Language

Apg29.Nu

Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Kommentarer | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
REKLAM:
Världen idag

Pasidaan sa mini nga mga manalagna

Pagbantay igsoon gikan sa pagsunod sa balaod nga mga tawo, sila peke ug sa bakak nga nanagna.

Danielle Gabriel.

Danielle Gabriel.

Pagbantay, talagsaon nga mga igsoon. Mini nga mga propeta ug mga magwawali mao ang mga bisan diin sa Facebook, ug sa pipila ka parokya. nawad-an sila sa ilang mga kaugalingon ug nagtuo nga sila matarung. Pinaagi sa pagsunod sa mga balaod nanghimakak sa paglansang sa krus ni Jesus wala nahibalo niini.


Av Dani Gabriel
lördag, 14 december 2019 22:21

pasidaan

Pasidaan kaninyo nag-ingon nga ikaw usa ka profeta, magwawali o pastor. pagpahisalaag kaninyo sa mga tawo sa live sa ilalum sa Kasugoan. scare mo sila sa imong mga bakak nga mga panagna ug mga wali. Ikaw buot nga adunay gahum ibabaw kanila pinaagi sa nagpahisalaag ug isugyot nga magamit sa balaod.

Kini mao ang usa ka pasidaan alang kaninyo. Manghinaut ko nga kamo mobalik gikan sa imong pundokpundok ug pagdawat kang Jesus - kay kon Ako mopadayag kinsa kamo!

nasayud ko kamo ug masayud unsa ang dunot nga bunga sa pagtabang kaninyo. Kamo mao ang lima ngadto sa unom ka mga mini nga mga propeta, mga magwawali ug mga pastor.

Pagbantay igsoon

Busa magbantay kamo sa igsoon sa pagsunod sa balaod nga mga tawo, sila peke ug sa bakak nga nanagna.

Ang tanan nga mga tagna ug sa pagsangyaw nga ang usa ka kinahanglan sa pagbantay sa balaod sa Daang Tugon mao ang erehiya ug bakak.

Ang bakakon nga mga

Ang ikapulo moabut ngadto sa bakak.

Ug sa pagbantay sa adlaw nga igpapahulay, ug dili pagakan-on sa baboy, ug uban pa, sa mga bakak ug mga bakak. Kini mao ang erehiya ug dili sa Biblia.

Ug kamo nga nagwali sa usa ka simbahan nga ang kakabos ug sakit mao ang usa ka tunglo - kini mao ang usa ka bakak ug sa pagka-erehis. Diin diha sa Bibliya nag-ingon niini?

Ug kamo ingon sa gitagna sa usa ka pipila ka adlaw na ang milabay, samtang nagmaneho sa usa ka sakyanan, ang mga termino Ikanapulo, diin nagabuhat niini diha sa Bag-ong Tugon?

Ug ikaw gusto kontribusyon ug nag-ingon nga adunay 164 balaod sa pagbantay sa, unsa ang buot nimo nga ipasabut? Dugang pa sa mga 613 nga anaa sa balaod? O nga kamo kinahanglan nga mopili 164 gikan sa 613 ug naghupot kanila? Kini mao ang mga bakak ug ang usa ka bakak.

Ang imong ngalan nga gipadayag

Sa 2020, ang imong ngalan ang tanan sa ibabaw sa niini nga, kon magpadayon kamo uban sa imong erehiya.

Ug sa paghunahuna kon unsa ang imong gusto mahitungod kanako - ako nahigugma kaninyo, apan dili sama sa sa diha nga pagwali kamo sa bakak, ug nagpahisalaag sa mga tawo nga dili sa pagbati sa maayo ug sa masakiton, ug labaw pa.

Pagbantay

Busa mag-amping, maanindot nga mga igsoon. Mini nga mga propeta ug mga magwawali mao ang mga bisan diin sa Facebook, ug sa pipila ka parokya. nawad-an sila sa ilang mga kaugalingon ug nagtuo nga sila matarung. Pinaagi sa pagsunod sa mga balaod nanghimakak sa paglansang sa krus ni Jesus wala nahibalo niini.

Ania ang pipila ka mga bersikulo sa balaod ngadto sa mga tawo nga nalimbongan sa bakak nga mga magwawali, ug uban pa, nga nagtuo nga ang ikapulo magamit, o sa adlaw nga igpapahulay, sa dili pagkaon sa baboy ug ang ingon nga.

Ang Dios magapanalangin kanimo. Pag-ampo ug himoa nga ang Espiritu giya Balaan nga Dej aron nga kamo nakasabut sa kamatuoran sa ngalan ni Jesus-Cristo nasa ni, amen.

Si Jesus sa krus ug sa kasulatan.

Bibliya bersikulo

Apan ang Dios nga dato sa kalooy, nahigugma kanato uban sa daghan kaayo nga gugma, bisan sa mga patay kita tungod sa atong mga paglapas, siya nagbuhat kanato uban kang Cristo. Pinaagi sa grasya kamo maluwas. Oo, siya gibanhaw kita uban ug naghimo molingkod kanato diha sa mga langitnong dapit diha kang Cristo Jesus, nga sa mga panahon sa pagpakita sa iyang hilabihan nga mga bahandi sa iyang grasya sa kaayo nga alang kanato diha kang Cristo Jesus. Kay tungod sa grasya kamo nangaluwas pinaagi sa pagtoo; ug kini dili sa inyong kaugalingon, kini mao ang gasa sa Dios mao ang, dili tungod sa mga buhat, aron walay bisan kinsa nga mangandak. Kay kita mao ang Iyang talagsaon nga mga binuhat, hinimo diha kang Cristo Jesus alang sa mga buhat nga maayo, nga gitagana sa Dios daan nga kita kinahanglan nga paglakaw diha kanila.
Kini nahitabo sa diha nga siya diha sa unod gikuha ang panagkaaway, ang balaod sa mga sugo ug mga balaod sa duha ka diha sa iyang kaugalingon ang usa ka bag-ong tawo, sa ingon sa paghimo sa kalinaw. "
Efeso 2: 4-10, 15 SFB98
"Diha kaniya ug pinaagi sa hugot nga pagtuo diha kaniya kita mahimong walay kahadlok ug masaligong mobarug sa atubangan sa Dios." Efeso 3:12 SFB98
Sa wala pa sa hugot nga pagtuo nga miabut kita nagbantay sa bilanggoan ug gibantayan sa mga balaod hangtud sa hugot nga pagtuo nga igapadayag. Ang balaod mao ang atong magtutudlo sa pag-dala kanato ngadto kang Cristo, aron kita ikapahayag nga matarong pinaagi sa pagtuo. "
Galacia 3: 23-24 SFB98

Kini dili pinaagi sa balaod nga si Abraham ug sa iyang kaliwat nakadawat sa saad nga magapanunod sa kalibutan, kondili pinaagi sa pagkamatarung nga pinaagi sa pagtoo. Kon ang nagatapot sa balaod mao ang mga manununod, nan, ang pagtoo mao nga walay sulod sa sulod ug sa saad gikan sa puwersa. Ang balaod og kaligutgut. Apan walay balaod, walay kalapasan. "

Roma 4: 13-15 SFB98

Bersikulo 13, si Abraham gipakamatarung pinaagi sa pagtoo siya mituo sa Dios ug matarong, ang balaod sa mga fans bisan sa panahon ni Abraham.

"Apan ang balaod usab miadto sa sa kaso nga mas dako. Apan diin midagsang ang pagpakasala, ang grasya midagaya sa dugang pa "

Taga-Roma 5:20 SFB98

Apan nahibalo kita nga ang Kasugoan maayo kon ang usa ka gamit niini sa husto nga paagi, ug makaamgo nga kini dili alang sa mga matarung kondili alang sa mga malinapason ug mga masupilon, dili diosnon ug sa mga makasasala, alang sa dili balaan ug sa dili balaan, alang sa mga tawo nga nagdagmal sa iyang amahan ug inahan, sa mga mamumuno, alang sa mga pagpraktis sa pakighilawas ug homoseksuwalidad, alang sa ulipon magpapatigayon, mga bakakon, mga managpanumpa sa bakak, ug alang sa tanan nga nagabatok tingog doktrina - "

Timoteo 1: 8-10 SFB98

Ang balaod mao ang maayo apan ang pangutana mao nga buhaton sa pagdumala kanimo sa maglungag sa tanan 613 teams, ie sa lain nga mga pulong, nga nagabantay sa Kasugoan, ang sala dili gayud? O alang sa panig-ingnan, kon kamo maghupot sa mga adlaw nga igpapahulay kun sa ikapulo, ug ayaw pagkaon sa baboy kalan-on ug uban pa sama sa giingon sa Kasugoan,

Ug kon nakalapas sa kamo ang usa sa mga 613, ikaw nakalapas sa bug-os nga balaod? Unya mag-isip nga dili matarung sa atubangan sa Dios, nan, kamo ang usa sa mga nga mga

nagdili ug masukihon, dautan ug makasasala mm,

"Apan bisan kinsa nga mitapot sa mga pagtuman sa kasugoan nailalum sa tunglo. Kini nahisulat: "Tinunglo ang usa nga dili magpabilin sa tanan nga nahisulat sa libro sa balaod ug sa pagbuhat kanila."

