda, och skall vi inte döma! Men vi måste ha vårt försvar och vår förståelse för vad Guds sagt om detta klart för oss.

När förståelsen och försvaret av äktenskapet - som heligt - avtrubbas, avtrubbas också vår förståelse av gemenskapen med Jesus Kristus, som Herre. Därmed öppnas dörrarna för att allt är OK - så även att Allah och andra gudar/profeter tillslut skall leda oss hem.

Om någon är intresserad, skriver jag just nu en serie korta inlägg om äktenskapet på min sida: https://smulor.nu.




Svara

x
Leif
fredag 6 december 2019 08:34

Varför vill inte Gud skilsmässa?

1. Äktenskapet, man och hustru (Adam och Eva) är för det första en bild på det evigt livslånga förbundet mellan Gud Jesus och den återlösta människan. Det blir ju fullständig katastrof för den människan som begär skilsmässa från Jesus.

2. Sen är det också så att den som bryter ett äktenskap blir en lögnare, och det är givetvis inget varken gott eller rätt! Har man lovat något så skall man ju egentligen inte bryta det.. Visst finns det jobbiga äktenskap utan någon annan utväg, men oavsett vilket blir man ju ändå en lögnare som inte höll sitt ord...

Visst finns nåden och Gud förlåter, men man bör ändå tänka till om det här och egentligen aldrig utsätta sig i situationer där man riskerar att bli en lögnare..

Svara

x
Daniel Ånséhn
fredag 6 december 2019 12:58

Paulus skrev att det är klokast att leva som ogifta, de som leve så har ingen behov av sex eller samlevnad, de klarar sig själv utmärkt ensam. Men de flesta klarar inte av det. Även som gifta bör man leva som om man inte var gifta. Man kan köpa en bil, men man kanske inte får behålla den nästa år.


Svara

x
Steven
fredag 6 december 2019 13:13

Fyra fundamentala lagar i äktenskapet: https://youtu.be/m-hlloeSd2U

Svara

x
lisbeth Petersson
fredag 6 december 2019 14:12

låt Oss Ej vara domare! Ingen har levt tillsammans med Ebba och hennes man! Ingen vet vad som pågår bakom stängda dörrar!

Svara

x
Leif svarar lisbeth Petersson
fredag 6 december 2019 15:03

Jag har inte sett att någon har varit dömande, och ingen av oss vet något om vem som valt att skiljas. Däremot får man ju titta efter i Bibeln hur Gud vill att vi lever, det är mycket viktigt att göra sådana val som går i linje med Guds Ord och vilja för att det skall gå väl för både maka och make med hela familjer...

Det är bra att tala om det för allas skull så att så få som möjligt gör om samma misstag...

Det tycker inte jag vara dömande!

Jesu frid...

Svara

x
Mikael W
fredag 6 december 2019 15:50

Jesus var ju av Davids släkt. Kung Davids son, smarte Shlomo, hade 700 hustrur och 300 bi-hustrur. Allt detta utan användandet av en internet dating sida.

Jag undrar om han märkte ifall en av hans bi-hustrur var lite otrogen??????

Svara

x
Alf
fredag 6 december 2019 18:26

"Det blir en moralupplösning som Norge inte har sett maken till. Folk kommer att leva som gifta utan att vara gifta. Det blir stor orenhet före äktenskapet och det blir mycket otrohet i äktenskapen. Ja, också i de kristna äktenskapen gör sig otroheten gällande och de blir upplösta."

Citat från Valdres-profetian.

Jesus kommer snart.

Är vi redo?

Svara

x
AnnMarie svarar Mikael W
fredag 6 december 2019 19:31

Måste vara svårt för en kvinnotjusare att hålla koll på så många.Att man fann sig i att dela karl med så många är svårt att förstå men de hade väl inget att säga till om.Så var det ju för kvinnor då och det är det ju fortfarande för en del kvinnor idag. 😉🤔😥

Svara

x
Marita
fredag 6 december 2019 20:10

När mannen eller kvinnan varit otrogen då får man skilja sig .

Svara

x
Bosiljka Eriksson
fredag 6 december 2019 23:21

Märkligt att ingen talar alls om barnen, det är som om de inte fanns, för att det är så tyvärr att idag tänker ingen på barnens bästa utan det är bara den vuxnas känslor och välbefinnande som beaktas. Och vem är det som är svagast och vem blir mest drabbad av en skilsmässa självklart det är barnen, för barnen de far illa de är hjälplösa och svaga de kan inte försvara sig vem frågar barnen ingen så enkelt är det.
Jag förstår att det finns självklart situationer där man inte kan undvika en skilsmässan, och att i så fall blir det bästa lösningen en skilsmässa för alla inblandande.
Håller med verkligen att ingen har rätt att döma någon för att domen är Guds, men när man ingår i ett äktenskap och har fått barn, då har man ett ansvar inför den Allsmäktige Gud att ta hand om de liv som Gud i sin nåd har anförtrott åt oss att värna och ta hand om de små liv som är beroende av sina föräldrar.

Shalom

Svara

x
Troende
lördag 7 december 2019 04:10

TILL. KD !

Tycker att Ebba ska vara mor och maka istället för att syssla med KD ! Familjer är Prio 1 här.

Hon behövs inte som just ledare i KD. Hon behövs hemma eftersom hon valt ett äktenskap och barn.

Byt ut Ebba genast mot en man eller ensam kvinna !
Skäm inte ut er mer genom att utnyttja. Det är ju KD, som splittrar deras äktenskap, genom att tillåta Ebba som Ledare, förstår inte folk detta ?

(Detta är min personliga uppfattning, OBS.)


Svara

x
Leif svarar Bosiljka Eriksson
lördag 7 december 2019 07:38

Du har helt rätt Bosiljka!

Det mest Gudomliga borde för varje förälder vara att fråga Gud och barnen först, om de vill att mamma och pappa skall skiljas, och därefter böja sig ödmjukt efter de svaren? Allt annat är av ondo!

Svara

x
Andy Svensson
lördag 7 december 2019 08:46

Varje gång jag har brutit mina löften till min Brudgum Jesus Kristus har jag fått nåd och barmhärtighet att komma tillbaka till honom. Han har aldrig kastat sten på mig trots alla synder jag gjort. Jag har inte varit trogen alla gånger mot min älskade brudgum men trots det har han alltid varit kärleksfull och trogen mig. Hans förbund står evigt fast!

Svara

x
Leif svarar Andy Svensson
lördag 7 december 2019 10:04

Jag håller med dig Andy! Jag har heller inte alltid varit trogen Honom, och är därför oerhört tacksam för Hans nåd och att ändå få bli omkramad av Honom dagligen, visst får vi om och om igen börja om på nytt, men!

Vi missar väldigt mycket av tillväxt, mognad och välsignelser när vi lever slarvigt..


Svara

x
Kalle svarar Daniel Ånséhn
lördag 7 december 2019 10:12

"Även som gifta bör man leva som om man inte var gifta. "

Va? Vad menar du? Det där låter inte alls förenligt med vad bibeln säger.

