Language

Apg29.Nu

BUTIK NY! | Christer Åberg | TV | Bönesidan | Fråga Christer Åberg | Skrivklåda | Chatt | Läsarmejl | Skriv | Media | Info | Sök
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare!
SWISH: 072 203 63 74

REKLAM:
Salvation

Bid vir Maria is onbybels

Die Rooms-Katolieke Kerk is baie ver in terme van hoogte van Maria en dus ook ver van wat die Bybel sê oor haar.

Pous verhef Maria.

Pous versprei reukwerk voor 'n standbeeld van Maria en die baba Jesus.

In die leer van die apostels en die Nuwe Testament is nie uit die leer wat ontwikkel het om Maria, dan kan ons hulle aanwys as onbybels.


Av Holger Nilsson
onsdag, 20 november 2019 16:41

Hierdie leer het sy wortels in heidense aanbidding van die koningin van die hemel

Daarom is dit 'n ongesonde leer ontvang en moet duidelik aan die lig gebring. Daar is geskiedenis deur 'n erediens in verskillende kulture en in okkultisme van die "Koningin van die Hemel". Verste terug kan teruggevoer word na Nimrod se vrou, Semiramis. Na het haar seun Tammus, het sy vir beide koningin van die hemel en die peetma. (1 Num 10:. 8-9).

Net die naam "hemelkoningin" is die Rooms-Katolieke Kerk, 'n naam gegee aan Maria. Wanneer jy dan sien al hierdie beelde van Maria en 'n jong kind, so is die beeld van die vrou en seun Nimrod se 'n afskrif van hulle.

Tanken med gudamodern med barnet har sedan levt vidare i olika kulturer. Kultens överföring till katolska kyrkan anser en del forskare härstammar från 300-talet och föddes i Egypten där man dyrkade Isis med sonen Horus. Likheten är slående. Se bild.


I The New Encyclopedia Britannica kan man ta del av följande fakta: ”Vördandet av Guds moder fick ett uppsving när den kristna kyrkan blev [det romerska] imperiets kyrka under Konstantin och hedningar i massor strömmade till kyrkan. ... Deras fromhetsliv och religiösa medvetenhet hade i flera tusen år formats genom dyrkan av ’den stora modern’ och ’den gudomliga jungfrun’, en utveckling som ledde sitt ursprung från de gamla folkreligionerna i Babylonien och Assyrien.”

Här kan vi alltså se varifrån denna dyrkan av modergudinna härstammar, från hedniska religioner, alltså inte från Guds ord utan från hedendom. Endast detta faktum borde vara en tankeställare och att man slutar upp med denna tillbedjan till Maria,

Den katolska katekesen säger att Maria är över allting, men Bibeln säger att Jesus är det: ”De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, välsignad i evighet. Amen.” Rom. 9:5.

Detta är mycket anmärkningsvärt och ett avslöjande att den katolska kyrkan lär tvärtemot Bibeln – detta enda borde vara tillräckligt för att lämna denna kyrka. Hur mycket man än försöker att överskyla detta som är så uppenbart, är det bara fruktlösa försök för att man inte vill eller varken kan se det som är uppenbart för en utomstående betraktare som bara jämför vad Bibeln säger och vad katolska kyrkan lär.

Det är inte av kritiklust som detta skrivs, det är i en förhoppning om att människor som tillhör denna kyrka och andra kristna får sina ögon öppnade. Har Du bett till Maria, be Gud om förlåtelse.

Jesus svarade: "Det står skrivet: Herren din Gud ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna." Luk. 4:8.


Att be till Maria är en obiblisk lära

Sou ons reproduseer alles Kategismus sê oor Maria, sou ons 'n beroep op groot ruimte vir dit. Dit kan gedoen word sonder dat ons ondersteuning vir die eis in die Bybel sou vind, dan kan ons nie ter harte neem hierdie. Ons moet eerder wees op die oproep in 1 Kor. 4: 6 "Want jy op die reël te leer wanneer dit kom by ons nie verder te gaan as wat die Skrif sê."

As jy na die Nuwe Testament leer 'n mens nie al toegeskryf word aan Maria. Ons het nie vind by enige punt wat die Apostels geleer Mary-Katolieke Kerk nie. Ons verwerp daarom hierdie leer omdat hulle nie gegrond op die Skrif.

Die leerstellings was nie in die eerste eeue. Dit is net na 'n paar eeue as hulle begin te voorskyn kom, die Raad van Nicea in 325, toe in Efese 431 transforms die menslike Maria, die moeder van God. Dan kry sy verskillende name förebedjerska, deurlopende maagd, sondelose, nådeförmedlerska en mede-lossers.