Galacia 3:10 SFB98

"Makiglalis kita nga ang tawo pagamatarungon pinaagi sa pagtoo gawas sa mga buhat sa Kasugoan."

Taga-Roma 3:28 SFB98

"Unsay atong mahimo-ingon nga ang atong amahan nga si Abraham nga nakadaog pinaagi sa mga buhat? Kon si Abraham gipahayag nga matarong pinaagi sa binuhatan, nan siya may usa ka butang sa pagpangandak sa - apan dili sa atubangan sa Dios. Kay unsa ang giingon sa kasulatan? "Si Abraham mitoo sa Dios, ug kini giisip kaniya nga alang sa pagkamatarung." Ang usa ka tawo nga nagabuhat sa punto sa pagdawat sa ilang mga sweldo, dili sa grasya apan ingon nga usa ka butang nga iyang naangkon. Apan ang usa nga walay nagabuhat wala motuo kaniya nga nagaingon sa dili diosnon, ang iyang pagtoo pagaisipon nga maoy pagkamatarung. "

Roma 4: 1-5 SFB98

Kamo nga mga patay diha sa inyong kalapasan ug sa imong walay circuncicion nga kinaiya, kamo usab adunay gibuhi niya sa tingub uban kang Cristo. Siya gipasaylo kanato sa tanang mga sala ug mitabok sa promissory mubo nga mga sulat uban sa ilang mga gipangayo nagpamatuod batok kanamo. Siya gikuha pinaagi sa paglansang niini sa krus. "

Colosas 2: 13-14 SFB98

gitubos Jesus kaninyo gikan sa balaod, ug siya gilansang sa inyong mga sala sa krus ug mibayad alang kanila uban sa iyang kaugalingon nga dugo,

Kay sa balaod sa kinabuhi sa Espiritu diha kang Cristo Jesus naghimo kanako nga buhian gikan sa balaod sa sala ug sa kamatayon. Kini mao ang imposible alang sa balaod, mga mahuyang ingon nga kini mao pinaagi sa unod, ang Dios pinaagi sa pagpadala sa iyang kaugalingong Anak nga ingon sa usa ka halad-sa-sala, siya nga gawas sama sa usa ka makasasala nga tawo, ug ang iyang lawas sa Dios sa silot sa sala. "

Roma 8: 2-3 SFB98

Kay gihigugma sa Dios ang kalibutan nga gihatag niya ang iyang bugtong Anak, aron ang tanan nga mosalig kaniya dili malaglag kondili may kinabuhi nga walay katapusan. "

Juan 3:16 SFB98

Si Jesus sa gugma ikaw Siya nagpuyo sa ilalum sa Kasugoan 100% nga ingon sa usa ka tawo nga nga kamo dili kinahanglan nga molihok ug maluwas pinaagi sa hugot nga pagtuo ug sa grasya.

"Nganong nagbuhat kamo sa ginatintal sa Dios, ug sa liog sa mga tinun-an sa usa ka yugo nga bisan ang atong mga ginikanan, bisan kita makahimo sa oso?"

Buhat 15:10 SFB98

Bisan unsa nga unod nga pagapakamatarungon sa iyang atubangan pinaagi sa pagtuman sa balaod. Pinaagi sa balaod kita mahimong mahunahunaon sa sala. "

Taga-Roma 3:20 SFB98

Kon ang balaod nagtrabaho. Hugot nga Pagtuo, dili kita ang gikinahanglan.

"Busa" sa hugot nga pagtuo, "aron mahimong tungod sa gracia ug mosaad sa pagbarug nga lig-on alang sa tanan sa iyang mga kaliwat, dili lamang alang sa mga tawo nga iya sa balaod sa mga tawo kondili alang usab sa mga tawo nga adunay pagtoo ni Abraham, nga mao ang amahan natong tanan. "

Taga-Roma 4:16 SFB98

"Ang sala dili magagahum diha kaninyo, kay kamo dili ilalum sa kasugoan kondili ilalum sa grasya."

Taga-Roma 6:14 SFB98

"Busa kamo usab, mga igsoon, pinaagi sa lawas ni Cristo nahimong patay sa balaod, nga kamo iya sa lain, kaniya nga nabanhaw gikan sa mga patay, nga kita kinahanglan nga dad-on sa mga bunga ngadto sa Dios."

Roma 7: 4 SFB98

Palihug pagbasa sa tibuok Roma 7 (importante)

Ug gikan sa mga adlaw ni Juan nga Bautista hangtud karon, ang gingharian sa langit gipailalom sa pagpanlupig, ug ang mga tawo sa pagpanlupig paglupigi sa niini. Kay ang tanang mga manalagna ug ang Kasugoan nanagtagna hangtud kang Juan, "

Mateo 11: 12-13 SFB98

"Ang kasugoan ug ang mga propeta sa ilang panahon hangtud kang Juan. Sukad niadto, ang pagsangyaw sa Maayong Balita sa gingharian sa Dios, ug ang tanan nga nag-awhag sa pagsulod. "

Lucas 16:16 SFB98

Kay walay laing patukoranan nga mahimo bisan kinsa lay kay sa nga gibutang, si Jesu-Kristo. "

Taga-Corinto 3:11 SFB98

Kay kong kadtong nahaunang tugon wala pay nakulang, adunay kinahanglan luna alang sa usa ka ikaduha. "

Hebreohanon 8: 7 SFB98

Ang unang pakigsaad nga pakigsaad sa Balaod.

Usa ka ikaduha nga Ie mga maghahatag ug kaayohan Association.

Ang gracia kaninyo ug ang pakigdait nga gikan sa Dios nga atong Amahan ug sa Ginoong Jesu-Cristo. "

Filipos 1: 2 SFB98

Amen.

Danielle Gabriel Facebook .


Publicerades lördag, 14 december 2019 22:21:33 +0100 i kategorin Gästblogg och i ämnena:


79 kommentarer


x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 01:31

Tack dani för att du tar upp detta.. Jag har sett mycket på you tube folk som predikar ett konstigt förvrängt sk evangelium... En sofistikerad förvrängd tolkning av evangelium där man blandar nåd och lag.. Som sår tvivel och uppgivenhet hos en del kristna som kämpar med att tro att JESUS verkligen har förlåtit alla synder och skänkt oss evigt liv som gåva... Att ifrågasätta JESUS fullbordade verk och lägga till gärningar för att få det eviga livets gåva... Är inte att gå GUDS ärende, djävulens tjänare ikläder sig rättfärdighetens skepnad, stänger himmelriket för människor och hindrar människor att komma in, och lyckas dom göra en lärjeunge till deras förvrängda paragraf evangelium.. Så gör dom honom till ett gehennas barn dubbelt värre än än dom själva är. Matt 23:13-12,

Svara

x
Bertil Rosenius
söndag, 15 december 2019 08:07

Efter som ingen källa anges till det Dani står upp mot, är det svårt att kommentera detta, men...visst skall vi hålla lagen!

NT - från början till slutet - håller fats vid att lagen gäller. Vi kan inte bli frälsta genom att följa den, men ändå gäller den och vi skall följa den.

Detta inlägg känner jag - rakt på sak - olust inför!