Svara

x
Andy Svensson svarar Leif
lördag 7 december 2019 10:27

Vi missar målet när vi ser på oss själva, vi missar målet när vi ser på varandra men vi ser på Målet när vi fokuserar på Jesus Kristus och där kommer tillväxt ,mognad och välsignelse som du nämner 🙂🙏❤️

Svara

x
Leif svarar Kalle
lördag 7 december 2019 10:49

(1 Kor 7:29) Men det säger jag, bröder: Tiden är kort. Nu måste även de som har hustru leva som om de inte hade det,

Daniel talade bara såsom Bibeln säger, så inget konstigt alls!

Däremot behöver vi ibland meditera och fråga Jesus lite tydligare vad Han menar?

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag 7 december 2019 13:59

Det blir otydligt om man hugger av halva meningen i vers 29. Läser man även verserna 32-33 så blir det lättare att förstå (tycker jag):

32och jag ser helst att ni slipper bekymra er. Den ogifte tänker på vad som hör Herren till, hur han skall vara Herren till lags.

33Men den gifte tänker på vad som hör världen till, hur han skall vara sin hustru till lags,

.....därför skall den gifte, i ändens tid, tänka mer som den ogifte .....

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag 7 december 2019 14:33

Jag högg inte av något utan svarade bara Kalles fundering, vilken bara gällde just den versen..

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag 7 december 2019 14:56

Nej, jag menade inte att du högg av meningen, men Kalle kommenterade Daniels kommentar, och där var vers 29 avhuggen och därför svårare att förstå (....jag svarade på att du efterlyste tydlighet). Det blev mer tydligt om man läser fler versar....även 33-33....ok?

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag 7 december 2019 16:20

👌

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 16:40

Är inte versindelning ett senare påfund... Om man söker sammanhanget vad stycket handlar om, dvs kontexten! Kulturellt och genom att låta övriga skriften tolka det som det talas om... Tex om man finner något i nya testamentet som talar om något.. Då kan man i gamla testamentet finna något som talar om samma sak... Han har frälst oss med en evig(som inte tar slut) frälsning står det i gamla testamentet.. Då kan vi finna ut att nya testamentet talar om samma sak då är det en gällande doktrin oavsett vad alla religions filosofer och andra mänskliga tolkningar säger, HAN HAR GIVIT OSS ANDEN SOM ETT SIGILL TILL FÖRLOSSNINGEN DAG, vi kanske misslyckas med våra liv (en del av oss) skilsmässor, återfall i droger otukt och allsköns synder, bitterhet besvikelser osv, men frälsningens sigill kan inte brytas förrän förlossningens dag.. JESUS FÖRSONINGS OFFER ÄR GARANTEN FÖR ATT KOMMA TILL HIMLEN, inte vår helgelse eller gärningar.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 17:07

Visst är det så att det som står i det Nya Testamentet alltid har sin grund och parallella verser i det Gamla Testamentet, absolut! Men du behöver nu börja tänka lite bredare än bara på frälsningen och att ingen kan gå förlorad..Frälsningen är självklart något av det allra viktigaste efter Jesus, men!

Allt det där som du kastar åt sidan och som ganska oviktigt, som helgelse och gärningar är just sådant som de som faller om och om igen skulle behövt lära sig..

Det är bristen på kunskap om att man får Guds kraft när man börjar leva som Jesus gjorde. Och just den bristen gör att många aldrig lär sig stå och gå på egna ben. Du behöver också börja berätta detta för de nyfrälsta och svagare i tron, så att de vet hur de skall växa och få styrka emot djävulens frestelser.. ...

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 17:20

Jag kanske är tjatig.. Men verkligheten är att många GUDS BARN vandrar vilsna i världen nerbrutna av skuld och skam över att ha misslyckats... Det dom behöver höra är evangelium en gång till att dom inte förlorat sin frälsning utan att JESUS REDAN DÖMT DERAS SYNDER I SIN KROPP PÅ GOLGATA KORS,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 18:55

Det de behöver höra är att de bör sätta igång och följa Jesus istället för världen. Då går det garanterat bättre för dem.. Och givetvis fördömer inte Jesus dem som ändå vill tillhöra Honom, men det är alltid upp till var och en att välja välsignelsens eller förbannelsens väg.....

Även om vi inte lever under GT:s tid så fungerar det ändå ganska likt det Mose och Israels folk fick höra i (5 Mosebok 28) om välsignelser och förbannelser om de följer Herren eller ej?

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 19:07

Jag trodde att evangelium var GUDS KRAFT... Evangelium är de goda nyheterna att JESUS KRISTUS är försoningen för våra synder och att den som tror har evigt liv... Vi säger inte till en otroende sluta leva i synd så blir du frälst.. Vi säger ta emot JESUS och syndernas förlåtelse han dog för våra synder... Det är glädje budet.. Det är också för den som fallit på vägen.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 19:22

Givetvis, men förstår du inte att kraften inte sätts i rörelse förrän vi tar steget att ta emot? Ingen blir frälst förrän man böjer sig och sätter igång och följer Guds Ord.

Sen är det inte slut med det utan man tar givetvis fler steg och det är då Guds kraft verkar och tron växer.

Inte ens ett litet mänskligt barn kan växa om det inte äter, och inte heller lär sig barnet att gå ordentligt om inte barnet någonsin åtminstone någongång försöker ställa sig upp...

Visst är barnet dens barn som födde barnet oavsett om det dör eller ej! Men, ändå så behöver barnet följa vissa bestämda regler för att överhuvudtaget kunna växa, överleva och lära sig gå!!!!

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 19:30

Äter man inte Guds Ord, delvis alltså Jesu kött och dricker Hans blod, och gör Guds vilja, så avstannar Guds kraft över ens liv.

Jesus sa att Hans mat var att göra Gud Faderns vilja! Det är också så kraften blev verksam.... Men givetvis ligger kraften i evangelium, men den fungerar inte om vi inte gör Guds vilja...

Svara

x
Kalle svarar Leif
lördag 7 december 2019 20:35

När man tar med hela kontexten så ser man att det inte handlar om att leva som om man inte var gift, utan om att ägna mer tid och kraft åt Gud.

Svara

x
SA svarar Alf
lördag 7 december 2019 21:00

Hela den profetian är stark , och den är precis som det ser ut i dag , det visste Gud redan 1968 att det skulle bli så , strax innan Jesus kommer .

Svara

x
Leif svarar Kalle
lördag 7 december 2019 21:24

Exakt!

Svara

x
Leif svarar Kalle
lördag 7 december 2019 21:27

Det var ju du som inte förstod vad Daniel sa, jag bara gav dig Bibelstället han citerade ifrån...