Katolska kyrkan går mycket lång när det gäller upphöjande av Maria och därmed också långt från vad Bibeln säger om henne. I punkt 969 i den katolska katekesen sägs detta: ”Detta Marias moderskap i nådesordningen började med det samtycke hon gav i tro vid bebådelsen och som hon tveklöst höll fast vid under korset. När hon upptogs till himlen lämnade hon inte sitt frälsande uppdrag. Det skall fortsätta utan avbrott till dess alla utvalda fullkomnats för evigt. Genom sin mångfaldiga förbön utverkar hon för oss den eviga frälsningens gåvor.... Därför åkallas den saliga Jungfrun som förespråkerska, beskyddarinna, hjälparinna och förmedlarinna.”

Här tillskrivs Maria ”sitt frälsande uppdrag”. Det är Jesus, endast Jesus, som har haft det frälsande uppdraget. Här menar katolikerna att också Maria har det. Detta är ett tillägg utöver vad Guds ord säger.

Jämför detta med Guds klara budskap: ” Hos ingen annan finns frälsningen, och under himlen finns inget annat namn som människor fått genom vilket vi blir frälsta." Apg. 4:12

I samma punkt går man också utöver vad skrifterna säger när man påstår: ”Därför åkallas den saliga Jungfrun” Jesus har lärt oss hur vi skall be: ”Och vad ni än ber om i mitt namn ska jag göra, för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen.” Joh. 14:13. Det är efter Jesu anvisningar, inte katolska kyrkans katekes, som vi skall följa när vi ber.

Att Maria skulle vara född utan synd är också ett tillägg som man gjort i katolska kyrkan, fast Bibeln säger att alla människor har syndat (Rom. 3:23). Detta fastslog så sent som en dogm år 1854.

Ännu senare slog kyrkan fast att Maria tagits upp till himlen med kropp och själ, detta skedde 1950 på Allhelgonadagen fastställde den dåvarande Påven Pius XII den katolska kyrkans lära om Marias upptagande till himlen. Det skedde med följande skapade troslära att Maria: ”beständig jungfru, efter att ha fullbordat sitt jordiska livslopp med kropp och själ upptagits i den himmelska härligheten”.

Vi har en skrift som återger påvens proklamation 1950 och det är inte minst anmärkningsvärt det tilläggs som görs direkt efter att denna nya lärosats fastslagits som den katolska läran säges följande om någon: ”frivilligt skulle våga att neka eller betvivla det som vi har definierat, skall han veta, att han helt och hållet fallit från den gudomliga och katolska tron.”

Ja, man häpnar över detta hot och klargörandes om påven här gör efter att fastslagit denna lära, att man då har fallit bort från gudomlig och katolsk tro. För det första är det ingen gudomlig tro, den går inte att finna i Guds ord, så därför så är i stället det tvärtom, att man har fallit från den gudomliga tron om man bejakar denna lärosats, fastslagen 1950. Att man då faller från den katolska tron skall istället betecknas som ett sundhetstecken inte att man avfallit, utan att man håller sig undan obibliska läror, vilket Bibeln manar oss att göra.

För den katolik som satt sin tilltro till denna kyrka måste det vara svårt att med dessa hot inte acceptera denna mänskliga lära. Kanske det gör att man skräms till att tro på detta och stanna kvar i denna kyrka, då har väl detta påvliga uttalande fått sitt syfte att binda människor än mer till denna kyrka och en obiblisk lära.

Är du katolik, bryt med detta, be om förlåtelse och uppleva evangeliets härliga och sunda befrielse och frihet i Jesu Kristus.


Bön till Maria är obiblisk

Marias centrum i katolska kyrkan är mycket påtaglig och det allra värsta är väl att detta skymmer Jesus, Guds son, världens frälsare. Det är ungefär 400 år efter att den kristna församlingen tog sin början på pingstdagen som Maria förändras från att vara en vanlig människa med ett gudomligt uppdrag, till att bli himmelns drottning och andra tilläggsnamn.

Dit is van die kultus wat die tradisie van Maria en kind standbeelde het gepropageer in die Rooms-Katolieke Kerk.

Dit is 'n tradisie wat na vore gekom oor die eeue heen in die Rooms-Katolieke Kerk. Daar is dus geen gesag vir hierdie menslike tradisie. Ons Christelike geloof is gebaseer op die gesag van die Skrif en die leer van die apostels, en wat verlig die verheffing van Maria deur hul afwesigheid. Daarom kan ons met alle vrymoedigheid bevry ons van sy lering oor Maria.

In die leer van die apostels en die Nuwe Testament is nie uit die leer wat ontwikkel het om Maria, dan kan ons hulle aanwys as onbybels.

Katolska kyrkan började med en liten avvikelse från Bibelns läror på det här området. Det är så att drar man en linje som viker av från den raka linjen så kommer man allt längre ifrån ursprunget desto mer som linjen dras. Så har det blivit med lärorna kring Maria inom den katolska kyrkan.

Detta är inte skrivit för att fördöma enskilda katoliker. Växer man upp i en sådan tradition som katolska kyrkan är det lätt att bli förblindad för det felaktiga med denna lära. Detta som skrivits kan snarast ses som ett hjälpmedel för katoliker att bryta med denna osunda lära och uppleva den hela inriktningen på Jesus, den enda som frälser och varigenom som vi skall be till Gud.