Svara

x
Pastor NILS ALVAR "Vajda" EKSTÉN
söndag, 15 december 2019 08:49

INSTÄMMER till 100% med broder Bertil Rosenius.
Jag tycker att hans skrivningar ger väldigt många frågetecken liksom hans FB.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 09:01

Det kanske inte är så klokt att namnge personer alltid.. Om det inte är uppenbar heresi.. Har sett på you tube där predikanter blivit nämda... Det kan bli fel man liksom kastar ut barnet med badvattnet... Den nya förbundet och lagen står det om i heb 10:16-18 detta förbund skall jag sluta med dem efter denna tid säger HERREN jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen, *och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg, och där syndernas är förlåtna behövs inte längre något syndoffer, två element i detta.. Den frälsta människan är medveten om lagen och ger GUD rätt... Det andra deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg, när vi vandrar i ljuset och inte döljer våra synder är vi förlåtna... Lagens uppgift är att göra oss medvetna om det som är rätt och fel,.. Och följa kärlekens bud, gal 5:14 ty hela lagen uppfylls i detta enda budord du skall älska din nästa som dig själv

Svara

x
Tomas N
söndag, 15 december 2019 09:22

Jag vill helst inte kommentera alls,för jag känner en visst olust över artikeln.
Han verkar ha ett problem med kategori som beskrivs och låter små en judaiserad församling som håller sig till lagen på ett extremt sätt.

Men det är ju min bedömning och gissning.

Eftersom ämnet är så allvarligt så tycker jag det är bristande respekt och vishet att kliva fram och säga "falska profeter". Utan att förstå och belysa vill olika läger de kommer ifrån.

Jag blir inte imponerad av långa bibeltexter eller en bild där man deklarerar att man tillhör Jesus.

Det får man visa med handling och det liv man lever istället. Och vill man säga något kan man göra det med egna ord lett av Anden.

Falska profeter finns liksom falska läror. Men profettjänsten är annorlunda i NT än i GT och alla kan få del av den gåvan och bli använd. Jesus varningar om falska profeter kommer i ett språkbruk och kultur genomsyrad av GT.

Jag vill påminna om att idag så är det också viktigt att jobba med att verka för enhet ,omvändelse och växande i kunskap som byggs ut ifrån den gemensamma tron och tillhörigheten på Jesus. Kärleken till Honom kan och borde leda till att man är lärbar och kan släppa taget om felaktiga uppfattningar.
Och väst jordmån för detta finns där evangeliet sprids,lärjungar tränas,folk blir döpts ,tecken och under följer och församlingar växer.
Kort och gott,evangeliet prövas i verkligheten och skall fungera.

Sedan finns det avvikande läror förstås,Där man måste hålla armlängds avstånd och ibland sätta ned foten i teologiska frågor. Men det kan lika ofta som man bara lämnar dem åt sig själva och lägger tid och energi där det bär frukt enligt vad Anden leder till.

Önskar dig ändå Guds välsignelse Dani Gabriel!

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 09:52

Man kan ju inte förneka att det finns en modern form av nytestamentlig fariseeism.. Mänskligt religiöst beteende... Sen måste man också kunna förstå att det finns dom som säger att sjuka och fattiga lever under GUDS förbannelse.. Det är ju fel!

Svara

x
Bertil Rosenius svarar Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 10:11

Hej Stefan, jag deltar gärna i samtal om lagen - om du vill. Tycker själv det är en svår fråga.

Men först måste vi minnas att Jesus inte kommit för att avsluta lagen - inte en enda prick. Istället skärper Han lagen och gör dess bokstav till praktisk och synlig tillämpning för oss, ex i Bergspredikan. Vi leds där fram till förståelsen att ingen är fullkomlig inför Gud - alla har syndat.

I detta, blir lagen en oantastlig domare, och vi står som syndare - hur vi än resonerar.

Men, vi kan därmed inte ge upp inför "rätt och fel", det är inte lagens avsikt, lagen förblir vårt rättesnöre. Skulle vi ge upp den, kunde vi ju leva som världen, i omoral, dryckenskap, mm. Men allt det varnar oss Guds Ord för.

Frälsning och förlåtelse är början. Efter att Gud förlåtit oss vår synd vandrar vi vidare i omvändelse/helgelse. Vi dödar den gamla människan i oss - Adam - och sträcker oss efter att bli mera lika Jesus, vår broder.

Avs Heb. 10:16-17, skall vi nog förlägga detta till just: "efter denna tid". Dvs då synden är utplånad - i sin helhet. Då Israel tagit emot Herren. Men där är vi inte ännu. Läs gärna vers 12-13. Min förståelse är att den tid som talas om, när lagen blir skriven i deras hjärta och sinne, ännu inte är kommen.

Alltså är Guds nåd och frälsning grunden, men omvändelsen (eller helgelsen) är vårt fortlöpande bygge på denna grund. En "process" där Anden leder oss och lett oss olika långt... Jag kan därmed inte döma någon eller dömas av någon. Vi är alla olika långt komna i detta. Men att hjälpa varandra och låta sig bli hjälpt - under denna "process" är något helt annat.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 10:22

Visst jag lyssnar på vad du säger och det stämmer i mina öron.... Lagen blir ju skriven i vårt hjärta när vi blir frälsta DEN HELIGE ANDEN.. Som det står i romar brevet nu har vi blivit rättfärdighetens slavar.... Vi kommer inte längre undan med att dölja våra synder.. Om vårt hjärta fördömer oss så är GUD större än vårt hjärta och vet om allt,

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 10:34

Stefan, du buntar återigen ihop trosrörelsen värsta avarter med sunt lärjungaskap som lever efter apostlagärningarna modell.

Utanför vår lilla svenska ankdamm så vågar man kalla "hypergrace" läran för vad den är.

Och det är lika illa eller värre än det du kallar religiositet.


Svara

x
Torbjörn S Larsson
söndag, 15 december 2019 11:17

Ett välmenande men väldigt omoget uttalande. Läs tex. Luther och 1800-talets mogna predikanter och inte bara dagens ytliga populärförkunnare.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 11:20

Trosrörelsen avarter finns kvar i vissa rörelser fast nu är den maskerad... Hypergrace det är väl något som dom talar om i Amerika.... För mig är Hypergrace att alla blir frälst oavsett om man vänt sig till JESUS och tror på honom.. Sen finns det i Amerika något som kallas lordship salvation vad det heter på svenska vet jag inte... Där frodas det mycket fariseeism...

Svara

x
Mikael W
söndag, 15 december 2019 12:15

Det är bara en troende Jude som kan fira Sabbaten med Gud!

...dvs en Kristen kan omöjligen fira Sabbaten hur mycket han/hon än vill

Ja, möjligen kan en Kristen Jude fira Sabbaten (?)
Se’n har ju Muslimerna sin variant, men det är ett annat spörsmål

Ps. Jag tycker inlägget från dig, Herr Gabriel, uppfattas som skrivet i en lite hotfull ton, vilket jag förmodar inte var din mening. Vi Kristna ska vara små ljus i den här mörka världen....och inte hota människor som tänker lite annorlunda

Svara

x
Mikael W
söndag, 15 december 2019 12:26

När det gäller att ge sitt 10:e

Det är upp till varje enskild Kristen att själv avgöra hur stor andel av sina surt förvärvade slantar som han/hon vill, med sitt hjärta, så in i Guds rike.

Jag tycker att ”ge sitt 10:e” är en bra fingervisning av hur mycket Gud tycker vara en skälig andel.

Det Gud har sagt till Judarna i GT, är alltid värt att beakta för oss Kristna

Svara

x
Pastor NILS ALVAR "Vajda" EKSTÉN
söndag, 15 december 2019 15:16

Jag har fått veta att han är emot Israel och Judarna, och emot Israels gränser och anser att Israel är en ockupationsmakt som är fruktansvärda mot de som kallas Palestinier etc.
Och han är ersättningsteolog

Svara

x
Dani Gabriel
söndag, 15 december 2019 15:39

Det du säger stämmer inte , jag älskar Israel och älskar alla sorters människor , Må Gud välsignar Israel , Syrien ,Libanon , Turkiet ,Sverige och alla länder och alla sorters människor oavsett deras religion och vilka dom är , Gud älskar alla människor ,

och alla som tar emot Jesus och tror på det jesus gjorde på korset och på uppståndelse ska kallas Guds barn ,

Så det du säger är inte sant , Guds frid kärra vän , och läs igen det jag skrev på FB ,

Och jag har inte hotat någon var står det att jag hotat ?

All kärlek till er och må ni /vi alla vandrar i sanningen och i tron och nåden från Herren Jesus kristus Amen 🙏✝️🕊

Svara

x
Dani Gabriel
söndag, 15 december 2019 15:41

Pastor Nils läs Det jag skickade det var till dej Gud välsignar dej i Jesus namn Amen 🙏✝️🕊

Svara

x
Mikael W svarar Dani Gabriel
söndag, 15 december 2019 16:23

”Var står det att du hotat”?