Svara

x
SA svarar Troende
lördag 7 december 2019 22:12

Håller med dej om det 👍

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 22:22

Leif är det inte en liten förvrängning av själva frälsningen... Säger bibeln :ingen blir frälst förrän man böjer sig och sätter igång och följer GUDS ORD, efesier brevet 2:1 säger att också er har GUD GJORT LEVANDE ni som var döda genom era överträdelser och era synder... Alltså verkar bibeln säga först gör GUD oss levande fastän vi var döda i våra synder..det bekräftas genom Rom 5:8 hur GUDS KÄRLEK tar sitt uttryck MEDAN VI ÄNNU VAR SYNDARE DOG KRISTUS I VÅRT STÄLLE MEDAN VI ÄNNU VAR SYNDARE, det gäller även när vi var svaga och misslyckade och oförmögna att göra det som är rätt, Rom 5:6 MEDAN VI ÄNNU VAR SVAGA DOG KRISTUS I OGUDAKTIGAS STÄLLE NÄR TIDEN VAR INNE, först gör oss till en ny skapelse i KRISTUS, sedan börjar vandringen och gemenskapen med GUD och tillväxten i den nya människan, senare i efesier brevet 4:17-32 det nya livet i KRISTUS Det är inte kravlöst att leva i gemenskap med GUD men det har inte något att göra med att bevara sin frälsning,.. Lev inte som hedningarna.. Lägg av den gamla människan, ikläd er den nya, som är skapad till likhet med GUD, (syndfri) i sann rättfärdighet och helighet (inte den gamla människans rättfärdighet) sluta ljug, låt inte solen gå ner över vreden (ibland grips vi av vrede) sluta stjäla, oanständigt tal, BEDRÖVA INTE GUDS HELIGE ANDEN SOM NI HAR FÅTT SOM ETT SIGILL FÖR FÖRLOSSNINGENS DAG, var goda barmhärtiga och förlåt på samma sätt som GUD förlåtit er.. I allt detta kan jag bara läsa in först blir vi räddad från att gå förlorad och det består och är Förseglat till förlossningens dag, sen kommer avskiljandet från världen och den gamla naturens begär, den är redan dömd på golgata kors och GUD utkräver inget mer straff för den gamla naturens synder, puh nu vart det mycket igen,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 23:01

Du krånglar så oerhört hela tiden och verkar tydligen inte alls förstå att man aldrig kan bli frälst om man aldrig tar steg nummer ett och ödmjukar sig som syndare inför Jesus!

Svara

x
Tomas N
lördag 7 december 2019 23:21

Om man inte är följsam och villig i det helgelsesrbete som Gud kallar till så blir det mycket fallande.
Och det är fienden som anklagar oss när vi faller och inte mycket att höra åt.
Jesus dog för oss medan vi ännu var syndare,men Han kallar oss ut ur syndens bojor och ut Egyptens och Babylons fångenskap. Inte att bli kvar i den.
Om man som kristen blir en dålig förebild genom slarvigt leverne,som man ju Inte kan skylla ifrån sig från,vem kan hindra en sorg och bedrövelse över att man riskerar att leda andra fel genom sitt exempel?

Det gör inte Gud iallafall,för Han bryr sig Om alla och är noga med sitt namn och ära.
Men vi får omsorg och nåd även i vår brustenhet ,men behöver kliva ned från ledarskap,lärarrollen och sådant och komma igen senare.

Guds folk påverkas otvivelaktigt av olika samhällstrender och politiska inriktningar och så även idag.
Men jag vill tro och tycker mig se en Josuageneration resa sig idag . Må vi äldre inte stå ivägen för dem med vårt bagage ,utan vägleda med allt som vi har.

Skörden är stor och håller på att bärgad. Guds sanningar är eviga och vi försöker förstå allt så gott vi kan. Om vi ödmjukt och frimodigt går med Jesus så har vi en stor belöning framöver och redan nu ,trots lidandet som ingår i paketet

Svara

x
Conny W.
lördag 7 december 2019 23:23

Det är förbjudet att skilja sig.

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 23:38

Leif det är ju det jag säger om man inte ödmjukar sig och bekänner sina synder.. Utan istället döljer dom som Adam gjorde kan man inte nalkas GUD... Romar brevet och efesier brevet kan vara lite krångligt att förstå.. Men det beskriver att den gamla syndanaturen dog och blev dömd i Kristus och att den nya naturen blev skapad till likhet med GUD, i sann rättfärdighet och helighet,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 23:43

Och ändå kallar du det i ett annat andetag för falskt evangelium?

Svara

x
Stefan Jonasson
lördag 7 december 2019 23:58

Nej vad jag menar är att slå fast en doktrin att en pånyttfödd människa kan gå förlorad, dvs förlora frälsningen, är ett litet tillägg till nåden som försvagar kraften i evangelium.. Och skapar fruktan och religiöst beteende hos dom troende.. Det är som paulus säger till timoteus i Tim 2:1 HÄMTA NU KRAFT I DEN NÅD SOM FINNS I KRISTUS JESUS, Är alla kristna som skilt sig. dömda till att leva sitt liv som andra klassens kristna.. Lite sämre än dom som lyckats?

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 00:10

Nu när vi klarat av läran om hur man blir räddad från att gå evigt förlorad av nåd genom tro, kan vi börja tala om helgelse och efterföljelse att leva i gemenskap med GUD är inte kravlöst vi måste dö bort från synden och leva för rättfärdigheten GUD ville utplåna synden i människan därför lades all synd på GUDS SON och så dömde GUD synden i köttet, synden är redan dömd i KRISTUS.. Det kan vara så att genom att leva i KRISTI KÄRLEK så uppfylls lagen... Okej nu börjar jag bli lite krånglig... Jag vill inte bli missförstådd jag gör det med ett ärligt uppsåt, för jag vet hur det är att misslyckas och finna upprättelse genom GUDS NÅD.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 08:04

Du håller alltså fast vid att en pånyttfödd frälst människa kan leva hur syndigt och elakt man bara vill efter det att man en gång har blivit frälst och aldrig mer gå förlorad🤔

Är det ditt evangelium Stefan?


Svara

x
Tomas N
söndag 8 december 2019 09:22

Av respekt till artikeln så vill jag kommentera skilsmässa.
Tror det är en stor skillnad mellan den som ännu inte har skilt sig och ligger i den processen och den som redan tagit det beslutet och skadan redan är skedd.

Det måste i ina ögon finnas nåd för den som skilt sig att gifta om sig efter en viss tid. Men överlag borde man väl allvarligt försöka att lösa problemen i äktenskapen ,eller även se till att det blir rätt partner man gifter sig med. Alla som säger sig kristna är inte det heller och det visar sig när problem uppstår. Många politiker bekänner tro för att det ser bra ut.

Vi har även haft långa utlägg kring helgelse och den kristna vandringen och där du Stefan J ofta skriver med stora bokstäver om olika teologiska saker.

Bl a så tog jag upp kropp själ och ande,människans handlingar,val och ansvar . Vad Gud har gjort och vad vi sedan gör i det andliga. Djupa diskussioner ,men inte överkurs ,för det är där man hamnar när man vill leva som kristen.

Jag har sökt och studerat både efter den modell som jag tycker funkar och är sanning,men även andra teologiska spår som t ex "hypergrace" och dess rötter.

Jag fann en intressant teori,som jag tror kan vara förklaring till en del av missförstånden. En gnostisk influens i teologin gör att köttet har en stor roll ,är syndig till kärnan och kan därför få ta ansvar för all synd som görs även efter frälsningen. Här gör man en större skillnad mellan kött och ande/själ än vad övriga teologer gör.
Denna läran tenderar att överfokusera på "syndnaturen" som nämns i Bibeln istället för att jobba med helgelse.