Dit is met hartseer dat ons daarop dat die Rooms-Katolieke Kerk is 'n kerk met 'n hele paar onbybelse leerstellings, waarvan een is die kultus van Maria. Eintlik, op baie maniere, Mary veel meer as sy seun, Jesus, dit sê alles oor hoe verkeerd jy kan kry.

Dit is nie net om ekumeniese verdraagsaam en suiwer liefde is, laat hierdie ongesonde benadering van Maria omseil. Ons het vryheid van spraak en wat ons kan gebruik om Katolieke te help om weg te kom van die ongesonde leer oor Maria.

Wat ons hier het oor die Katolieke Kerk geskryf moet elke kursus op hierdie manier te doen. 'N Feit is dat die Rooms-Katolieke Kerk en sy leringe duidelik te openbaar beskou. So duidelik dat in skole vir sowat 'n honderd jaar gelede as deel van die opvoeding van kinders. Hoeveel te meer moet ons nie in die kerke raamwerk om duidelik oor wees wat die Rooms-Katolieke Kerk staan, terwyl dan in staat handboeke het gevoel dat hierdie deel van onderwys in skole sal wees.

Vi skall citera Lärobok i fäderneslandets historia av C. T Odhner. Denna lärobok användes under många årtionden för undervisning av skolbarnen. Så här beskrivs den katolska tron som hade varit den förhärskande innan reformationen om Katolska läror och inrättningar: ”Den kristna tro som förkunnades för våra förfäder, var ej den rena kristendomen, sådan den finnes framställd i den heliga skrift, utan den katolska läran. Denna hade under tidernas lopp blivit uppblandad med många människopåfund. Man dyrkade ej den treeniga Guden allena utan även, och kanske ännu mer ”Guds moder” (jungfru Maria och helgon. D v s gudfruktiga människor som efter sin död blivit ansedda som heliga och tillbads liksom gudomligheter. Man trodde även att påven i Rom var Kristi ståthållare på jorden och hela kyrkans överherre, därför lydde alla hans bud och kallade honom ”den helige fadern”. Om någon djärvdes motsätta sig honom, blev han straffad med bannlysning, d v s utesluten från kyrkans gemenskap från gudstjänsten och sakramenten.” Slut citat Odhner.

Om denna artikel är kritisk till katolska kyrkan, så är det med rätta. Egentligen är kritiken ganska mild i jämförelse med vad gudsmän genom historien har varit. Alla är inte medvetna om att sådana stora namn som Wyckliff, Huss, Luther, Calvin, Melankton, Knox, Tyndale, John och Charles Wesley ansåg att påvekyrkan är den stora skökan som är beskriven i Uppenbarelseboken, läs kapitel 17. Där talas det om Guds dom över skökan.

Många av de protestantiska kyrkorna inkluderade detta även i sina bekännelseskrifter. Hur kan vi då i vår tid förbise detta? Hur kan vi då gå i allians med katolska för den breda ekumenikens skull? Det är dags för oss att i den yttersta tidens avfall förstå vilken klarsynthet vår föregångare hade och dessutom inse vårt kompromissande.

Ons moet God en Sy Woord gehoorsaam meer as swyg en aanvaar die kerk met sy onbybelse leringe. Hoe anders kan ons sê dat ons glo in God se woord en dink dat hierdie kerk is net een van al die ander kerke?


Publicerades onsdag, 20 november 2019 16:41:40 +0100 i kategorin Gästblogg och i ämnena:

Nyhetsbrevet - prenumerera gratis!


Senaste live på Youtube


Direkt med Christer Åberg


"So lief het God die wêreld gehad, dat Hy sy eniggebore Seun [Jesus], vir elkeen wat in Hom glo, nie verlore mag gaan nie maar die ewige lewe." - 03:16

"Maar almal wat  ontvang  Hom [Jesus], aan hulle het Hy mag gegee om kinders van God te word, aan hulle wat in sy Naam glo." - Johannes 1:12

"Dit as jy met jou mond bely dat Jesus die Here is en met jou hart glo dat God Hom uit die dode opgewek het, sal jy gered word." - Rome 10: 9

Wil jy gered en kry al jou sondes vergewe? Bid hierdie gebed:

- Jesus, ontvang ek jou nou en bely jou as Here. Ek glo dat God jou uit die dode opgewek. Baie dankie dat ek nou gered. Baie dankie dat jy my vergewe en dankie dat ek nou 'n kind van God. Amen.

Het jy Jesus ontvang in gebed hierbo?


Senaste bönämnet på Bönesidan

måndag 30 november 2020 17:25
Bed

Senaste kommentarer


Aktuella artiklar



STÖD APG29
SWISH: 072 203 63 74
DONERA till Apg29 - bli månadsgivare
BANKKONTO: 8150-5, 934 343 720-9
IBAN/BIC: SE7980000815059343437209 SWEDSESS

Mer info hur du kan stödja finner du här!

KONTAKT:
christer@apg29.nu
072-203 63 74

MediaCreeper

↑ Upp