Jag menar att tonen ju blir smått hotfull när du använder uttryck som t.ex ”varning till dig som påstår du är en Pastor”, ”era namn kommer att avslöjas” och ”era namn ska 2020 hängas ut på Facebook”

Det finns många bra frågeställningar som du tar upp, och listan med bibelord är ju jättebra, men fundera på hur du uttrycker dig.

Alla Kristna är ju inte exakt lika individer. Många Kristna vill helt enkelt inte äta griskött, och många sätter en heder i att ge just 10:e, och jag ser personligen inga fel i det. Att älska sin nästa innebär ju bl.a att man är tolerant och visar respekt mot andra människor. Håller du inte med om det?

Själv äter jag t.ex alldeles för mycket fläsk för att det ska vara nyttigt. Om någon väljer att vara vegetarian så är det helt ok för mig. Han känner sig säkert därför piggare än vad jag gör.

Hur mycket pengar jag sår in i Guds rike har Gud full koll på och är inget jag behöver redovisa för andra. Det tycker jag man kan hålla för sig själv



Svara

x
Pastor NILS ALVAR "Vajda" EKSTÉN
söndag, 15 december 2019 16:27

GUDS FRID KÄRE DANI GABRIEL
Du svarade INTE fullt ut på min fråga, men du skrev om Israels agerande mot de s.k. Palestinierna hur fruktansvärda de är, och sedan blandar du in bl.a. Syrianerna med Palestinier.
Syrianer, Armenier, Greker etc. är INGA Palestinier och har ALDRIG varit det heller
Om de s.k. Palestinierna på t.ex. Gaza och Östra Jerusalem hade skött sig fredligt så kunde de ha det mycket bra, och bra relationer.
De kristna Syrianerna som idag kallar sig Araméer i Israel har fått det allt mycket bättre år för år för de ser att de är vänner med Israel, och detsamma gäller Araberna i Israel som t.o.m. gör värmplikten.
Jag känner Syrianerna och Armenierna i Israel, och i det s.k. Västbanken, och likaså Syrianerna i Sverige inkl. i Örebro.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 18:33

Återigen frälsningen är joh 112 nödsignalen till GUD, åt alla dem som tog emot honom gav han rätten att bli ett GUDS BARN, åt dem som tror på hans namn, VAR OCH EN SOM ÅKALLAR HERRENS NAMN SKALL BLI FRÄLST, joh 3:16... Var och en som tror på honom skall inte gå förlorad utan ha evigt liv,... 1john 3:1 se vilken kärlek FADERN SKÄNKT OSS :att vi får kallas GUDS BARN, det är vi också,det är glädjens bud till dom förlorade och dom vilsna. klart och enkelt be till JESUS och han ska förlåta dig alla dina synder och rädda dig från den yttersta domen... Sedan kommer apostlarnas undervisning om helgelse och efterföljelse, två steg i vägen med GUD Först frälst från att gå förlorad ej baserat på gärningar.. Sedan avskiljandet från världen och syndanaturens begär, om man blandar nåd och lag som garant för att vara värdig himlen blir det en förvrängning av evangelium som leder felaktiga doktriner i slutändan bor från det sanna evangeliet.

Svara

x
Pastor VAJDA EKSTEN svarar Dani Gabriel
söndag, 15 december 2019 19:17

KÄRE DANI GABRIEL
VARFÖR VILL DU INTE SVARA PÅ MIN FRÅGA som jag skrev hos dig hur du ser på Israel o dess gränser (områden) o det Judiska folket o deras rätt till Israel enl. Bibeln?
Och hur du ser på det som kallas för Palestina o vad som ev. skall tillhöra dem av områden?
Och vad du anser om det som sker emot Israel och deras invånare med raketer ideligen år efter år?
Och vad du anser om det Palestinska namnet på ett folk som aldrig funnits historiskt?
VÄNTAR ÖDMJUKT på svar

Svara

x
nils
söndag, 15 december 2019 21:38

Lagen i G.T.vållar problem om man ej förstår dess syfte då,nämligen att bliva Rättfärdiggjord,dvs.skuldfri inför Herren och därmed tillhöra Guds Riket.

Nu har vi i N.T.en ny grund för vår rättfärdiggörelse,nämligen Guds rättfärdighet som av Nåd blir oss tillräknad.
Det är det som redan Jer.23:6 och Jer.33:16 säger,som Har skett;"Och detta skall vara det namn Han(Kristus) skall få:HERREN VÅR RÄTTFÄRDIGHET."

Men om det i G.t. fanns 625 olika bud och lagar att följa,så finns det i N.t. över 1100 olika bud och tillsägelser att följa!!
Hur skall vi då förklara det,och förhålla oss till det??
Även alla 10 Guds bud finns återgivna i N.T.

Förklaringen är att i N.T.är buden och förmaningarna Ej givna för att vi skall Bliva Rättfärdiggjorda,när Jesus Kristus nu genom tron blivit vår rättfärdighet.

I N.T.är buden givna som vägvisare,som vi av Kärleken till Jesus blir av hjärtat villiga att följa,för att behaga Honom.
För i Matt.28:20 sade Jesus om de blivande lärjungarna:"Lärande dem att Hålla allt vad Jag har befallt eder."

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 22:04

Stefan
Du har mycket att förklara och skickar ut allvarliga anklagelser ,ja de värsta som finns i evangelierna(Matt 23:13)
Jag har inte sett Dani Gabriels Facebooksida,men något säger mig att hans artikel inte riktigt handlar om det du vill prata om,och i så fall är det väl lite oärligt att haka på med din egna agenda.

Omvändelse från synd ,Helgelse ,ett levande lärjungaskap som innehåller gärningar,befrielse från demoner och Lordship salvation är inte lagiskhet.

Du och andra må kalla det,så . Men det blir inte sant ändå.

Jesus är vår Herre och frälsare,jag vet inte vad annat man kan säga

Här ett kortare klipp som informerar om Hypergrace
https://www.youtube.com/watch?v=om1HgBIkzdA

Om att förlora sin frälsning,så är inte den viktigaste frågan ifall det är möjligt,utan hur hjärtat är ställt hos den som frågar. Det jag har sett och som är tyvärr naturligt är att människan slappnar av och blir bekväm ,självrättfärdig och högmodig när man tror man kan leva hur som helst och ändå komma till himmelriket.
Jag skall ge ett exempel på hur svårt det är att leva i en kristen gemenskap som bär frukt och skänker mening där helgelse och omvändelse inte praktiseras.

I mindre och större grupper på 5-20 personer t ex så kan det finnas folk som lever i otukt,drickande,skryt,jargong ,skvaller och orent prat,pengabegär,rasism och dömande,politisk aktivism, frosseri,homosexualitet,spelmissbruk,knark och annan andlighet ALLA utan en vilja att omvända sig ifrån dessa saker efter att de blivit frälsta. Och de vill alla leva med Jesus och dessa tillägg och vägrar omvända sig eftersom de fått höra att nåden täcker allt.
I detta smittar de ned gemenskapen och omöjliggör andra och grupper att växa tillsammans
Verkar detta bra och vad säger nya testamentet om församlingsdisciplin?

Nej Stefan J. Varför inte erkänna att du slåss mot fel front. Vad som än har hänt kan och vill Jesus hela och upprätta. Att lära ut hypergrace riskerar att leda en hel genaeration in i en bristfällig undervisning. Är du rätt ute att försvara en lära ifall du drivs av personliga saker som det verkar. Ibland skall man passa och inte ta mikrofonen och tänka även på andras bästa.
Men upprorsanden är stark och vi har sett hur upprorsmakaren har stor drivkraft och övertygelse. Men kommer något gott ur det. Må den Heliga Ande vägleda oss i allt.

2 Timoteus.4
1 Jag uppmanar dig allvarligt vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och inför hans uppenbarelse och hans rike: 2 predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning. 3 Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.✱ 5 Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.