Det är väldigt kontroversiellt och illa sett att prata om helgelsen därför att det handlar också om att bli befriad från demoner och att bryta ned gamla tankefästen och jobba på sin karaktär med Helige Andes kraft och år efter år byta ut mörker mot ljus i sitt liv. En del stannar vid "syndnaturen " som enligt denna lära aldrig kan förbättras.
Rädsla för gärningar kommer in också i bilden,vilket är en felaktig tolkning.

Bara för att frälsningen är ett stort mirakel och att Gud i många fall gör fantastiskt mycket i varje person på ett ögonblick och den första tiden,så betyder inte det att det inte finns mycket annat som sker över tid och endast om vi villigt samarbetar.
Och vem vill inte samarbeta med Gud om det är så att man brister på områden där man inte tjänar Honom så som man borde.

Kroppen och själen skall lyda under förnuft och människans fria vilja och val och ledd av den Helige ande.Syndens lockelser och demoniska influenser försöker förmå människan att lyssna på dessa röstrer snarare än Gud. Det som vi sedan gör med kroppen är vi ansvariga för. Vi kan göra syndiga eller rättfärdiga handlingar.
Det viktigaste att jobba med är själen och tankebanorna för djupet av själen är människans personligheter och gamla vanor sitter i och behöver brytas och ersättas av nya bättre vanor.

Men det är en fälla att börja skylla på köttet eller t o m som denna gnostiskt kristna tanke att köttet per defenition är syndigt.

Man kan inte skylla på köttet och inte heller på djävulen och demoner,vi är ansvariga för våra handlingar. Men mörkrets krafter kan påverka oss,så vi behöver angripa dessa influenser så vi hör och väljer Guds röst inom oss istället



Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 11:09

Nej jag tror inte att det går att leva som ett svin när man är frälst.. GUD kommer att gripa in.. Förakta inte HERRENS tuktan tappa inte modet, när du tuktas av honom ty den HERREN älskar tuktar han, han agar var son som han har kär, ps 89 GUDS LÖFTE till. David om hans barn överger min undervisning och inte följer mina befallningar om de bryter mot mina lagar och inte håller mina bud, då skall jag straffa deras överträdelser med ris och deras missgärningar med plågor... Men min nåd skall jag inte ta ifrån honom jag skall inte svika i trofasthet.... En gång har jag svurit vid min helighet, och mitt löfte till David skall jag inte bryta,

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag 8 december 2019 15:17

Tja, Markion hade säker stor inverkan på de gnostiska influenserna inom teologin för den tidiga kyrkan, där möjligen Markion företrädde en slags variant av antinomismen.

Med stor sannolikhet förde Markion diskussioner som ledde fram till protestantismens uppkomst, men dom du vet Tomas N, så kan antinomism även tillämpas inom andra religioner som t.ex Babs upphävande och omtolkningar av nästan hela Koranen på 1800-taket i Iran.

Den stora frågeställning för dig att fundera på under veckan som kommer är ändock hur du kopplar detta till Ebba TB’s skilsmässa (????)



Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 15:29

Du svarar aldrig på frågan jag ställde. Kan en pånyttfödd kristen inte gå förlorad även om denne med sin fria vilja väljer synd och mörker, vänder Jesus ryggen och aldrig mer vill ha med Honom att göra?

Ja eller nej?


Svara

x
Mikael W svarar Leif
söndag 8 december 2019 16:00

....ursäkta om jag lägger mig i Leif, men finns det verkligen en pånyttfödd Kristen som ens är i närheten av att tänka den typen av tanke Leif?

Frågeställningen känns extremt hypotetisk, likt Tomas N’s resonemang gällande möjliga korrelationer mellan gnostiska influenser och Ebbas skilsmässa...(???)

Svara

x
Leif
söndag 8 december 2019 16:54

Jag kan inte säga om det finns någon som tänker så, men det är av ointresse, och det är inte alls det jag är ute efter, utan om möjligheten till att gå förlorad för en kristen enligt Bibelns instruktioner finns!

Stefan hävdar ju att den möjligheten är utesluten, men jag ser inte Stefans hävd i Bibeln..

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 16:57

Svar till Leif NEJ JESUS kan inte frälsa någon som inte väljer att tro på honom... När man blir frälst och tar emot syndernas förlåtelse och det eviga livets gåva... Så blir man en ny skapelse i KRISTUS..gal 6:14-17 för min del vill jag aldrig berömma mig av något annat än vår HERRE JESUS KRISTI KORS, genom vilket världen är korsfäst för mig och jag för världen, det har ingen betydelse om man är omskuren(jude som följer lagen) eller oomskuren, det som verkligen betyder något är att man är en ny skapelse, frid och barmhärtighet över dem som följer den regeln....vår HERRE JESUS KRISTI NÅD VARE MED ER ANDE, BRÖDER AMEN

Svara

x
Emma svarar Leif
söndag 8 december 2019 17:06

Leif håller med Mikael, låter ytterst hypotetiskt din fråga... Men om nu någon med vett och vilja vänder Jesus ryggen, och inte vill ha med Honom att göra längre, inte tvingar sig Jesus med våld på en sådan person.
Jesus är en gentleman...
Vilket du förstås också anser

Älskade, älskade Jesus Kristus 💕
Du äger mitt hjärtas kärlek..
Tack! Tack! Tack! 💕🌹

Svara

x
Mikael W svarar Leif
söndag 8 december 2019 17:12

Alla (?) Kristna hamnar förr eller senare i det brus och den dimma som Satan lägger ut för att sakteliga föra bort den troende ifrån Jesus. Jag hamnade själv där under en lång tid, men jag förlorade aldrig någonsin min tro på Gud. Antingen tror man, eller också tror man inte

Bruset/dimman kan bestå i dålig självkänsla, för mycket att göra både på jobbet och hemma, en kille som gör slut osv

Detta leder till att Jesus och det Kristna livet blir nedprioriterad, för att lämna företräde för det jordiska prestationslivet.

Men, att det skulle gå så långt att en pånyttfödd troende avsäger sig tron på Jesus känns orealistiskt och för mig enbart hypotetiskt. En sådan människa kan aldrig ha blivit född på nytt, ungefär som en Eskimå plötsligen skulle förneka att det finns is och snö. Hur mycket Eskimån än försöker så kan han aldrig skuta tro att det finns is och snö....






Svara

x
Leif svarar Emma
söndag 8 december 2019 20:12

Att det skulle vara en hypotetisk fråga håller jag inte alls med om eftersom Stefan fortfarande hävdar att en kristen aldrig kan gå förlorad!
Det är en falsk och helt förvrängd bild av Bibelns budskap och måste därför motsägas. Jag ser att det är väldigt många som inte tycks förstå att Stefan faktiskt talar emot Bibeln och sprider en felaktig förkunnelse som måste bort...Även om det vill till väldigt mycket trotsighet hos Guds barn förrän Gud släpper taget så går Gud aldrig emot människans fria vilja, då blir ju även Gud en lögnare.. Den som inte vill tillhöra Gud kommer givetvis att slippa även om man en gång blev född på nytt!

Att sprida något annat är lögn och vilseledande och måste därför sägas emot.