Längre fram finns exemplen Hymeneus och Alexander Kopparsmeden som svek och övergav Paulus och rätta läran

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 23:00

Jag anklagar inte någon... Jag bara säger att, när man blir frälst och blir ett GUDS BARN och en ny skapelse i KRISTUS.. Genom tron på JESUS har man förklarats rättfärdig inför GUD, och blir inte dömd till evig förtappelse, pga att JESUS Bar fram ett fullkomligt offer som behagade GUDS rättfärdighet och helighet,kol 3:3-6 VI HAR DÖTT OCH VÅRT LIV ÄR FÖRDOLT MED KRISTUS I GUD, NÄR KRISTUS TRÄDER FRAM SOM ÄR VÅRT LIV DÅ SKALL OCKSÅ VI TRÄDA FRAM I HÄRLIGHET TILLSAMMANS MED HONOM steg ett vår plats i himlen är förseglad, sedan kommer det du med all rätt du ivrar för helgelse.. Jag hatar också synden vad den gjort med våra liv... Upprättelse ger GUD oss.. Och befrielse.. DÖDA DÄRFÖR ERA BEGÄR SOM HÖR JORDEN TILL, OTUKT, ORENHET, LIDELSE, LUSTA osv... GIRIGHET, SOM ÄR AVGUDADYRKAN, ALLT SÅDANT NEDKALLAR GUDS VREDE ÖVER OLYDNADENS BARN(dom som vägrar tro) sådana var ni en gång när ni levde i dessa synder (vi är döda från synden)skillnaden mellan OLYDNADENS BARN OCH GUDS BARN ÄR ATT OLYDNADENS BARN ÄR UNDER GUDS VREDE FÖR ATT DOM INTE TROR... MEN ETT GUDS BARN ÄR INTE LÄNGRE UNDER GUDS VREDE DÄRFÖR ATT HON TROR... HON ÄR UNDER GUDS FOSTRAN OCH TILLRÄTTAVISNING I VÄRSTA FALL UNDER GUDS TUKTAN OCH DRABBAS AV SVÅRA LEKAMLIGA VEDERMÖDOR.. MEN KAN INTE GÅ FÖRLORAD DÄRFÖR ATT JESUS TOG STRAFFET OCH GAV SITT BLOD HAN ÄR GUDS FULLKOMLIGA OFFERLAMM, dom som predikar lordship salvation lägger till gärningar för att bli värdig evigt liv, det leder i värsta fall till kristna kulter där e fariseeism frodas...

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 15 december 2019 23:07

Det finns ett annat dike som du pratar om liderlighetens pöl.. Sekter och kristna kulter som lever som du beskriver det.. Dom kommer GUD att döma.. Ingen kommer undan med sånt. Men GUD dömer(lekamlig tuktan) oss för att vi inte ska bli dömda tillsammans med världen

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
måndag, 16 december 2019 00:11

Stefan ,den som lägger till saker som inte Jesus sagt kan med rätta leda till lagiskhet. Frågan är bara vad som ligger på människan och Gud att göra.

Jag tror vi kan hålla på i all evighet att diskuttera detta. Jag är visserligen övertygad om den uppenbarelse jag har fått,men du verkar ännu mera envis på det du vill säga.
Försök i alla fall att undvika stora bokstäver ,tror du slog nytt personligt rekord denna gång.

Jag är själv inte rädd att göra gärningar och uppmanar alla att inte vara så. Bibeln varnar Judar som hade "chans " på att nå målet enligt lagen och släkttavlan och de var aggresiva motståndare mot evangeliet läser vi om.

Det är inte gärningarna som är problemet eller motståndaren ,utan synden och djävulen. Och en sak som han älskar är falksa läror,för det hånar Gud att en större skara människor kallar sig kristna ,men är lagist religiösa eller lever kvar i synden som om frälsningen inte skulle ha gjort skillnad.
T ex så missas möjligheten att många tuset´ntal muslimer skulle omvända sig och tro om vi saknade tecken på fromhet ,lydnad och renhet ,vilket faktiskt många av dem har. Här prövas evangeliet. Vem vill tro på en Gud som inte förvandlar människor eller på en kärlek som inte också innehåller en hållbar sanning som tål att prövas
Jag gillar egentligen inte videoklipp,men länkar till ett ,då deras (Hypergrace)evangelium är ganska hårresande förvrängt
https://www.youtube.com/watch?v=XS3wjBIJFhU
Här förvrängs 2 kor 10:4 . Vi kallas till lydnad,men killen säger att Jesus lydnad räcker så vi slipper.
Detta evangelium finns i Sverige idag och har liksom alla trender som uppstått i USA importerats på ett eller annat sätt. Allt kommer hit,både det bra och det dåliga . Allts skall prövas. Man kan inte säga att det är "amerikanskt" och därför dåligt eller bra. Men det bästa och sämsta kommer därifrån. Vi är lite försiktigare av oss. Och det som förkunnas från en kyrka nära dig har rötterna från dessa rörelser som uppstått i USA. Allt är evangelium,men tolkat på sätt som bär varierande frukt. Även djävulen kan citera Bibeln

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 16 december 2019 00:46

Josef prince är en tros förkunnare kom på det sett honom förut på god Chanel.... Jag vet att det blir lite konstigt när Jag skriver med stora bokstäver tänkte på det när jag skrev... Jag förstår inte vad det jag tolkar fel när jag läser kolloserbrevet dog inte JESUS så att vi kan komma till himlen om vi tror på honom...

Svara

x
Leif
måndag, 16 december 2019 05:06

Matt 7:21
Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.

Svara

x
Stefan Jonasson
måndag, 16 december 2019 07:29

Matt 5:29-30 om ditt högra öga förleder dig till synd, riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i gehenna.. Om din högra hand förleder dig till synd hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en av dina lemmar går förlorad än att hela din kropp kastas i gehenna.

Svara

x
Mikael W
måndag, 16 december 2019 08:44


Mätta oss var morgon med din nåd,
så får vi jubla av glädje i alla våra dagar

Ps.90:14

Svara

x
Andreas
torsdag, 19 december 2019 23:47

https://www.youtube.com/watch?v=05_iRwi3fUs

Svara

x
Andreas
torsdag, 19 december 2019 23:49

Left=vänster. Left betyder=lämnad. Tänker på den kristna filmen left behind. Där har du ordet, lämnad kvar får inget tillträde till himmelriket.
Höger=Right. Right=Rightness, de rättfärdiga de som vill bevara kristen tro. smutsa dessa ledare de som står upp för kristendomen. Jag tror media är den största falska profeten i dagens värld.

Svara

x
Andreas
torsdag, 19 december 2019 23:55

Jesus säger själv att på min högra sidan fanns fåren de som fick evigt liv och getterna stod på vänstern. Tror symboliken gäller även inom politiken. Denna filmen beskriver varför vänsterns politik är ond i grund och botten. Socialismen tvingar fram ateismen inom många länder såsom Sverige.

Svara

x
Andreas
torsdag, 19 december 2019 23:56

https://www.merriam-webster.com/words-at-play/sinister-left-dexter-right-history

Svara

x
PT svarar Andreas
fredag, 20 december 2019 12:56

Så med den tolkning borde alla vänsterhänta hamna i helvetet.
Ska man tolka bibeln efter det engelska språket menar du?

Svara

x
Leif svarar Andreas
fredag, 20 december 2019 13:31

Nu tar du i lite för mycket Andreas!!!

Du kan absolut inte jämföra politik på olika kant med getter och får, hur galet som helst. Det finns pånyttfödda vänsterpartister och sossar likväl som det finns kristna moderater och sverigedemokrater.. Sådana paralleller kan du absolut inte göra.

Dessutom är det i grund högerpolitiken som mest av allt och ständigt genom åren värnat för de mest välbärgade i samhället, och hur rättfärdigt är det?

Svara

x
Mikael W svarar Andreas
fredag, 20 december 2019 15:20

Kanske det vore bra om Sverige delades upp i två halvor, och i den ena halvan placerades människor som tycker ”si”, och i den andra halvan människor som tycker ”så” ??!

Då blir ju alla glada och nöjda !

Därefter, för att optimera mitt koncept, så kan man dela in halvorna i 1/4-delar, därefter 1/8-delar osv....allt efter tycke och smak, ända tills vi fått 10 miljoner delar

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 20 december 2019 16:22

Det finns väl annat att lägga energi på än att analysera vad satanisterna håller på med, vad sådana människor håller på med är skamligt att till och med nämna,

Svara

x
Stefan Jonasson
fredag, 20 december 2019 16:44

Jes 59:12-16 sanningen vacklar på torget det som är rätt kommer inte fram, sanningen har försvunnit, GUDS diagnos av mänskligheten... Detta såg HERREN och det misshagade honom att ingen rättvisa fanns. Han såg att ingen trädde fram, han förundrade sig över att ingen grep in. Hur grep GUD in?.. Gal 4:4 när tiden var fullbordad sände GUD SIN SON, född av kvinna ställd under lagen, för att han skulle friköpa dem som stod under lagen, så att vi skulle få söners rätt.. Han sände sin son för att visa vem han var, därför ingen har sett GUD men den enfödde som själv är GUD och är hos fadern har gjort honom känd, GUD SON när han såg folkskarorna förbarmade han sig över dem eftersom, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde,.. Han såg alla människornas synder och lidande GUD visste att vi inte kunde själva därför tog han straffet på sig och fullbordade frälsningens väg för oss.