Jag tror heller inte att det finns många som en gång har blivit frälsta, som smakat Guds Ande och godhet, men! Chansen finns alltid att vi kan bli lurade, och det måste också berättas om man vill sprida det sunda budskapet...

Svara

x
Emma
söndag 8 december 2019 20:32

Ok, men som jag skrev i min kommentar så skulle någon som varit frälst, ändå göra detta (som ju verkar så ytterst märkligt i så fall...), i ett sådant "fall", då har man ju lämnat Jesus och är förstås inte längre frälst...

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 21:08

Ingen kan säga att nu har jag blivit fräls av nåd, därför kan jag börja leva som en djävul.. Det är en omöjlighet för en kristen hon kommer att få svår syndanöd och tuktas av GUD,... en person som inte är frälst kan säga nu ska jag leva som ett svin, och strunta i vad som är rätt eller fel hon kommer inte att drabbas av GUDS TUKTAN för hon är inte ett GUDS BARN,och är redan under GUDS VREDE, så det är skillnad på GUDS TUKTAN och GUDS VREDE, ett GUDS BARN är inte längre under GUDS VREDE, utan slav under rättfärdigheten och föremål för GUDS FOSTRAN, GUDS TILLRÄTTAVISNING och i värsta fall under GUDS TUKTAN... Var inte okunnig ifråga om de andliga tingen 1kor 12:3 därför skall ni veta att ingen som talar genom GUDS ANDE säger förbannad är JESUS.. Och ingen kan säga JESUS ÄR HERREN annat än i kraft av DEN HELIGE ANDEN, hur är det med GUDS FÖRSYN? om han frälser en person och gör den rättfärdig och helig, men ser att den människan kommer att synda så svårt i framtiden att hon inte kan få förlåtelse varför tar han inte bort den människan så hon får komma till himlen innan hon gjort det , eller prövofrälser han oss för att vi eventuellts ska få evigt liv.. Beroende på hur rättfärdiga liv vi levt..

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 21:25

Jag vill hård dra detta spörsmål därför att jag vet det är många kristna som gett upp och dragit sig undan gemenskapen med GUD och kyrkan speciellt när dom gått igenom en svår och förkrossande skilsmässa.. Då kommer fördömelsen och tvivlen och i värsta fall tvivlar man så mycket att man tror att man förlorat sin frälsning.. Vilket man har blivit undervisad av den lagiska fraktioner inom kristenheten..Jag vill inte förvränga vad bibeln säger jag vill bara att det problemet skall uppmärksammas och inte ignoreras, den som fallit och blivit liggande blir inte hjälpt av att religiös kristna säger du måste sluta synda och leva ett mer helgat liv då kanske du kan bli frälst igen... Dom behöver höra evangelium igen och höra att dom inte har förlorat sin frälsning... Nu börjar hela den här disskutionen bli tröttsam... Jag sätter punkt.

Svara

x
Tomas N
söndag 8 december 2019 21:26

Mikael W

Vi har väl alla glidit ifrån ämnet litet. Är detta jätteviktigt för dig?

Stefan J

Guds håller sina löften,men är du eller jag i position att ställa krav på Gud. Måste Gud skriva oss i livets bok och ta oss till himmelriket oavsett hur vi lever ,eller är det han som bestämmer och vi som får rätta oss efter honom?

Bibeln är full av berättelser som föll ifrån Gud både i NT och GT. Skall du eller någon annan säga att de inte tillhörde Gud alls,när Paulus ger ett exempel i Galaterbrevet på de som började bra ,men tappade riktningen helt och gjorde upprör.

Det är samma djävul som många har gjort om i sina teorier till en harmlös kille som är experten på uppror och avfall som leder folk till samma avfall från den rätta vägen.
Och mitt inlägg om gnosticism och tidigare inlägg om calvinism är ett försök att förklara hur haltande det blir när en del vill

1 Ha en garanti på frälsning
2 Inte vill prata om djävulen och demoner för att det verkar anstötande eller larvigt.

Ett sätt att bli fri från olika kreativa teologier är att läsa evangelierna mera ,med målet att Guds sanningar finns dolda där och att det är djupare än Jesus söm God mirakelfixare.
Man lan inte plocka russinen ur kakan och snickra ihop teologi med sina favoritbibelverser.

Många skall söka att komma in den dagen,men inte komma in säger Jesus.

Uthålligheten och vissheten blev en snara för judarna och så är det också idag.
Gudsfruktan är början till vishet,men vi har samtidigt adoptionen ande som ropar Abba fader.
Gudsfruktan är inte rädsla utan bävan för Hans helighet och makt som Jesaja uttryckte.
Jesus själv backade inte från sitt uppdrag,så vi skall inte backa från vårt. Jesus hämtar sina,men om du hamnat långt bort i fiendeland så kan man inte räkna med en säker evakuering. Men vi kan ta oss tillbaka på rätt väg nu tack vare Guds nåd

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 21:31

Varför låter Gud dem som en dag väljer gehennas eld överhuvudtaget födas till livet Stefan? ... Varför skapade Gud satan och hans onda änglar när Gud visste om att också de kommer att hamna i högmod och gehennas eldsjö?

Hade det inte varit bättre att låta bli?

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 21:43

Teodicee problemet! Du anser alltså att vi är frälsta på prov.. Beroende på våra gärningar.. Hur många gånger kan man skilja sig och gifta sig för att förlora sin frälsning.... Vi kan hålla på tjata hur länge som helst om detta... Det finns teologer och bibel lärare som tolkar frälsning läran att man inte kan förlora sin frälsning... Nu orkar jag inte mer..

Svara

x
Emma svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 21:48

Alla vi som är frälsta syndar gång på gång, även fast vi önskar att vi inte skulle synda på det vis vi gör. Men vi får förlåtelse enligt 1 Joh 1:9 "om vi bekänner våra synder är Gud trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet."
Men, i det jag skrev nyss gäller en person som med vett och vilja väljer att vända Jesus ryggen, och inte längre vill tro på honom och tillhöra honom, den personen tvingar sig inte Jesus på, i nån sorts tvångsfrälsning.
Samtidigt är det också så att vandringen med Jesus leder till helgelse. Helgelsen pågår livet ut.

Svara

x
Emma
söndag 8 december 2019 21:57

Önskar er alla mina syskon Jesu frid
Så här är min tro:

https://www.apg29.nu/jesus-kristus-vart-enda-hopp-syndafallet-och-guds-fralsningsplan/


https://www.apg29.nu/rattfardiggorelse-av-nad-genom-tro-pa-jesus-kristus/


https://www.apg29.nu/helgelsen-sker-i-efterfoljelsen-av-jesus/

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 22:14

Vi tjänar inte en nyckfull Gud såsom Allah i islam verkar vara. Gud är trofast.
Men du som inte har bävan och Gudsfruktan kommer förr eller senare leva illa. Det är människans natur tyvärr. Och i denna inbillade "helförsäkring" dröjer det inte länge tills vi våra hjärtan gör Gud till vår betjänt.

Du Stefan har syndande kristna mest på ditt hjärta ,men glömmer generationer av nya som behöver sund undervisning och inte har samma bagage som du har.
Vi borde alla lyfta blicken och se att det finns andra perspektiv än våra egna.
Den egna vittnesbördet är starkt,men ger inte en plattform att undervisa andra om vi inte breddar förståelsen.
Det blir pajkastning också. Ni påstår att vi som har Gudsfruktan lever i religiösa gärningar och prestation.Det är inte bra.