Svara

x
Tomas N svarar Andreas
lördag, 21 december 2019 11:49

Nej ,så enkelt är inte problemet som jag ser det. Det finns gott och ont över hela
politiska spektrat.
Men jag håller med om att det som marxisterna skapade från början är en revolutionär ide som dessutom har hämtat och blandat in ideer ifrån kristendomen och nya förbundet. Karl Marx var ju prästson och kunde bibeln väl.
Marxism och socialism skulle jag säga lever och verkar i nådens och upprättelsens sfär. Men det blir ju blasfemi om man inte har med Gud och Jesus frälsaren i ekvationen.
Högern/konservatism å andra sidan har alltid haft en lagens ,rättens och ordningens roll ,vilket i mina ögon är mycket hållbarare. Men här bör man ju se upp med dömande hårdhet och kärlek till pengar och makt.

Om man skall lyfta upp marxismen som en ond plan från de organiserade luciferianerna,så bör kolonialismen också nämnas. Här var drivkraften makt och pengar och exploatering av folk och länder.
Sunda enterprenörer kanske hyllar denna tidsepok som något ganska gott. Men om man ser på frukten och vilka produkter som låg bakom t ex triangelhandeln i Karibien så är det inte så bra. Man sålde ju sprit och tobak och socker och sysslade med slavhandel och det fanns prostitution och knark med också.
Kolonialismen som ju väst är delvis byggt på i modern tid är för mig det Babylon som varnas för och som Gud skall fälla i ändestiden.

Me för all del,jag håller med om att marxismens revolutionära ande och falska löften om upprättelse och fördelning är mera skadligt och mycket mera går in på evangeliets område och blir en religion som ersätter tron på Gud.

Den som tjänar Mammon tror jag har lättare att omvända sig än den som tjänar Marx lära. Men det är förstås olika från fall till fall

När det gäller höger och vänster så finns en symbolisk andemening i Bibelns språk(Hebreiska?) där höger representerar det goda och en människas kraft och liv och det vänstra det onda . Jag är lite osäker på all fakta kring detta,men gissar att vänstern själva valde det sin identitet på skalan för att de tilltalade hjärtat snarare än förnuftet. Den första revolutionen(franska) byggde ju som alla revolutioner på att skapa en pöbelstämning utifrån känslor. Det har varit mycket effektivt.
Sedan sitter ju Jesus själv på Faderns högra sida ,så de som måste gå till vänster vid domen hamnar ju på det ställe dit ingen vill.
Men man skall vara lite ödmjuk i fråga om hur den domen slutar. Allt vi kan se är indikationer och vi skall varna och uppmuntra

Svara

x
Mikael W svarar Tomas N
lördag, 21 december 2019 12:24

Sannolikheten att finna en Kristen kommunist, är lika stor som att finna snö inuti solen

Svara

x
PT svarar Mikael W
lördag, 21 december 2019 13:35

Eller att Trump skulle vara en omvänd kristen....

Svara

x
Leif svarar Mikael W
lördag, 21 december 2019 14:34

Enligt Wikipedia så finns det förmodligen snö i solen 🤔

Vissa kristna socialister har gått så långt som att bli aktiva kommunister, vilket kanske varit mest vanligt bland kristna missionärer i Kina. Ett exempel är den kanadensiske missionären James Gareth Endicott som blev en anhängare till det kinesiska kommunistpartiets kamp under 1930- och 40-talen.

Svara

x
Mikael W svarar Leif
lördag, 21 december 2019 22:22

Kinesiska folket är ju inga ”riktiga” kommunister, bara deras styre/regering

Det kinesiska folket är kapitalister ända in i hjärteroten.

Dessutom är Kina världens nu folkrikaste land när det gäller antalet Kristna.

Du har säkert redan sett den här videon:
https://youtu.be/CcCHInA6UMg

Svara

x
Leif svarar Mikael W
söndag, 22 december 2019 01:59

Vad är en riktig kommunist?

Svara

x
Tomas N svarar Leif
söndag, 22 december 2019 08:05

Jag kan ge ett svar,fast inte i Mikaels ställe.
Många socialister ftån andra länder och infödda har i hjärtat och djupt övertygelsen om att de tillhör en grupp som syändigt måste kräva sin rätt och är utnyttjade ocj missunnade.
Det skulle jag säga är en "riktig socialist"
Annars tar man väl cjansen att börjs om fräscht om man kommit ur en kommunistdiktatur.
Jag skulle kalla den kinesiska kulturen för materialistisk och praktisk . Ganska enkel ,men de lämnar öppet för kapitalism och totalitärt styre.
Kommunismen fick inte 100 % fäste i folksjälen skulle jag säga.
Tyvärr tror jag både Kina och Indien kommer användas som pionjärer i övervakningsteknik och det nya totalitära samhället.
Marxism/socialism kommer nog ha spelat ut sin roll då de varit beroende av drömmen om demokrati och rättvisa. Tror sista tidens samhälle inte kommer ledas av detta ,utan att försvara absoluta dogmer,då måste man släppa demokratin. Och det har vi ju redan sett och hört.

Världen blir oregerlig om alla går runt och skall kräva sin rätt och ta revansch och ingen har strävan efter att respektera andra.
Det blir också illa om jordrnd befolkninh har en slavmentalitet och inte upplever dig dom relstivt fria och trygga i dig sälva.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 22 december 2019 14:18

Kommunism och socialism är i huvudsak att produktiomsmedlen skall övergå från privat ägande till kollektivt ägande till förmån för kollektivet allt skulle styras av demokratiskt valda arbetar råd... En vacker tanke men vi vet ju alla att det kommunistiska bygget gick åt skogen pga att människans godhet och solidaritet ej kan fungera... Nu är det den globalistiska kapitalismen som styr världen i dess spår kommer miljöförstöring utsugande av människor... Dom internationella kapitalisterna behöver inte vara ansvarig för alla illdåd som utförs av deras aktiebolag, därför att dom globalistiska aktiebolaget har blivit ett eget väsen som mänskligheten och alla nationer är maktlös inför, där kan man snacka om att vildjuret börjar ta makten över världen..Så kanske det är!

Svara

x
Tomas N svarar Stefan Jonasson
söndag, 22 december 2019 14:52

Då har du missat vad som hänt de senaste 30 åren då s k kulturell marxism tagit plats på arenan.
Annars hade ju spelet varit över och spöket kommunism för alltid utkastat sedan Sovjet och Berlinmuren föll.
Man vill gärna ha enkla lösningar och svar på allt.
Men marxismen har ett djup och det är därför de lyckade så stort ,trots stora brister.
Det är en revolutionär ande som vill ta Guds plats och tilltalar missnöje och uppror i varje människas själ. Förutom då den lilla grupp som anses vara ond av naturen och inte skall få någon revansch utan skall bli syndabock och rensas bort

det som vi ser idag är liberalism som numera för marxismens fana och jobbar inom livsstil och etniska minoriteter,fortfarande revolutionär till sin natur.

Svara

x
Stefan Jonasson
söndag, 22 december 2019 15:35

Nog är det väl så att politiken har bytt skepnad.. Det var en bra benämning på företeelsen *liberala kulturmarxister*det handlar nu om uppror mot GUD, det stämmer men ytterst är det globalisterna som styr agendan.. Kolla bara på klimat rörelsen.. Men den globalistiska kapitalismen struntar i ideologier den använder det som främjar deras mål att skapa en världs diktatur.. Den har blivit ett eget väsen som jordens utsugare gömmer sig bakom.. Dom vill skapa en utopiska värld.. Se vilken makt dom har när dom tvingade hela världen på knä... Under den ekonomiska krisen som var... Nationerna var tvingade att lösa ut bankerna under hot om total ekonomisk undergång... Den nya världsordningen har börjat ta skepnad... Det finns ingen återvändo...


Svara

x
Leif svarar Tomas N
söndag, 22 december 2019 21:05

Det var kanske inte så jättemycket svar på min fråga utan mer en utläggning om en del annat, och dessutom var det oerhört slarvigt skrivet denna gång, bland det värsta jag hittills sett från dig Tomas🤔!

Nu vet jag att mobilen formar orden lite hur som helst och också mina kommentarer får emellanåt felstavningar, men nu var det mycket!

Jag undrar hur Jonas Sjöstedt hade svarat på min fråga?

Svara

x
Tomas N svarar Leif
söndag, 22 december 2019 22:03

Jag skäms för alla felstavningar,så jag ber om ursäkt för denna och alla andra gånger läsare får gissa vad som menas.
Men själva kärnan i vad jag ville säga tycker jag kom med.
Precis som i franska ,ryska och alla revolutioner så spelas på missnöje ,orättvisa och revansch. Och eftersom de grupperna som kan ta emot det(de som har för lite av det de önskar) är många,så lyckas revolutionerna bra.Även om lögner är inblandade.
Både doktrinens lögner(marxismens) och påstådda "fakta" om den person eller grupp som skall avsättas eller dödas.
En sann revolutionär behåller sin livssyn vart den än går,men en f d medborgare i t ex Sovjet eller kommunistkina ser möjligheten att börja ett nytt liv utan marxism

Det var min poäng. Och dessutom är de politiska rörelserna i någon mening religipner då de gör samna anspråk. Jfr idag "demokratisk värdegrund"
Har du inte politiska elitens välsignelse ,så känns det av.

Jag har inget ont att säga om socialistiska eller kapitalistiska
Handlingar i rimligt mått,som är mänskliga och logiska i sin grund och inte krockar med Guds rike.
Men dogmer och ideologier och filosofier gör nästan alltid anspråk
Att ta Guds plats. Där går en gräns någonstans

Svara

x
Leif svarar Tomas N
söndag, 22 december 2019 22:19

Ok, men även de s.k kapitalistiska och socialistiska handlingarna från alla håll och kanter leker gudar och väljer att råda utan att Gud får det minsta lilla att säga till om..

Skillnaderna mellan vänsterytter och högerytter är minimal och alldeles obetydlig, de leder alla åt samma undergång även om tiden mot kaos kan variera något pyttelite!

Jesus är enda räddningen för Sveriges folk och nation, inte någon förvirrad politikers egenuttänkta åsikter .. Dock skall vi be böner om beskydd för det ledarskap vi har oavsett färg, mitten eller kant..


Svara

x
Tommy.
måndag, 23 december 2019 02:06

Orden Guds ord är från Gud. men Paulus, som skulle Prova en Församling. så verkade det som Ord, nära nog kunde låta likadant. Då skriver Paulus. "Jag Skall inte prova Orden, utan KRAFTEN" Alltså ligger vårt eget kött väldigt nära att bruka och vilja, med våran Vilja och Ta Guds Ord, något som man inte har Mandat för egentligen, något som inte heller Gud kallat en till, och i många fall kallar sig folk APOSTLAR, m.m. och får något, för att Plåsa upp sig som en APOSTEL, Orden låter Likadant. Men genom att Se en RIKTIG APOSTEL PAULUS, så går han lungt till Väga, och kommer inte ens i Ordtvister, utan PROVAR något Helt annat vad som finns där "KRAFTEN". Man kan tycka att Paulus går förbi Orden. och har ett GUDS VERKTYG MED SIG AV HELIGE ANDES KRAFT. Likaså var han inte till en församlig, utan där närvarandes i Anden, alltså kunde se på avstånd va församling Gjorde. den Helige Andes vägledning får vi inte glömma att be om, när Förtånd inte räcker till att bryta och se bara med sitt Männskliga Förstånd. Då är det bättre ställa sig på avstånd att Be till Gud Som har All Kunskap och Förstånd.Då är det Guds Egen Ande Som avlöjar det.

Svara

x
Lasse svarar Leif
måndag, 23 december 2019 17:41

https://youtu.be/eMEKuEPcCUc

Svara

x
Leif svarar Lasse
måndag, 23 december 2019 19:22

Tackar och riktigt God och välsignad Jul... 😘

Svara

x
Tomas N svarar Leif
måndag, 23 december 2019 20:10

Jag tror du missförstår mig Leif. Förmodligen har vi också gansk olika åsikter,men det kan man få ha inom politik och annat och helt inte så mycket när det gäller tro,doktriner och Guds rike

Det jag syftade på i mitt förra inlägg var inte politiker ,som ju har ett ansvar att regera och företräda folket och förvalta skattemedel. Nej jag menade privatpersoner där man kan ha viljan och åsikten att stå för antingen lag och ordning eller omsorg och hjälpande vilket bägge är normalt och till nytta fast hör hemma mera till höger eller vänster.

Min huvudpoäng är slutligen denna och jag vill inte att de med politiska åsikter åt vänster skall ta illa upp med hänvisning till att det bra med rättvisa och att hjälpa andra. Men att lag ordning och rätt måste också finnas.

Jag ser marxismen som en designad ide att föra bort samhället från Gud och skapa en revolutionär och materialistisk grupp. Det ekonomiska är en bisak där vi står idag. Jag rekommenderar studier om detta .

Förutom marxism ,så har de som vill förstöra världen och regera över den gett oss
kolonialismen och det globala kapitalt/börsen och finansmarknaden som samverkar till att fängsla människor åt att tjäna mammon och bli cyniker på den högra planhalvan i det politiska spektrat.

Dessa fenomen som skapades och tog fart alltmer på 18-1900 talen har lockat människor bort ifrån Gud ,till synd i stor skala

När det gäller högerpolitik så kan man se samma tendenser som kungar i alla tider sysslat med,hårdhet,brutalitet och ett favoriserande till de som har pengar. Samtidigt så är desa samhällsbärande ,men behöver balanseras upp av de delar av samhället där mänskliga värden prioriteras och där en bra kyrka har en stark röst.

När det gäller de högerextrema rörelserna som skapades under tidigt 1900-tal ,så tror jag man spelade ut dem mot marxism/socialism för att se vilka av dessa ideologier som skulle tjäna deras syften bäst. Och vi vet vilka som vann

Jag skulle därför rekommendera som kristen och som styre av en nation att ha så lite av dessa ideologier som möjligt och att hålla sig borta ifrån "ismer"
Man kan faktiskt fördela resurser och ha en samhällvision byggd på sunt förnuft och Bibeln lika gärna om inte bättre

God Jul och Kristi frid till er alla!

Svara

x
Leif svarar Tomas N
måndag, 23 december 2019 20:54

Varför jag gled in på politiken var för att det egentligen var det jag tänkte på när jag ställde frågan om vad kommunism är?

Och återigen vad jag menar, så ser jag både moderater, liberaler likväl som vänsterpartister m.fl som ideologiska föreningar som alla leder bort från Gud, inte alltså bara marxismens förgreningar...


God Jul... 😘

Svara

x
Mikael W svarar Leif
tisdag, 24 december 2019 00:04

Enligt kommunismens läror ska staten samla in det mesta av landets produktion och sedan fördela detta rättvist. Därmed är det tänkt att alla medborgare ska få det ungefär lika bra.

Historien har dock visat att kommunismen alltid lett till orättvis ekonomisk fördelning, diktatur och fattigdom. Kommunism har dödat fler människor än nazism, men under en längre tidsperiod. Trots det och otaliga exempel på hur länder med kommunism som politiskt styrsystem faller samman efter ett antal år blir människor än idag kommunister.

Källa: kommunism.eu

Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag, 24 december 2019 06:24

Din förklaring liknar ungefär det som Josef gjorde i Egypten 🤔
Han som statschef samlade och fördelade sen rättvist👍

Källa:Bibeln...

Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag, 24 december 2019 06:26

Josef kanske var kommunust😎

Svara

x
Leif svarar Leif
tisdag, 24 december 2019 06:27

Josef kanske var kommunist 😎

Svara

x
Mikael W svarar Leif
tisdag, 24 december 2019 08:16

God Jul !

Svara

x
Leif svarar Mikael W
tisdag, 24 december 2019 08:37

God Jul!