Frälsningen är evig om man blir kvar i Jesus. Men är inte texterna om handpenning och arbets på frälsning och att hålla ut till slutet övertygande nog om att löftet från Gud bara gäller om du blir kvar hos Gud.
Alla blir inte frälsta,men erbjudandet skall gå ut till alla. Är det skillnad på folk eller behandlar Gud alla lika.
Kommer Gud tillåta synd även i himmelriket? Eller är detta livet tänkt att vara försmak av det som skall komma.
Gud kräver inte perfektion,men kan inte jobba med upproriska icke-omvända syndare. Vi får tid och nåd att förbereda oss.

Vi kan inte skylla på köttet utan är ansvariga för våra gärningar.
Men när det gäller skilsmässor så tror jag tyvärr många pastorer och församlingsledare bakåt i tiden hålls ansvariga av Gud för dålig pastoral vägledning.
Ignorans och okunskap ser Gud till när det gäller våra misstag. Därför varnas för dålig undervisning som leder människor till fall.
Församlingstuktan måste finnas ,men den skall kompletteras med nåd .
Utan ordning och tuktan kan Guds heliga församling bli rena svinstian.

Vi kan lära av samhällets konstiga syn på brottslingar och brottsoffer och den omvända och sneda synen där omsorg gör brottslingen tagit över. Vi skall inte ha samma sak i kyrkan utan kan lära av t ex ordspråksboken om att Guds nya förbund genom Jesus inte är tänkt att vända upp och ned på alla begrepp som funnits
Gud är densamme genom alla tider. Men nåd har kommit istället för döden som är syndens lön.
Därför borde en kristen ha Gudsfruktan

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
söndag 8 december 2019 22:19

Det var möjligen impertinent av mig att ge dig en extemporerad apologi

Svara

x
Leif
söndag 8 december 2019 22:26

Skönt att några här ändå förstått att Stefans "en gång frälst alltid frälst" är en falsk lära och mycket vilseledande förkunnelse.

Jag tror fortfarande att du Stefan menar väl men du behöver bredda ditt sätt att se på det hela.

Svara

x
Mikael W
söndag 8 december 2019 22:41

Leif, menar du att det som står i Joh. 10:27-31 nedan inte gäller?

27Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig. 28Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand. 29Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. 30Jag och Fadern äro ett.”

Svara

x
Emma svarar Emma
söndag 8 december 2019 22:42

Stefan, jag vet inte om det kan vara liknande med dig som det var för mig tidigare under flera år faktiskt...
Jag har alltid älskat Jesus, men innan jag riktigt blev trygg i att jag var hans av nåd, att frälsningen var nåd, så plågades jag mycket av rädsla för att gå evigt förlorad till slut, pga av att jag tyckte jag misslyckades ständigt i min vandring. Gång på gång så syndade jag och tänkte "nu är det kört". För mig var det främst synder i mitt eget inre som inte andra såg
Men!!!! Tack gode Gud!!! Så gav den Helige Ande mig ljus över skillnaden mellan att bli frälst/rättfärdiggjord av NÅD, och den fortgående helgelse ändringen.
Detta har jag sökt dela med mig av här på Apg29.

Två ord vill jag ge till alla som är rädda för att "nu är det kört", ord som hjälpt och hjälper mig mycket...

Joh 6:37 "alla som Fadern ger mig kommer till mig, och DEN SOM KOMMER TILL MIG SKA JAG ALDRIG NÅGONSIN VISA BORT (eller kasta ut)
Och ordet " VAR OCH EN som åkallar Herrens namn ska bli frälst "

VAR OCH EN
VAR OCH EN
VAR OCH EN

Joel 3:5, Apg 2:21, Rom 10:13


Svara

x
Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 22:49

Tack Emma, jag har kämpat hela mitt liv gett upp några gånger i dom svåraste stunderna har jag kommit ihåg att jag tror på JESUS.. Och läst detta bibelställe och trott på det ordet..

Svara

x
Emma svarar Stefan Jonasson
söndag 8 december 2019 23:09

Min käre BROR Stefan... Jag har känt på mig denna din kamp...

Den här nedanstående sång vill jag ge till dig. Och nu ikväll när du lägger dig, kom ihåg att du får VILA i Jesu trygga herdefamn...
🐑🌴

https://youtu.be/LoI8fZMcMtI

Svara

x
Emma svarar Emma
söndag 8 december 2019 23:13

Rättelse:....fortgående helgelsevandringen.... skulle det stå

Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 9 december 2019 05:26

Absolut inte Mikael!

Jesu Ord kan man lita på till 100%. Var och en som åkallar Jesus står det...
Men, för den som medvetet slutar att åkalla Jesus och vänder om till de onda makterna igen är det jag hela har talat om. Att den risken finns kan man inte blunda för hur jobbigt det än känns. Bibeln berättar alltså om att denna möjlighet finns och det kan vi heller inte förneka. Därför säger Gud att vi skall vara vakna, vi skall arbeta på vår frälsning, vi skall hålla oss och förbli i Vinträdet Jesus. Det talas om avfall från tron m.m. Galaterna hade börjat bra, men, osv... Gud vill att vår vilja att följa Honom skall förbli, och varför Han säger det är förstås för att det finns en chans att avfalla från Jesus och bli förvandlad till en get igen..

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 10:03

Förvandlad till en get?...? Vad talar galater brevet om egentligen....? Mina får hör min röst och jag ger dem evigt liv... Tillägg :om jag inte gör dom till en get 🐐... Lägg av nu ska verkligen en kristen motiveras av att kastas i helvetet, eller är det GUDS GODHET som för oss till omvändelse, rövaren på korset vad kunde han utföra för gärning fastspikad som han var... Ja just ja han vittnade för sin polare som på det andra korset.. Det kanske därför rövaren på korset kom med i bibeln för att vi ska förstå att vi måste vittna mer för att säkra vår frälsning..

Svara

x
Mikael W svarar Leif
måndag 9 december 2019 10:04

Leif, om någon efter att ha blivit frälst rycks bort från Jesus, så blir den personen som den ranka som det beskrivs om i Joh 15:4-5 (se föregående kommentar) och kastas in i elden.

Men, Jesus lovar ju i Joh 10:27-31 att ingen som tror på Jesus kan bli bortryck (av Satan) från Jesu hand.

Vi behöver således bara tro på Jesus. Vi behöver inte förlita oss på våra mänskliga prestationer. Den som en gång blivit född på nytt kan hypotetiskt inte sluta tro på Jesus, lika lite som en eskimå inte kan sluta tro på att det finns snö.

Däremot kan någon som just fått höra Ordet likt ett frö hamna utanför god jord (liknelsen med Såningsmannen)

Men, vi som blivit frälsta ska naturligtvis göra vårt yttersta för att inte återgå till de synder vi blivit frälsta ifrån (så vi inte blir som den där hunden som går tillbaka till sin spya)

”Jag är vinstocken, ni är rankorna. Om någon är förenad med mig, och jag med honom, bär han mycket frukt, för utan mig kan ni inte göra* någonting. Om någon inte fortsätter vara förenad med mig blir han som en ranka som kastas och torkar bort. Sådana rankor samlar man ihop och slänger i elden så att de brinner upp.”
(Joh. 15:5-6)

Svara

x
Mikael W svarar Mikael W
måndag 9 december 2019 10:15

Leif, här sången borde ingå i din repertoar:
https://youtu.be/Uln7ZI0Z_aY

Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 9 december 2019 12:24

Tyvärr så verkar Stefan inte alls förstå vad jag nu sagt under ganska lång tid?

Nu tar jag i lite, men!

Det han sagt under hela tiden är att en kristen som har blivit född på nytt och smakat att Gud är god, men sedan väljer att lämna Gud, och istället vänder sig till djävulen.

Enligt Stefan så kommer denne kristne tack vare Guds nåd ändå till himlen oavsett vad man gör.

Enligt mig är "en gång frälst alltid frälst" ett vilseledande evangelium, lite likt universalismen fast ändock inte lika illa.

Det som är tragiskt med Stefans syn det är att Guds vädjan om att vi skall sträva efter att vara heliga som Fadern blir ointressant och oviktigt, och det är förödande.

1 Pet 1:15 Nej, liksom han som har kallat er är helig ska också ni vara heliga i allt ni gör.


Men nu räcker det från mig!

Jesu frid...

Svara

x
Mikael W svarar Leif
måndag 9 december 2019 13:18

Det som jag inte förstår är när du skriver ”en Kristen som blivit född på nytt...men senare väljer Djävulen”

Jag frågar dig Leif....vem i hela friden skulle väl göra så???

.....eller menar du att alla pånyttfödda måste leva ”utifrån varje ord som utgår från Guds mun”? I så fall förlorar vi alla vår frälsning, och då inkluderar jag även den Paulus som författade stora delar av NT, och som sa ”det jag vill göra det gör jag inte, men det jag inte vill göra det gör jag”, och trots detta menade Paulus att han i slutet av sitt liv erhållit segerkransen.

Men kanske du känner någon pånyttfödd som ändrat sig och blivit Satanist? Jag gör det inte, men däremot känner jag många Kristna som inte prioriterar Jesus som nummer 1, och som är ljumna i sin tro.

Även jag själv har levt i detta brus där min tro fortfarande fanns kvar, men Jesus kom på 4:e plats i mitt liv. Jobb var viktigare, men även familj och TV. Ett ljummet Kristet liv är nog så illa min käre broder Leif......men det kanske är ett annat spörsmål....?


Svara

x
AnnMarie svarar Leif
måndag 9 december 2019 13:23

Jag tycker Stefan är tydlig med att"den som inte VILL vara frälst inte behöver vara det" men av någon anledning ser inte du det.🤔?

Svara

x
Leif svarar AnnMarie
måndag 9 december 2019 14:02

Nej, han säger inte så! Han säger endast att ingen som har blivit frälst kan gå förlorad, och inte heller du verkar se det, men det däremot kanske jag kan förstå till viss del😎

Svara

x
Tomas N
måndag 9 december 2019 14:03

Den här diskussionen visar hur viktigt det är med församlingsdisciplinn. Men det ser man inte mycket av idag.
Men utan att praktisera biblisk befrielse av demoner och själsligt helande så blir det brurtalt med disciplin.
Att tillåta hindrat praktise4ad synd i den nivå som folk vill hålla sig på leder inte till Guds rikes utredande ,utan det blir en församling liknande den i laeodicea eller värre..

Paulus var en skicklig debattör och gjorde sig till en röst för alla. Men hans beskrivningar om Guds storhet och kärrlek kan inte övertrumfa Jesus egna hårda ord och varningar.
Men vi gör det ändå en del p g a stark drift att bevisa det ena eller det andra.
Omsorg om andra borde tysta munnen på den som lever ett dåligt exempel att följa. Om en blind leder hamnar vi alla i diket.

Gud riktar,men det är demoner som anklagar oss när vi väljer synden.
Paulus säger att några skall överlämnas till satan för att tuktas
Och det pratar Jesus om också.
Det är deras agenda att locka,förföra och sedan anklaga och plåga.
Den som fortfarande väljer detta är inte fri och låter sig luras. Vi behöver Guds sanning och kärlek för att stå emot dessa lögner.

Gudsfruktan i mina ögon är 100% visshet om frälsning när jag lever med och under Gud. Men en ökande osäkerhet om jag börjar tjäna så han och synden också. Eftersom. De blir en del av mitt liv i så fall och släpper man in en ond tjuv i huset så kan man räkna med att de saboterar så mycket de orkar.
Därför kom Jesus och den som Han gör fri är verkligen fri.
Är du inte fri? Då behövs mera av Jesus och kanske en städning av huset

Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 9 december 2019 14:08

Jag frågar dig Leif....vem i hela friden skulle väl göra så???

Det är ointressant vem! Det som är intressant är att Bibeln faktiskt varnar om att så kan ske, och därför skall inte vi envist fortsätta med att sprida ut skygglappar till folk... Alla som medvetet vänder Gud ryggen kan gå förlorade, frälst som ofrälst.. Inget annat evangelium finns under solen..

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 15:34

Appropå avfall till djävleri och antikrist motståndare.. Redan har många antikrister trätt fram.. Av det förstår vi att den sista tiden är här... FRÅN OSS HAR DE UTGÅTT, MEN DE HÖRDE ALDRIG TILL OSS OM DE HADE HÖRT TILL OSS HADE DE BLIVIT KVAR HOS OSS, där har vi dom riktiga avfällingarna dom som har varit med i kyrkan och verkat rättfärdiga men vänt sig till att tjäna djävulen.. Precis som Judas iskariot gjorde.. JESUS Sa har jag inte själv utvalt er men likväl är en av er en djävul.... Judas var aldrig frälst,

Svara

x
Mikael W svarar Leif
måndag 9 december 2019 15:56

Så du menar att det finns troende pånyttfödda Kristna, som medvetet vänder Gud ryggen, och aktivt väljer Satan.....?
Ja då uppstår ju naturligtvis ett dilemma.

Att man måste jobba på sin frälsning innebär att man jobbar på sin relation till Jesus, man övar sig i att lyda och leva utifrån varje ord som utgår från Guds mun, men detta görs ju naturligtvis av fri vilja och med stöd från sina Kristna bröder och systrar. Pastorn har även ett stort ansvar att leda sin hjord.

Men, Gud tvingar naturligtvis oss inte att tillhöra Honom....så är du ju.....vi har alltid vår fria vilja

Svara

x
Leif svarar Mikael W
måndag 9 december 2019 16:47

Ja, det är det jag försökt förklara nu ett långt tag utan att varken du, Stefan + några till har förstått. Gud kan aldrig tvinga någon att varken bli ett Guds barn eller att bli kvar som ett Guds barn.

Nu verkar det dock äntligen som om du ändå har förstått lite mer av vad jag tjatat om under lång tid...