Svara

x
Stefan Jonasson
tisdag, 24 december 2019 09:30

Till dom som lever under lagen:Rom 3:19-20... Eftersom lagen är skriven i våra hjärtan genom frälsningen är vår strävan att följa dom tio budorden.... Ingen annan GUD, inte missbruka hans namn, sabbaten, hedra föräldrarna, inte mörda, inte äktenskapsbrott, inte stjäla, falskt vittnesbörd, inte ha begär efter sin nästa hustru eller egendom, man gör väl om man följer dessa bud, anpassad efter nya testamentets undervisning .. Men det gör oss inte rättfärdiga eller bevarar vår rättfärdighet... Rom 3:19-20 vi vet (om vi vandrar i ljuset) att vad lagen säger talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför GUD... Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom lag gärning (repentence) GENOM LAGEN GES INSIKT OM SYND.. Är det inte självklart vad romar brevet säger... Sen kommer resten av brevet och förklarar om än lite invecklat.. Rättfärdighets gåvan genom tro allena. Det eviga livets gåva.

Svara

x
Martin
tisdag, 24 december 2019 17:49

God Jul alla!

En gåta ur Mästarens mun såhär på den tidiga julaftons kväll:

Himmelriket är som en skatt som ligger gömd i en åker. En man hittar den och gömmer den igen, och i sin glädje går han och säljer allt han äger och köper åkern. (Matt 13:34)

Vad är skatten? Svar: skatten är Herrens ord. Men vad innebär det att han säljer allt han äger och köper åkern? Svar: Det innebär att han gör det sitt eget genom att handla efter det. Förstå då blir det hans eget. Åkerns skörd är de kärlekshandlingar som följer av att följa Herrens ord. Han använder alltså åkerns "avkastning" till att göra gott för mina medmänniskor.

Svara

x
Martin
tisdag, 24 december 2019 20:47

Liknelsen i förra inlägget finns i Matt 13:44 och inte i vers 34 som jag hade skrivit.





Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag, 25 december 2019 00:20

Joseph var ju inte en statschef, utan en politisk rådgivare åt farao Senusret II, för ca 3900 år sedan.
Kommunismen däremot har ju sina rötter i Socialismen, som har sitt ursprung för drygt 200 år sedan.

Så, Joseph var nog lika lite kommunist som Gustav Vasa, och definitivt en sämre skidåkare....

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag, 25 december 2019 04:41

Njae, nog var Josef lite mer lik en statschef än endast en politisk rådgivare. Han blev upphöjd till att styra och ställa som Egyptens allra högste makthavare. Det var endast Farao som var över honom men, Josef fick råda alldeles som han ville, likt Jesus, som också alltid är under Fadern. Josef fick all makt att regera.

Och inte var han kommunist inte, och knappast någon vidare skidåkare heller 😄!

Svara

x
Stefan Jonasson
onsdag, 25 december 2019 08:17

Rättfärdig i KRISTUS.. Rom 3:21 men nu har utan lagen en rättfärdighet från GUD blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från GUD genom tro på JESUS KRISTUS, FÖR ALLA SOM TROR,.. Alla har syndat och saknar härligheten från GUD, och står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, AV HANS NÅD, DÄRFÖR ATT KRISTUS JESUS HAR FRIKÖPT DEM.... GUD lämnade inte synden ostraffad han dömde synden i KRISTUS...

Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag, 25 december 2019 11:03

En politisk rådgivare, som Josef, kan ju naturligtvis inneha makt Leif, och visst hade nog Josef väldigt mycket makt i Egypten (när han väl kom ut ur fängelset), men trots detta var Josef bortglömd 400 år senare (men det var inte farao Senusret II)

En annan judisk politisk rådgivare med makt är ju Jared Kushner, som även är en fredsmäklare i Mellanöstern.

Denne Kushner som ju förvärvade skyskrapan på adressen 666 på 5th Avenue i New York. I denna skyskrapa tillverkas chip som kan implanterad innanför skinnet på handen eller pannan för att slippa dessa eländiga kreditkort. Kommer han även att installera sitt kontor i det 3:e templet som nu finns planer på att bygga?

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag, 25 december 2019 11:57

Att Josef blev bortglömd är inte riktigt rätt tydning av verkligheten. Han är en av Jesu största förebilder i världens mest sålda och lästa bok i dagens samhälle. Senusret däremot har jag aldrig hört talas om vad jag minns, förrän i din förra kommentar😯!

Kushner var väl ingift i Trumpfamiljen eller något sånt, kanske har jag fel, men om det är han som kommer att vara någon slags huvudfigur vet jag inte?

Det tredje templets detaljer är i vilket fall redan förberedda och färdiga för det kommande upplockandet och ihopsättandet.

Jag tänker nog ändå mest på att försöka få folk att inse att Jesu ankomst på skyarna kan ske när som helst, och att alla borde göra sig redo🙏


Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag, 25 december 2019 16:26

Du gör ett litet tankefel Leif. Du kan inte hänvisa till den bibliske Josef i Goshen när du samspråkar med t.ex en ateistisk kommunist på en nudelbar i Kina, eftersom han ju inte tror på innehållet i Bibeln.

Du måste hänvisa till arkeologiska fakta, och det är först på senare år som man har gjort arkeologiska fynd som visar på troliga upptäckter av Goshen, Josefs grav och kanske de vattenkanaler som han ansvarade för att gräva ut.

Vill du trots allt använda Bibeln i din argumentation mot kinesen så får du se upp med 2 Mos. 1:8 där det tydligt framgår att Josef var helt bortglömd i Goshen 400 år senare (inte av Hebreerna men av det Egyptiska styret)

(Obs Senusret II....inte Senusret)
(Obs Trump är Kushners svärfar)
(Obs att läsa bibeln betyder inte att man inte förbereder sig för Jesu återkomst....tvärtom)

Hyvää Jouloa!!!

Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag, 25 december 2019 18:10

Inte är väl du en ateistkommunistisk kines, eller har jag gjort ytterligare ett tankefel😮?
Och jag är ju heller inte i en nudelbar i Kina, åtminstone inte vad jag känner till..

Och jag känner varken ettan eller tvåan av senusretgänget, och det står endast att det var den nye kungen som inte kände till Josef liksom många idag heller inte känner till vem som är världens mest berömde och mäktige man, Jesus Kristus!

Jouloa stavas Joulua, annars väldigt bra😁, Felice Navida🎵🎶🎉✨


Svara

x
Jessica
onsdag, 25 december 2019 19:04

Feliz Navidad! Annars mycket bra👍
Läste spanska tre år på gymnasiet!
Roligt språk att både tala och skriva!
God fortsättning på julen alla!🌹

Svara

x
Leif svarar Jessica
onsdag, 25 december 2019 19:18

Haha, tackar👍🎵🎶

Svara

x
Mikael W svarar Leif
onsdag, 25 december 2019 19:34

Hyvää Jouloa !
(man får aldrig ge upp!)

Svara

x
Lasse svarar Leif
onsdag, 25 december 2019 20:01

Kan du jag och Mikael planera in en resa till ett barnhem i Indien, någon gång kring senhösten vintern 2020. Mvh Lasse

Svara

x
Leif svarar Lasse
onsdag, 25 december 2019 23:02

För egen del anar jag tyvärr stora svårigheter med det pga vissa saker, men Mikael är en berest man med sådana möjligheter och har mycket erfarenhet från just sådant och även just Indien, så vi får väl invänta svar och se vad han tycker?

Jag vet om ditt goda och givmilda hjärta broder. Gud välsigne dig rikligt!




Svara

x
Leif svarar Mikael W
onsdag, 25 december 2019 23:04

Ne, man skall aldrig ge upp,
så God Jöl på dig med👍

Svara

x
Mikael W svarar Lasse
torsdag, 26 december 2019 01:48

Enligt nedanstående webbsida så finns det ca 31 miljoner föräldralösa barn i Indien:
http://www.orphanoutreach.co/countries-we-serve/india/

Svara

Första gången du skriver måste ditt namn och mejl godkännas.


Kom ihåg mig?

Din kommentar kan deletas om den inte passar in på Apg29 vilket sidans grundare har ensam rätt att besluta om och som inte kan ifrågasättas. Exempelvis blir trollande, hat, förlöjligande, villoläror, pseudodebatt och olagligheter deletade och skribenten kan bli satt i modereringskön. Hittar du kommentarer som inte passar in – kontakta då Apg29.

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste bönämnet på Bönesidan

fredag 21 februari 2020 19:50
Kain dödade sin bror. Min syster ville förstöra för mig. Hon sa sen flera förlåt. Men de andra bara tiger. Tacksam för förbön, tror att Gud kan reda ut ALLT och ta bort alla lögner

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
PAYPAL: paypal.me/apg29
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper Creeper

↑ Upp