Har vi en fri vilja så finns alltid chansen att välja fel väg, då finns alltid chansen att säga nej till Gud, då finns möjligheten att vända ryggen åt Jesus... Annars har vi inte en fri vilja! Sen om någon gör det eller ej det vet jag inte, men Bibeln varnar sina barn för att somna och göra fel pga risker finns!


Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 17:06

Hur definierar man ordet slav...? Syndens slav.. Rättfärdighetens slav, man kan ju fundera har en slav fri vilja?.... Vad menar paulus med det goda jag vill det gör jag inte, men det onda jag inte vill det gör jag... Om jag gör det jag inte vill då håller jag med lagen att den är god... Då är det inte längre jag som gör det utan synden som bor i mig,... Lite grann krångligt har vi någon förklaring vad som menas.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 18:31

De ställen i några svenska översättningar av (Romarbrevet 6) där "tjänare" översatts till det lite mer svagare slav har just betydelsen att frivilligt valt att tjäna antingen synden eller rättfärdighetens...

Man kanske skulle kunna formulera det ungefär så här, att det Paulus här talar om inte handlar om någon som tvingats till slav, utan om någon som frivilligt gör sig till en tjänande slav...


Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 19:30

Har det inte med ägandet att göra, en slav är köpt som det står i 1kor 6:19-20 att ni inte tillhör er själva, ni har blivit köpta och betalningen är given och priset betalt.. Därför förhärliga GUD i er kropp, att varje troende är ett GUDS TEMPEL,

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 19:46

Visst har vi blivit köpta av Jesus, men, än en gång så valde vi att bli Hans tillhörighet... Innan det så tillhörde vi djävulen och tjänade frivilligt honom.

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 20:11

Det ju en slags trygghet att tillhöra GUD.. Han kommer att utkräva sin egendom! Djävulen har inget att hämta hos GUD... När JESUS Kommer tillbaka för att hämta dom som tillhör honom ps 89:20-23 jag har lagt hjälp i en hjältes hand... Jag har funnit min tjänare David.. INGEN FIENDE HAR NÅGOT ATT FODRA AV HONOM, samma sak står i joh 14:30 ty denna världens furste kommer I MIG FINNS INGET SOM TILLHÖR HONOM,... VI SOM ÄR FRÄLSTA ÄR I KRISTUS, TY NI HAR DÖTT OCH ERT LIV ÄR DOLT MED KRISTUS I GUD... Vi borde känna oss trygga!

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
måndag 9 december 2019 21:20

Du verkar trots allt inte förstå, men det är ok. Be till Gud med ett ärligt hjärta och fråga Anden vad Leif menar så kommer Han att berätta så att du förstår. Jag har försökt alldeles för mycket redan...

Ha det gott. Och jag är oerhört trygg i Jesus även om jag vet att jag fullständigt skulle kunna avsäga mig bekantskapen och barnsskapet med Jesus!

Svara

x
Tomas N
måndag 9 december 2019 21:58

En del tycker det är hårresande konstigt att kristna faller ifrån och går förlorade fastän Bibeln är full av sådana exempel.
Jag tycker snarare det är mera udda att det finns kristna som inte bryr sig fullt ut åt att leva som Jesus befallt och kallat oss till att leva.

Att leva lite som man vill och hävda en garanterad evig frälsning från Guds sida som man får ta del av är som Jakob säger en dubbel människa

Och att inte praktisera biblisk befrielse så att satans fästen i livet får brytas ned och och istället göra "fredsavtal " med synden är rakt emot vad Bibeln lär ut.

Kristna är inte helt perfekta ,men vi måste se på synden som Gud gör och hantera den bibliskt (t ex Johannesbrevet)

Var och en tar ansvar för sitt liv och handlingar och den kristna gemenskapen är till för att sporra varandra till goda gärninar och liv,tröst,uppmuntran vägledning,undervisning och tillrättavisning.
Vi har samma himmelske Far och följer Jesus som ett exempel och lever med samma mål och uppdrag.

Vi kristna fördömer inte varandra när vi har broderlig syn på ur vi hanterar våra liv i med och motgång. Men det skall vara transparent.
Har någon problem med vissa områden av synd eller sår från tidigare händelser,trauman,skilsmässor etc så behöver vi coacha ärligt och bibliskt.
Vi skall inte vara rädda för djävulen och demoner ,men har vi sådana problem ,så hjälps vi åt. Den som döljer sådant blir inte fri,men respekt och varsamhet måste finnas med. De flesta församlingar har nog en bit kvar ,men bibeln säger att vi kan inte hantera dessa problem på något annat sätt.

Börjar man istället möblera om i teologin för att göra plats för synden,så har man gått åt fel håll

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 10 december 2019 01:06

Jag förstår att det finns två sorters kristna, dom som säger att det inte räcker att tro på JESUS.. JESUS plus gärningar evangelium, sen finns det kristna som tror på JESUS och sätter sitt hopp till det fullbordade verket.. Och gör gärningar i KRISTUS, jag är besviken.. Jag har gett mina pärlor nu räcker det.

Svara

x
Leif svarar Stefan Jonasson
tisdag, 10 december 2019 05:37

Du tolkar återigen situationen helt fel Stefan!

Det räcker med att tro på Jesus Kristus om man följer Honom, men! Det fungerar givetvis inte med den darrande tro som de onda andarna har...


Svara

x
Tomas N
tisdag, 10 december 2019 07:17

De som har ansvaret och har lärt ut ett evangelium helt befriat från de gärningar som skall följa (Matt 28,Mark16) och som dessutom tagit bort omvändelse och tillåter all tänkbar synd och ändå garanterad
slutfrälsning har ett stort ansvar

Det verkar som det har skapat Guds barn som är så hårdnackat bortskämda med de löften de upplever sig fått att de kan liknas med Israels barn som Jesus försökte upplysa om saker.

Han sa ju att de inte skulle ändra uppfattning ens om de fick se döda uppväckas

Det värsta är dessa anklagelser om religiösa gärningar för biblisk lärjungaskap.

Vi är nu i bloggvärlden,men i verkligheten så funkar inte denna splittring . Man måste välja sida och då måste Helige ande och förstånd förankrat i bibelkunskap vara vägledande. Liksom att som Jesus uppmanade till . Att bedöma efter frukten därute i verkliga livet

Det pågår ett skördearbete därute lett av Gud ,utfört av människor. Det är det vi inbjuds att delta i.Andra saker är mindre viktiga i det stora hela

Svara

x
Jessica svarar Stefan Jonasson
tisdag, 10 december 2019 19:36

A M E N!♥️♥️♥️

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!

"Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son [Jesus], för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv." - Joh 3:16

"Men så många som tog emot honom [Jesus], åt dem gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." - Joh 1:12

"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst." - Rom 10:9

Vill du bli frälst och få alla dina synder förlåtna? Be den här bönen:

- Jesus, jag tar emot dig nu och bekänner dig som Herren. Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. Tack att jag nu är frälst. Tack att du har förlåtit mig och tack att jag nu är ett Guds barn. Amen.

Tog du emot Jesus i bönen här ovan?

- Ja!


Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 27 januari 2020 16:45
Be för mina två döttrar o deras män Orolig för dem

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



Stöd Apg29:

Mer info hur du kan stödja finner du här!

Kontakt:

MediaCreeper Creeper

↑ Upp